944 1985 | Till salu!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#31 Post by Lilja »

Någon frågade mig förut hur långt tid det skulle ta innan detta också blev banbil :mrgreen:
Svaret är i mars någon gång. Då undrar ni säkert inte varför men hade tänkt berätta det ändå!
Har ju som bekant en 944 Turbo jag har hållt på att mecka med i ett år nu och det är mycket kvar, av flera olika anledningar kommer det att ta ett tag till innan den är färdig, så jag har ju haft som avsikt att köra min röda S2 på så många bandagar som möjligt tills dess.
Jag har dock blivit brutalt trött på att försöka använda en gammal Porsche som bruksbil, det går helt enkelt inte. Vissa dagar startar den knappt, andra dagar går det inte att vrida om nyckeln i tändningslåset, andra dagar har man ingen belysning, vissa dagar kommer man inte ens in i bilen och till sist går det inte att stänga bakluckan eller takluckan. Visst allt går att fixa, men jag orkar inte ha den konstanta pressen på mig att jag "måste fixa något".
Denna bilen kommer därför avtjäna sitt syfte precis som det var tänkt, att agera vinterbil tills jag kan använda S2an igen. Därefter kommer jag rycka ut inredningen, sätta i bur och sedan ta en av stolarna från Turbon och ett 6 punktsbälte. R däck på mina 15 tummare och lite bättre bromsklotsar sen hade jag tänkt köra roadsport C med den, mest för att kunna tävla och vara med på MSCCs bandagar.
Köra så i några år tills jag känner mig tillräckligt duktig som förare att börja köra med Turbon, därefter hade jag tänkt att min far skulle kunna köra med denna vita bilen, på bana alltså.

Så som sagt, detta förblir bruksbil tills i vinterdäckslagen försvinner sen kommer jag börja bygga med avsikt att bli klar på en månad, alltså inga avancerade ombyggnader, bara göra den laglig för tävling. Sedan till hösten kommer jag förmodligen köpa mig en XC90 så jag kan dra bilen på släp.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#32 Post by fälgen »

Vad var det jag sa.... :wink: :D

Men jag fattar inte, ska du ha både denna och S2an som tillfälliga banbilar eller ska du göra dig av med S2an? Den borde väl vara bättre lämpad som banbil med mer vrid och större bromsar?

Skulle inte den tiden det tar att bygga om din NA räcka ganska långt på turbon? Blir helt snurrig :D

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#33 Post by Lilja »

fälgen wrote:Vad var det jag sa.... :wink: :D

Men jag fattar inte, ska du ha både denna och S2an som tillfälliga banbilar eller ska du göra dig av med S2an? Den borde väl vara bättre lämpad som banbil med mer vrid och större bromsar?

Skulle inte den tiden det tar att bygga om din NA räcka ganska långt på turbon? Blir helt snurrig :D
Nä ska inte köra mer bana med S2an. Tycker det är synd att riva i den och sätta bur och stolar och grejer i den, den är för fin för det. Dessutom får jag köra i roadsport B med den och då krävs det ännu mer för att hänga med Turbobilarna. Hade tänkt köra ner till tyskland med S2an i sommar, Zuffenhausen och kolla museet och lite sådär. Kanske köra lite 944 träffar här på forumet och lite så. Sommarbil helt enkelt. Kanske t.o.m säljer den till hösten sen får se. Har ju eventuellt ett garage på G så plats blir inga problem och med entusiastförsäkring kostar den inget att ha.

Turbon ska mer eller mindre renoveras. Plockas ner helt i delar och byggas enligt egen spec, det är lite projekt. Inte för det behövs men tycker det är roligt, och då kan det vara bra att ha något lite mindre vasst att lära sig köra bana med sålänge. Detta skulle ju bli S2an men är bättre att ha en bil som platsar i en tävlingsklass istället, roligare racing och roligare events med MSCC etc.

Tiden är inget problem egentligen. Hade bara tänkt riva inredningen på den vita, sen hjälper en kompis mig att svetsa burfästena och sedan är det bara att montera buren. Tar ju en helg eller två. Strömbrytaren tar väl inte mer än nån timme, likaså sätta dit andra klotsar och R däck. Är det enda jag hade tänkt göra. Hade inte tänkt vara så extremt nogrann med att rensa all bodyshit och grejer som jag gjorde på Turbon, vet inte ens om jag kommer plocka bort asfaltsmattorna till att börja med. Risken är att den blir för lätt för att köra i roadsport C med.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#34 Post by Lilja »

Någon som vet vad minimum vikten blir på en standard 944 N/A för att kunna köra i roadsport C?
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
PeppeF
S-Poster
Posts: 183
Joined: 2010-09-20 15:39:07
Bilmodell: Porsche 944 -84 *SÅLD*
Årsmodell: 1984
Location: Motala
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#35 Post by PeppeF »

1198 kg i Roadsport C
Peter F.

