924S -86 | Esset, fka N.N.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#406 Post by gtBen »

gtBen wrote: 2023-04-25 23:09:33Jag hoppas på att komma under 1:55 i kvalet när det väl gäller på första tävlingen/kvalet, jag har lite kvar att ge i slutet på rakan och på några bromspunkter. Det är kul när man känner att man börjar få till det på en bana som kräver en väldigt speciell körstil jmf med allt annat man kört på, och det är bra att ha banan i skallen redan nu.

Tyvärr inte en enda vettig film-snutt ens från kvällen, GoPro:n fick jag "repair file" på vid varje försök och RaceChrono-filmningen tog nog paus innan körningen ens kommit igång och det är svårare att ha koll på kameror när man sitter fast med 6-punkt + stor hjälm + hansskydd + öronlappsstol.

Nu har jag några veckor på mig att fixa allting ordentligt innan första rejset ...jag har redan satt igång 8)
Såååå, då är det snart på riktigt :shock: rejs på Anderstorp på lördag :mrgreen: Pcsr kör som supportklass vid Porsche Carrera Cup-tävlingarna, och det kommer att vara många Porsche-ägare på läktarna då de som kommer i en Porsche får fritt inträde ...känn ingen press nu
Jag hittade alla filmer från kvällsträningen på Anderstorp! Ett utplockat/tokslut batteri gör att GoPro's glömmer datumet och börjar om på 2016.01.01 när strömmen kommer tillbaka, så de låg längst ner och inte högst upp i min sortering. Det var väldigt sansad körning när man kollar på det nu, det ska finnas en del att hämta när det väl gäller något.

Allt är färdigmeckat på bilen:
* splitter i plywood på plats
* bakvingen minskad från 16gr till 8gr efter att en test visade att bilen bara nådde 205km/h efter en kilometer.
* kollad ev glapp i hjullagret på spindeln som byttes ut, var bra men det finns lite glapp i den styrleden ...har förmodligen fått ta mycket stryk
* satte dit Michelin TB5 på 7" istället för Nankang AR-1 på 8". Dels lite längre rullomkrets och dels tror jag på bättre fäste och bättre rull på TB:na, nackdelen är +15mm i höjd på bilen.
* bilen rensad på den vikt som går, nästan 20kg. Passagerarstolen + bältet + innerdörr-listerna + att Group4-Fuchs:en med TB5 väger drygt 1kg mindre/hjul och de ger bredare spårvidd med mindre spacer. Jag tippar på 1060/1070kg i målgångsvikt beroende på hur väl jag lyckas tajma bränslet.
* stötdämparna fram - jag hade glömt att ställa tillbaka dem på "max" som jag alltid kör dem, de var nerställda på "min" sedan när bilen rullades in i garaget i september 2021. Det tror jag kommer att göra en hel del genom velodrom-kurvorna, annars får jag väl skruva tillbaka lite på dem efter första testen.

wish me luck :#cheers:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#407 Post by Cédric »

Lycka till ska bli kul att se hur der går, verkar bli en del bilar. 16grader låter väldigt mycket, stor risk för stall, farten på rakan är ju inte helt oviktig på den där banan..en av få Svenska banor som jag aldrig kört på :)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#408 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2023-05-11 06:29:04 Lycka till ska bli kul att se hur der går, verkar bli en del bilar. 16grader låter väldigt mycket, stor risk för stall, farten på rakan är ju inte helt oviktig på den där banan..en av få Svenska banor som jag aldrig kört på :)
Precis, jag behöver all fart jag kan få.
16gr är mätt uppe på den lilla Guerney-flappen, så hela bladet lutade betydligt mindre. Med 8gr är det mer vingens form som gör jobbet, inte lutningen på hela bladet. Är ju helt ny på detta så jag får prova mig fram men vet ju hur bilen gick på kvällsträningen, så jag har åtminstone en liten referens att tillgå.

Lite scary att pcsr's alla tävlande kör tillsammans i ett fält på uppåt 30 bilar (32 är anmälda), 991-cup-bilarna kommer väl varva mig minst var fjärde varv :shock:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#409 Post by safe »

Kom ihåg att det aldrig är för sent att ge upp! Går alltid att rulla in i depån innan målflagg och skylla på bilen :)

Lycka till, blir spännade att följa under året.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#410 Post by Cédric »

Höll bilen ihop? Såg dig i resultatlistorna iaf :)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#411 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2023-05-15 18:58:54 Höll bilen ihop? Såg dig i resultatlistorna iaf :)
Jodå allt höll ihop, det lönar sig att vara väl förberedd. Det var verkligen helt toppen att kunna komma dit och hänga med, inte i toppen men väl i botten. Anderstorp är väl heller inte bilens favoritbana :roll:

Vi var 27 startande i race1 och 26 i race2, totalt kom jag p23 respektive p20. I min klass 8B var jag p4 av 6 i race1, i race2 p2 av 5.
Kvalet rann nästan ut i sanden och jag tror ingen hann få en tid de var nöjda med, men vad spelade det för roll då vi debutanter ändå startade sist i fältet. Då fick jag nöjet att ta några placeringar, och hade rejset var 1-2 varv till hade jag knipit någon/några till då jag började få upp farten och tog ikapp. Jag fick i alla fall en för mig ok varvtid i race1 som gav en bättre startplacering i race2.
Jag höll min plats i starten på race2 och hade kanonkul när jag lyckades hålla en återvändare i 8A bakom mig i 6 varv till jag överkörde lite i GP-kurvan, sen satte jag mina bästa varvtider när jag jagade efter. Tyvärr kom det Cup-bilar i vägen, först en lite brutal sen en klunga som sölade mina tider.
Men så riktigt jäkla kul det var :mrgreen: att i race1 hänga med och köra om några, och i race2 köra raceline och sen få jaga lite ...och sen få göra highfive med honom jag hindrade från att köra upp sig i sin klass 8A :#cheers:
Men jag måste ta reda på varför min bil bara går jämnt med 944S2:orna i 8A som är tyngre än min :?: de har ju upp till 285-däck att släpa runt på också :!: jag tror iofs att min bil är lite mer agil, det får visa sig på Kinnekulle som är nästa deltävling. Jag ska se om jag kan hitta hur drevningen skiljer. Ändå tror jag att mina höga Michelindäck gjorde sitt till, jag nådde 201,2km/h som mest ...men jag var försiktig i där då det är att utmana ödet att hålla maxfart hela tiden samtidigt som bromsarna blir varmare. Bilen gick som en snok ibland genom Norra Kurvan efter att jag ibland fick pump-trail-brejka för att få hejd.

Tekniskt:
Michelindäcken kändes helt rätt; de rullade lättare är AR-1:orna i samma dimension och minst lika bra fäste. Och hur cool är de inte 8)
Till race2 satte jag på lite mer vinge, från 16 till 8 till 12grader.
Missöde-1; min vattenpump ska ha en plastbit med pluggat utlopp men har en från "kanske" turbo som är öppen. Min pluggning gick upp 100m innan jag kom fram till depåmattan efter kvalet :oops: tur är också skicklighet. Jag kortade upp en slang några cm så jag fick en stump och pluggade slangen med en tuschpenna. 18 små-flaskor Loka senare så hade jag vatten i systemet igen. OCH jag hann precis i tid till race1.
Missöde-2; jag snurrade i Hansen-kurvan men kom bara in några meter på gräset. #944 gjorde samma snurr i race1 och tryckte ihop hela bilen bak, han jagade mig efter att jag kört om honom nåt varv innan.
Bensin kvar i tanken; jag lyckades tajma så att lampan lyste hela sista varvet i båda rejsen.
Farten; för att hänga med de 2 snabba i 8B behöver både jag och bilen få upp farten rejält. Jag har fått tag i ett VEMS-system med kablage, det kanske kan ge lagom med hk för att kompensera mina 50-60kg övervikt. Det tar nog minst ett år för egen del att bli snabb, det är inga duvungar man tävlar mot :#pray:
Michelin Motorsport; hade en lite föreläsning om R-däck och slicks på fredagkvällen, kul att lära sig lite där också.

Men så riktigt jäkla kul det var att tävla :mrgreen: jag har saknat att tävla sedan jag slutade köra slotracing för 10-15 år sedan, som jag alltid harvat med mer eller mindre även om det nästan oftast var roligast att meka i den hobby-sporten.
Visst blir man engagerad när man kör och det är fullt med bilar runtom, men inte antydan till adrenalinpåslag vilket nästan hade varit kul.
Jag fick en pokal också, riktigt kul det med då mitt mål för säsongen var att nå en top-3-placering. Nu får den väl istället bli att nå en top-3-placering varje deltävling. Sköter jag mina kort och har fortsatt ordning på grejorna ska det gå att nå.
Min bästa tid satte jag sista varvet i race2 när jag jagade på 1:56,638
Inte trodde jag på en sån kanon-helg när jag i fredags vaknade med nackspärr efter att ha varit för lätt klädd på kvällen innan när jag lastade och med en tennisarmbåge som håller sig kvar :shock:
Jag fick många tummar upp efter race2 på väg tillbaka till vår depå av åskådare och en del funktionärer, riktigt kul och det värmde inombords :#pray: jag har ingen aning om alla alltid får det :?:

