944 1985 | Till salu!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#91 Post by Lilja »

Någon som vet hur man tätar om oljekylaren till motorn? Håller på att sätta ihopa motorn nu men i clarksgarage står det att man ska shimsa in det och ha en plastbricka emellan oljekylarhuset och själva oljekylaren sen ska man shimsa in avståndet mellan huset och styrtapparna på oljekylaren?. Problemet är att jag varken har någon plastbricka eller något shims? Och avståndet som det står ska vara 0,25 mm är istället mer än 1 mm? Kan ej heller minnas att där satt något annat när jag plockade ner det, men vill ej göra fel och behöva plocka ner det igen
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
PeppeF
S-Poster
Posts: 183
Joined: 2010-09-20 15:39:07
Bilmodell: Porsche 944 -84 *SÅLD*
Årsmodell: 1984
Location: Motala
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#92 Post by PeppeF »

När jag packade om min oljekylare så köpte jag en packningssats från Utzon. Vill minnas att alla delar fanns med där.
Peter F.

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#93 Post by Lilja »

Fick det från Sandén, ska ringa till han imorron så får vi se.
Kan nog glömma att köra första tävlingen iallafall.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#94 Post by Lilja »

Haha tror inte jag ska försöka sätta deadlines på mig själv, känns som när man gör det blir det bara värre.
Om det inte varit svinkallt och blås halv orkan vilket gör att det inte går att vara i min ganska oisolerade verkstad så har jag saknat grejer, eller fått fel delar eller som nu. Först maginfluensa, två veckor senare förkylningsinfluensa, har varit sängliggandes sen i onsdags, vet inte ens om jag kan jobba imorron så får väl snart bli vårdcentralen :roll:

Men skitsamma, ni får hitta på ett straff till mig :mrgreen:
Fick iallafall buren i veckan och förhoppningsvis rätt grejer från Sandén så så fort jag kommer på fötter igen kan jag hinka i motorn och få skitet besiktigat så vi kan svetsa i buren iallafall.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Skip
S-Poster
Posts: 119
Joined: 2012-01-06 21:10:46
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Malmö
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#95 Post by Skip »

Jaja, det får bli något straff såklart :twisted:

Men straffet blir bara värre om vi inte får lite bilder snart. :D

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#96 Post by Lilja »

Hehe aah fast anledningen till att jag inte tagit bilder är för att jag inte gjort något på väldigt länge.
Kommer få beställa oljekylarpackningarna från USA istället eftersom ingen i Sverige verkar veta vilka grejer som behövs eller kunna leverera rätt delar. Dessutom har jag haft jour och annat på jobb så det har varit stressigt. Sen har vi en nära bekant som ligger för döden nu denna helgen så vi går bara och väntar.

Till råga på allt är det fortfarande artktiskt väder i Skåne, så att stå i ladan nu är kanske inte så roligt. Men det är gott om körningar på ett år och så fort det kommer lite värme får man skynda på istället, tar nog inte mer än en vecka att väl få ihopa den när jag har alla delar och det är rätt temperatur för att t.ex. måla inredningen och sådär.

Tänkte jag skulle lägga ner lite energi på att få S2an körklar också så jag kan ha den som sommarbil. VIsst den går att köra nu också men skulle vilja göra en ordentlig hjulinställning på den, just nu är det typ raceinställning och det blir väldigt jobbigt att köra gata med. Sen lägga tillbaka gatdäcken och fixa all rost.
Tanken är väl sen att fixa ACn och takluckan också.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#97 Post by Lilja »

Tänkte lägga upp en bild på hur det ser ut med inredningen. Just nu väntar jag bara på rätt temperatur så jag kan måla både motorrummet och inne i innan jag lägger i motorn och sådär. Men det ska väl komma snart!

Image
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#98 Post by Lilja »

Har varit dålig med att uppdatera här, glömmer att ta bilder varje gång jag varit ute och meckat.

Dock är motorn i och ihopsatt. Inredningen är målad och stol och mittkonsoll är tillbaka med huvudströmbrytare delvis installerad.
Har inte kunnat starta motorn än för jag fick fel skarvhylsor med mig när jag var på jobb sist så får fixa det imorron. Hade tänkt försöka starta motorn imorron. Är lite nervös för den ska läcka någonstans igen med tanke på hur mycket jag haft isär, eller att det ska gå vatten i oljan med tanke på att jag mer eller mindre chansade ihopa oljekylaren. Tycker dessutom kopplingen känns väldigt mjuk, så får se hur den känns när den rullar.