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#36 Post by Anton N »

Lilja wrote:* Fortfarande hitta en bra ratt som är lite roligare, helst en riktig sportratt med metall ekrar och ett Porsche märke i mitten
Vad har du tänkt dig för ratt? Momo Prototipo är ju snygg till den tidiga inredningen. Har själv precis köpt en Momo Corse-ratt som jag tror kommer passa i min bil med den sena inrednngen. Behöver ett nav till den också bara, blir nog att jag beställer ifrån http://www.stylingwebben.se" onclick="window.open(this.href);return false;, såg att de hade bra priser.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#37 Post by Lilja »

Anton N wrote:
Lilja wrote:* Fortfarande hitta en bra ratt som är lite roligare, helst en riktig sportratt med metall ekrar och ett Porsche märke i mitten
Vad har du tänkt dig för ratt? Momo Prototipo är ju snygg till den tidiga inredningen. Har själv precis köpt en Momo Corse-ratt som jag tror kommer passa i min bil med den sena inrednngen. Behöver ett nav till den också bara, blir nog att jag beställer ifrån http://www.stylingwebben.se" onclick="window.open(this.href);return false;, såg att de hade bra priser.
Tack för tipset men det blir nog en riktig mockaratt ändå eftersom det blir roadsport bil till våren
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#38 Post by Lilja »

Var på jobb idag och tänkte släppa balansremmen lite eftersom den viner något helt otroligt när man kör och speciellt när man startar den kall. Märkte då att den droppar olja och det kommer antagligen från vevaxeltätningen i fronten. Visserligen är jag glad att det inte droppar från oljesumpen men det är ganska drygt att för fjärde gången behöva riva ner balans och kamremmar. Nåja...
Har också upptäckt en rolig grej. Många säger att det viner för balansremmen är för hårt spänd, men det är inte för att remmen är för hårt spänd som det viner, det är för att mellanhjulet till balansremmen ligger emot för hårt och snurrar med för mycket, vilket visserligen kan orsakas av att man spänner remmen för hårt, men jag provade släppa remmen ganska mycket men det lät ändå, sen flyttade jag ut hjulet en bit ifrån remmen och då blev den knäpptyst.
Men men vad gör det, får ju ändå riva ner det igen...

Har iallafall fixat lamporna nu som inte går ner som de ska. Hittade en länk på clarks garage som beskrev att det ibland ärgar på plattan inne i motorn som ska stoppa och starta motorn. Plockade ner allt men den var helt ren inget ärg, satte ihopa igen men funkade inte ändå. Kollade så det inte krävade någonstans, vilket det gjorde, justerade till det så allt löpte lätt men funkade ändå inte. Går upp men går inte ner.
Tillslut tog jag motorn från Turbon och testade med den och då funkade det. Nu funkar det varje gång även efter att bilen stått en dag.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#39 Post by Lilja »

Har idag flyttat ut bilen till mitt nya garage. Ska se över den lite nu innan jag börjar köra med den igen. Slipa bort lite ytrost, byta alla packboxar och packningar på framsidan av motorn så den slutar läcka olja. Byta huvdämpare och fixa växelstallaget, väldigt mycket glapp i växelstallaget så svårt att få i 5an ibland.
Tänkte även kolla huvudbromscylindern då jag misstänker att den läcker bromsvätska in i servot. Bromsvätska försvinner men kan inte se något yttre läckage dock har färgen flagnat av på hela undersidan av bromsservot så cylindern är misstänkt.

Har även en plan för den som ska börjas på lite senare, i februari kanske nått.

* Rensa inredning och svetsa fast plattor till buren. Måla allt inne i samt buren.

* Sätta i stolar och bälten, 6 punktsbälten på förarsidan och 4 punkt på passagerarsidan. Lånar stolar och bälten från Turbon sålänge så slipper jag köpa nya grejer.

* Montera dit S2 eller Turbo stavarna istället samt byta fjäderben fram till mina Koni dämpare som satt på Turbon.

* Byta hjullagret vänster fram samt kolla över bromsoken lite.

* Montera R däck på mina cookiecutters!

* Montera huvudströmbrytare

* Plocka bort larmet
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Nytt försök till brukis!

#40 Post by Lilja »

garage 001.jpg
På plats i det nya garaget!

Så det som väntar är att köpa lite hyllor och verktyg till garaget nu och sedan ska jag fixa oljeläckaget från packboxarna och byta huvdämpare samt slipa bort lite rost på skärmarna och motorhuven.
Sedan ska den besiktigas och sen blir det räserbils bygge.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#41 Post by martenheller »

Kul med banprojekt :).
Har du åkt något bana tidigare eller blir det raka vägen in i hetluften och tävla?
Glöm inte passa MASSA bilder sen när du börjar riva :)!
Och ska du ändå måla allt invändigt är de ju inte herrejösses mkt mer jobb med att skrapa asfaltsmattan osv :).
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#42 Post by Eddie Varvstopp »

Kul med folk som siktar på roadpsort :D . Kul om du kommer till start i MSCC KM, vi behöver fler 44:or i startfältet ;) . Ett par råd: Tycker din plan ser vettig ut såhär långt men låt den för allt i världen inte spåra ur. Man har sett för många som inte kommer till start. Ett annat råd är att var försiktig med vad du river ut. Jag är glad för min inredning, utan den hade det blivit mindre kört, dessutom är en bättre viktoptimerad ;) .

