Page 1 of 32

944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2012-10-28 21:52:44
by martenheller
Hej, Mårten heter jag.
En 24 årig bilidiot från Kinnekulle som äntligen förverkligat en dröm jag haft sedan 3 års ålder: Porsche turbo!
Egentligen har väl den stora drömmen varit 930 eller 964 turbo, men realist som man är så började jag väl redan vid 10 års ålder drömma om en 944 turbo.

Vägen hit har gått via en Saab 900 -98 som trimmades till 400 hk, 2st Toyota Mr2 som jag byggde för bana (båda -95, den sista en turbo som jag tyvärr voltade med på Kinnekulle Ring i september i år).

Men inget ont som inte för något gott med sig, massa delar såldes av, jag skrapade ordentligt i spargrisen och nu har jag förverkligat min dröm :).

Nog om presentation av mig, över till bilen :)

Bilen i fråga köptes vis PorscheBenny (annons har funnits här på forumet) och är en Porsche 944 Turbo -86.

Ska försöka lista de som var gjort med den vid inköp:

Motor:
Bengtchip
Hårdare WG-fjäder
Pysventil
Bosch dumpventil
3bars BTR
Laddtryck: 1.05 bar (0.6 bar orginal)
Enligt tidigare ägare: 270+ hk, 430+ nm

Chassi:
Bilstein stötdämpare
HR sänkfjädrar
30 mm Krägningshämmare fram
19 mm Krägningshämmare bak
Casterstag bak (Porsche Mo30)

Bromsar:
Org

Interiör:
Turbo S ratt, övrigt org

Exteriör:
Orginal (förutom allmän uppfräschning med nya lister runt baklucka, targa osv osv)

Fälgar:
16" BBS split med Toyo Proxess däck.

Mål med projektet:
Tanken är att förvandla den här till en renodlad Clubsport
Chassi, motor, bromsar ska uppgraderas för bankörning, men den ska ändå va i tillräckligt bra skick för att kunna ställas ut.
Finns det en 402m körning i närheten ska det även gå att testa där utan att skämmas och framförallt: Jag vill kunna åka och äta glass med bilen.

Framtidsplaner inför 2013:

- Byta expansionskärl till kylarvatten då de hade en skada
- Byta framlampa (höger fram har en skada, ev bygga om så de inte är popup)
- Fullbur från Finess
- Sportstolar
- 4 punktsbälte
- Moccaratt
- Greddy Turbotrycksmätare
- Greddy Oljetempmätare
- Greddy Oljetrycksmätare
- 3" avgassystem
- K/N Sportluftfilter
- Viss lättning
- Lite dekaler
- Tow hooks
- Gemballa läpp
- Splitter
- Racebromsvätska

På lång sikt:
Utveckla den ännu mer för banåka, b.la:
- Coilovers
- Bussningar
- Bromsar
- Plastskärmar, plasthuv, plastrutor
- 350 hk
- Osv, svårt att komma på när man knappt kört bilen
:)

Lite bilder:


Image

Image

Image

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2012-10-28 22:11:27
by Turboforever
Fin bil. Kul att ytterligare en är fast... :twisted:
Otroligt rolig bil.
:#cheers:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2012-10-29 21:35:03
by Peedster
Nice!!

Var själv väldigt sugen på den och den verkar vara väldigt fin!

Grattis

/Peter

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2012-10-30 21:16:10
by martenheller
Tack.
Ja de här ska bli skit kul :).

Om någon är intresserad av BBS fälgarna kan dom ev vara till salu.

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2012-11-04 00:11:55
by martenheller
Idag har jag pallat upp bilen på pallbockar för att inleda vinterns härliga skruvande :).

Bestämde mig för att börja med att bygga avgassystem. Efter en snabbare titt så insåg jag att byta downpipe är rätt mkt bök, får ta av en hel del saker som jag inte vill göra på en bil jag knappt kört med än (kalla mig nojig eller barnslig om ni vill).

Så jag kapade av befintligt avgassystem på lämpligt ställe och imorgon ska det byggas 3" med en dämpare. Får se om de låter lagom eller för mkt, kan ev bli en dämpare till i framtiden.

Hur har ni andra som byggt avgassystem gjort med röret från WG? Leder ni in det i avgassystemet eller kör ni s.k screampipe?
Kör ni med 3" DP också eller har ni bara bytt övriga?

De känns förjävla skoj att va igång med Porschen, tror de här blir en rolig vinter :D.

MVH Mårten

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2012-11-04 12:56:31
by Bubby
Hej. Lät ferrita bygga nytt på min enligt mina önskemål.
http://www.ferrita.com/sv/galleri/porsche/944-turbo/#" onclick="window.open(this.href);return false;

Där finns lite bilder på hur det är byggt. Hade ju kat original så det är kapat o byggt före original katalysator.

Med vänlig hälsning, bubby.

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2012-11-04 18:13:31
by martenheller
Tack för tipset, såg de nu efter att jag byggt mitt dock hehe.

Gick väldigt smidigt att bygga, valde att bygga 3" efter DP, samt att jag valde att inte vinkla in wg-röret i avgassystemet utan byggde en s.k "Screampipe" under bilen.

Är nog risk att den blir ganska högljud, är ju bara en liten ljuddämpare baktill som ni ser men i värsta fall får man väl komplettera upp med en till där jag har långt,rakt 3" rör.
Satt ingen katt på min bil, om den inte sitter skymt direkt efter turbon i DP?

Bilen uppallad inför vinterns uppgraderingar:

Image

Bild på färdiga systemet (ska bara svetsas ihop, har bara punktat de hittils):

Image

Fick hjälp att punkta systemet under bilen, annars kommer det här bli det första jag någonsin svetsar så de ska bli spännande.

Summa av dagens arbete: Mitt avgassystem blev 12 kg lättare än orginalet (inkl screampipe) och bilen kommer förmodligen låta bra mycket trevligare nu :#944burn: :#944burn:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2012-11-04 18:19:34
by Anton N
Snygg bil, 944:or är snyggast i vitt!

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2012-11-04 19:42:47
by martenheller
Tack, ja de håller jag med om, men dom är ruggigt fina i Rött med tycker jag.

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2012-11-05 09:13:02
by Bubby
Du kommer nog vilja ha en större ljuddämpare där bak då det kommer låta en del. Min låter lagom med den stora dämparen plus att jag har racekat på min vilken dämpar ljudet oxå. Vet att DLS här på forumet har japsdämpare och har kompletterat med en liten dämpare mitt på systemet. Han har dessutom kat på sin.

Mvh bubby

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2012-11-09 13:14:45
by martenheller
Brum brum, nu låter den gött :). Blev helt perfekt med bara en ljudämpare ( iaf på tomgång och lite torrgas, får väl se när man kör :) )

Hur mkt stryper org Downpipe tror ni? Några extra hk och spoolup bör väl finnas atr hämta där?

DLS projekttråd va kul, har kommit halvvägs :)

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2012-11-10 13:38:34
by DLS
Kul att nån gillar min novell :roll:

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2012-11-12 17:38:30
by martenheller
Är det någon här som har erfarenhet av OMP bultade burar?
Funderar på en sådan eller att svetsa en Finess.
OMPburen är ju FIA godkänd, så antar att de inte är skit, men jag funderar på strävan som går utmed A-stolpen.

Bifogar en bild från en helt annan bil för att visa vad jag menar:

Image

De flesta (vet inte hur de är på 944?) som svetsar i burar bygger ju så att buren följer linjen på a-stolpen, men eftersom OMP buren är godkänd för racing så antar jag att de här ska funka bra vid en rullning också?

Som jag förstått (sett bild på Puppans f.d i Bilsport) så har även 944 Turbo Cup liknande bur?
Enligt mig är det en ganska stor fördel att slippa såga sönder instrumentbrädan, men efter min voltning i sommeras utan bur med Toyotan så är ju ändå ledordet "safety first". Hemsk tanke att volta igen, och då ha en bur som inte fyller någon funktion..

Prismässigt ligger OMP buren ungefär lika med Finess Racefullbur, men å andra sidan finns det även en s.k Gatbur på Finess som också är ganska intressant tycker jag.
Hur hade ni andra gjort?
Någon som ev är sugen på gruppköp på OMP från england för att få ner frakten?

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2012-11-12 20:10:40
by YocaL
Fyll på här du också vetja! :)
forum/viewtopic.php?f=3&t=27039" onclick="window.open(this.href);return false;

Btw, trevlig bil!

Re: 944 Turbo - 86 l Clubsport

Posted: 2012-11-12 22:29:54
by PeppeF
Jag köpte min bur från Finess och gjorde allt jobb själv med hjälp från kompisar. Så här i efterhand skulle jag lätt köpt en OMP-bur :) Det var sjukt mycket jobb att få till alla rör. Finess har dock sjukt bra passform.

OMP-buren är väl godkänd även om den inte går genom intrumentpanelen. Däremot måste det bli rätt bökigt att komma ur bilen med en sån bur :)
Svetsjobb slipper du ju inte undan oavsett vilken bur du väljer..