Lilja wrote:Kan man inte bara slipa av tappen på oket?
Jag har för mig det var någon på forumet som gjorde så. Men jag vet inte om jag skulle våga göra det (men jag har ju iof haft lätt att få beläggen frästa genom far min) kan tänka mig att Porsche hade någon tanke bakom att ha det så.
Men iof så kanske det räcker med pinnarna som håller fast beläggen i byglen, borde ju inte kunna röra sig så mycket ändå?
Ja, jag kan tänka mig att man får problem om man slipar bort den, Porsche brukar inte ha en massa onödiga detaljer på bilarna, så den måste ju fylla någon form av funktion.
På länken nedan finns inbjudan till träningarna. Det är uppdelat i grupper (gatbilar, racebilar etc.) Svedala MK arrangerar, i mitt tycke är det trevliga seriösa arrangemang med bra säkerhet.
Nej det är ingen föranmälan. Man bara kommer dit och går upp, skriver i en lapp, betalar och får ett klistermärke man sätter på vindrutan i vänstra hörnet. Sen väntar man på att det blir den gruppen man kör i sen är det bara ut och köra.
Jag kan tänka mig att anledningen till varför det sitter ett centreringshål är för att klotsarna ska sitta fast ordentligt när man bromsar så man inte får smällande oljud när man bromsar för att klotsarna flyttar sig.
Är något som kan vara mindre betydelsefullt för min del då denna bilen ändå bara går på bana nu.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
Har varit och satt ihopa allting men jag får ändå inte rätt på det. Bromspedalen är fortfarande lika konstig, dvs har man motorn avstängd så får man trycka ner pedalen till hälften innan den blir trög så att säga. Känns inte som luft dock, den blir inte svampig är precis som det blir jättestort spel?
Har luftat den flera flera gånger med biltemas luftare, den har alltid funkat innan men då jag är ensam så har jag inte så mycket val.
Hänger fortfarande upp mig på att bromsarna funkade hur bra som helst innan jag rev ner det första gången, men har ändå gått igenom allting i oken och sådär. Kan det vara huvudcylindern? Varför skulle den paja nu helt plötsligt efter jag hade rivit isär det
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
Lilja wrote:Menar du dimmer till instrumentbelysningen? Vet ej. Faktum är att det började ryka strax efter att vi hade satt på strålkastarna så kanske har med saken att göra.
Precis!
Enkelt att kolla, prova snurra på hjulet,
Min smalt ihop så den var omöjlig att rubba. Alternativt att du dyker under och spanar på den och kollar om plasthustet smält kring den.
Har ingen dimmer till instrumentbelysningen dock. Har gamla instrumenteringen då det är en 85A
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
Jaha, var ledig idag så var ute och meckade och försökte lösa problemet med bromsen men får inte rätt på det så det blir väl att byta huvudcylindern.
Dock har jag ett ganska mycket mer allvarligt problem nu och det är att jag inte längre har något oljetryck, alltså alls. Jag plockade av skruven vid oljetrycksgivaren och startade motorn men det kommer ingenting alls, har kollat övertrycksventilen på filterhuset och jag kunde dra den fram och tillbaka med fingrarna så verkar inte som den har fastnat heller.
Detta leder mig att tro att oljepickupen har lossnat, eller spruckit. Precis därför man inte ska köra utan balansaxlar.
Så det blir väl att riva ut motorn igen nu då, den läcker ju ändå olja så.
Ska höra med Sandén om han har en fungerande komplett motor till vettiga pengar som man kan hinka i sålänge. Men blir nog inte mycket kört denna säsongen har jag en känsla av, nu börjar ju pollensäsongen snart också.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
Erol wrote:Oljepickuppen låter som det mest troliga...
Dock så verkar det som det fungerar för många utan ballansaxlar, kanske bara är tur eller otur som avgör...
Jo jag vet vi får se hur jag gör. Kommer nog ändå plocka ut motorn igen dock, vill fixa oljeläckaget också när jag ändå måste mecka ner en massa.
Egentligen ska man väl förstärka pickupen eller iallafall sätta skruven med loctite vilket jag var lite slarvig med.
Har inte bestämt mig än om jag ska köpa en annan motor och hinka i sålänge eller om jag ska spara lite pengar istället detta året och fixa drag på bruksbilen och kanske köpa ett släp samt fixa lite med S2an. Missade ju ändå de första MSCC deltävlingarna så känns inte som det är så viktigt längre ändå så.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
Har överlåtit projektet till min bror nu, så får vi se vart det bär.
Har börjat riva på S2an istället. Till att börja med ska jag tvätta och fixa hela undersidan samt fixa all rost och byta skärmar iallafall.
Sen ska förmodligen hela hjulupphängningen och drivlinan ner för övergång och rengöring.
Vad det gäller min Turbo får vi se. Kanske blir det så att när S2an är helt färdig som jag vill ha den så sätter jag kanske ihopa Turbon så den blir körbar och sedan säljer eventuellt. Kanske säljer denna vita också.
Får väl ta ställning till om det är värt att ha en komplett racebil eller om det räcker med att ha en rolig "clubsport" bil man kan köra till och från banträffar.
Grejer i mitt privatliv har gjort att jag inte har tid eller råd att underhålla tre bilar, så en måste bort, helst två. S2an säljer jag inte, det är den enda bilen jag verkligen har haft roligt med, som jag känner bäst och kört mest med.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
Jo det blev den, får hoppas det blir lite mer kört med den iallafall men har ju som sagt inte obegränsat med pengar och man får ju prioritera. Den vita var ett budgetbygge redan från början då jag hela tiden velat prioritera S2an men allt i allt så börjar den vita kosta mer pengar än vad som från början var tänkt så den får nog vänta lite.
Kan nog dock tänka att S2an kan bli en rolig tråd för er på forumet om jag inte hela tiden glömmer ta bilder
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil