Page 1 of 2

924 -80 | i all sin enkelhet

Posted: 2012-11-24 22:46:07
by kallemed2l
En gammal 924:a, årsmodell 1980, importerad från Tyskland 1985. Nu dryga 8000 mil på mätaren, och endast 1000mil de senaste 12 åren. Besiktningspapper på 7000 mil år 2000. Hur många varv den gått innan dess vet jag inte.
Jag köpte den hösten 2012. Nu är den parkerad för vintern, men jag har hunnit med att vara både i Stockholm och Malmö med den.
Jag tycker den känns bra i mekaniken, och den är vettig i karossen. Omlackad någon gång, och någon buckla och lite skavanker här och var. Jag har för avsikt att hålla den någorlunda original och i vettigt bruksskick. Glida runt lite med den på sommarhalvåret.
9241.jpg
9242.JPG
9243.jpg
9244.JPG
9245.JPG
Eftersom bilen inte är något märkvärdig överhuvudtaget, så får jag väl visa de features den har:
* Automatisk tändning av 20W lampor i lyktorna i kofångaren.
9246.JPG
* ”Stereoljud” ur hålet i instrumentbrädan (jag tyckte det var synd att såga hål i helt OK dörrar).
9247.jpg
* Högt placerat bromsljus (LED är inte det minsta tidsenligt, men en ren säkerhetsdetalj).
9248.JPG
* Tidigare ”extrautrustning” som jag monterat ur. Radion sparas såklart, om man skulle bli nostalgisk.

Delar som jag tänkte få tag på:
* List främre del vänster framskärm.
* Packning runt lås baklucka.
* Radioantenn vänster framskärm.

Re: 924 -80 | i all sin enkelhet

Posted: 2012-11-24 22:52:41
by Nahpets
Hej!

Välkommen.

Ett tips är att byta kamrem om du inte gjort det eller har det dokumenterat under de senaste 5-6 åren.
Ett mycket hett tips när jag tänker efter.

Mvh
Stephan

Re: 924 -80 | i all sin enkelhet

Posted: 2012-11-24 23:09:29
by kallemed2l
Tackar!
Tidigare ägare påstod att kamremmen nyligen var bytt. Iofs påstod han även att bilen var påställd, något polisen inte höll med om när de stoppade mig påväg hem med bilen.
Förhoppningsvis har tidigare ägaren iaf hälften rätt...

Re: 924 -80 | i all sin enkelhet

Posted: 2012-11-24 23:36:24
by Bathory
kallemed2l wrote:
Delar som jag tänkte få tag på:
* List främre del vänster framskärm.
* Packning runt lås baklucka.
* Radioantenn vänster framskärm.
Packning finns hos vår hovleverantör för 22:-
http://utzon.se/43/sok/477827529" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Sven

Re: 924 -80 | i all sin enkelhet

Posted: 2012-11-24 23:38:46
by Lilja
Kan ha fel nu men är det inte så att 924orna klarar kamremsbrott utan någon ventilsallad?
Visst det är väl tråkigt att bli stående och kanske få ringa bärgning men kunde ju vara värre.

För övrigt ser ju bilen väldigt fräsh ut, skulle nog sätta över gallret igen för högtalarna, du kan ju ha högtalarna bakom ändå?
Det extra bromsljuset fanns ju faktiskt som tillval på 944orna så så konstigt ser det inte ut.

924 -80 | i all sin enkelhet

Posted: 2012-11-25 01:38:11
by Molnpojken
Hej! Min 924 från 1980 är också importerad 1985 från Tyskland. Köpte den i maj i år. Hel och ren. Det största problemet är nog att kopplingen går på det sista. Hur många ägare har din haft? Jag är 12:e på min.

Re: 924 -80 | i all sin enkelhet

Posted: 2012-11-25 18:04:45
by kallemed2l
Joda, gallret får precis plats utanpå högtalarna, och sitter på plats.

Jag är 7:e ägaren på denna (i sverige). Jag fick berättat lite historik av säljaren. Ägare 3 var en äldre gentleman. Ägare 4 fick ärva bilen (körde den nog aldrig). Ägare 5 är ägare 6´s polare bilhandlaren. Ägare 6 hade den ett par år, men tyckte sedan inte han hade plats för den. Jag fick även med en uppsättning vinterdäck, i princip oanvända. Dock tillverkade -97, så bilen har nog inte gått så mycket på saltade vägar =)

Re: 924 -80 | i all sin enkelhet

Posted: 2012-11-25 19:06:02
by QV_
924 i all sin enkelhet är en trevlig bil att köra och se på.

