Page 28 of 32

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2015-11-01 17:03:49
by martenheller
Hehe klart trim och mer mos hade varit skoj, men nej, inte än iaf. Orkar inte med allt bekymmer som det drar med sig, ligger på en lagom nivå nu känner jag.

Åkte ju Saab 900 med 400hk för några år sedan, och de satte sina spår i själen med mer skruva än åka ;).

Ja huset tar mkt tid, men jag är iof en väldigt rastlös själ så har inte några bekymmer med att jag kört nonstop sen i maj (ca 5 kvällar har jag nog inte renoverat/grejat..)

Men nu är "paniksakerna" dvs kök, tvättstuga och sovrum klart så nu kan man ta de i mer lagom takt, och njuta mer av nästa års bilsäsong.


Kom på nu Johan att jag glömde en sak på min "attgöralista", har för mig att du pratade om att man kunde byta till nån ventil från 928 för att på så vis justera så man får lite mer bromsverkan fram!?

EDIT: Läste längra bak i min tråd och hittade att det var bromsreduceringsventil du menade :#cheers:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2015-11-17 06:13:10
by martenheller
Någon som kan svara på om det är olika bromsslangar (alt. kopplingar) på olika 944or?

Sitter och kikar på stålomspunna bromsslangar och de leverantörer jag hittar har bara en produkt till Porsche 944, så frågan är om den passar alla eller om dom inte har koll på läget?

http://www.helperformance.se/se/hel-bro ... e-944.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2015-11-28 10:56:41
by martenheller
Image

Bunkrat upp med delar inför bromsuppgraderingen i vinter:

Fram: Borrade Sebro skivor, PFC08 belägg (monterades i sommras och får sitta kvar)

Bak: Org skivor, svarta Pagid belägg.

Stålomspunnaslangar runt om

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2015-12-29 20:51:41
by martenheller
Då var skruvarsäsongen igång, bytt bromsar idag:

Image
Hålborrade Sebroskivor med PFC-08belägg fram

Image
Pagidskivor med svarta Pagidbelägg bak.

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2016-01-16 09:13:14
by martenheller
Har hänt en del i garaget senaste veckan.

Började med att göra rent och måla bilen invändigt igen. 3 säsonger plåtrent skaver en del men nu är de fint igen.

Image

Image

Monterat vita blinkers fram, samt "dekaltrimmat" lite:

Image

Image

Sen började vi riva under huven.
Dags för turbobyte, har köpt en KKK K26/8 i bra skick som ska monteras istället för original K26/6.

Image

Image

Image

Så ser det ut just nu. Hade beställt alla nya brickor/o-ringar osv men glömt köpa hem avgaspackningarna, så får vänta ett par dagar på att sätta ihop motorn igen.

Vi passade även på att renovera huvudbromscylindern. Har haft problem med sjunkande bromspedal vid mjuka inbromsningar och blev tipsad att den var boven i dramat.

Image

I väntan på avgaspackningarna ska jag byta alla vakuumslangar samt byta bromsslangarna till stålomspunnet.

Fortsättning följer!

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2016-01-16 09:32:48
by Janne J
Lite fler hästar under huven är inte fy skam. Siktar du på 300 strecket?

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2016-01-16 12:53:00
by martenheller
Janne J wrote:Lite fler hästar under huven är inte fy skam. Siktar du på 300 strecket?
Nej de ska bli skoj, blir ju något senare laddtryck men jag anser att man inte är på dom låga varven och harvar så mycket ändå :).

Ja något sådant känns väl rimligt? Bara chip på en turbo s ska ju ge 295 hk. Min har ju lite andra modifieringar med 3bar btr, annan wg-fjäder osv. Minns ett nr av Porsche ägaren för kanske 3 år sedan så bänkade de en bil med samma modifikationer som jag, dock med modifierad Intercooler och portad topp också, den gav 289 hk och 419nm på hjulen vilket dom räknade om med 10% drivlineförlust till ca 310 hk och 460 nm i motorn så.

Tänker absolut bänka bilen i vår för att få svart på vitt :#cheers:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2016-01-20 08:14:13
by martenheller
Då var bromsslangar och samtliga vakuumslangar bytta.
Avgaspackningarna kom igår, så idag blir det att montera tillbaka allt efter turbobytet!

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2016-01-22 21:41:54
by martenheller
Monterade tillbaka allt idag och startade upp.
Gick fint, och verkar va tätt överallt. Riktigt sugen att provköra nu.. Ska ju bli milt nästa vecka :#cheers:

Vi passade även på att fylla i ny Ate racebromsvätska ovh lufta systemet.

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2016-01-22 22:26:07
by Bathory
Snyggt jobbat :#pray:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2016-01-23 07:44:48
by Sebastu
martenheller wrote:Vi passade även på att fylla i ny Ate racebromsvätska ovh lufta systemet.
Vad du sliter! Kul läsning. Skönt med bra bromsar också, som kompensation för alla nya hästar :)

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2016-01-28 22:51:26
by martenheller
Tackar. Ja jag försöker köra på hårt nu för att för en gångs skull vara klar i god tid för säsongen :).

Idag tyckte jag väglaget och vädret tillät ett "funktionstest" av bilen. Tog en kortare tur och testade gasa lite på 2an, 3an. Svårt att ge exakt "betyg" efter turbobyte då jag inte kört bilen sen i Oktober, men spontant något senare ladd (marginellt) men när laddet kom sköt det på betygligt mer än tidigare, de här kommer bli skoj :#cheers:

Sen extra skönt att problemet jag tidigare haft med sjunkande bromspedal under mjuk broms har försvunnit tack vare renoveringen av huvudbromscylindern. Bromsarna kändes väldigt bra nu!

Image

Efter åkturen tvättades bilen och härnäst ska jag vaxa den för första gången..

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2016-01-29 10:01:15
by Janne J
Första åkturen 2016 redan! Bra jobbat!

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2016-01-30 10:20:09
by martenheller
Ja de va skönt Janne! Sen är de lite mer saker som ska åtgärdas innan säsong så jag är inte klar än men, skönt att kunna testa de man gjort iaf.

Sen är inte det här de enda som händer i garaget. Farsan köpte sig en 944s -88 i höstas som vi pillar lite med. Funderar på att lägga upp en projekttråd under dagen?

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2016-01-31 13:56:14
by martenheller
Vaxades i fredags:

Image