Page 30 of 32

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2016-04-11 20:37:07
by martenheller
Har lärt känna en som har en verkstad för blästring och pulverlackering här på Kinnekulle. Det bästa är att man mer än gärna får göra jobbet själv :#cheers:
Jag och farsan var där en kväll förra veckan och blästrade av mina 18" Cup3 jag köpte förra året. Sen pulverlackades dom svarta + klarlack med metallic som lades direkt, vilket gav en riktigt fin lack (typ grafitgrå, men väldigt olika i olika ljus).

Kommer ha dessa som "gatfälgar", men troligtvis kommer dom även rulla lite slalom (kul att jämföra med mina 17" med Toyo R888 då jag beställt Federal RSR Semi r-däck till dessa. Jämför man med R888 i samma dimension är det 45% av priset..)

Image

Image

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2016-04-11 20:56:46
by Saikko
Riktigt snygga blev dom, helt annan lyster än mina hemma lackade replikor.
Snyggt, riktigt jäkla snyggt :)

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2016-04-12 05:10:45
by martenheller
Tackar.
Rekommenderar verkligen pulverlack till fälgar, blir väldigt slitstarkt.

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2016-04-12 06:50:18
by Saikko
martenheller wrote:Tackar.
Rekommenderar verkligen pulverlack till fälgar, blir väldigt slitstarkt.
Ska höra med lackeraren om fälgarna möjligtvis kan ingå annars får man helt enkelt göra de efteråt då (trotts att jag fått ett kanonpris) inte plånboken räcker till just nu.

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2016-05-01 17:43:03
by martenheller
Efter många om och men har jag äntligen fått på däck på mina 18" Cup3 fälgar. Först tabben att jag trodde dom var 10" breda bak och beställde för breda bakdäck, sedan dök inte framdäcken upp. Visade sig att budbilen hade krockat i Tyskland. Pga att det hela drog ut på tiden valde jag att inte skicka tillbaka bakdäcken och byta dom, utan krängde på dom ändå.

Såg väl lite lustigt ut, men inte alls så farligt som jag hade befarat.
Jävligt nöjd med hur de ser ut på bilen, satt perfekt enligt mig. Ska bli riktigt skoj att testa däcken ordentligt nästa helg då jag hyrat ett flygfält för konbanekörning.

Image

Image


Sen ska jag väl även berätta att jag körde deltävling i PCS slalomcup förra helgen. Ett dåligt första åk följdes upp med 2st jag var riktigt nöjd med. Bilen är jäkligt underhållande att köra :#cheers:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2016-08-24 20:10:28
by martenheller
Här var de längesen jag skrev.. 1 Maj, Skämmes tamejfan!
Väldigt mycket jobb, i kombination av livet som småbarnsförälder samt allmänt trött på att skriva på forum (även om jag är inne och läser ett par gånger varje dag) är ursäkten.. Men efter att ha läst i tråden om "vad som händer med forumet" så har jag fått något som liknas med ångest och skuldkänslor, så här kommer en sammanfattning av min säsong 2016:

Jag hade planerat mkt körning inledningsvis
- PCS slalom på Hasslösa 23 april
- Konbanetävling i Laxå (mina privata event) 8 maj
- PCS Gelleråsen 15 maj

Deltävlingen i PCS slalomen den 23 april har jag redan skrivit om, inget mer att säga där.
Sen var det dags för Laxå. Gick riktigt bra, börjar få bra ordning på slalomkörningen känner jag. Bilen går att köra väldigt fort, vilket även börjat synas på tiderna.
Dagen bjöd på mycket körning (tror jag hade 18 tävlingsåk) och jag slutade fyra, 1.5sekund bakom vinnande Rikard i 996turbon, vilket jag var väldigt nöjd med.
Bilen gick klanderfritt hela dagen.. Fram tills de var en halvtimme kvar och min fru (ja jag har hunnit gifta mig i sommar också) skulle köra.

När hon stod på tomgång i starten hörde jag plötsligt ett missljud, sprang fram innan hon påbörjade åket och viftade med armarna. Då dog bilen.. Och ville inte starta. Enklare felsökning på plats så konstaterade vi att något hänt med kamdrivningen.

Fick låna trailer och dragbil hem av en snäll Evo-åkare som istället körde sin bil hem på vägen (Du läser inte här, men tack ändå Peter).

Väl hemma började jag riva, ville ju så gärna till Gelleråsen helgen efter! Felet lokaliserades ganska snabbt.
Pinnbulten som håller spännaren till kamremmen hade gått av :shock:

Fick hjälp av min kompis (Lars, tack så mycket) som jobbar som fartygsmekaniker att med rätt verktyg få ur bulten och satte mig för att beställa en ny.. Insåg då att den inte går att köpa som lös del.. Ringde min käre vän Jon Spetz (Erol) för att beklaga mig och rådfråga lite, visade sig att han hade ett block ståendes, som han gick rakt ut och skruvade ur bulten och skickade på posten. Puss på dig och tack igen Jon :#cheers: :#cheers: :#cheers:

Insåg när jag fått bulten av Jon att den som gått av i mitt block inte var likadan. Någon har dragit av den tidigare och troligtvis inte fått tag på en original. SKÖNT att få dit rätt bult nu!

Kamremmen stod 2 kugg fel när jag rev, så tog även av toppen och Lars tog med sig den till sitt jobb och såg över den. En avgasventil var krökt, i övrigt såg den bra ut. Tog kontakt med hovleverantör av reservdelar, Hirschberg som givetvis hade en ventil liggandes, åkte och hämtade den. Sen la jag en jättebeställning hos hovleverantör av delar, Utzon. Alla remmar, löphjul, spännare, packboxar, o-ringar, toppackning, ventilkåpspackning, ventilstyrningar, packning kamhus, insugspackning, grenrörspackning, packning termostathus, osv (rubb och stubb som gick att byta byttes).

Medans jag monterade nerifrån och upp så gjorde Lars i ordning toppen på sitt jobb, slipade in ventiler osv.
Renoveringen gick smärtfritt och tog ca all fritid under 2 veckors tid (utöver lite väntande på delar osv).

Måste säga att de var en JÄVLIGT skön känsla att starta upp bilen, och köra den onsdagen samma vecka som Såtenästräffen var!
Enda som krånglade var att jag fick nedre balansaxeln fel, valde efter att återigen pratat med konsult och vän Jon att kroka av remmen över helgen (nu har jag vänt drevet på axeln så den sitter rätt och remmen är monterad).

Väl på plats på Såtenästräffen var jag nervös. Skulle bilen hålla? De gjorde den. Och de gick fort den här helgen.
På den banan jag ritade åt Rikard, slutade jag 0.5s bakom en helt ny BMW M4 GTS vilket kändes riktigt bra.
Enda missödet var att jag tappade en bult till servopumpen som jag hade missat dra åt, en vaken konvakt hörde att något "klingade" och plockade upp bulten och distansen. Jon såg direkt vart den hörde hemma, så efter en hamburgare så kröp vi under och skruvade lite..
På kvällen hade vi trevligt på Mässen, med god mat och dryck! Dagen efter hade jag huvudvärk och mötte upp Jon på touringen på Kinnekulle, för att sedan ta en kopp kaffe här i Hällekis och krypa lite under min bil.

Image

16 Juli körde vi i Laxå igen.
Vi hade vårat absolut bästa startfält någonsin med en riktigt kul blandning bilar:

Porsche 944 Turbo (2st)
Porsche 944s
BMW M4 GTS
Mercedes 190Turbo
Audi S4
Opel Speedster
Nissan 350z
Toyota Mr2
Saab 900
Porsche 997 Turbo
Mazda Mx5
Lamborghini Gallardo
Saab 9-3
BMW E30
Porsche Boxster

Fick inte körningen att stämma 100% den här dagen, bilen gick klockrent men jag själv överkörde en aning. Slutade än en gång fyra, knappt 2s efter vinnaren i M4 GTS.

Har även varit på en "entusiastbilträff" i Hajstorp, utanför Töreboda. Ganska kul att stå 10 meter ifrån bilen och tjuvlyssna på vad folk säger. Många "50+ damer" berättade för sina barn/barnbarn att de minsann var en rallybil, de såg man på stolarna och eftersom den är så låg!