I min värld så blir det inte ventilsallad om kamremmen går av utan bara ett stillestånd längs vägen.
Däremot så sliter dessa motorer kammar (vad det verkar) så ett nytt plastknä till röret som försörjer kammens nockar med olja är nog inte helt fel.

Däremot så föreslår jag byte av bensinfilter om det inte är gjort nyligen eftersom insprutningen är mycket kräsen när det gäller renheten av bensinen.

/Janne

Något som jag tycker man skall lägga in i den långa renoveringsplanen är ett nytt elsystem mellan generator-startmotor-batteri. Denna del slits hårt av värmen från grenröret.

Re: 924 -80 | i all sin enkelhet

Posted: 2012-11-26 21:58:13
by kallemed2l
Jag får tacka för tips. Jag ska hålla extra koll på bla dessa grejer =)

Re: 924 -80 | i all sin enkelhet

Posted: 2013-12-04 23:32:40
by kallemed2l
Hej igen
Nu har bilen gått en sommar. I våras körde jag ibland, och i höstas har den använts dagligen till jobbet.
Fantastisk rolig bil att köra.
Nu får blå bil ta över för vintern. Höjd över vägbana ökar med kanske 0,5m.
DSC01183.JPG
Jag har inte haft några egentliga problem med bilen. Batteriet gav upp, vilket medförde att jag hade svårt att få igång den två gånger. Hål i lådan under batteriet har jag fullagat med popnit och kemisk metall (iaf bättre än tidigare lagning med mycket silikon...). Får väl svetsas någon gång när jag bättre möjligheter till det. Målade och polerade fälgar med nya däck. Annars bara lite småfix och service.

För att slippa använda bilens manuella radioantennen, monterade jag en sådan här antenn: http://www.conrad.se/BAKRUTEANTENN-MED- ... 17_0304030" onclick="window.open(this.href);return false;
Har man inte så höga krav så tycker jag att antennen funkar ok, även på landsvägar i södra sverige. Vill jag ha bättre mottagning drar jag upp den gamla antennen (Jag gjorde en t-koppling med båda antennerna. Jag vet att man inte kan koppla coax hursom, men jag tycker det fungerar bra).

Här kommer några bilder från sommaren:
DSC00416.JPG
DSC00414.JPG
1.jpg
2.jpg
//

Re: 924 -80 | i all sin enkelhet

Posted: 2013-12-05 07:55:41
by patand
Kul när gammelbilarna funkar utan strul. :)

Fina fälgar fick du till också!

Re: 924 -80 | i all sin enkelhet

Posted: 2013-12-08 21:21:01
by kallemed2l
patand wrote: Fina fälgar fick du till också!
Tack. Jag är själv nöjd med fälgarna!

Re: 924 -80 | i all sin enkelhet

Posted: 2014-08-28 15:50:13
by kallemed2l
Hej igen
I måndags fick 924:an ett jobbuppdrag. Jag fick möjlighet att köra Blekinge-Göteborg fram och tillbaka. 54 bekväma mil, och jag passade på att kolla bränsleförbrukningen. 0,88 l/mil, landsväg och motorväg, tycker jag är helt ok. Känns nästan som att bilen drar mindre ju fortare den går...

Jag har snart haft bilen i 2 år, och kört ca 1000 mil. Den går bra och har i princip aldrig bråkat. Jag är helnöjd med den, mungiporna står högt när den körs =)
DSC_0473.JPG
DSC_0475.JPG

Re: 924 -80 | i all sin enkelhet

Posted: 2014-09-24 14:49:52
by MrKire
Grattis till fin bil. Visst är det mycke bil och körglädje för inte så mycket pengar.

Re: 924 -80 | i all sin enkelhet

Posted: 2014-09-25 08:06:32
by kallemed2l
Tack tack. Så bra som min bil varit hittills, så får man anse att jag åkt billigt. Jämför man med ny bil, så är värdeminskningen avklarad och jag åker gratis nu... =) Och rolig är den!