924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

#76 Post by Ragnar Joensen »

Jag har haft bekymmer att uppdatera tråden via min dator. Gick inte helt enkelt. Har laddat upp bilder på Ventilen i min biltråd där.

Nu testar jag med en iPad istället.

Vägde bilen här om dagen och blev positivt överraskad. Bilen är tom, inga verktyg, inget reservhjul, ingen förare och 1/2 soppatank.
P%20VG~1.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Ragnar Joensen on 2013-06-18 14:23:24, edited 1 time in total.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

#77 Post by Erol »

Funkar inte att logga en bild från ett annat forum som är lösenordsskyddat :roll:
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

#78 Post by Ragnar Joensen »

Fixat !

Tack för påminnelsen. Jag tar några semesterdagar just nu, och fick helt enkelt ta mig till jobbet för att fixa bilden i inlägget. Men nu är det gjort.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Hasse
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2008-06-24 21:22:47
Telefon: 0709744794
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Frillesås
Contact:

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

#79 Post by Hasse »

Hej Ragnar! Jag vägde min 924S på två olika vågar i veckan, 1080 Kg i båda fallen. :o
Min bil borde vara lättare än din, om du har möjlighet att väga din bil på en annan våg skulle det vara intressant
att se om du får samma resultat. :?

Jag ska till Copenhagen klassik i helgen ska du dit? kanske ses vi där? 8)
Hasse
Hasse PCS#7951

Vit 944-84 En Porsche med drag!

Vit 924S-86 "Martina" banbil.

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

#80 Post by Ragnar Joensen »

Hej Hasse,

Förlåt det sena svaret - av någon konstig anledning kan jag inte skriva på 944sverige.com på min jobdator, när jag är hemma. Konstigt och frustrerande.

Jag är inte säker på att vågen som jag använde är 100% tilförlitlig och är också sugen att se en vägningen på en annan våg. Finns dock inte så många i mina trakter - mottar gärna tips om vågar i Malmö - Lund - Landskrona området.

Jag var inte till Copenhagen Klassik, inte Falsterbo heller och ingen annan rolig grej för den delen. Renoverar kök och lägger golv, etc. Lagom syssla, när tempen ligger på 30 grader och man är ledig. Men familjen reste på semester för ett par veckor sedan, och vile ha nytt kök, när de kom hem. "Passar ju perfekt att göra jobbet, när ändå ingen är hemma och tränger köket !".

Ja, just det !
Porsche fantast !

968 1992

Malte
S2-Poster
Posts: 219
Joined: 2009-01-23 19:38:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Ängelholm
Contact:

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

#81 Post by Malte »

Finns en våg utmed motorvägen i höjd med Helsingborg södra, den brukar vara öppen i norrgående riktning. Är iofs inte i dom trakterna du nämde men inte allt för långt från Landskrona.

MvH Mattias

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

#82 Post by Ragnar Joensen »

Den vägningen, som jag gjort tidigare var vid samma ställe, dock i Södergående riktning. Skall testa den i norrgående riktning vid tillfälle - tackar för tipset.

Vad jag uppfattat, så är dessa vågar till vägning av lastbilar på typ 20 - 40 ton, och kan därför ha en viss oprecision vid våra låga vikter. Därför hade något, som liknade mer en besiktningsvåg varit perfekt.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Hasse
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2008-06-24 21:22:47
Telefon: 0709744794
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Frillesås
Contact:

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

#83 Post by Hasse »

Hej Ragnar. Hoppas familjen blir glada för det nya köket.
Angående vågarna på trafik kontroll platserna så är dom ju inte så exakta, hoppar i 20 kg steg.
Hasse PCS#7951

Vit 944-84 En Porsche med drag!

Vit 924S-86 "Martina" banbil.

Malte
S2-Poster
Posts: 219
Joined: 2009-01-23 19:38:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Ängelholm
Contact:

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

#84 Post by Malte »

Tror nog att dom vågarna är ganska exakta då dom brukar stoppa "spritsmugglarna" och husbilar på dom vågarna också, men aldrig fel att kolla på flera ställen.

MvH Mattias

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

#85 Post by Ragnar Joensen »

I går kväll körde jag på Falkenberg för första gång. Riktigt rolig bana, som i vissa partier kräver lite rutin. Särskilt Nyhemskurvan skall jag slipa på. Precis innan man kommer över krönet i den kurvan, upplever jag bilen understyrd - enda gång jag upplevt det.

Annars är det bara att gasa. Jag tror till och med att det skulle gå att hålla stumt från utgången från Nyhemskurvan enda till Ginstkurvan. Upplevde bilen riktigt säker och förlåtande genom Esset, till och med om jag låg mitt på banan eller till och med åt höger, när jag passereade krönet i Nyhemskurvan. Högfartaren vara bara att välja idealspåret och gasa.

Dagen avslutade med en 180 graders vid slutet av rakan efter att jag bromsade på mig. Och hade Hasse med sin 924S kommandes rakt mott mig, dock med kontrollerad fart.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Hasse
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2008-06-24 21:22:47
Telefon: 0709744794
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Frillesås
Contact:

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

#86 Post by Hasse »

Oj vad kul vi hade igår, min bil kändes helt neutral i balansen över allt på banan men du pressade på
lite mer en mig så jag kanske också hade fått lite över eller understyrning om jag tagit i mer.
Jag tror också att det går att hålla stumt hela baksidan med våra bilar när man blir lite mer rutinerad
på banan.
Ja det var helt lugnt i från min sida när du snurra framför mig, jag hade börjat bromsa innan dig
så jag var bered på att väja om det hade behövts.
Hasse PCS#7951

Vit 944-84 En Porsche med drag!

Vit 924S-86 "Martina" banbil.

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

#87 Post by Ragnar Joensen »

Jag undrar om den helt nya asfalten i Nyhemskurvan kan ha lett till att min bil betedde sig så.

Som sagt har jag aldrig upplevt det tidigare.

Men vist var det skoj - Kinnekulle nästa :-)
Porsche fantast !

968 1992

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

#88 Post by Rikard »

Ragnar Joensen wrote:Jag undrar om den helt nya asfalten i Nyhemskurvan kan ha lett till att min bil betedde sig så.

Som sagt har jag aldrig upplevt det tidigare.

Men vist var det skoj - Kinnekulle nästa :-)
Du har rätt angående den nya asfalten som gjorde att greppet var betydligt bättre än tidigare. Jag som brukar bromsa lätt innan insväng behövde bara släppa gasen och sedan svänga in som vanligt med hjälp av lite motorbroms. Innebär att det blir mer belastning på vänster framhjul och kan då orsaka understyrningstendenser.

Jag tycker att du körde bra i fredags!

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

#89 Post by Ragnar Joensen »

Tack, Rickard :-)

Bilen känns trygg i spåret och förlåtande om man inte ligger precis rätt - bara att korrigera lite.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924S -86 | Åter till rötterna med frontmotor Porsche

#90 Post by Ragnar Joensen »

En filmsnutt från Klassik gruppens körpass på Kinnekulle. Många frontmotorer.

Tack till Hasse och Janne för trevligt sällskap på banan :D

https://www.youtube.com/watch?v=_2ChYRa1lt8" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche fantast !

968 1992

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]