924 -82 | Vintersläden II

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#706 Post by [Bobo] »

patand wrote:Har den egentillverkade bussningen gett upp?
Nope...
Den sitter som den ska. Den främre bussningen behöver nog också fixas däremot.
Dessvärre verkar det som att jag på något sätt har gjort mig omöjlig hos han som hjälpte mig senast, så jag får göra ett försök själv den här gången...
Har en känsla av att det inte kommer gå något vidare. :?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#707 Post by [Bobo] »

Tvärt emot min initiala känsla gick det faktiskt riktigt bra! :D
Täljde till en ny bussning av samma slangsnutt som Samuel tillverkade den bakre bussningen av...
Remmen är mer spänd än någonsin (kanske tillochmed för spänd) och generatorn lämnarifrån sig 14v.

Nu hoppas jag att det håller en stund så jag kan fokusera på lite roligare projekt. :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#708 Post by QV_ »

[Bobo] wrote:Säg den lycka som varar...
I fredags slutade släden att ta laddning igen. :(
Dessutom tror jag att kallstartsventilen har gett upp.
Känner att jag är inne i ett riktigt dåligt stim just nu...

Bobo
Just kallstartsventiler kan ju knappast vara någon bristvara. Däremot är timer/termo styrningen som kontrollerar denna ventil lite svårare. Den sitter sämre till desutom. Fast just denna kombo är lätt att kolla om den fungerar.
Lossa på kallstartsventilen och vänd på den så att den kommer att spruta på torpedväggen.
Sedan försöker "någon" starta bilen (eller slår på tändningen varierar mellan bilmärken) om då kombon fungerar så skall du få 1 -8 sekunder bensinsprut på torpedväggen.

/Jan

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#709 Post by [Bobo] »

QV_ wrote:
[Bobo] wrote:Säg den lycka som varar...
I fredags slutade släden att ta laddning igen. :(
Dessutom tror jag att kallstartsventilen har gett upp.
Känner att jag är inne i ett riktigt dåligt stim just nu...

Bobo
Just kallstartsventiler kan ju knappast vara någon bristvara. Däremot är timer/termo styrningen som kontrollerar denna ventil lite svårare. Den sitter sämre till desutom. Fast just denna kombo är lätt att kolla om den fungerar.
Lossa på kallstartsventilen och vänd på den så att den kommer att spruta på torpedväggen.
Sedan försöker "någon" starta bilen (eller slår på tändningen varierar mellan bilmärken) om då kombon fungerar så skall du få 1 -8 sekunder bensinsprut på torpedväggen.

/Jan
Jag har ju en specialknapp för att tvångsköra kallstartsventilen, men den funkar inte med knappen heller...
Vet att den inte funkar då jag drabbades av ånglås så sent som för en timme sedan utan att kunna tvångsköra kallstarten... :?
Finns eventuellt en annan som jag kan testa med i Widegrens garage.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#710 Post by patand »

Inte så enkelt så att någon kabel till tvångskörningen lossnat? Antingen vid ventilen eller vid knappen i kupén?

Förresten har du flyttat jordningen av tvångskörningen bort från tändspolen? Eller gjorde jag det åt dig kanske... minns inte nu.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#711 Post by [Bobo] »

patand wrote:Inte så enkelt så att någon kabel till tvångskörningen lossnat? Antingen vid ventilen eller vid knappen i kupén?
Har testat att köra med originalkonttakten inkopplad utan resultat...
patand wrote: Förresten har du flyttat jordningen av tvångskörningen bort från tändspolen? Eller gjorde jag det åt dig kanske... minns inte nu.
Ja, den är flyttad.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II -Till Salu

#712 Post by [Bobo] »

Idag tog tålamodet slut...
Har ingen lust att fortsätta kämpa med den här bilen och kommer därför att avyttra den som den står idag.
Säljesannons kommer om en liten stund.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Henrik Gårblad
NA-Poster
Posts: 31
Joined: 2012-11-02 17:23:43
Telefon: 0708228973
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1976
Location: Varberg
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#713 Post by Henrik Gårblad »

Det är bara att bryta ihop och komma igen Vintersläden har varit både intressant och rolig att läsa om :D mvh Henrik

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#714 Post by [Bobo] »

Henrik Gårblad wrote:Det är bara att bryta ihop och komma igen Vintersläden har varit både intressant och rolig att läsa om :D mvh Henrik
Tack för de uppmuntrande orden! :D
Vill ta tillfället i akt att tacka alla er som varit en del av den här tråden. Ni som svarat på mina dumma frågor, kommit med förslag eller tips på lösningar. Jag har uppskattat alla kommentarer och glada tillrop under renoveringen! :#pray:

Ni anar inte hur mycket det värmer att läsa all beröm jag fått! Tack så mycket! :#cheers:

Jag har haft mycket glädje och nytta av släden under åren, men inte på vägarna tyvärr...
Mängder av projekt har slutförts och jag har lärt mig massor under tiden.
Innan jag började arbeta med den här bilen hade jag ju inte gjort något med bilar tidigare. Hade varken verktyg eller kunskap, eller garage. det har hänt en hel del på alla de fronterna de senaste åren... :D

Jag har lärt mig att lacka och allt som har med det att göra (förutom att lära mig att blanda färg så den får rätt viskositet) och slutresultatet är långt över förväntan.
Dessutom har jag lärt mig att rikta plåt. Kanske den biten som jag är mest förvånad över att jag kunde göra själv! :D
Självförtroendet har gått från noll till massor när det gäller vad jag är kapabel att göra på egen hand.
Jag har fortfarande massor att lära mig och ett stort sug efter nya utmaningar, men det känns som att jag kommit till vägs ände med just det här projektet.

