924S -86 | Esset, fka N.N.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
felix83
S-Poster
Inlägg: 135
Blev medlem: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Kontakt:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#256 Inlägg av felix83 » 2020-04-29 10:58:44

gtBen skrev:
2012-11-28 13:28:28

Smal och hög och fin. Den ska inte sänkas, man blir ju inte yngre med tiden!

(...)

Varför ändra på ett fint koncept? det blir nog mest att den ska bringas tillbaka i sin forna glans vad gäller det mekaniskt underhåll på hjulupphängningar / bromsar / motorfästen mm.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Men det blir nog bra det här med ska du se! :lol:
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

gtBen
Turbo-Poster
Inlägg: 444
Blev medlem: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Ort: Mönsterås
Kontakt:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#257 Inlägg av gtBen » 2020-04-29 21:08:45

Cédric skrev:
2020-04-29 09:16:32
Wow, modigt färgval helt klart :) Intressant val att bredda telefonerna, hur kommer det sig att du breddade istället för att hitta 8tum telefoner?

8tum ET52 som jag har sitter rätt luftigt, bak åkte nog std spacer på (18 mm eller vad den nu är), fram utan spacer, skulle nog kunna spejsa ut lite mer för lite bättre look :)
Tackar Cedric. Jag gillar dem och det är jag säker på att näst-nästa generation i släkten också kommer att göra när de ser dem. Typ hon som idag har en rosa enhörning som bästis :mrgreen:
15tummare 8" med högt ET finns inte, man får göra dem ...men 16tum finns
safe skrev:
2020-04-29 09:27:49
Vi vill se stripes över bilen i samma färg och PORSCHE text på sidorna!
Det skulle bli snyggt på riktigt med knockout-rosa stripes :#cheers: och sedan Carrera-typsnittet nere på trösklarna med texten GTBEN istället för GT3RS :shock:
jockes skrev:
2020-04-29 10:45:27
Som tidigare nämnts: Modigt färgval på fälgarna.
Annars, mycket trevliga uppdateringar du gör på bilen! :#cheers:
Tackar Jocke. Jag har gjort uppdateringar varje år med den nu, och det kommer att fortsätta :#944burn:
felix83 skrev:
2020-04-29 10:58:44
gtBen skrev:
2012-11-28 13:28:28
Smal och hög och fin. Den ska inte sänkas, man blir ju inte yngre med tiden!
(...)
Varför ändra på ett fint koncept? det blir nog mest att den ska bringas tillbaka i sin forna glans vad gäller det mekaniskt underhåll på hjulupphängningar / bromsar / motorfästen mm.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Men det blir nog bra det här med ska du se! :lol:
För 2 år sedan skrev jag själv faktiskt:
gtBen skrev:
2018-05-01 20:47:13
Image
Här en bild på den nya stancen bilen har fått med Leda fjäderben/coilovers runtom. Jag tror jag skrev för länge sedan att bilen aldrig skulle sänkas …det går inte att lita på mig :shock: :roll:
Bengt :mrgreen:
men det stämmer precis som du skriver :oops:
Jag såg en intervju med Zlatan i helgen där han sa att "man har sagt så mycket", han ska väl spela allsvensk fotboll igen trots tidigare klara besked ...så jag instämmer med honom.
Man ska ju inte vara sämre än att man kan ändra sig :mrgreen:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Inlägg: 444
Blev medlem: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Ort: Mönsterås
Kontakt:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#258 Inlägg av gtBen » 2020-04-29 21:21:32

Om man räknar ut den nya ET:n för mina fälgar; 7" med ET52 som breddas 25mm inåt så borde det väl bli 8" ET65 ...eller tänker jag fel :shock:

Bak - sätter jag då 15mm spacer (med extra bultar) så blir den nya ET:n ET50 , då blir breddningen inåt 10mm och utåt 15mm - med det tror jag det går fritt där bak.

Fram - här blir det svårare. Redan nu har jag 5-6mm spacer för att det inte ska nöta vid fulla rattutslag, inte absolut nödvändigt men men. Jag tror jag har 18mm att sätta fram (där jag har långa pinnbultar), men skulle nog behöva 25mm. Men ...då kommer det att bredda för mycket utåt och kräva skärmbreddare. Jag räknar med att höja bilen lite, säg 10mm då jag tror att det underlättar lite.

Image
Däcken är Kumho, kul att testa nåt annat än Toyo trippel-8 (gamla varianten)
Kumho V70A K61 (=medium) 225/50x15 W, treadwear 50 (som vissa säger bara är en siffra tagen ur luften för att bli legala i Usa.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Användarvisningsbild
felix83
S-Poster
Inlägg: 135
Blev medlem: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Kontakt:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#259 Inlägg av felix83 » 2020-04-29 21:24:35

gtBen skrev:
2020-04-29 21:08:45
Jag såg en intervju med Zlatan i helgen där han sa att "man har sagt så mycket", han ska väl spela allsvensk fotboll igen trots tidigare klara besked ...så jag instämmer med honom.
Man ska ju inte vara sämre än att man kan ändra sig :mrgreen:
Helt sant! Vem vet, kanske till och med jag sänker gubbabilen så småningom? :D
(Och det kommer se dödsfräckt ut med de rosa fälgarna mot det vita!)
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Användarvisningsbild
Cédric
Addict
Inlägg: 4141
Blev medlem: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#260 Inlägg av Cédric » 2020-04-29 22:17:44

Aha, 15 tum, då förstår jag. Skulle också velat gå på 15x8 istället för 16x8, framförallt för att få ner totaldiametern. Men den 100 procentiga bristen på fälgar gjorde att jag valde 16, lite dyrt att bredda fälgar eller beställa custom. Vad fick du ge ungefär för breddningen?

Tror du får till det med lite spejsande, som sagt, mina 8x16 et52 hopade på plats rätt enkelt.

gtBen
Turbo-Poster
Inlägg: 444
Blev medlem: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Ort: Mönsterås
Kontakt:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#261 Inlägg av gtBen » 2020-04-29 22:49:44

Skullman tar 2.000:-/fälg (rimliga dimensioner), dessutom tillkom en lagning efter jag borrat bort en hjulmutter och på det 35 mil lämna + 35mil hämta ...det kostar att ligga på topp.
Men min motorsvaga bil lever på den låga vikten så ... :#944burn:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

havilehto
NA-Poster
Inlägg: 30
Blev medlem: 2016-11-14 20:50:27
Telefon: 0761724272
Bilmodell: Porsche 924S
Årsmodell: 1985
Kontakt:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#262 Inlägg av havilehto » 2020-04-30 07:10:04

På med fälgarna på bilen nu, så vi får se, blir ju as najs!! :shock:

gtBen
Turbo-Poster
Inlägg: 444
Blev medlem: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Ort: Mönsterås
Kontakt:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#263 Inlägg av gtBen » 2020-04-30 16:11:54

havilehto skrev:
2020-04-30 07:10:04
På med fälgarna på bilen nu, så vi får se, blir ju as najs!! :shock:
Än så länge har jag bara provianterat delar, bilen är inte hemtagen från vinterförvaring ännu :#944burn:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Användarvisningsbild
peed
S2-Poster
Inlägg: 223
Blev medlem: 2007-04-22 18:44:40
Bilmodell: 944 Turbo Cup, 968 CS,
Årsmodell: 1989
Ort: Revsudden
Kontakt:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#264 Inlägg av peed » 2020-05-01 14:13:28

Snyggt Bengt!

När jag renoverade min Turbo Cup breddade Skullman 2 st 8"16 åt mig till 9". Blev kanon.

Jag är inne på samma idé som du med min "S" då 15 passar snyggt och är lättare. Kul att höra vad du tycker senare

/Peder
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
944 Turbo Cup -89
968 Turbo S/RS tribute -93
931 -80
924 S -86

Användarvisningsbild
Cédric
Addict
Inlägg: 4141
Blev medlem: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#265 Inlägg av Cédric » 2020-05-01 17:39:09

2000 + blästring å lack, hmm, blir en hel del stålar för 4 fälgar. Får nog harva vidare med det jag har, men hade vart kul att bredda ett set cookie cutters eller mina BBS krysseker :)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare