944 1985 | Till salu!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#136 Post by Lilja »

Kan väl säga att jag inte gjort något än har inte riktigt haft tid men ska köra ut imorron och försöka hitta felet på motorn och bromsarna.
Motorn blir nog att, om det är oljepickupen så blir det nog att jag försöker få tag på en förstärkt version, hellre det än att riva ut motorn igen. Oljeläckaget tror jag är sumpen, något med packningen jag inte fått ihopa rätt. Så tänkte limma dit packningen sen när jag sätter ihop det igen med flytande packning för att vara säker.

Vad som sen ska hända med bilen är ju frågan. Jag skulle ju köra roadsport med den, och köpa ett släp. Jag har dock inte E-kort så tanken var att min far skulle köra, detta är av personliga själ inte längre en möjlighet så det gör ju att det strular till sig lite.
Att sedan ta E kort med uttökad samt sätta drag på bruksbilen är just för tillfället lågt priorterat då jag helst hade velat fixa till S2an först. Så det är ju en ekonomisk fråga.
Så förmodligen blir det nog mest lite tisdagsträningar på Sturup i år om jag inte på något sätt lyckas få den besiktigad, men det blir nog avställning nu i alla fall.
I vinter kanske jag isåfall kan få på min glasfiber huv och kanske eventuellt plocka hjulupphängning och bromsar från Turbon så att jag kan använda mina coilovers som jag köpte till den.
Hade varit roligt att köra PSC sen, slipper man väl ha den gatreggad också så behöver man inte bry sig om sånt.
Tips och idéer är välkommna 
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#137 Post by patand »

Ett alternativ till E kort är ju att fixa utökat B kort istället. Då behöver du bara göra en uppkörning istället för teori + uppkörning.

Om det räcker med utökat B kort beror ju förståss på vilken dragbil du har, med utökat B är reglerna som om man har vanligt B kort men totalvikten på bil + släp tillåts vara 4250kg istället för 3500kg.

E-kort har förståss fortfarande fördelar men räcker utökat B så är det ju enklare. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#138 Post by Lilja »

Okej vet inte riktigt hur det ligger till för min del. Har en XC90 som bruksbil, den får dra 980 kg tror jag det är på vanligt B kort och 2300 kg med E kort. Sist jag kollade stod det inget om uttökat dock.
Dock har min bror en S60 med drag och allt som får dra något mer utan E-kort så det hade kanske gått. Vet inte riktigt hur mycket min vita 944 väger egentligen utan förare.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#139 Post by patand »

Med utökat B bör du få dra 980kg + 750kg (eftersom gränsen är höjd med 750kg från 3500kg till 4250kg med utökat B), dvs 1730kg. Det bör räcka för att släpa runt på 944:an.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#140 Post by Lilja »

Det hade ju iofs varit ganska shysst. Får väl låna ett släp och börja träna som en idiot då :mrgreen:
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#141 Post by patand »

Lilja wrote:Det hade ju iofs varit ganska shysst. Får väl låna ett släp och börja träna som en idiot då :mrgreen:
Du får öva med ett litet släp då så du får dra det med B kort. Här kan du läsa mer om utökat B kort:

http://www.korkortsportalen.se/kontakt/ ... -utokad-B/" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#142 Post by Lilja »

Ska inte säga att det inte hänt nått men har inte direkt skrivit nått då jag hela tiden glömmer och ta bilder så inte kännts så mycket idé att bara lägga upp massa text.
Har iallafall rivit ut motorn igen, tyckte det var bäst då jag ändå ville fixa oljeläckaget och det gick väldigt snabbt denna gången (under 2 timmar).
Oljeläckaget var packboxen bak på motorn, måste fått en dålig packbox eller så har jag råkat kröka den när jag slagit in den.
Oljetrycksproblemen har jag fortfarande inte hittat orsaken till dock. Har rivit ner hela motorn i beståndsdelar nu så tänkte fixa till den ordentligt, dvs byta vevlager och kolvringar och fixa till toppen. Förhoppningsvis får jag alla delar till motorn i veckan. Skulle helst vilja fått kört med den iallafall en gång till detta året, även fast jag inte riktigt har räknat ut hur jag ska få bilen till och från banan än :mrgreen:

EN FRÅGA DOCK!
Någon som känner till hur man spänner vevaxelbryggan? Dvs steg och moment och vilka bultar man ska spänna när etc? Har kollat runt lite på internet men känns osäkert och otydligt.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#143 Post by patand »

Lilja wrote:EN FRÅGA DOCK!
Någon som känner till hur man spänner vevaxelbryggan? Dvs steg och moment och vilka bultar man ska spänna när etc? Har kollat runt lite på internet men känns osäkert och otydligt.
Har du kollat i Porsches verkstadsmanual? Borde ju framgå tydligt där. Din finns att ladda ner från min hemsida om du inte kollat i den redan. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#144 Post by Lilja »

patand wrote:
Lilja wrote:EN FRÅGA DOCK!
Någon som känner till hur man spänner vevaxelbryggan? Dvs steg och moment och vilka bultar man ska spänna när etc? Har kollat runt lite på internet men känns osäkert och otydligt.
Har du kollat i Porsches verkstadsmanual? Borde ju framgå tydligt där. Din finns att ladda ner från min hemsida om du inte kollat i den redan. :)
Tackar!
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#145 Post by Lilja »

Ojdå här hade jag visst inte skrivit på länge. Det har hänt en del med bilen har dock glömt att skriva.
Motorn fick jag riva ner igen, visade sig att packningen till oljepickupen var helt trasig vilket gjorde att oljepumpen sög luft därav inget oljetryck. Efter detta har jag oljetryck och motorn funkar som den skall utan läckage.

