944 Turbo - 86 l Clubsport
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2012-10-13 14:25:58
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinnekulle
- Contact:
Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport
YocaL:
Ja jag läste lite i den tråden häromdagen också, får väl skriva ner mina funderingar där med .
PeppeF:
Tack för tipset!
Jobbet med en svetsbur är inget jag grämer mig för egentligen, får hjälp av garagekompisen som byggde in i sin egna bil förra vintern (han voltade i år också, 4 varv så hans jobb får väl betyget "Mycket väl godkänt" med buren iaf.)
F-n vet om jag inte är mest sugen på OMP trotts allt, blir lite dubbelmoral nu men jävligt fint att spara mkt jobb samtidigt som de är stort + att inte kapa instrumentpanelen i mina ögon.
FIA godkänningen, innebär de att den är godkänd för PCS här i Sverige? Kan ju va bra för framtiden .
Ja jag läste lite i den tråden häromdagen också, får väl skriva ner mina funderingar där med .
PeppeF:
Tack för tipset!
Jobbet med en svetsbur är inget jag grämer mig för egentligen, får hjälp av garagekompisen som byggde in i sin egna bil förra vintern (han voltade i år också, 4 varv så hans jobb får väl betyget "Mycket väl godkänt" med buren iaf.)
F-n vet om jag inte är mest sugen på OMP trotts allt, blir lite dubbelmoral nu men jävligt fint att spara mkt jobb samtidigt som de är stort + att inte kapa instrumentpanelen i mina ögon.
FIA godkänningen, innebär de att den är godkänd för PCS här i Sverige? Kan ju va bra för framtiden .
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442
PCS 13442
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2012-10-13 14:25:58
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinnekulle
- Contact:
Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport
En dålig bild på dagens arbete:
Imorgon ska jag skrapa asfaltsmatta .
Jakten på kg är rolig .
Imorgon ska jag skrapa asfaltsmatta .
Jakten på kg är rolig .
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442
PCS 13442
- YocaL
- Turbo-Poster
- Posts: 676
- Joined: 2007-04-24 16:25:31
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Jönköping
- Contact:
Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport
Jag tror det lutar åt OMP-buren för mig också.
Vad jag har kunnat klura ut från PCSR regelverk ihop med Tekniska Regler på SBF's hemsida
så ska OMP's bur vara helt OK.
Kopierat ur PCSR's regelverk:
Skyddsbåge/Bur
Minimikrav: Skyddsbur enligt SBF TR 5.8.3.1, TR 5.8.3.2.1.1 (diagonalsträva) och TR 5.8.3.2.1.2 (dörrsträva/or). Homologerad/certifierad bur får användas. Är homologerad/certifierad bur försedd med dörrsträva kan annan dörr än original användas, i annat fall får homologerad/certifierad bur endast användas tillsammans med originaldörr.
SBF:
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Teknis ... r-2012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Vad jag har kunnat klura ut från PCSR regelverk ihop med Tekniska Regler på SBF's hemsida
så ska OMP's bur vara helt OK.
Kopierat ur PCSR's regelverk:
Skyddsbåge/Bur
Minimikrav: Skyddsbur enligt SBF TR 5.8.3.1, TR 5.8.3.2.1.1 (diagonalsträva) och TR 5.8.3.2.1.2 (dörrsträva/or). Homologerad/certifierad bur får användas. Är homologerad/certifierad bur försedd med dörrsträva kan annan dörr än original användas, i annat fall får homologerad/certifierad bur endast användas tillsammans med originaldörr.
SBF:
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Teknis ... r-2012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2012-10-13 14:25:58
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinnekulle
- Contact:
Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport
Är den godkänd för PCSR är jag 90% säker på att de är den jag kommer köpa. Blir väl dock efter nyår tidigast för min del..
Kan berätta att framstolar, baksäte samt mattan vägde in på 67 kg.
Ska bli riktigt spännande att sammanställa allt när man är klar med inredningen och se vad man sparar i vikt.
Lovar att återkomma med en fin tabell då!
Kan berätta att framstolar, baksäte samt mattan vägde in på 67 kg.
Ska bli riktigt spännande att sammanställa allt när man är klar med inredningen och se vad man sparar i vikt.
Lovar att återkomma med en fin tabell då!
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442
PCS 13442
-
- S2-Poster
- Posts: 251
- Joined: 2007-04-22 18:44:40
- Bilmodell: 968 CS/Turbo
- Årsmodell: 1992
- Location: Revsudden
- Contact:
Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport
Hej.martenheller wrote:Är det någon här som har erfarenhet av OMP bultade burar?
