924 -85 | Blåbäret som gillar bana | Norgetrippen 2014

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana

#16 Post by Cédric »

Är det inte understyrt med den setupen? Min 924 fick jag i finfin balans med 205 R-sulor runt om, max camber fram ~-3 och oförändrar camber bak, ca-1. Detta med stdfjädring m krängarpaketet. 23mm/14mm krängare om jag minns rätt.

Är det max caster?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana

#17 Post by patand »

Jag efterfrågar precis som Cédric mer camber fram, uppåt -3 grader brukar funka bra att få till och det behövs om man börjar åka fort i böjjarna på banorna. :)

Undrar om det är dina fälgar som ställer till det kanske eftersom det tog i fjädern?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana

#18 Post by Harpin »

Cédric wrote:Är det inte understyrt med den setupen? Min 924 fick jag i finfin balans med 205 R-sulor runt om, max camber fram ~-3 och oförändrar camber bak, ca-1. Detta med stdfjädring m krängarpaketet. 23mm/14mm krängare om jag minns rätt.

Är det max caster?
Ska jag ha ännu mer camber fram alltså? Då kommer det bli halt i vinter på isen då inte många dubb kommer ligga i backen :D

Vet ej om castern är max, har för mig de sa att den inte var justerbar?

patand wrote:Jag efterfrågar precis som Cédric mer camber fram, uppåt -3 grader brukar funka bra att få till och det behövs om man börjar åka fort i böjjarna på banorna. :)

Undrar om det är dina fälgar som ställer till det kanske eftersom det tog i fjädern?
Får ta o be att de ändrar cambern, ska dit på tisdag igen då bilen drar lite åt vänster. Något annat som kanske ska ändras?

Du menar fel ET? På dessa är det ET 25 Skulle ju kunna fia spacers nu när däcken kommer in däruppe pga mer camber, innan hade det inte gått då fälgen skulle skrapat i skärmen. Sen en sak jag märkte sen igår kväll. fjäderskålen ligger mycket närmare fälgen på höger sida än vänster. På vänster sida får jag mellan ett finger, inte på höger. Vad kan det vara?

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana

#19 Post by Cédric »

Harpin wrote:
Cédric wrote:Är det inte understyrt med den setupen? Min 924 fick jag i finfin balans med 205 R-sulor runt om, max camber fram ~-3 och oförändrar camber bak, ca-1. Detta med stdfjädring m krängarpaketet. 23mm/14mm krängare om jag minns rätt.

Är det max caster?
Ska jag ha ännu mer camber fram alltså? Då kommer det bli halt i vinter på isen då inte många dubb kommer ligga i backen :D

Vet ej om castern är max, har för mig de sa att den inte var justerbar?

patand wrote:Jag efterfrågar precis som Cédric mer camber fram, uppåt -3 grader brukar funka bra att få till och det behövs om man börjar åka fort i böjjarna på banorna. :)

Undrar om det är dina fälgar som ställer till det kanske eftersom det tog i fjädern?
Får ta o be att de ändrar cambern, ska dit på tisdag igen då bilen drar lite åt vänster. Något annat som kanske ska ändras?

Du menar fel ET? På dessa är det ET 25 Skulle ju kunna fia spacers nu när däcken kommer in däruppe pga mer camber, innan hade det inte gått då fälgen skulle skrapat i skärmen. Sen en sak jag märkte sen igår kväll. fjäderskålen ligger mycket närmare fälgen på höger sida än vänster. På vänster sida får jag mellan ett finger, inte på höger. Vad kan det vara?
Camber är extremt däcksberoende, det är därför det är bra att lära sig göra justering hemma så man kan labba lite. Jag har alltid kör max på mina 924or eftersom det inte är mer än ca -3, dock har de tinte alltid varit optimalt för gatdäcken på gata, men det är mer optimerat för bana och klistriga däck. Hmm, du har ju mer däck bak av någon anledning, tycker det borde märkas på balansen.

Caster är justerbar, man flyttar bakre infästningen till bärarmarna. Jag satte min på max och det blev ca 3 grader när det senare mättes.

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana

#20 Post by Harpin »

Cédric wrote:
Harpin wrote: Ska jag ha ännu mer camber fram alltså? Då kommer det bli halt i vinter på isen då inte många dubb kommer ligga i backen :D

Vet ej om castern är max, har för mig de sa att den inte var justerbar?

Får ta o be att de ändrar cambern, ska dit på tisdag igen då bilen drar lite åt vänster. Något annat som kanske ska ändras?

Du menar fel ET? På dessa är det ET 25 Skulle ju kunna fia spacers nu när däcken kommer in däruppe pga mer camber, innan hade det inte gått då fälgen skulle skrapat i skärmen. Sen en sak jag märkte sen igår kväll. fjäderskålen ligger mycket närmare fälgen på höger sida än vänster. På vänster sida får jag mellan ett finger, inte på höger. Vad kan det vara?
Camber är extremt däcksberoende, det är därför det är bra att lära sig göra justering hemma så man kan labba lite. Jag har alltid kör max på mina 924or eftersom det inte är mer än ca -3, dock har de tinte alltid varit optimalt för gatdäcken på gata, men det är mer optimerat för bana och klistriga däck. Hmm, du har ju mer däck bak av någon anledning, tycker det borde märkas på balansen.

Caster är justerbar, man flyttar bakre infästningen till bärarmarna. Jag satte min på max och det blev ca 3 grader när det senare mättes.
Okej, så egentligen max caster och ännu mera camber fram. Kommer köra en hel del på isen i vinter, så max camber fram lär väl inte vara allt för bra om man vill ha dubbarna i backen?

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana

#21 Post by Ragnar Joensen »

Jag såg bilden på din bil vid Träffpunkt 80.

Vilka stolar har du i bilen ?

Image


Ragnar
Porsche fantast !

968 1992

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana

#22 Post by Harpin »

Ragnar Joensen wrote:Jag såg bilden på din bil vid Träffpunkt 80.

Vilka stolar har du i bilen ?

Image


Ragnar
Sparco Rev Plus. De är dock inte så breda. Precis så att jag kommer i, och jag är väl normalstor. Men man märker om man äter för mycket kexchocklad! :mrgreen:
http://rallyshop.se/produkt/Sparco-revplus" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana

#23 Post by Ragnar Joensen »

Tackar !
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana

#24 Post by Ragnar Joensen »

Mer frågor mer om stolen:

Hur har du monterat den ? Standardbeslag + glidskena ? Några bekymmer med utrymme till hjälm ?
Porsche fantast !

968 1992

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana

#25 Post by Harpin »

Ragnar Joensen wrote:Mer frågor mer om stolen:

Hur har du monterat den ? Standardbeslag + glidskena ? Några bekymmer med utrymme till hjälm ?
Har sparcos fasta fästen som är monterade på lägsta möjliga. Jag saknar även inredningen i taket så för mig funkar det utan att det tar i, hade nog hast problem annars. Sen så beror det ju lite mer på. Stolsfästena är bultade rakt genom golvet med 4st M10 bultar.

Vi får se om jag lyckas få ledigt till helgen, har kört sig lite på jobbet, för då kommer jag till Knutstorp dit även du ska (antar jag). Då kan du få provsitta och kolla lite.

Image

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana

#26 Post by Ragnar Joensen »

Yep och tack !
Porsche fantast !

968 1992

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana

#27 Post by Harpin »

Lite uppdatering kanske..?

Haft en tung period på sistone men nu är det dags att vakna till liv igen. Jag är ingen som är bra på att uppdatera. Det tar för lång tid het enkelt. Men iår har vi hunnit med Gotland Ring och ett slalommöte med PCS. Och omslaget och en artikel i Porsche Ägaren också ju.


Gruppbild vid boendet på Gotland
Image

På banan, eller vid sidan av. Får aldrig några bilder oavsett hur många jag själv lägger upp på andra bilar.. TRÅKIGT! Image

Samma här. Stillastående. På slalomen.Image

Tidningen
Image

Image

Image

Iår blir det inriktning på chassi. Kopierade mina tankar jag skivit ner lite grovt. Inväntar sedlar..

Fram.
Byta stötdämpare och fjädrar GAZ. Sänka.
Byta topplagringar.
Fetta om (bra fett) och spänna hjullager.
Styrväxeldamask höger.

Bak.
Steg 1.
Byta stötdämpare. Ner med bakvagn helt
Byta torsionstavar 968. Sänka.
Montera krängningshämmare bak. 14mm.
Fetta om drivknutar (bra fett)
Kolla nivå växellåda.
Fästa bensinrör.
Byta bromsrör och bromsslangar bak.
Montera 477 511 515 camberbult bak.

Steg 2.
Renovera bromsar bak.
Byta hjullager.

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana

#28 Post by Harpin »

Får ta och uppdatera lite.

Förbereder lite för att få ned bakvagnen. Har motionerat bultar och fixat så jag får ner avgasröret lätt. Förut var det helsvetsat hela vägen från växelspaken ungefär. Så passade på att byta den bakre ljuddämparen mot en mindre.

Fick en ny ratt i födelsedags present.
Image

Liten samling. GAZ dämpare och uretan bussningar till bak beställt. Fram är redan bytta.
Image

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana

#29 Post by Harpin »

Kompletterat lite med en 24mm krängare fram och en 16mm bak. Även slipat och målat en extra uppsättning sköldar. Blir en beställning från Utzon idag och allt annat från Lark kommer väl inom 2veckor. Blir en del PowerFlex bussningar. Sparade även 350kr på att få veta att fästingsprutan är om två år = 350kr direkt till bilen :)

Tänkte börja riva efter nästa helgs slalom.

Image

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: 924 -85 | Blåbäret som gillar bana

#30 Post by Harpin »

Detta var inget som var planerat. Tog fram en gammal uppsättning ok dom fick lite omsorg. Ska ju ta bort oken på bilen när jag fixar allt så förbereder andra ok som bara är att slänga på. Oken som sitter på nu renoverades förra våren så de läggs på hyllan. Blir däremot samma belägg. Blir renoveringssats från Utzon.

Image

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users