Har även hunnit med en till PCS körning den 6 Augusti.
Det var väldigt kallt den här dagen, och de var inledningsvis väldigt svårt att få fäste.
Bommade en vändning i första åket och bromsade på mig men försökte ändå tvinga in bilen, vilket resulterade i en snurrning. Efter det fick jag till 2 ok åk men inte mer än så.

Image

På tal om den vändningen, så får jag berätta varför jag missbedömde den så kraftigt. Och de har med mina bromsar att göra som fick sig en ordentlig översyn i vinteras. Dom är jag väldigt nöjd med, vilket har gjort att jag kan bromsa betyligt senare än tidigare säsonger.


Nu härnäst väntar PCS slalom nästa helg, återigen på Hasslösa.
Vi ska ha en säsongsavslutning med Höstslalom i Laxå, hoppas kunna klättra någon plats där och kanske sluta total 3a iaf. PCS ligger jag i mitten någonstans, har ju stått över samtliga deltävlingar i Vårgårda i år då jag inte ansett mig haft tid, jobbat på större byggen ca 6 mil hemifrån i stort sett hela året, svårt att orka med en kvällskörning (onsdagar) med 3 st slalomåk 10 mil bort då.
Hade hoppats komma ut på banorna mer i år, men även där har tid saknats. Blir ev en körning på Gelleråsen i September vilket jag verkligen hoppas blir av.

Känner att min körning är mogen för att åka lite bana nu (även om jag älskar att åka konbana och ska fortsätta lika mkt med de i framtiden så vore de skoj med kanske 2-3 banmöten per år iaf)

Nu på sensommaren har jag även bytt en slang som går från "oljefilteradaptern" till oljekylet, den har fuktat sen jag köpte bilen så lät en Hydraulfirma pressa en ny dit, sen bytte jag även oljetrycksgivaren när jag var i den änden och skruvade.

Lite bilder:

Image

Image

Image

Image

Image



Hoppas ni tyckte de var kul med lite läsning om min bil igen :#944burn: :#cheers:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2016-08-24 20:25:53
by Janne J
Härlig rapport, även om det måste ha känts lite tråkigt att behöva riva toppen sådär mitt i säsongen.

Knutstorp i slutet på september kanske...? :wink:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2016-08-24 20:29:37
by martenheller
Ja de va inte jättekul, men lärorikt och skönt att veta att de är tätt och fint nu :-) . De som inte dödar härdar ju :-).

Inte omöjligt, är de PCS?

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2016-08-24 20:42:31
by Janne J
martenheller wrote:Ja de va inte jättekul, men lärorikt och skönt att veta att de är tätt och fint nu :-) . De som inte dödar härdar ju :-).

Inte omöjligt, är de PCS?

Beroende på hur tät den var tidigare så hittade du kanske några hästar där samtidigt.

Japp, PCS den 25 sept, anmälan öppnar om ett par dagar.

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2016-08-25 08:39:52
by Tux
Underbar rapport!

Mvh Pontus

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2016-08-26 16:45:18
by martenheller
Precis Janne. Upplever bilen som riktigt pigg. Skulle vilja prova ett raktframrace från lämplig fart där man har lite laddtryck mot farsans 997 c4s och se vad som skiljer.

Tack Pontus, tyckte de va läge för lite rapportering :-).

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2016-08-26 18:15:00
by Joakim.S
Trevlig rapport och som sagt trevligt att träffas på Hasslösa :D
Får väl prova att utmana dig någon gång trots att man börjar bli lite feg att gasa :#944burn:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2016-08-26 18:35:36
by chrix
Trevlig läsning och tur du fick ihop den i tid.
Kul att se bilen live och få ett ansikte på lite folk.
Ses väl nästa gång om inget knasigt händer, då har jag med mig minst en 944 till.

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2016-08-27 08:45:41
by martenheller
Tack Joakim, och tack detsamma, det var trevligt att ses.
Tycker din attack med 931an såg ut som en ärlig utmaning senast :#944burn: , bra skjut i maskin!!


Tack Chrix, och även trevligt att träffa dig och din bil. Hoppas vi ses på lördag!

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2016-09-02 18:44:15
by martenheller
Imorgon är de dags för konbana med PCS på Hasslösa :#944burn: