944 Turbo -86 | Grauschwartz GT3 - Das Superschportwagen

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Rhodin-Gbg
Turbo-Poster
Posts: 502
Joined: 2012-11-18 21:48:07
Telefon: 0705810303
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg - Vallda!
Contact:

944 Turbo -86 | Grauschwartz GT3 - Das Superschportwagen

#1 Post by Rhodin-Gbg »

Tjena hallå!

Jag heter Fredrik, och är en fena på BMW E30! Eftersom jag varje morgon blickar ut över ett hav av Porschar hos min granne, tog jag till slut mitt förnuft till fånga, och bestämde mig för att sälja av alla bilar och projekt, för att börja med ett nytt projekt istället. Efter att knackat på hos Sandén fick jag köpt mig en Svensksåld 944 Turbo, som fått smaka både svensk och Norsk vinter ett antal år. Jag har därmed en del svets-jobb att göra, innan det stora äventyret börjar. Min Svensksålda Porsche, skall få en svensk 5-cylindrig motor i sig!

Planen var att bygga en Turbo-5:a i min 944, och att SFRO-besiktiga den. Efter samtal med SFRO, är det inga större bekymmer. Jag har redan gjort en sån manöver tidigare med en BMW 316, som fick en V8 inopererad! Jag har nu dock ändrat mig, och lagt dessa planer på is, och kommer istället att låta originalmotorn sitta kvar, och rusta den för lite mer ös.

Tack för uppmärksamheten.
Fredrik
Last edited by Rhodin-Gbg on 2013-12-04 09:07:04, edited 2 times in total.
Porsche 944 Turbo 1986 återuppstår snart igen!

User avatar
Rhodin-Gbg
Turbo-Poster
Posts: 502
Joined: 2012-11-18 21:48:07
Telefon: 0705810303
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg - Vallda!
Contact:

Re: 944 Turbo -86 - Svensksåld med svensk motor!

#2 Post by Rhodin-Gbg »

En bild, mest för sakens skull. Rost är lättare än kolfiber, varjefall om man räknar rost-hål, så det är ju alltid nåt att klamra sig fast vid!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 944 Turbo 1986 återuppstår snart igen!

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 Turbo -86 - Svensksåld med svensk motor!

#3 Post by Lilja »

Jisses det var deb rostigaste 951an jag någonsin sett :o
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Rhodin-Gbg
Turbo-Poster
Posts: 502
Joined: 2012-11-18 21:48:07
Telefon: 0705810303
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg - Vallda!
Contact:

Re: 944 Turbo -86 - Svensksåld med svensk motor!

#4 Post by Rhodin-Gbg »

Jag är ännu osäker på hur utseendet skall bli på bilen, men eftersom många detaljer måste förbli svarta, bromsarna är röda, och jag gillar vitt, så funderar jag på det här. Den kanske är lite väl skrikigt, så eventuella dekaler får nog hållas ner till ett minimum. Men snyggt är det. Varjefall om nån frågar mig!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 944 Turbo 1986 återuppstår snart igen!

User avatar
Rhodin-Gbg
Turbo-Poster
Posts: 502
Joined: 2012-11-18 21:48:07
Telefon: 0705810303
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg - Vallda!
Contact:

Re: 944 Turbo -86 - Svensksåld med svensk motor!

#5 Post by Rhodin-Gbg »

Lilja wrote:Jisses det var deb rostigaste 951an jag någonsin sett :o
Ja, då är vi nog 2 med den erfarenheten.

Det är lite av just den anledningen som jag lägger upp "före-bilder"!

Under är dock bilen i finfint skick, så jag gissar att det handlar om allt för glest mellan tvättningarna, och en bil som används flitigt på saltiga vägar.
Porsche 944 Turbo 1986 återuppstår snart igen!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 Turbo -86 - Svensksåld med svensk motor!

#6 Post by patand »

Det måste vara lackskador från början för att det ska kunna börja rosta mitt på en galvaniserade kaross på det viset. :shock:

Men jättekul att någon med kunskap och vilja tar tag i ett eftersatt exemplar! :d=:

Vad är tanken bakom motorbytet? Varför inte köra med original motorn (iof dyrare att trimma till riktigt hög effekt än en modern volvo 5:a men är det värt jobbet bara för det?). Eller den kanske inte har någon motor öht just nu?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Rhodin-Gbg
Turbo-Poster
Posts: 502
Joined: 2012-11-18 21:48:07
Telefon: 0705810303
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg - Vallda!
Contact:

Re: 944 Turbo -86 - Svensksåld med svensk motor!

#7 Post by Rhodin-Gbg »

patand wrote:Det måste vara lackskador från början för att det ska kunna börja rosta mitt på en galvaniserade kaross på det viset. :shock:

Men jättekul att någon med kunskap och vilja tar tag i ett eftersatt exemplar! :d=:

Vad är tanken bakom motorbytet? Varför inte köra med original motorn (iof dyrare att trimma till riktigt hög effekt än en modern volvo 5:a men är det värt jobbet bara för det?). Eller den kanske inte har någon motor öht just nu?
: Jag är inte tillräckligt duktig på färg/lack för att våga svara på varför. En gissning jag har, är att eftersom det verkar ha rostat i skarvarna mot bakflyglarna, och runt regskyltsbelysningen, skulle det kunna vara galvaniska strömmar, eftersom bilen stått parkerad i Norge i många år, tydligen nära kusten...

: Ja nu har gnistan tänts, efter att jag rensat bort alla BMW:s hemma - så nu ska det bli kul att komma igång på allvar!

: Du är ganska rätt på det angående motorbytet... att trimma en T5:a är enklare, billigare och ganska mycket mer belönande om jag förstått rätt! Har aldrig jobbat med en turbomotor nånsin tidigare, men flera kompisar har lyckats fantastiskt bra. Förövrigt är det inte så lätt att få tag i gamla Porschemotorer längre, medan T5:orna står och dräller lite varstans! I nuläget sitter det en turbomotor i, men den är Sandéns.
Porsche 944 Turbo 1986 återuppstår snart igen!

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -86 - Svensksåld med svensk motor!

#8 Post by DLS »

Kul bygge som ska följas :)
Är själv intresserad av att montera i en turbo 5:a men då ifrån en audi o har varit i kontakt med SFRO om det o det ska tydligen kunna gå att få igenom.
Men vi får se hur jag ska göra, inte riktigt bestämt mig än.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: 944 Turbo -86 - Svensksåld med svensk motor!

#9 Post by Anton N »

Kul projekt! Inte fel att ha Sandén som granne heller. :)
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 Turbo -86 - Svensksåld med svensk motor!

#10 Post by patand »

Rhodin-Gbg wrote:I nuläget sitter det en turbomotor i, men den är Sandéns.
= du har ingen motor till den. Då förstår jag att du kikar på något annat än originalmotor, lättare (psykiskt) att ta något annat när du ändock inte har en original från början så att säga. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Turboforever
S-Poster
Posts: 115
Joined: 2012-02-11 13:41:16
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: 944 Turbo -86 - Svensksåld med svensk motor!

#11 Post by Turboforever »

Verkar bli ett intressant bygge. :d=:
Detta måste jag följa. Har även jag sneglat lite på motorbyte. Är dock inne på "DLS" linje.
Det jag fått fram är att det blir enklare att ansluta en AAN motor ( audi 20v turbomotor) till transaxeln.
Sedan om man pratar mycket effekt är ju audi femman skottsäker som en stridsvagn.
Kolla även upp om du får plats med volvos plenum vid orginal bromsservo...

Lycka till och fler bilder tack. :#cheers:

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -86 - Svensksåld med svensk motor!

#12 Post by DLS »

Det finns i allafall minst en 944 som är reggad med volvo 5:a redan, såg annonsen o bilder på motorutrymmet på blocket för ett par år sen men den var på tok för dyr + att den var röd ;)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Rhodin-Gbg
Turbo-Poster
Posts: 502
Joined: 2012-11-18 21:48:07
Telefon: 0705810303
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg - Vallda!
Contact:

Re: 944 Turbo -86 - Svensksåld med svensk motor!

#13 Post by Rhodin-Gbg »

Angående plenumet så kommer det bli ett skräddarsytt som kommer specialbyggas. Skulle bromsservot hamna ivägen, finns det tre alternativ: det enklaste är att bygga runt det. Alternativ 2 om det inte går att bygga runt, kan vara ett mindre eller framflyttat servo. Det tredje är pedalställ utan servo, men det hoppas jag kunna undvika.

Angående Volvo kontra Audi, är nog det en smaksak. Volvomotorn har en stor fördel. Den finns som turboversion med lagom effekt, vilket möjliggör "motorbyte" enligt Sfros regler, och det är smidigt. Mitt förra bygge gjorde jag som ombyggt fordon, och då blir det en hel massa som behöver ändras. Dessutom dräller det av Volvo-turbo-motorer överallt, och trim finns att handla överallt. Enkelt helt enkelt, och vad jag hört så är väl Volvo t5 oerhört tålig, både som standard och med uppåt 500-600 hkr?

Ikväll har jag riktat spindelfästena på mina sellholm-coilovers som hade fått lite speciella vinklar efter nån avåkning med förra bilen dom satt på. Nu är dom raka och fina, så det blir polering, och eventuellt ny gulkromatering. Någon som har erfarenhet av egen gulkromatering? Har hört att man kan köpa egna kit för detta, men vet inte var? Tips mottages tacksamt.

Bild på coilovers kommer imorgon!
Porsche 944 Turbo 1986 återuppstår snart igen!

User avatar
Rhodin-Gbg
Turbo-Poster
Posts: 502
Joined: 2012-11-18 21:48:07
Telefon: 0705810303
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg - Vallda!
Contact:

Re: 944 Turbo -86 - Svensksåld med svensk motor!

#14 Post by Rhodin-Gbg »

Igår var en bra afton.

Coiloverbenens infästningar i Spindlarna blev riktade, så nu återstår puts, polering, och ev ny gulkromatering.

När jag fått ordning på allt kommer en bild på allt ihopsatt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 944 Turbo 1986 återuppstår snart igen!

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: 944 Turbo -86 - Svensksåld med svensk motor!

#15 Post by makkanftw »

Har du tänkt bygga på en 2.0 eller 2.3?

På Audi kontra Volvo har 2.3orna från 850 226 häst medans Audi 100ans 2.2 liters AAN (som ju också har turbo) 230, så effektmässigt är dem väl lika besiktningsbara? Audimotorn har ett bultmönster som är nåtsånär "bolt-on" mot en 924 turbo sprängkåpa så i grova drag är det en annan lamell som skall till samt en lösning för urtrampningslager (en koncentrisk historia är nog smidigast).

Finns ju flertalet ganska rejäla byggen med båda motorerna och den generella bilden är att dem båda står pall för en hel del smisk så det här kommer följas :)
- Marcus

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users