944 1985 | Till salu!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#106 Post by martenheller »

Riktigt fin, 944 gör sig bäst med but och skalstolar ;-).
Tråkigt med läckan doc men.

Tänkte på snap-off, jag har ett helt nytt, aldrig provmonterat ens Sparco som du kan få köpa till bra pris. Skulle tro de bygger ca 5-6 cm, kan mäta exakt om du vill. Skicka ett PM om du är intresserad :-)
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

User avatar
Skip
S-Poster
Posts: 119
Joined: 2012-01-06 21:10:46
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Malmö
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#107 Post by Skip »

Men nu börjar det bli riktigt sexigt ju!

Håller helt med om buren och stolarna, de passar riktigt bra i en 944.
Så nu är det snart :#944burn: antar jag, eller?

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#108 Post by Lilja »

Jo varit på Sturup och kört premiärturen idag. Gick förvånadsvärt bra faktiskt för att vara första rundan men har en liten lista på saker som måste fixas inför nästa bankörning.

* Kolla varför bromsarna känns så konstiga (exakt samma som på min S2a, börjar misstänka att bromsvätskan som är samma i båda bilar är kass, men ska kolla närmare på det). Det funkade dock klockrent innan jag hade av och på framklotsarna så vet inte om det är något som kärvar där.

* Ställa mer camber på både fram och bakhjulen. Tänkte runt 3 grader runt om.

* Kolla varför det plötsligt började ryka kraftigt från instrumentpanelen påvägen hem. Slutade igen när jag slog ifrån huvudströmbrytaren så måste vara något som ligger emot, kan vara nån gammal kabel till nån stereo eller nått, får plocka av och kolla.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#109 Post by Lilja »

Var och tittade lite på bilen igår.
Plockade av instrumentbrädan och sådär men kan inte se något som skulle ryka. Vet inte om det kan vara något med fläkten? För det känns som röken kom från fläktkanalerna. Dock verkar fläkten fungera felfritt nu men den har haft lite missljud för sig innan jag byggde om bilen.

Kollade även över frambromsarna, verkar som dom kärvar i glidningen, förmodligen alla 4. Satt och funderade lite på om det inte hade varit värt att köpa 4 nya ok istället, eller renoverade rättare sagt, dom ser ganska ledsna ut allmänt och bra bromsar är ju ganska viktigt.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Skip
S-Poster
Posts: 119
Joined: 2012-01-06 21:10:46
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Malmö
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#110 Post by Skip »

Men det är ju grymt ju! Premiären avklarad då, när blir nästa körning?

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#111 Post by Nahpets »

Fungerar din dimmer? Min smälte ... det rykte om den då.

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#112 Post by Lilja »

Menar du dimmer till instrumentbelysningen? Vet ej. Faktum är att det började ryka strax efter att vi hade satt på strålkastarna så kanske har med saken att göra.

Angående bromsarna dock har jag en fråga. Har köpt pagid belägg nu och hoppas få ihopa allt med bromsar och sådär inför tisdag (nästa träning) men, orginalklotsarna har ett hål i sig mitt på. Det finns en tapp på själva bromsoket som ska passa i det lilla hålet på själva klotsen. Problemet är att Pagid beläggen inte har detta hålet. Kommer inte beläggen för långt ut om de inte kan sitta i hålet? Eller är det ens någon som vet vad jag snackar om :mrgreen:
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
PeppeF
S-Poster
Posts: 183
Joined: 2010-09-20 15:39:07
Bilmodell: Porsche 944 -84 *SÅLD*
Årsmodell: 1984
Location: Motala
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#113 Post by PeppeF »

Jag tror du måste fräsa ur ett "spår" på bromsbelägget för att det ska passa.

Kika en bit ner på sidan så ser du vad jag menar.

forum/viewtopic.php?f=17&t=6717&start=150" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter F.

User avatar
Skip
S-Poster
Posts: 119
Joined: 2012-01-06 21:10:46
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Malmö
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#114 Post by Skip »

Peppe: Måste det verkligen fräsas? Skulle det inte funka att borra ett välplacerat hål en bit in med ett borr av rätt storlek?

Lilja: Blir det Sturup på Tisdag då? Inte omöjligt att jag kommer förbi och kollar lite i så fall, vore ju kul att se den "paw riktiit" så att säga :)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#115 Post by patand »

Skip wrote:Peppe: Måste det verkligen fräsas? Skulle det inte funka att borra ett välplacerat hål en bit in med ett borr av rätt storlek?
Om du kan borra ett avlångt hål så funkar det... styrpinnen är ingen pinne utan en "fläns" som är ett par centimeter bred och en halv centimeter på andra ledden (något sådant iaf), så det funkar inte med bara ett runt hål.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Skip
S-Poster
Posts: 119
Joined: 2012-01-06 21:10:46
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Malmö
Contact:

944 1985 | Roadsport C för 2013

#116 Post by Skip »

Ok, men styr flänsen på båda hållen? Om inte så borde det ju funka med ett borr som har samma dimension som den längsta sidan av flänsen. Någon som vet måtten på flänsen förresten?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#117 Post by patand »

Skip wrote:Ok, men styr flänsen på båda hållen? Om inte så borde det ju funka med ett borr som har samma dimension som den längsta sidan av flänsen. Någon som vet måtten på flänsen förresten?
Den ska nog framförallt hålla kvar bygeln i läge gentemot belägget i bilens riktning längsledes. Dvs det är det korta måttet som är det viktiga så en borr med samma dimension som längsta sidan blir inte bra.

Dessutom om du ska borra bort materialet så brukar ju borrar vara spetsiga, med en så stor borr som 20 mm (om det är vad den långa sidan är, minns inte riktigt) så tror jag du borrar igenom materialet innan du fått ut hela bredden.

Om jag inte hade fått mina belägg frästa så hade jag sett som alternativ att ta en borr som är lika bred som det smala måttet (eller mindre) och borra flera försänkningar tätt intill varandra för att få längden på hålet. Sen bearbeta kanterna i det avlånga hålet med ett slipstift så att det blir jämnt o fint (antagligen får man ju lite grader mellan "borrhålen").
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Skip
S-Poster
Posts: 119
Joined: 2012-01-06 21:10:46
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Malmö
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#118 Post by Skip »

Ok, då förstår jag. Det jag tänkte var egentligen en pinnfräs. Hålet måste alltså inte vara helt rektangulärt, det gör inget att det är något längre än på original-beläggen? I så fall går det att göra i min lite enkla svarv, genom att sätta fräsen i chucken och sätta belägget på koordinatbordet.

Men en annan fråga som dyker upp är ju varför Pagid-beläggen inte har hålet från början?


patand wrote:
Skip wrote:Ok, men styr flänsen på båda hållen? Om inte så borde det ju funka med ett borr som har samma dimension som den längsta sidan av flänsen. Någon som vet måtten på flänsen förresten?
Den ska nog framförallt hålla kvar bygeln i läge gentemot belägget i bilens riktning längsledes. Dvs det är det korta måttet som är det viktiga så en borr med samma dimension som längsta sidan blir inte bra.

Dessutom om du ska borra bort materialet så brukar ju borrar vara spetsiga, med en så stor borr som 20 mm (om det är vad den långa sidan är, minns inte riktigt) så tror jag du borrar igenom materialet innan du fått ut hela bredden.

Om jag inte hade fått mina belägg frästa så hade jag sett som alternativ att ta en borr som är lika bred som det smala måttet (eller mindre) och borra flera försänkningar tätt intill varandra för att få längden på hålet. Sen bearbeta kanterna i det avlånga hålet med ett slipstift så att det blir jämnt o fint (antagligen får man ju lite grader mellan "borrhålen").

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#119 Post by Lilja »

Jo ska försöka köra på tisdag, är en del grejer som måste klaffa men vi får hoppas.
Kan man inte bara slipa av tappen på oket? Låter bökigt att hålla på att fräsa hål varje gång man ska byta bromsklotsar, speciellt när man inte direkt har möjlighet att fräsa själv.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#120 Post by patand »

Ja då löser du det! :)
Skip wrote:Men en annan fråga som dyker upp är ju varför Pagid-beläggen inte har hålet från början?
För att de antagligen egentligen inte ska passa till våra bilar utan är gjorda till Ford Sierra Cosworth precis som mina Ferrodo racebelägg. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users