Här var de längesen jag skrev.. 1 Maj, Skämmes tamejfan!
Väldigt mycket jobb, i kombination av livet som småbarnsförälder samt allmänt trött på att skriva på forum (även om jag är inne och läser ett par gånger varje dag) är ursäkten.. Men efter att ha läst i tråden om "vad som händer med forumet" så har jag fått något som liknas med ångest och skuldkänslor, så här kommer en sammanfattning av min säsong 2016:
Jag hade planerat mkt körning inledningsvis
- PCS slalom på Hasslösa 23 april
- Konbanetävling i Laxå (mina privata event) 8 maj
- PCS Gelleråsen 15 maj
Deltävlingen i PCS slalomen den 23 april har jag redan skrivit om, inget mer att säga där.
Sen var det dags för Laxå. Gick riktigt bra, börjar få bra ordning på slalomkörningen känner jag. Bilen går att köra väldigt fort, vilket även börjat synas på tiderna.
Dagen bjöd på mycket körning (tror jag hade 18 tävlingsåk) och jag slutade fyra, 1.5sekund bakom vinnande Rikard i 996turbon, vilket jag var väldigt nöjd med.
Bilen gick klanderfritt hela dagen.. Fram tills de var en halvtimme kvar och min fru (ja jag har hunnit gifta mig i sommar också) skulle köra.
När hon stod på tomgång i starten hörde jag plötsligt ett missljud, sprang fram innan hon påbörjade åket och viftade med armarna. Då dog bilen.. Och ville inte starta. Enklare felsökning på plats så konstaterade vi att något hänt med kamdrivningen.
Fick låna trailer och dragbil hem av en snäll Evo-åkare som istället körde sin bil hem på vägen (Du läser inte här, men tack ändå Peter).
Väl hemma började jag riva, ville ju så gärna till Gelleråsen helgen efter! Felet lokaliserades ganska snabbt.
Pinnbulten som håller spännaren till kamremmen hade gått av
Fick hjälp av min kompis (Lars, tack så mycket) som jobbar som fartygsmekaniker att med rätt verktyg få ur bulten och satte mig för att beställa en ny.. Insåg då att den inte går att köpa som lös del.. Ringde min käre vän Jon Spetz (Erol) för att beklaga mig och rådfråga lite, visade sig att han hade ett block ståendes, som han gick rakt ut och skruvade ur bulten och skickade på posten. Puss på dig och tack igen Jon
Insåg när jag fått bulten av Jon att den som gått av i mitt block inte var likadan. Någon har dragit av den tidigare och troligtvis inte fått tag på en original. SKÖNT att få dit rätt bult nu!
Kamremmen stod 2 kugg fel när jag rev, så tog även av toppen och Lars tog med sig den till sitt jobb och såg över den. En avgasventil var krökt, i övrigt såg den bra ut. Tog kontakt med hovleverantör av reservdelar, Hirschberg som givetvis hade en ventil liggandes, åkte och hämtade den. Sen la jag en jättebeställning hos hovleverantör av delar, Utzon. Alla remmar, löphjul, spännare, packboxar, o-ringar, toppackning, ventilkåpspackning, ventilstyrningar, packning kamhus, insugspackning, grenrörspackning, packning termostathus, osv (rubb och stubb som gick att byta byttes).
Medans jag monterade nerifrån och upp så gjorde Lars i ordning toppen på sitt jobb, slipade in ventiler osv.
Renoveringen gick smärtfritt och tog ca all fritid under 2 veckors tid (utöver lite väntande på delar osv).
Måste säga att de var en JÄVLIGT skön känsla att starta upp bilen, och köra den onsdagen samma vecka som Såtenästräffen var!
Enda som krånglade var att jag fick nedre balansaxeln fel, valde efter att återigen pratat med konsult och vän Jon att kroka av remmen över helgen (nu har jag vänt drevet på axeln så den sitter rätt och remmen är monterad).
Väl på plats på Såtenästräffen var jag nervös. Skulle bilen hålla? De gjorde den. Och de gick fort den här helgen.
På den banan jag ritade åt Rikard, slutade jag 0.5s bakom en helt ny BMW M4 GTS vilket kändes riktigt bra.
Enda missödet var att jag tappade en bult till servopumpen som jag hade missat dra åt, en vaken konvakt hörde att något "klingade" och plockade upp bulten och distansen. Jon såg direkt vart den hörde hemma, så efter en hamburgare så kröp vi under och skruvade lite..
På kvällen hade vi trevligt på Mässen, med god mat och dryck! Dagen efter hade jag huvudvärk och mötte upp Jon på touringen på Kinnekulle, för att sedan ta en kopp kaffe här i Hällekis och krypa lite under min bil.
16 Juli körde vi i Laxå igen.
Vi hade vårat absolut bästa startfält någonsin med en riktigt kul blandning bilar:
Porsche 944 Turbo (2st)
Porsche 944s
BMW M4 GTS
Mercedes 190Turbo
Audi S4
Opel Speedster
Nissan 350z
Toyota Mr2
Saab 900
Porsche 997 Turbo
Mazda Mx5
Lamborghini Gallardo
Saab 9-3
BMW E30
Porsche Boxster
Fick inte körningen att stämma 100% den här dagen, bilen gick klockrent men jag själv överkörde en aning. Slutade än en gång fyra, knappt 2s efter vinnaren i M4 GTS.
Har även varit på en "entusiastbilträff" i Hajstorp, utanför Töreboda. Ganska kul att stå 10 meter ifrån bilen och tjuvlyssna på vad folk säger. Många "50+ damer" berättade för sina barn/barnbarn att de minsann var en rallybil, de såg man på stolarna och eftersom den är så låg!
Har även hunnit med en till PCS körning den 6 Augusti.
Det var väldigt kallt den här dagen, och de var inledningsvis väldigt svårt att få fäste.
Bommade en vändning i första åket och bromsade på mig men försökte ändå tvinga in bilen, vilket resulterade i en snurrning. Efter det fick jag till 2 ok åk men inte mer än så.
På tal om den vändningen, så får jag berätta varför jag missbedömde den så kraftigt. Och de har med mina bromsar att göra som fick sig en ordentlig översyn i vinteras. Dom är jag väldigt nöjd med, vilket har gjort att jag kan bromsa betyligt senare än tidigare säsonger.
Nu härnäst väntar PCS slalom nästa helg, återigen på Hasslösa.
Vi ska ha en säsongsavslutning med Höstslalom i Laxå, hoppas kunna klättra någon plats där och kanske sluta total 3a iaf. PCS ligger jag i mitten någonstans, har ju stått över samtliga deltävlingar i Vårgårda i år då jag inte ansett mig haft tid, jobbat på större byggen ca 6 mil hemifrån i stort sett hela året, svårt att orka med en kvällskörning (onsdagar) med 3 st slalomåk 10 mil bort då.
Hade hoppats komma ut på banorna mer i år, men även där har tid saknats. Blir ev en körning på Gelleråsen i September vilket jag verkligen hoppas blir av.
Känner att min körning är mogen för att åka lite bana nu (även om jag älskar att åka konbana och ska fortsätta lika mkt med de i framtiden så vore de skoj med kanske 2-3 banmöten per år iaf)
Nu på sensommaren har jag även bytt en slang som går från "oljefilteradaptern" till oljekylet, den har fuktat sen jag köpte bilen så lät en Hydraulfirma pressa en ny dit, sen bytte jag även oljetrycksgivaren när jag var i den änden och skruvade.
Lite bilder:
Hoppas ni tyckte de var kul med lite läsning om min bil igen