Jag är stolt över vad jag faktiskt lyckats åstakomma, men jag har aldrig riktigt kunnat lita på att den går att starta igen efter att jag stängt av den. Vilket inneburit att jag inte vågat använda den till det den var tänkt att användas till.
Tanken var ju att den skulle fixas till på somrarna och köras på vintrarna, men så har det inte riktigt blivit, tyvärr. Kan inte påminna mig en enda bekymmersfri resa i den här bilen. :?
Alltid har det varit något som gått snett och det är ren tur att jag inte blivit stående långt hemifrån fler gånger än jag faktiskt har. Den dog ju t.ex redan på första resan och gick sedan inte att starta igen... Det var soppapumpsreläet den gången. Redan där sattes tonen, kan man säga...

Allt som kunde gå sönder har gått sönder och i samma takt som jag åtgärdat sakerna har nya problem uppkommit. Lite som en sån där clowndocka med en vikt i botten som bara studsar tillbaka när man slår den till marken. :?

Det är egentligen inte med någon sorg jag låter den gå vidare, utan snarare än lättnad över att inte behöva kämpa mer med just den här bilen.
Som det verkar just nu så kommer en av våra forumkamrater ta hem bilen i helgen så jag slipper se den mer. Vad som händer till våren återstår att se. Men den kommer antagligen få den mekaniska omsorg den behöver för att bli en fulländad 924:a!

Vem vet, jag kanske får feeling och lackar klart taket och huven framåt våren om den fortfarande finns kvar dit den ska, men som det känns just nu är jag bara lättad över att inte behöva lägga mer tid och energi på den. Som jag skrev i säljestråden är det angeläget att den försvinner fort, innan det börjar gå ut över mina andra bilar... :roll:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#715 Post by patand »

[Bobo] wrote:Jag är stolt över vad jag faktiskt lyckats åstakomma
Det ska du definitivt vara! Det är ju ett jättejobb du gjort med karossen och bra blev det! :#pray:
[Bobo] wrote:Allt som kunde gå sönder har gått sönder
Näe det tror jag inte, finns säkert mer som kan pajja... ;)
[Bobo] wrote:Som det verkar just nu så kommer en av våra forumkamrater ta hem bilen i helgen så jag slipper se den mer. Vad som händer till våren återstår att se.
Jag tror det blev en deal som vi båda gillar! Jag tycker iaf det ska bli skitkul med en vinter924 att bruksa och ta hand om ett tag! :#944burn:
[Bobo] wrote:den kommer antagligen få den mekaniska omsorg den behöver för att bli en fulländad 924:a!
Ingen press alls alltså... :shock: Men jag ska göra så gott jag kan iaf, det förtjänar den efter din uppsnyggning av utsidan!
[Bobo] wrote:Som jag skrev i säljestråden är det angeläget att den försvinner fort, innan det börjar gå ut över mina andra bilar... :roll:
Jaja! Jag har ju sagt att jag ska försöka hämta den i helgen! Sluta tjata! :mrgreen:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#716 Post by [Bobo] »

patand wrote:Jaja! Jag har ju sagt att jag ska försöka hämta den i helgen! Sluta tjata! :mrgreen:
Blir nog bra det här. :D
Uppskattar att du offrar dig! :mrgreen:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#717 Post by JonasK »

trist att du tröttnade, men det har åtminstone hela tiden varit både inspirerande och lärorik läsning för oss andra. ;)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#718 Post by [Bobo] »

JonasK wrote:trist att du tröttnade, men det har åtminstone hela tiden varit både inspirerande och lärorik läsning för oss andra. ;)
Tack så mycket! :D
Det kommer nya projekt. Var så säker!
931:an kommer finnas kvar länge, så förhoppningsvis kan jag inspirera i den tråden istället. :D
Den kommer nog behöva en ny lackså småningom och kanske ett intercooler-bygge, så det kommer fortsätta att uppdateras flitigt så fort våren kommer! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#719 Post by patand »

Jag kommer fortsätta skriva om bilen i denna tråden när jag fixar med VS-II under våren. Så håll korpgluggarna öppna ni som vill vet hur fortsättningen blir!

Eller tycker du jag ska skapa en ny tråd Bobo, vända blad som kungen säger och öppna ett nytt kapitel? Känns kanske som det är så det ska vara, en nystart... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#720 Post by [Bobo] »

patand wrote:Jag kommer fortsätta skriva om bilen i denna tråden när jag fixar med VS-II under våren. Så håll korpgluggarna öppna ni som vill vet hur fortsättningen blir!

Eller tycker du jag ska skapa en ny tråd Bobo, vända blad som kungen säger och öppna ett nytt kapitel? Känns kanske som det är så det ska vara, en nystart... :)
Spelar egentligen ingen roll för mig...
Kanske kul för er som följt tråden att kunna följa från början till slut, så fortsätt här vettja! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users