Tanken är att jag ska få ihopa den så pass imorron att den går att fysiskt köra med, så att jag kan köra ut den till en kompis så vi kan svetsa i buren. Efter det är det bara att måla buren, få i bältena och i med andra stolen. Sen ska R däck inhandlas och en annan hjälm och sådär sen blir det racea av.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#99 Post by Lilja »

Nu har jag fått igång motorn också och luftat kylsystemet och sådär. Inga läckor än sålänge och oljekylaren verkar funka.
Avgassystemet blev dock lite sådär. Plockade bort sista ljuddämparen för att få lite mer ljud, dock så råkade vi nog svetsa röret i för brant vinkel så det ligger emot kofångaren lite där bak. Dessutom så blev det inte lite mer ljud utan ganska mycket mer ljud. Frågan är vad dom säger på banorna i sommar.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#100 Post by Lilja »

Har naturligtvis återigen glömt ta bilder men kan meddela att bilen nu är i princip raceklar sånär som på bromsklotsar och R däck. Den går dock att köra utan problem (förutom något hög ljudnivå).
Ska bara försöka undersöka nu om den går att regga som standard rallybil så man slipper flytta över alla bältena igen vid reggbesiktningen.

Dock läcker motorn olja.... igen.... Är nästan omöjligt att lokalisera exakt var det kommer ifrån men det verkar komma bak någonstans på höger sida av motorn för det droppar från baksidan av sumpen. Trodde först och var rädd för att det var vevaxeltätningen men verkar inte så efter att ha kollat nogrannare idag.
Det läcker dock bara efter motorn varit igång, inte när den stått ett tag, det läcker heller inte mycket, en tesked kanske på ett dygn efter den varit igång men ändå ganska irriterande när man tätat om hela motorn.
Vet inte om det kan vara korkpackningen på kamhuset jag kanske dragit i för hårt?
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#101 Post by Erol »

Korkpackningen kan ju vara en kandidat. Kolla även bakre tätning till balansaxeln, denna brukar kunna läcka.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#102 Post by Lilja »

Dock är alla packningar på hela motorn som tätar mot olja nya. Även packningarna för både balansaxlarna och korkpackningen.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

Jan-Erik
S-Poster
Posts: 155
Joined: 2006-03-31 09:26:29
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Löddeköpinge
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#103 Post by Jan-Erik »

Hej,

Ang att besiktiga som rallybil, det finns en massa begränsningar för användandet om du gör detta. När du skall regbesiktiga så rekommenderar jag dig att sätta i originalstolar samt originalratt samt givevis originalbälte. Då brukar det gå smidigt att regbesiktiga en bil som inte är helbilsgodkänd. Tag kontakt med ex Peter på YBB, de har bra kunskap om Porsche och regbesiktningar.

Mvh
Jan-Erik

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#104 Post by Lilja »

Nu har jag varit ute och satt tillbaka kamremskåporna igen, vågar inte köra utan dom är rädd för stenar och grejer ska fastna i kamremmen så är lika bra att sätta på dom igen.
Imorron ska nya raceklotsar fram monteras samt R däck.

Angående vad det gäller att besiktiga som rallybil gör det inget att det är begränsningar i användandet då bilen endast kommer användas på bana ändå så. Dock har jag fortfarande inte fått klartecken från besiktningen om det överhuvudtaget går.

Image

Är hög som en rallybil nu också haha. Är mjuk som en också så får nog bli coilovers till vintern.

Image

Bild på motorn innan jag satte tillbaka kamremskåporna

Image

Här är inredningen. Väntar på rörisolering för buren, ska monteras i veckan så fort jag får dom. Har haft lite bekymmer med ratten. Skaffat en ratt som är något mindre samt platt i botten nu för jag slår i knäet i ratten vid växling. Är inte helt hundra men blir inte bättre tyvärr, alterativet är att få ratten ännu mer mot mig, kanske med ett snapoff fäste eller nått.

För övrigt har jag även konstaterat läckan. Det kommer antingen från sumppackningen i bakkant eller från vevaxeltätningen, troligtvis vevaxeltätningen. Denna packning bytade jag dock när jag hade motorn ute så antingen har jag fått en dålig packbox eller så har det blivit ett märke på antingen blocket eller vevaxeln. Inget att göra åt dock det får läcka, det läcker så lite så det är väl ingen fara än men riktigt irriterande är det när man precis rivit ner allt.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#105 Post by Anton N »

Riktigt snygg, rejsig inredning!
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users