924S -86 | Esset, fka N.N.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#211 Post by gtBen »

Karl Birgander wrote:Om det var större delen är jag ändå väldigt imponerad av din arsenal!
Det finns ett tjugotal tyngre i metall också.
De mesta kommer från en ärvd snickarbod :roll:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#212 Post by gtBen »

Image
Nu är det både bra värme och bra lyse i garaget, så varför inte börja meka lite ...säsongen börjar ju snart

Jag ska para ihop mina framspindlar som är 20mm breda vid infästningen för fjäderbenen, med ett par Leda-fjäderben som är för 18mm breda infästninger. Dessutom är cc-måttet mellan infästningshålen på spindlarna ~5mm kortare än på fjäderbenen.

Image

Image
fastspända med hjälp av bromsoks-hålen, sedan fräsa bort 1mm på varje sida


Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#213 Post by gtBen »

Image
tig-svetsat igen hålet, och märker sedan över det nya från spindeln

Image
ställer den på max camber så får jag reda på vad det är när jag gör ny hjulinställning

Image
redo att sätta dit på bilen, även ny bärarm och svarta Powerflex bussningar. Spindel-leden och bärarmen uppborrad till M8 och och monterad med 12.9-skruv med 10.-mutter, det funkade till slut på den gamla.

…bara en sida kvar nu :mrgreen:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#214 Post by gegge »

Tror cambern ska vara åt andra hållet :wink:
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1342
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#215 Post by Ragnar Joensen »

Skruvarna till camberjustering hade gärna varit fingängade, men är tyvärr inte det. Man får dra åt ordentligt.
Porsche fantast !

968 1992

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#216 Post by gtBen »

gegge wrote:Tror cambern ska vara åt andra hållet :wink:
Jag tror du vet att cambern ska vara åt andra hållet och det stämmer, det var inte nån pedagogisk bild :oops:

Image
På denna bilden syns ritsen som jag siktar på när jag skruvar dit grejorna på bilen, då är det så mycket camber som går att få här. Det syns även att det är tajt trots att det frästes lite extra frigång mot spindeln.

Image
Fräste även lite extra frigång på mutter-sidan men där hade det nog gått utan ändå.

Det sitter även röda ställbara (Sandéns?) topplagringar på. De får stå i mittenläge till att börja med, så har jag haft på de tidigare ställbara. Jag kan tänka mig att det går att nå 5°-6° camber, men jag siktar på ~3,5° till att börja med.
Ragnar Joensen wrote:Skruvarna till camberjustering hade gärna varit fingängade, men är tyvärr inte det. Man får dra åt ordentligt.
Kanske gör jag all injusteringen av cambern endast uppe på topplagringarna vid hjulinställningen, då blir det mest kläm-yta mellan spindel och fjäderben.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#217 Post by gtBen »

En Caster-fråga :?:
det är väl spindeltappen så långt fram som möjligt om man vill ha max caster när man skruvar dit bärarmarna?

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#218 Post by gegge »

gtBen wrote:En Caster-fråga :?:
det är väl spindeltappen så långt fram som möjligt om man vill ha max caster när man skruvar dit bärarmarna?

Bengt
Japp! För max "kundvagnseffekt" ska den tänkta förlängningen av fjäderbenet genom nedre kulled landa framför däckets kontaktyta.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#219 Post by gtBen »

Nu sitter det Leda-fjäderben på båda sidor fram :mrgreen: det som återstår är lås-sprintar i styrlederna, och att göra en grovinställning av camber och en minimal toe-out fram och få till max caster.
gegge wrote:
gtBen wrote:En Caster-fråga :?:
det är väl spindeltappen så långt fram som möjligt om man vill ha max caster när man skruvar dit bärarmarna? Bengt
Japp! För max "kundvagnseffekt" ska den tänkta förlängningen av fjäderbenet genom nedre kulled landa framför däckets kontaktyta.
Det var lättare sagt än gjort med de nya bärarmarna och svarta powerflex. Dagens svordomar kom i samband med att jag försökte få dit skruvarna för bärarmarna över huvud taget, det flexar ingenting och jag vet inte hur caster blev. Imorgon blir det att lossa på skruvarna i bärarmarna och använda spännband för att få max möjliga caster.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#220 Post by gtBen »

en återkoppling på vikterna för bakrutan inklusive ram och låsbeslag :arrow:
original i glas vägde 23kg
plastrutan väger 11kg
viktbesparing 12kg :mrgreen:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#221 Post by Cédric »

KUl att det går framåt. Väldigt styva bussningar är en dålig kombination med den typ av framvagn vi har, snedställning av främre bussningen är ju en del av lösningen för att få till caster. En sak jag skulle vilja göra någon gång i framtiden är att göra en 924 GTR lösning med riktiga lager fram i plåtarmarna. Skulle nog bli både relativt enkelt att få till och episkt bra egenskaper.

Se bilden ur 924 GTR handboken
Image

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

924S -86 | Esset, fka N.N.

#222 Post by Maxx »

Cédric wrote:KUl att det går framåt. Väldigt styva bussningar är en dålig kombination med den typ av framvagn vi har, snedställning av främre bussningen är ju en del av lösningen för att få till caster. En sak jag skulle vilja göra någon gång i framtiden är att göra en 924 GTR lösning med riktiga lager fram i plåtarmarna. Skulle nog bli både relativt enkelt att få till och episkt bra egenskaper.

Se bilden ur 924 GTR handboken
Image
... 924 GTR handboken. :O

Låter som den heliga graalen. Hur kommer man över en kopia?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#223 Post by Cédric »

Vi gick ihop ett gäng och betalde för att få en inscannad version av originalet som en på 924board.org kommit över. En manual i pappersformat kostar ju några tusen, så det var tacksamt att slippa betala sådana summor :)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#224 Post by gtBen »

gtBen wrote:Det var lättare sagt än gjort med de nya bärarmarna och svarta powerflex. Dagens svordomar kom i samband med att jag försökte få dit skruvarna för bärarmarna över huvud taget, det flexar ingenting och jag vet inte hur caster blev. Imorgon blir det att lossa på skruvarna i bärarmarna och använda spännband för att få max möjliga caster.
Bengt
Efter att jag kollat närmare och såg att främre fästena för krängninshämmaren flexat lika långt fram som tidigare så gör jag inget försök att justera till än mer caster innan en riktig hjulinställning är utförd.
Nånstans här såg jag en filmsnutt som visade hur de fästena flexar i förhållande till hur man justerar caster, men hittar inte filmen igen!

Ett förtydligande - bärarmen går inte trögt upp och ner där den sitter, men den flexar inte direkt. Men gummi är gummi, plast är plast och inget av dem är stumt som ledlager.
Cédric wrote:KUl att det går framåt. Väldigt styva bussningar är en dålig kombination med den typ av framvagn vi har, snedställning av främre bussningen är ju en del av lösningen för att få till caster. En sak jag skulle vilja göra någon gång i framtiden är att göra en 924 GTR lösning med riktiga lager fram i plåtarmarna. Skulle nog bli både relativt enkelt att få till och episkt bra egenskaper.
Har du något bra skäl till kullager förutom nostalgiska :shock: de har ju noll justerbarhet i alla ledder.
Då känns det enklare att sätta in tex ER ledlager, eller lägga ner lite jobb på att operera in gängade länkhuvuden i plåtbärarmar.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#225 Post by Cédric »

Det är ledlager, en ganska vanlig lösning nu för tiden. Justerbart i casterled via shims istället. Finns färdiga kit till många bilar, men inte till våra vad jag hittat iaf. Tror bilden kanske luras lite.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ingemansson