Image
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#412 Post by Cédric »

Riktigt kul att det funkade så pass bra, det får väl ändå anses som en succe med tanke på att det var första racet! Att inte stressmeka fram till kvällen innan brukar löna sig har jag märkt :)

Har du kvar den trånga böjen och lilla luftfiltret? Det är väl i praktiken det som skiljer från en s2a när det kommer till motorn? Är motorn frisk, kanske dags att åka förbi nån som kan mäta AFR/lambda om du inte kan det själv för att se att den beter sig som det ska? Vingen stallar totalt? Dubblekolla kamatjmingen om kedjorna byttes när motorn åkte i? Om inte utväxlingen är enormt lång känns det som att du borde haft en märkbar fördel på rakorna.

Har glömt bort, vilka belägg kör du på förresten?

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#413 Post by Eddie Varvstopp »

Jättekul att det gick så bra första tävlingen :#cheers: Man saknar gänget så man är glad att du delar upplevelserna :D . Ser fram mot fler spännande racerapporter och ett stort lycka till nästa race :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#414 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2023-05-16 08:24:53Riktigt kul att det funkade så pass bra, det får väl ändå anses som en succe med tanke på att det var första racet! Att inte stressmeka fram till kvällen innan brukar löna sig har jag märkt :)

Har du kvar den trånga böjen och lilla luftfiltret? Det är väl i praktiken det som skiljer från en s2a när det kommer till motorn? Är motorn frisk, kanske dags att åka förbi nån som kan mäta AFR/lambda om du inte kan det själv för att se att den beter sig som det ska? Vingen stallar totalt? Dubblekolla kamatjmingen om kedjorna byttes när motorn åkte i? Om inte utväxlingen är enormt lång känns det som att du borde haft en märkbar fördel på rakorna.
Har glömt bort, vilka belägg kör du på förresten?
Succe vet jag inte! men det gick bättre än jag trodde även om jag inte gick under 1,55.
Jag tror min böj är större dia än original, men den är nog längre.
Motorn känns frisk, den är betydligt mer drag- och varvvillig än min 2,5 var. Har Sande'n kollat igenom den är allt som det ska, inget känns knas där.
Har hittat utväxlingarna på både min QK-låda och de olika S2-lådorna på clarksgarage, jag ska lägga in dem i blocklayer och se hur graferna är vid en jämförelse tillsammans med de feta däckdimensionerna S2-orna kör.
"Vingen stallar"? nä, det går snabbare varvet runt med ökad vinkel. Tittar man på andras vingar ser de ut att vara betydligt större och ha större vinkel inställd. Bland oss med "slöa" bilar verkar det snarare vara hur länge man håller fullt och hur sent man bromsar.
Jag har haft i Hawk HT10 sedan mina fälgar blev knockout-rosa och jag köpte en omgång Kumho V70A, för bankörning är de kanon. Tydligen funkar nog bromskylningen också, jag kände aldrig att bromsarna ens luktade eller gick för varma. Dög de på mossen duger de överallt, det är bara att man värmer dem innan man låter dem jobba så de inte nyper.
Eddie Varvstopp wrote: 2023-05-16 19:19:19 Jättekul att det gick så bra första tävlingen :#cheers: Man saknar gänget så man är glad att du delar upplevelserna :D . Ser fram mot fler spännande racerapporter och ett stort lycka till nästa race :D
Tackar Eddie, det kommer att bli jättekul. Det verkar som det var länge sedan pcsr hade 32 förare anmälda till ett race, en del bilar delar ju förare.

Idag var det Superstage med lokala Honda-förare. Tyvärr regnade det, torkade upp och ösregnade igen. Jag var väl inte riktigt på hugget attackmässigt när det väl var nästan torrt, men bilen sprängde i alla fall 1,30 gränsen med tiden 1;29,95 på Nankang AR-1. Den har 1;27-1;28 i sig utan vidare, det kommer när det blir varmare och torrt.
Nu blir det lite finlir i väntan på Kinnekulle, livet snurrar ju inte bara runt en 924:a :shock:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#415 Post by gtBen »

Nu har jag reflekterat ytterligare några dagar och just nu tänker jag;
* ta bort katalysatorn och ersätta med ett rakt rör, även om den inte stjäl så mycket effekt så väger den och gör att "kardantunneln" blir väldigt varm.
* kapa ner utsticket på splittern, jag börjar med att spara hälften eller en 1/3-del.
* leta efter en ställbar 968 CS bakspoiler i glasfiber att ersätta original bakspoiler med, och ta bort aluminiumvingen.
* sänka tillbaka bilen 10-15mm fram och se om jag kan få några mm sänkning även bak, det behövs ev längre hjälpfjädrar bak.
* se om jag inte hinner sätta dit plug&play VEMS:et jag fick tag i och få det mappat och kört på rullar, rätt typ av lambda-sond dyker upp nästa vecka och resten ska nog gå att skaffa lokalt.

Det är hela 4 veckor kvar till Kinnekulle :arrow:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

P.P.
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2004-03-29 12:40:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kalmar
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#416 Post by P.P. »

Hur är det med SBF:s kaytalysatorkrav, finns det kvar och i så fall, är PCSR ibland de klasser som är undantagna?
"If you´re not pissed off at this world,
than you´re just not paying attention!

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#417 Post by gtBen »

gtBen wrote: 2023-05-19 08:03:13Nu har jag reflekterat ytterligare några dagar och just nu tänker jag;
* ta bort katalysatorn och ersätta med ett rakt rör, även om den inte stjäl så mycket effekt så väger den och gör att "kardantunneln" blir väldigt varm.
P.P. wrote: 2023-05-21 12:00:30Hur är det med SBF:s kaytalysatorkrav, finns det kvar och i så fall, är PCSR ibland de klasser som är undantagna?
Image
Vad jag förstår enligt pcsr's reglemente är det ok, och min bil är reggad och påställd

Image
Även enligt SBF's regler; samma skrivning här om "samt registrerade och påställda fordon som i sitt ursprung får tävla där klassreglerna tillåter". Även texten "För registrerade standardbilar se resp. sportgrens klassreglemente".
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3319
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#418 Post by johan944 »

gtBen wrote: 2023-05-19 08:03:13 Nu har jag reflekterat ytterligare några dagar och just nu tänker jag;
* ta bort katalysatorn och ersätta med ett rakt rör, även om den inte stjäl så mycket effekt så väger den och gör att "kardantunneln" blir väldigt varm.
* kapa ner utsticket på splittern, jag börjar med att spara hälften eller en 1/3-del.
* leta efter en ställbar 968 CS bakspoiler i glasfiber att ersätta original bakspoiler med, och ta bort aluminiumvingen.
* sänka tillbaka bilen 10-15mm fram och se om jag kan få några mm sänkning även bak, det behövs ev längre hjälpfjädrar bak.
* se om jag inte hinner sätta dit plug&play VEMS:et jag fick tag i och få det mappat och kört på rullar, rätt typ av lambda-sond dyker upp nästa vecka och resten ska nog gå att skaffa lokalt.

Det är hela 4 veckor kvar till Kinnekulle :arrow:
Ang vingen så finns det en på facebook under namnet Marco Antonio som säljer den typen av spolier för 530 dollar inklusive frakt.

Har själv köpt en 924 turbo nedre frontplåt därifrån och kan klart rekomendera hans produkter.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#419 Post by gtBen »

johan944 wrote: 2023-05-21 17:33:41Ang vingen så finns det en på facebook under namnet Marco Antonio som säljer den typen av spolier för 530 dollar inklusive frakt.

Har själv köpt en 924 turbo nedre frontplåt därifrån och kan klart rekomendera hans produkter.
Jag har beställt en ställbar vinge av honom, mycket lämpligt att han lade ut om en kampanj på dem igår. Sedan så ville jag inte ha bling-bling-sidolisterna eller nedersta biten utan bara vingen och hållarna på vardera sidan. 380 Euro OCH han gör då en lättare variant också ...hoppas att det blir bra nu bara :shock: jag tycker han verkar pålitlig och har varit aktiv länge.
Nästan så hans grejor har onödigt hög finish för mitt ändamål men kommer inte på var jag sett andra som säljer liknande grejor. Engelsmannen jag köpte all annan plast av på ebay.co.uk för 6-7-8 år sedan verkar ha lagt ner :roll:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Lau Christophersen
S-Poster
Posts: 153
Joined: 2013-08-10 15:29:52
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#420 Post by Lau Christophersen »

Jeg har også bestilt en stilbar vinge af ham igår, han virker rigtig fin. :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users