944 Turbo - 86 l Clubsport
Posted: 2012-10-28 21:52:44
Hej, Mårten heter jag.
En 24 årig bilidiot från Kinnekulle som äntligen förverkligat en dröm jag haft sedan 3 års ålder: Porsche turbo!
Egentligen har väl den stora drömmen varit 930 eller 964 turbo, men realist som man är så började jag väl redan vid 10 års ålder drömma om en 944 turbo.
Vägen hit har gått via en Saab 900 -98 som trimmades till 400 hk, 2st Toyota Mr2 som jag byggde för bana (båda -95, den sista en turbo som jag tyvärr voltade med på Kinnekulle Ring i september i år).
Men inget ont som inte för något gott med sig, massa delar såldes av, jag skrapade ordentligt i spargrisen och nu har jag förverkligat min dröm .
Nog om presentation av mig, över till bilen
Bilen i fråga köptes vis PorscheBenny (annons har funnits här på forumet) och är en Porsche 944 Turbo -86.
Ska försöka lista de som var gjort med den vid inköp:
Motor:
Bengtchip
Hårdare WG-fjäder
Pysventil
Bosch dumpventil
3bars BTR
Laddtryck: 1.05 bar (0.6 bar orginal)
Enligt tidigare ägare: 270+ hk, 430+ nm
Chassi:
Bilstein stötdämpare
HR sänkfjädrar
30 mm Krägningshämmare fram
19 mm Krägningshämmare bak
Casterstag bak (Porsche Mo30)
Bromsar:
Org
Interiör:
Turbo S ratt, övrigt org
Exteriör:
Orginal (förutom allmän uppfräschning med nya lister runt baklucka, targa osv osv)
Fälgar:
16" BBS split med Toyo Proxess däck.
Mål med projektet:
Tanken är att förvandla den här till en renodlad Clubsport
Chassi, motor, bromsar ska uppgraderas för bankörning, men den ska ändå va i tillräckligt bra skick för att kunna ställas ut.
Finns det en 402m körning i närheten ska det även gå att testa där utan att skämmas och framförallt: Jag vill kunna åka och äta glass med bilen.
Framtidsplaner inför 2013:
- Byta expansionskärl till kylarvatten då de hade en skada
- Byta framlampa (höger fram har en skada, ev bygga om så de inte är popup)
- Fullbur från Finess
- Sportstolar
- 4 punktsbälte
- Moccaratt
- Greddy Turbotrycksmätare
- Greddy Oljetempmätare
- Greddy Oljetrycksmätare
- 3" avgassystem
- K/N Sportluftfilter
- Viss lättning
- Lite dekaler
- Tow hooks
- Gemballa läpp
- Splitter
- Racebromsvätska
På lång sikt:
Utveckla den ännu mer för banåka, b.la:
- Coilovers
- Bussningar
- Bromsar
- Plastskärmar, plasthuv, plastrutor
- 350 hk
- Osv, svårt att komma på när man knappt kört bilen
Lite bilder:
En 24 årig bilidiot från Kinnekulle som äntligen förverkligat en dröm jag haft sedan 3 års ålder: Porsche turbo!
Egentligen har väl den stora drömmen varit 930 eller 964 turbo, men realist som man är så började jag väl redan vid 10 års ålder drömma om en 944 turbo.
Vägen hit har gått via en Saab 900 -98 som trimmades till 400 hk, 2st Toyota Mr2 som jag byggde för bana (båda -95, den sista en turbo som jag tyvärr voltade med på Kinnekulle Ring i september i år).
Men inget ont som inte för något gott med sig, massa delar såldes av, jag skrapade ordentligt i spargrisen och nu har jag förverkligat min dröm .
Nog om presentation av mig, över till bilen
Bilen i fråga köptes vis PorscheBenny (annons har funnits här på forumet) och är en Porsche 944 Turbo -86.
Ska försöka lista de som var gjort med den vid inköp:
Motor:
Bengtchip
Hårdare WG-fjäder
Pysventil
Bosch dumpventil
3bars BTR
Laddtryck: 1.05 bar (0.6 bar orginal)
Enligt tidigare ägare: 270+ hk, 430+ nm
Chassi:
Bilstein stötdämpare
HR sänkfjädrar
30 mm Krägningshämmare fram
19 mm Krägningshämmare bak
Casterstag bak (Porsche Mo30)
Bromsar:
Org
Interiör:
Turbo S ratt, övrigt org
Exteriör:
Orginal (förutom allmän uppfräschning med nya lister runt baklucka, targa osv osv)
Fälgar:
16" BBS split med Toyo Proxess däck.
Mål med projektet:
Tanken är att förvandla den här till en renodlad Clubsport
Chassi, motor, bromsar ska uppgraderas för bankörning, men den ska ändå va i tillräckligt bra skick för att kunna ställas ut.
Finns det en 402m körning i närheten ska det även gå att testa där utan att skämmas och framförallt: Jag vill kunna åka och äta glass med bilen.
Framtidsplaner inför 2013:
- Byta expansionskärl till kylarvatten då de hade en skada
- Byta framlampa (höger fram har en skada, ev bygga om så de inte är popup)
- Fullbur från Finess
- Sportstolar
- 4 punktsbälte
- Moccaratt
- Greddy Turbotrycksmätare
- Greddy Oljetempmätare
- Greddy Oljetrycksmätare
- 3" avgassystem
- K/N Sportluftfilter
- Viss lättning
- Lite dekaler
- Tow hooks
- Gemballa läpp
- Splitter
- Racebromsvätska
På lång sikt:
Utveckla den ännu mer för banåka, b.la:
- Coilovers
- Bussningar
- Bromsar
- Plastskärmar, plasthuv, plastrutor
- 350 hk
- Osv, svårt att komma på när man knappt kört bilen
Lite bilder: