Page 4 of 8

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

Posted: 2012-12-25 15:09:56
by Harpin
Ragnar Joensen wrote:Lediga dagar.

Jag undrar om någon vet hur mattbitarna, som sitter på varje sida av mittkonsollen, är fastgjorda. Är det lim eller lim + clips/skruv ? Något särskilt att tänka på vid demontering ?

Hur är det att rensa bort lim från konsollen efteråt ?

En annan grej är radion. Jag tänkte eventuellt montera dit ett fack i stället, och det finns som originaldel för godispengar. Erfarenheter ?
matta på konsoll.JPG
De mattorna sitter enbart nitade med "häftstift" så bara att pilla bort. Har själv ett lock som sitter där huvudenheten satt, ju fler ställen man kan lägga saker på, dessto mer saker får man i bilen tillslut.

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

Posted: 2012-12-25 22:47:15
by Ragnar Joensen
Harpin wrote:De mattorna sitter enbart nitade med "häftstift" så bara att pilla bort. Har själv ett lock som sitter där huvudenheten satt, ju fler ställen man kan lägga saker på, dessto mer saker får man i bilen tillslut.
Tackar för tipset. Jag har plockat bort mattan på höger sida, och det gick bra. Blir några märken där stiften satt, men det går att fixa. Kanske med ett borr på typ 10 mm, som man roterar försiktigt för hand.

Jag har också satt ett lock där radion satt. Och plockat bort reostaten till fram/bak högtalarbalansen. Får hitta på något annat mer relevant att trycka i det hålet. Även mattan runt växelspaken fick stryka på foten.

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

Posted: 2012-12-30 16:13:37
by Ragnar Joensen
Jobbet att rensa bort onödig vikt fortsätter.

Jag köpte en burk Label Off från Biltema enligt tipset från Peter F. i denna tråd: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=27046" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag är förvånad över hur bra det funkar. Spraya på, låt verka några minuter, och gnugga av limmet med en bit handduk (köpte nya handdukar och "löste ut" ett par gamla, slitna - och fick därmed lite goodwill hos frugan). När du har gnuggat loss limmet, får du dammsuga undan, så att gamla limmet inte klibbar i nytt lim som du rensar bort. Annars blir det en enda stor svårjobbad snor-kaka.

Och det funkar bäst på torrt lim. Lim som fortfarande klibbar, är svårare.

Bilderna visar resultatet av mindre än en timmes arbete.
P1050143.JPG
P1050144.JPG
P1050145.JPG

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

Posted: 2012-12-30 16:32:22
by Salle
Oj. Försökte med Lacknafta och andra roliga lösningmedel i timmar. Lite klister fick jag nog bort, men mest ångade jag nog bort hjärnceller. Snurrigt. Får åka till Biltema sen.

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

Posted: 2013-01-01 17:10:39
by Ragnar Joensen
Jobbet fortsätter.

Label Off fungerar bra, och kardantunneln blev helt ren.

Men jag har kommit fram till asfaltmattorna under stolarna fram och på sidan av kardantunneln . Hur får man bort dem ? Värmer ni dem, innan ni skrapar eller ?

Image

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

Posted: 2013-01-01 18:38:50
by Lilja
Värmepistolen och stämjärn funkade kanon för mig iallafall. Får bort det värsta sen kan man ta det andra med vinkelslip och ståltrissa.

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

Posted: 2013-01-01 19:37:51
by Ragnar Joensen
Det rullar på !

Jag värmde till ungefär 50 grader och skrapade med stämjärn. Blir bra. Sen är det bara att få bort den kvarsittande asfalten.

Image

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

Posted: 2013-01-01 20:45:27
by Ragnar Joensen
Återigen har Label Off bevisat sin styrka

Sprutade på, lät verka någon minut och skrapade geggan av med en plastskrapa, och torkade sen.

Image

Samma för asfaltmattan där bak

Image

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

Posted: 2013-01-02 00:51:54
by gtBen
Hej
Fin bil ...och finare blir det :mrgreen:
Nu måste jag skaffa Label Off så det blir riktigt rent innan jag klämmer dit den nya isoleringen under motorhuven.

Bengt

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

Posted: 2013-01-04 15:22:44
by Ragnar Joensen
Jag försöker att få till en snygg finish i alla fall.

Jag kollade min isolering under huven, och den fanns där. Men när jag satte fingret på den, sjönk fingret in, och hålet fanns kvar när jag drog fingret åt mig igen. Sen damsög jag isoleringen bort. Den bara försvann in i röret, såpass torr och murken var den.

Jag kommer nog inte att sätta dit ny isolering.

Jag gjorde en lista med alla 924S, som finns här i forummet. 15 stycken - inte många !

http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=6170" onclick="window.open(this.href);return false;

http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=6281" onclick="window.open(this.href);return false;

http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=8710" onclick="window.open(this.href);return false;

http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=10908" onclick="window.open(this.href);return false;

http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=10524" onclick="window.open(this.href);return false;

http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=2185" onclick="window.open(this.href);return false;

http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=15144" onclick="window.open(this.href);return false;

http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=18051" onclick="window.open(this.href);return false;

http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=14049" onclick="window.open(this.href);return false;

http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=22418" onclick="window.open(this.href);return false;

http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=17937" onclick="window.open(this.href);return false;

http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=27153" onclick="window.open(this.href);return false;

http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=22152" onclick="window.open(this.href);return false;

http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=26930" onclick="window.open(this.href);return false;

http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=27141" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

Posted: 2013-01-04 15:36:26
by emm
Kul att du lägger ner tid och jobb på bilen, du kommer få mycket kul till våren!

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

Posted: 2013-01-04 15:57:32
by Ragnar Joensen
En fråga:

Bilen har elektrisk lucka, och motorn sitter ju där bak. Vad händer om jag helt enkelt river ur motorn och lämnar drivningen kvar ?

Kan jag öppna och stänga lucka manuellt ?

Kommer den att glida upp av egen drift ?

Jag såg att det går att knyta fast luckan enligt bilden. På bilden saknas motorn - dock vet jag inte om luckan på Blåbäret överhuvudtaget har varit elektrisk.

Tanken är att jag skall ha en manuell lucka, men i första hand tänkte jag plocka bort motorn och allt det som hör dit.

Image

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

Posted: 2013-01-04 16:53:05
by Lilja
Var på biltema igår och köpte labeloff faktiskt, ska prova det imorron på den vite

Angående bakluckan så kan du plocka bort vajern och motorn och ändå öppna luckan med nyckel. Det är helt separat system och jag hade själv tänkt göra det på den vita.

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

Posted: 2013-01-04 22:53:33
by martenheller
Tittade igenom hela din tråd nu, kul med ett liknande projekt till :)!
F-n vad jag ångrar att jag inte köpte labeloff nu när jag ser hur lätt de verkar ha gått för dig att fått de så där rent. En annan sniffade bensinångor ett par kvällar istället..

Keep it up!

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

Posted: 2013-02-05 20:35:53
by Ragnar Joensen
Jag har varit sjuk ett tag, och det har varit kallt, så tiden har gått med inomhus-sysslor.

Men i dag fick jag hem ett trevligt paket. H&R Nürburgring coilovers. Blir bra !