944 1985 | Till salu!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | För nuvarande nybörjar budgeträser

#151 Post by Lilja »

Eftersom jag inte skrivit på länge och mycket har hänt tänkte jag skriva lite om hur situationen ser ut och hur planerna ser ut.
Som ni sett tidigare i tråden har jag innan hyrt ett garage/lada, detta gjorde jag då jag bodde inne i Malmö eftersom jag inte hade plats att förvara varken bilarna eller stå och mecka.
Nu har vi dock flyttat ut på landet där vi har ett stall som ska byggas om till varmgarage/verkstad. Detta kostar ju naturligtvis pengar och eftersom hyran i garaget är 2400 kr i månaden så kan jag inte längre betala detta samtidigt som det har blivit väldigt långt att köra ända ut dit varje gång man vill mecka lite, vilket har fått konsekvensen att jag aldrig gör det längre.
Detta slutade för två veckor sedan då jag hade inbrott i verkstaden och blev av med en hel del verktyg och en massa både nya och gamla reservdelar till Turbon, bland annat helt nya coilovers i kartong och en helt ny Lindsey wastegate.
Eftersom man tydligen får göra hur som helst i detta landet och polisen inte bryr sig lade dom ner utredningen direkt, och jag fick i ersättning av IF 6000 kr.... även fast jag hade blivit av med grejer för närmare 50.000 så betalar dom inte ut mer än ett max belopp på 3000 kr på bildelar.

Så beslutet tog att flytta hem alla grejer, dock har vi endast ett enbilsgarage, är dock så att jag kan få värme där så jag även kan skruva på vintern, det är dessutom lite större så det är inte trångt som det var där jag bodde i Malmö.
Så jag körde hem den vita 944an på släpet och ställde in den i garaget. Detta är var jag är nu.
Problemet ligger i att Turbon står fortfarande kvar i mitt hyrda garage, det är det enda som är där nu (och en gammal volvo som åker på skroten). Men jag har ingenstans att göra av den än sålänge.
Den bästa lösningen som jag ser det är att försöka få den vita 944an gatlaglig, vilket endå hade varit bra om jag hade tänkt köra Roadsport C som tanken från början var. Det är dessutom en 85a så den är veteranbil i år, billig försäkring och i princip ingen skatt.
Detta gör att den kommer få stå ute i vinter, eventuellt köper jag ett garagetält och smäller upp på gården så jag kan köra in släpet och bilen där.
Turbon måste stå inne och har jag väl fått in den (eftersom den inte har några axlar) så kommer den inte gå att flytta förrän det sitter axlar igen, men då i princip allting blev stulet så får jag köpa allting nytt :x

Nåja, så planen med bilen är i det närmaste nu.

* Fixa bromsarna, få bort svampigheten
* Montera framlampor, har delar till det ska bara göra det också
* Montera spolarvätsketank och hitta på någon lösning till vindrutespolningen då jag har glasfiberhuv jag hade tänkt montera så kan inte sätta spolningen i huven.
* Fixa stötdämparna, måste ha hårdare dämpare/fjädrare runt och samt få ner bilen lite, är för hög som den är nu
* Montera bakre kränghämmare, har kvar den från Turbon så tänkte låna den iallafall sålänge. Tror jag saknar en ögla dock
* Lacka noskonen, huven och takluckan. Om någon vet någon som kan göra detta billigt är jag tacksam
* Montera huven med snabbhuvlås
* Montera takluckan, plocka bort allt som har med öppningen att göra, elmotorer och grejer
* Skaffa ett orginal bakre avgasystem så jag kan besikta den

Efter detta ska jag försöka ställa på den och skaffa veteranbilsförsäkring på den
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | För nuvarande nybörjar budgeträser

#152 Post by Lilja »

Sånt här kan ju göra en relativt irriterad.
Köpte Pagid belägg för 2 år sedan och har inte kunnat montera dom innan eftersom de inte har jacket i sig som krävs för att oket inte ska kunna vrida sig upp och ner.
Så försökte borra ut det och sedan slipa det jämnt med en dremmel.

Image

1 timme senare och 3 slipstift fattigare så är det inte ens en tredjedel som jag lyckats få bort. Så det där är att ge upp. Isåfall får man fräsa ut det men jag har ingen maskin till det och känner ingen som har det heller.
Helt fantastiskt av ett företag att tillverka/sälja delar till en bil som inte överhuvudtaget går att montera.

Image

Målade på oken lite, får väl sätta ihop det sen. Hade dock varit roligt att få tag på klotsar. Visst jag har orginalklotsar jag kan sätta på så länge men går ju inte direkt att köra bana med.
Någon som vet hur Textar beläggen funkar som Utzon säljer? Funkar det till bankörning eller är det bara vanliga gatbelägg?
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Eventuellt till salu

#153 Post by Lilja »

Ja, eftersom det inte går att lösa dämparproblemet jag har med några rimliga mån i världen så kommer det förmodligen bli att jag kommer försöka sälja bilen.
Ska påpekas att jag inte "ger upp" problemet är att jag bara har en garageplats, så tanken var att försöka fixa denna bilen snabbt så jag kan få in Turbon i garaget. Eftersom detta inte går så känns de bättre att göra sig av med allt onödigt som bara kommer bli stående ute hela vintern annars.
Kommer dock först sätta ihopa bromsarna igen ska bara få nya belägg från Utzon först. Efter det kommer jag att sätta på huven med snabbfäste och rycka ut stolarna, sen är det först till kvarn/högstbjudande.
Kommer nog även sälja dragbilen och släpet, så om någon är intresserad av en 2 tons biltrailer så fort jag fått hit Turbon kan ni hojta till.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 1985 | Eventuellt till salu

#154 Post by Lilja »

Fick på huven idag och har renoverat bromsok vänster fram, så nu ska jag bara fixa höger fram med sen ska jag lägga ut en annons på bilen.

Image

Fick göra extra hål i huven då den varit monterad på en turbo innan med annan infästning. Ser lite skitig ut också men den ska tvättas av.

Image

Renoverat och målat bromsok
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users