Funderar på en sådan eller att svetsa en Finess.
OMPburen är ju FIA godkänd, så antar att de inte är skit, men jag funderar på strävan som går utmed A-stolpen.
Bifogar en bild från en helt annan bil för att visa vad jag menar:
De flesta (vet inte hur de är på 944?) som svetsar i burar bygger ju så att buren följer linjen på a-stolpen, men eftersom OMP buren är godkänd för racing så antar jag att de här ska funka bra vid en rullning också?
Som jag förstått (sett bild på Puppans f.d i Bilsport) så har även 944 Turbo Cup liknande bur?
Enligt mig är det en ganska stor fördel att slippa såga sönder instrumentbrädan, men efter min voltning i sommeras utan bur med Toyotan så är ju ändå ledordet "safety first". Hemsk tanke att volta igen, och då ha en bur som inte fyller någon funktion..
Prismässigt ligger OMP buren ungefär lika med Finess Racefullbur, men å andra sidan finns det även en s.k Gatbur på Finess som också är ganska intressant tycker jag.
Hur hade ni andra gjort?
Någon som ev är sugen på gruppköp på OMP från england för att få ner frakten?
Original turbo cup bur är ingen bra lösning med dagens mått mätt. Den var dessutom i aluminium och är inte godkänd längre. Jag har en platsbyggd i min bil och rören vid a stolparna går ner i vent gallerna så man behöver inte kapa i instrumenbrädan om man är noga. Men visst det är mycket jobb.
/ Peder
968 Turbo S/RS tribute -92
928 -79
924 S -86
928 -79
924 S -86
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2012-10-13 14:25:58
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinnekulle
- Contact:
Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport
Ofan går de bygga så den går ner i ventilationen? F-n vad smutt. Har du bilder på din?
Maila gärna till: marten_heller@hotmail.com isåfall .
Bokade på och köpte ett par "GTS framlampor" som kom ut här på forumet på annons, hoppas de skickas så snabbt som möjligt .
Maila gärna till: marten_heller@hotmail.com isåfall .
Bokade på och köpte ett par "GTS framlampor" som kom ut här på forumet på annons, hoppas de skickas så snabbt som möjligt .
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442
PCS 13442
- Tobias H
- S-Poster
- Posts: 116
- Joined: 2006-10-25 17:19:54
- Bilmodell: 944 S2 PCSR 8A, 968 CS
- Årsmodell: 1993
- Location: Lidköping
- Contact:
Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport
Kul med fler bilar i närområdet!
En av fördelarna med en bur som går utmed hela a-stolpen är att strävan i taket kommer något närmare framrutan vilket gör mer än vad man tror för huvudutrymmet i bilen.
Skulle jag själv bygga nytt hade det blivit till en bur som går ända fram av just den anledningen.
/T
En av fördelarna med en bur som går utmed hela a-stolpen är att strävan i taket kommer något närmare framrutan vilket gör mer än vad man tror för huvudutrymmet i bilen.
Skulle jag själv bygga nytt hade det blivit till en bur som går ända fram av just den anledningen.
/T
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2012-10-13 14:25:58
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinnekulle
- Contact:
Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport
Tack, och detsamma Tobbe! Vart kan man läsa om din 944, finns de någon biltråd?
Tack för tipset, det är tänkvärt. Jag själv är ju ganska kort (174 cm) så för mig är det kanske inte en avgörande sak, men jag ska absolut ha det i bakhuvudet!
Tänkte fråga er som kan (finns säkert trådar om det men någon kanske har lust att svara ändå).
- Hur passar 996/997 fälgar? Behövs spacers? Vad är max bredd på fälgar/däck både fram och bak?
- Hur ser det ut ifall man tar av bakspeglarna? Blir det hål som man måste svetsa igen? Är grymt sugen på ett par små cupspeglar som monteras vid a-stolpen, men är mindre sugen på att lacka om dörrarna...
Kan även passa på att berätta att jag köpte ett par hemmatillverkade "GTS" lyktor här på forumet, dom skickades igår så antar jag har dom imorgon.
Ser fram emot att se hur de blir med dom på .
Tack för tipset, det är tänkvärt. Jag själv är ju ganska kort (174 cm) så för mig är det kanske inte en avgörande sak, men jag ska absolut ha det i bakhuvudet!