Lycka till jag håller tummarna :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#43 Post by Lilja »

martenheller wrote:Kul med banprojekt :).
Har du åkt något bana tidigare eller blir det raka vägen in i hetluften och tävla?
Glöm inte passa MASSA bilder sen när du börjar riva :)!
Och ska du ändå måla allt invändigt är de ju inte herrejösses mkt mer jobb med att skrapa asfaltsmattan osv :).
Har kört en del bana men bara bandagar så ingen tävling. Tog licens i början på förra året men inte kunnat utnyttja den än :mrgreen:

Som det ser ut nu så blir bilen ganska standard, det enda är bur/stolar/bälten och strömbrytare. Är för min egen säkerhet samt för att få den godkänd för roadsport. Sen får man väl ha R däck och andra bromsklotsar också. Blir nog att jag skrapar asfaltsmattorna iallafall, det gick ganska lätt på Turbon, det enda jag hade ett h*lvete med på den var karosserimassan, men ska inte va så nogrann med det och allt limm som på Turbon.
Sen tänkte först ta Koni fjäderbenen från Turbon men folk säger att de inte passar i spindlarna, har ingen lust att svetsa om och greja i orginaldelar så isåfall köper jag riktiga grejer senare. Kommer bara köra för skojs skull första säsongen ändå så spelar ingen roll

Ska ta så mycket bilder som möjligt, har dock inte kunnat börja än, håller fortfarande på att utrusta verkstaden och sådär med verktyg och hyllor och bänkar och sådär.

Eddie:
Jo jag har sagt det, Turboprojektet spårade ur denna bilen SKA INTE SPÅRA UR. Denna bilen ska starta i första klubbtävlingen i MSCC om jag så ska bo i garaget tills dess.
Inredningen åker nog ändå. Dels för att jag inte har lust att passa tillbaka allting eftersom jag ändå måste plocka ur det för att svetsa plattorna till buren och dels för det är lite mer rejs utan :mrgreen:
Har ju S2an att köra med till vardags så kommer ju inte köra mer än bana med denna ändå.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#44 Post by Lilja »

Okej detta är lite sk*t.
Var i garaget idag och plockade ner kamrem och balansrem och kåpor och grejer för att byta vevaxeltätningar och grejer. Har inte fått tätningarna änn men tänkte att jag kunde börja riva ner det sålänge iallafall.
Verkar dock som det läcker från en massa olika ställen. Vet inte ens om det läcker från vevaxeltätningen, är väldigt svårt att se, ser mer ut som det läcker från oljepumpshuset och möjligen från sumpen. Det fuktar även från kamhuset samt husen till balansaxlarna men dessa är väl mindre problem egentligen.
Funderade på att det kan vara så att bilen tidigare gått med mineralolja och nu när jag fyllt i syntet och börjat köra ordentligt med den så har den börjat läcka överallt? För jag gjorde rent allt för nån vecka sen och nu är typ hela motorn dränkt i olja överallt, och även ovanför vevaxeltätningen och hela sumpen både bak och fram.

Nu är dock frågan om vad som är lättast. Jag tänkte såhär, pga att jag helst skulle vilja kolla kopplingen och sådär innan säsongen började, samt att jag förmodligen kommer behöva riva av sumpen. Bilen har varken AC eller servostyrning så är det lättare att lyfta ut motorn? Menar än att plocka av hela framaxel balkar och grejer. Gör ju det även lite lättare att få in packboxar och sådär rätt. Det gör ju det samtidigt möjligt att t.ex. byta packboxar på båda sidor vevaxeln också.
En annan fråga är väl om det överhuvudtaget går att lyfta ut motorn eller om man måste ta den underifrån. Som sagt detta är ju en vanlig 8v N/A utan servo eller AC, så det ser ut till att vara ganska gott om plats? Speciellt om man plockar ut kylaren också.

Vet inte, bilen SKALL vara körklar till 1st April men jag har blivit lovad av min far att han skulle hjälpa mig att riva ut inredningen och måla där och i med stolarna och sådär. Kan ju egentligen göra allt det innan besiktningen så jag borde hinna om jag inte river ner mer av motorn än sumpen och kamhuset. Skulle ventiltätningarna också behöva bytas såsmåningom går det ju att göra med motorn i.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#45 Post by Lilja »

Image

Image

Lite bilder från igår. Hade ingen skruvmejsel att plocka av fördelaren med så tog stopp där. Kommer bilder på läckagen sen. Kan se vad ni tycker.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users