944 Turbo - 86 l Clubsport

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1310
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

#451 Post by Janne J »

martenheller wrote:Imorgon är de dags för konbana med PCS på Hasslösa :#944burn:

Lycka till!
PCS 13359, 911SC-82, 944S2-90, Mustang HT 65

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

#452 Post by martenheller »

Än en gång dags för en sen uppdatering.

Säsongsavslutningen med PCS gick bra, slutade förvisso sist i klassen R, men å andra sidan var de ohyggligt jämnt och mitt bästa åk var 1.5s långsammare än dagens snabbaste som sattes av en Cayman GT4.

Även säsongsavslutningen på våra privata körningar i Laxå gick bra. Slutade 3a av 14 bilar, 1.26s bakom vinnaren som återigen var BMW M4 GTS. Det innebar även att jag slutade trea totalt i våran cup vilket kändes kul. Skoj att se hur en frontmotorporsche står sig mot andra potenta bilar! Har ett filmklipp från den här körningen som jag ska leta fram.

Just nu skruvas de. Turbon har blivit lite trött så har plockat ut den för renovering (samt uppgradering från 270graderslager till 360). Passar även på att byta crossoverröret till ett "nytt" då jag haft avgasläckage där, sen byts givetvis alla avgaspackningar/packningar osv när saker och ting ändå är isär.

Har en fundering, jag tog bort AC-kyl osv när jag renoverade toppen i sommars, hade tänkt ta bort pumpen med men insåg att den fungerar som spännare åt generatorremmen så lät de sitta. Funderar dock på att ta bort den nu och ersätta nuvarande generator med en som är för bilar utan AC, som har spännare. Är de så enkelt att de "bara" är att byta generator och rem, eller sitter dom monterade på olika sätt osv? Tacksam för svar :-)

I övrigt blir de nog inga uppgraderingar den här vintern, utan bara service och underhåll. Återkommer med lite bilder osv :-)
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

User avatar
peed
S2-Poster
Posts: 247
Joined: 2007-04-22 18:44:40
Bilmodell: 968 CS/Turbo
Årsmodell: 1992
Location: Revsudden
Contact:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

#453 Post by peed »

Hej.

Tror du måste ha fästet till generatorn också som är för bilar utan AC. Lättare samtidigt.

/Peder
968 Turbo S/RS tribute -93
931 -80
924 S -86

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1339
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

#454 Post by Ragnar Joensen »

Jag har ett sånt beslag. Funderar på att tillverka en liten serie, om det finns nog med spekulanter.

Uppskattar priset till 700:-

Vem vill ha?
Porsche fantast !

968 1992

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

#455 Post by martenheller »

Tack för svaren.
Får se, tror de här får ligga på framtiden så länge :)
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 360
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

#456 Post by R924T »

Byta fäste, byta rem och spännare.

Jag gjorde den generator-konverteringen på min förra bil.
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

#457 Post by martenheller »

Image

Bild på en nyrenoverad KKK K26/8.
Även uppgraderad till 360 graders lager.

Turbon är återmonterad i bilen, de som återstår är att montera tryckrör samt luftfilterbox, sen är de klart.
Hoppas hinna få lite tid till att skruva klart bilen i början av nästa vecka.
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

#458 Post by martenheller »

Här har man slarvat med uppdateringar igen.

Bilen går bra efter turbobytet, skjuter på som aldrig förr! Väldigt nöjd.

Har hunnit med en glassätartur tillsammans med en kompis, en deltävling i våran egna (ej PCS) konbanecup samt en trackday på Gröndal Motorstadio.

Konbanekörningen gick väldigt bra, ledde hela dagen och hade väldigt bra känsla i bilen. Men sen i sista rundan fick Rikard Sjöholm till ett kanonvarv i sin 996 Turbo och tog hem segern, skönt med en andra plats dock vilket är mitt bästa resultat hittills.

I lördags var jag med Jon (Erol) och c.o till Gröndal för att åka bana.
Började halvlugnt men ökade successivt tempot under dagen. Hade gått att åka snabbare men hade hela tiden en kontrollerad känsla vilket känns bra då jag inte åkt så mycket bana. Riktigt tajt och rolig bana som jag kommer köra mer i framtiden! Gav mersmak för banåka överlag!

Bilen har gått bra, dock tog bakdäcken slut på Gröndal, väldigt snedslitna så en hjulinställning är nödvändig.
Nu åker mina Cup2 17" med Toyo R888 som legat och vilat en säsong på igen inför årets Såtenästräff som är 10 juni.

Därefter lutar det åt nya Federal RSR till mina 18" cup3, byta justerbultarna i bakvagnen och se till att få till en BRA hjulinställning för en gång skull :)

Lite bilder från Gröndal, Foto Jon Spetz (Erol):
IMG_0571.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

#459 Post by martenheller »

Nytt år och säsongen närmar sig. Inser än en gång att jag slarvat med uppdateringar här, är väl helt enkelt så att tiden inte räcker åt att vara så aktiv på forumet, men ska försöka bli bättre.

Ska försöka sammanfatta det sista av 2017.. Efter bankörningen på Gröndal var det iaf dags för den årliga "Såtenästräffen". Sen några år hjälper jag Rikard med arrangemanget, då de är delad körning med två banor. En för deltävling i PCS slalom, och en privat körning med blandade bilar som jag håller i. Riktigt skoj!

Vi satte upp banan och började dagen. Hade fått skifta över till mina 17" Cup2 med gamla R888 då bakdäcken tog slut på mina 18" på Gröndal. Åkte en vända. Sen såg jag att corden var framme även på 17"arna i bak! Katastrof.. Tur jag bara har 2 mil till min verkstad från Hasslösa flygfält. Snabbt dit och hämtade 18" framdäcken (235 breda) Under tiden så skiftade en kompis däcken på bilen så att 17" framdäcken hamnade bak (255 runt om på 17").

Så resten av dagen skulle jag köra på följande däck:
Fram: 235/40-18 Federal RSR (nästan nya)
Bak: 255/40-17 Toyo R888 (halv slut)
Hur skulle detta gå? Jo: Balansen blev fantastisk och bilen var riktigt trevlig att köra! Ledde stora delar av dagen, men i slutet av dagen fick Rikard till ett bra åk och slog mig. Andra plats igen!

Efter det här insåg jag att jag måste ta tag i en bra hjulinställning. Kollade justerbultarna i bakvagnen som var slitna, köpte nya sådana från Utzon och gjorde sedan en BRA hjulinställning. Har inte värderna i huvudet men tror ungefär:

Fram:
3.5 grader camber
1mm toe out
Max caster

Bak:
2.5 grader camber
1mm toe in

Bilen blev mycket trevligare på vägen efter det här.
Hann bara med en konbanekörning till (vår privata i Laxå), den dagen fick jag inte till körningen alls utan slutade 6a.
Totalt efter 3 deltävlingar slutade jag på andra plats i vår egna cup, vilket kändes som ett stort steg framåt i körningen!

Lite bilder från året:
18699368_10154727344597877_2005413768673884717_o.jpg
18699753_10154727344547877_1974643361991037204_o.jpg
18700158_10158867219250595_6886890184794333242_n.jpg
18700839_10154727344542877_7180395597292070250_o.jpg
20708339_10159297602440595_7980750739555936156_n.jpg
Sen i Juli köpte jag en hobbybil till, som min fru ska ha att lära sig åka lite bana med.
Hör väl egentligen inte hit då de är en Mazda Miata -01.
Kul bil, som nu i vinter får sportfjädrar, TR-Lane halvbur samt en Sparcostol, JapanRacing fälgar och lite smått och gott.
19601591_10159069331830595_7648068247027019829_n.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

#460 Post by martenheller »

Har äntligen köpt något till Porschen igen.
Köpte en Porsche 968 Turbo RS vinge.
Den kräver lite kärlek innan montering, men kommer bli bra när den är på plats.
Ambitionen är att den sitter på bilen till säsongsstart.

Har inte tagit några bilder, men de kommer.
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

claes
S2-Poster
Posts: 268
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

#461 Post by claes »

Turbo RS vingen är ju bland det fränare som man kan ha på en 944:a! Det ska bli spännande att se om du märker någon skillnad i downforce. Jag skall göra precis samma sak som du, fast tvärtom... Jag har precis monterat bort min RS vinge för att istället köra med en större kolfibervinge, allt för att få mer downforce.
Du får berätta hur bilen känns när du har provkört!
/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

#462 Post by martenheller »

claes wrote:Turbo RS vingen är ju bland det fränare som man kan ha på en 944:a! Det ska bli spännande att se om du märker någon skillnad i downforce. Jag skall göra precis samma sak som du, fast tvärtom... Jag har precis monterat bort min RS vinge för att istället köra med en större kolfibervinge, allt för att få mer downforce.
Du får berätta hur bilen känns när du har provkört!
/Claes
Hej.
Kan bara hålla med, tycker den vingen sitter riktigt snyggt. Vill gå mer mot "Clubsport-stuk" än "Räserbil-stuk" då de passar bättre då bilen används så.
Gällande hur jag kommer märka av downforce, så är det nog så enkelt att den nivån min körning är på så kommer jag inte märke någon skillnad :P

Såg i din tråd att du plastade en del själv, b.la taklucka. Du har inte lust att göra en som jag kan köpa?
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

claes
S2-Poster
Posts: 268
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

#463 Post by claes »

Japp, jag är inte säker på att jag kommer att gilla utseendet hos min nya vinge men jag är ganska säker på att en större vinge ger mer downforce... Och jag jagar sekunder i slalomtävlingarna (och jag jagar 911:or :D ).
Jag har plastat lite grann, det är ganska kul men jag sålde formarna till 931Melander här på forumet. Kolla med honom om han kan göra en lucka åt dig. Jag gjorde tre luckor, en till mig själv och två som såldes till Göteborgstrakten. Efter det så har jag fått förfrågningar på tre luckor till, så det tycks finnas en marknad för lätta raceluckor...
Mvh /Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

#464 Post by Karl Birgander »

Är du i tankarna på att göra dig av med den vingen du använt innan?
Vad är det för vingplan?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
peed
S2-Poster
Posts: 247
Joined: 2007-04-22 18:44:40
Bilmodell: 968 CS/Turbo
Årsmodell: 1992
Location: Revsudden
Contact:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

#465 Post by peed »

claes wrote:Japp, jag är inte säker på att jag kommer att gilla utseendet hos min nya vinge men jag är ganska säker på att en större vinge ger mer downforce... Och jag jagar sekunder i slalomtävlingarna (och jag jagar 911:or :D ).
Jag har plastat lite grann, det är ganska kul men jag sålde formarna till 931Melander här på forumet. Kolla med honom om han kan göra en lucka åt dig. Jag gjorde tre luckor, en till mig själv och två som såldes till Göteborgstrakten. Efter det så har jag fått förfrågningar på tre luckor till, så det tycks finnas en marknad för lätta raceluckor...
Mvh /Claes

Det är fränare att jaga 11:or utan vingar och sånt :) Kör originalstuk svider mer då...

/Peder
968 Turbo S/RS tribute -93
931 -80
924 S -86

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]