Därefter flyttade vi och har hållt på att bygga kök och diverse andra grejer så bilarna har stått stilla i typ 2 år men nu har jag flyttat hem det mesta.

Image

Nu är hon hemma i garaget, håller för närvarande på att försöka fixa den svampiga bromspedalen. Efter en provkörning märkte jag att vänster bakhjul gick tungt och blev riktigt varmt. Så nu har jag renoverat bägge bromsoken bak samt bytat bägge bromsslangarna för säkerhetsskull.

Image
Image

Fint blir det.
Nu håller jag på att renovera bromsoken fram också, vet inte om det behövdes men gör det för säkerhetsskull. Har som jag skrivit tidigare haft problem med att bromspedalen är väldigt svampig och tar väldigt långt ner, obehagligt att köra med. Har luftat tusentals gånger men det hjälper inte, har bytat huvudcylindrar fram och tillbaka men hjälper inte heller.

Image

Liten före bild på främre bromsoket

Image

Detta var typ vad som väntade mig innuti. Det finns gravrost inne i cylindern vilket gör att detta oket i princip är skrot. Dock har jag ett annat ok att plocka kolven och cylindern ifrån så det ska nog gå att få ihopa detta. Har slipat rent nu och håller på att måla så ihopsättning kommer ske imorgon.

Image

Denna bild visar problem 2. Stötdämparna runt om är i princip slut. Eftersom detta är en tävlingsbil, eller är iallafall tanken att det ska bli en tävlingsbil så går dessa inte att köra med. Inte nog för att de läcker på båda sidor men också för att hela bilen är alldeles för mjuk. Idealiskt skulle ju vara en coiloversats, men vet inte riktigt om jag vill lägga 10.000 på det i nuläget. Har fortfarande en verkstad att bygga färdigt sen har jag även min 951 som förhoppningsvis ska ta plats i garaget istället så fort som möjligt så att jag kan säga upp det andra garaget jag hyr.
Har ni idéer är det välkommet :mrgreen:
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#146 Post by Karl Birgander »

Har en bunt gula koni (ställbara) med relativt hårda fjädrar, tillsammans med ett par avo att sätta bak. Dock för nyare chassidelar än du har. Priset är dock rätt så hanterbart... Intressant?
Jag har kört ganska så snabbt med dom prylarna, map prislappen.
Dämparkurvorna på AVOna har Eddie, Headline och fler på forumet kört med.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#147 Post by Lilja »

Karl Birgander wrote:Har en bunt gula koni (ställbara) med relativt hårda fjädrar, tillsammans med ett par avo att sätta bak. Dock för nyare chassidelar än du har. Priset är dock rätt så hanterbart... Intressant?
Jag har kört ganska så snabbt med dom prylarna, map prislappen.
Dämparkurvorna på AVOna har Eddie, Headline och fler på forumet kört med.
Jag har faktiskt också ett par gula Koni dämpare fram som suttit på min 951a, dock inte ställbara. Satt och titta på det lite i garaget nu ikväll, visst kan man få det att passa, man får slipa upp hålet dock i fjäderbenen för hålbilden är inte samma. Det enda jag tänkte lite på är att jag är rädd för att hela bilen kommer bli väldigt hög med dessa fjädrar då Turbon är ganska mycket tyngre fram än denna bilen, och tyckte även att Turbon var hög när dessa satt på. Inte direkt så det går att bondtrimma heller och kapa fjädrarna då dessa är platta i båda ändarna. Hur ser dina ut i höjd?

Bak har jag inte kollat, de verkar inte läcka och det sitter faktiskt gula koni på den (sutitt sen jag köpte bilen). Funderade lite på att slå ut stavarna bak och sätta dit mina Turbo stavar istället (dom lär ju va hårdare?) och samtidigt sänka den. Sitter ju ingen kränghämmare orginal heller så den man kan ju också låna från Turbon det borde ju hjälpa lite.

Iallafall, skulle vilja ha hela bilen bra mycket lägre än vad den är och samtidigt styvare med kanske lite mer kränghämmarverkan. Den ställer sig på 3 hjul och spinner loss med innerhjulet i de tajta partierna på t.ex. Stururp vilket är ganska oidealiskt :mrgreen: Känns lite som rallybil med öppen diff :mrgreen:
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#148 Post by Karl Birgander »

Mina är själva benen kapade på och jag har slängt på ett gängat rör för att kunna ställa höjd.
Kört bilen på "optimala" höjden 63 cm till skärmkant, men det var inte lika smidigt i vanlig trafik. Nu kör jag med ca 65 cm.
Vid försäljning vill jag gärna sälja allt i ett.

Nä, det är inga stora saker att ändra för att få det att passa och det är det många som gjort.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#149 Post by Lilja »

Karl Birgander wrote:Mina är själva benen kapade på och jag har slängt på ett gängat rör för att kunna ställa höjd.
Kört bilen på "optimala" höjden 63 cm till skärmkant, men det var inte lika smidigt i vanlig trafik. Nu kör jag med ca 65 cm.
Vid försäljning vill jag gärna sälja allt i ett.

Nä, det är inga stora saker att ändra för att få det att passa och det är det många som gjort.
Lust att ta en bild på grejerna? Roligt att se hur det ser ut.
Samt vad hade du tänkt dig för pris i runda slängar?
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: 944 1985 | Roadsport C för 2013

#150 Post by Karl Birgander »

Ordnar det i morgon kväll.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]