Tänkte fråga er som kan (finns säkert trådar om det men någon kanske har lust att svara ändå).
- Hur passar 996/997 fälgar? Behövs spacers? Vad är max bredd på fälgar/däck både fram och bak?
- Hur ser det ut ifall man tar av bakspeglarna? Blir det hål som man måste svetsa igen? Är grymt sugen på ett par små cupspeglar som monteras vid a-stolpen, men är mindre sugen på att lacka om dörrarna...
Kan även passa på att berätta att jag köpte ett par hemmatillverkade "GTS" lyktor här på forumet, dom skickades igår så antar jag har dom imorgon.
Ser fram emot att se hur de blir med dom på .
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442
PCS 13442
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport
Passar oftast bra på 944.or från och med -87 (nya hjulupphängningen med längre bärarmar fram och förlängda nav bak) på bilar innan -87 brukar det funka med ca 30-32 mm spacers.martenheller wrote:- Hur passar 996/997 fälgar? Behövs spacers? Vad är max bredd på fälgar/däck både fram och bak?
Med rätt ET och däckdimensioner skall det gå å få dit 265 fram och 285 bak, vanligt är att man kör med 225/235 fram och 245/255 bak. Vissa banåkare förespråkar 255 runt om.
Japp, om du tar bort speglarna får du 4 st hål i dörren, så om du inte vill använda täcklock, tejp eller lacka om dörrarna är det bara låta dom sitta, ett annat alternativ är att titta djupt i plånboken och köpa de grymt mycket snyggare 968-speglarna och montera dessa, de är ju "bolt on".martenheller wrote:- Hur ser det ut ifall man tar av bakspeglarna? Blir det hål som man måste svetsa igen? Är grymt sugen på ett par små cupspeglar som monteras vid a-stolpen, men är mindre sugen på att lacka om dörrarna...
Mvh Erol
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2012-10-13 14:25:58
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinnekulle
- Contact:
Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport
Tack Erol för de snabba svaren, kanon!
Här kommer en liten bild på mina nya lampor:
Här kommer en liten bild på mina nya lampor:
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442
PCS 13442
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2012-10-13 14:25:58
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinnekulle
- Contact:
Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport
Skicka precis iväg en beställning på 2 st sportstolar.
Blev "Noname" Sparcokopior. Har haft sådana i 2 tidigare bilar och är mkt nöjd + att en kompis voltade 4 varv med en bil med sådana i och de höll.
Så är bra skit även om de är lågpris. Tanken är väl iof att det ska sitta en FIAgodkänd stol på förarsidan i framtiden men de här fungerar kanonbra så länge.
Produktbild:
Blev "Noname" Sparcokopior. Har haft sådana i 2 tidigare bilar och är mkt nöjd + att en kompis voltade 4 varv med en bil med sådana i och de höll.
Så är bra skit även om de är lågpris. Tanken är väl iof att det ska sitta en FIAgodkänd stol på förarsidan i framtiden men de här fungerar kanonbra så länge.
Produktbild:
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442
PCS 13442
-
- Turbo-Poster
- Posts: 669
- Joined: 2008-10-25 07:03:10
- Bilmodell: 993 C2
- Location: Hyssna / Katrineholm
- Contact:
Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport
Hej
Snygg racer där kul att följa projektet...
Lycka till...
Mvh
/ Micke
Snygg racer där kul att följa projektet...
Lycka till...
Mvh
/ Micke
Nordic Jack 993 Carrera 2
Fd. 944 S 88:A
Fd. 944 S 87:A
Fd. 944 S 88:A
Fd. 944 S 87:A
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2012-10-13 14:25:58
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinnekulle
- Contact:
Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport
Tack ska du ha Micke.
Hoppas få färdigskrapat golvet i veckan nu samt målat, så man kan montera stolarna sen.
Har inte blivit något gjort den här veckan då jag är i snösvängen och vi fått ca 1 meter snö här..
Hoppas få färdigskrapat golvet i veckan nu samt målat, så man kan montera stolarna sen.
Har inte blivit något gjort den här veckan då jag är i snösvängen och vi fått ca 1 meter snö här..
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442
PCS 13442
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2012-10-13 14:25:58
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinnekulle
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2012-10-13 14:25:58
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinnekulle
- Contact:
Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport
Sakta men säkert, helvete vilket envist lim tyskarna använt..
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442
PCS 13442
Who is online
Users browsing this forum: No registered users