924 -82 | Vintersläden II

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#31 Post by [Bobo] »

Samuelf wrote:Kulan är faktiskt en pors(che)linskula! (Bad pun intended... Sorry... ;))

Det var skoj att få meka lite 924 igen. Jag har saknat min vinterhäst så enormt. Attan så skönt det var att allting flöt på bra idag. Det blev ju riktigt trevligt ljud i maskin med ditt avgassystem på. Ska bli skoj att se vad du hittar på med lacken. Och dina svarta fälgar gör sig grymt bra. Jag blev dock lite sugen på att kränga på mina 18" Asa Imola på den blåa. Jösses vad sportigt det kommer att se ut! ;D

Jag har ju en hel drös 108x4... Två uppsättningar Ace Dino 17" och så mina 15" Schmidt Revolution Modern Line 3pc, exempelvis... Samtliga i behov av lite uppfräschning men i gott skick. Måste ju gå att göra jätteskoj saker med. =)

Jag får starta en uppföljningstråd på den blåa. Tyvärr jobbar jag ju inte i ditt rasande tempo men lite uppdateringar då och då kan väl komma på tal. =)
Ja, visst gick det bra idag! :D Jag hade inte klarat det utan din hjälp!
Det blir ju, som någon konstaterade, alltid snyggt med svarta fälgar!
Men jag håller med om att det såg riktigt hårigt ut med 18" på... Tänk dig dom svarta! :twisted:
Synd bara att det är lite löjligt att ha så stora fälgar när man har så små bromsar. :wink:

Angående tempot, det värsta är ju klart! Bara lite rostlagning kvar ju! :mrgreen:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#32 Post by Samuelf »

[Bobo] wrote:Bara lite rostlagning kvar ju! :mrgreen:

Hmpf! ;)

Jag kommer att dokumentera golvet/trösklarna mer ingående (det finns ju gott om inspektionshål) så att folk förstår din svetskille samt din frustration över hur omfattande den förre ägarens blåsning var...

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#33 Post by [Bobo] »

Samuelf wrote:
[Bobo] wrote:Bara lite rostlagning kvar ju! :mrgreen:

Hmpf! ;)

Jag kommer att dokumentera golvet/trösklarna mer ingående (det finns ju gott om inspektionshål) så att folk förstår din svetskille samt din frustration över hur omfattande den förre ägarens blåsning var...
IMG_0696.JPG
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#34 Post by Samuelf »

Och det där var ju inte ens det värsta stället... Jag ser (inte) fram emot att ta tag i det där området där de fyllt hela håligheten med nån slags knäckig kola...

Men nog om det. Det kommer en tråd för det. Denna tråd är för din nya, fina och oförskämt orostiga vintersläde! Lewiz! ;)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#35 Post by patand »

[Bobo] wrote:
IMG_0696.JPG
Ok, jag ger mig... det tar nog mer än en dag även om man är duktig... :wink:

Lycka till Samuel! :)

Angående spolarvätskebehållare så har jag en extra som kan säljas till dig om du skulle behöva Bobo. Har inte kollat om den är tät men det är ju snabbt gjort om intresse finns. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#36 Post by [Bobo] »

patand wrote:
[Bobo] wrote:
IMG_0696.JPG
Ok, jag ger mig... det tar nog mer än en dag även om man är duktig... :wink:

Lycka till Samuel! :)

Angående spolarvätskebehållare så har jag en extra som kan säljas till dig om du skulle behöva Bobo. Har inte kollat om den är tät men det är ju snabbt gjort om intresse finns. :)
Jag ska testa att smeta på något först... Om det inte blir tätt så är jag helt klart intresserad!
Det var en hel del sprickor i närheten av hålet, så det är möjligt att det är fler läckor på gång. :?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#37 Post by [Bobo] »

Samuelf wrote:...Denna tråd är för din nya, fina och oförskämt orostiga vintersläde! Lewiz! ;)
Ja just det, den döptes om idag! :D
Eller, det var egentligen vägverket som döpte den..
Tidigare ägare har bara inte sett det. :wink:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#38 Post by [Bobo] »

Idag växte listan en aning.... :?
Det hela började med att jag möttes av en stor vattenpöl när jag öppnade garagedörren...
Efter en stunds letande kom jag fram till att det kommer från baksidan av motorn, och att det förhoppningsvis kan härledas till den tvärdöda tempmätaren. :D
Det känns lite sådär att köra runt i stadstrafik med vattenläckage och utan tempmätare, så jag tog en sväng på landet för att kolla hur pass mycket vatten som rann ut...
Och för att det är förbannat kul att köra 924. :mrgreen:

Efter ett par timmars fika hemma hos en polare, startar inte bilen! :cry:
Jag insåg snabbt att pumpen inte gick och utgick ifrån att det var DME-reläet som gett sig.
Problemet var nu att min trebenskabel ligger i S2:an och att jag dessutom inte har koll på hur den ska kopplas på 924:an. :?
Efter att fått skjuts av min polare hem och tillbaka, och en telefonkonsultation med Mats, fungerade det dock som det skulle. :D
Bilen startade på första vridet och rullade hela vägen hem utan problem...
Trist bara att behöva fixa ett nytt relä... Kanske går att löda?!

Det blev inget gjort med bromsrören idag, eftersom jag inte kan komma fram till vilka rör som fått nedslag. :?
Varför kan dom inte sätta en färgdutt på allt som behöver åtgärdas?! :?
604-15.jpg
Vilken menar dom med längsgående, vänster bak :?:
När jag tittar på rören ser alla lika anfrätta ut, så gränsen måste vara hårfin på besiktnigen...

Jag ska få rören utpekade på onsdag, så förhoppningsvis slipper jag riva allt i föebyggande syfte. :wink:

Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#39 Post by Mattias 924 »

Byt alla rören. Det är inte så mycket merjobb när du redan ligger under bilen och bromsvätskan ändå runnit ur.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#40 Post by [Bobo] »

Mattias 924 wrote:Byt alla rören. Det är inte så mycket merjobb när du redan ligger under bilen och bromsvätskan ändå runnit ur.
Det är en kostnadsfråga i det här fallet...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#41 Post by Samuelf »

Mattias 924 wrote:Byt alla rören. Det är inte så mycket merjobb när du redan ligger under bilen och bromsvätskan ändå runnit ur.
I en optimal värld skulle jag hålla med Mattias. I en värld av kärvande gängor och Murphy runt hörnet tycker jag snarare att du tar reda på minsta motståndets väg. Det är ingen originalrenovering, gissar jag? Bilen ska varken köras på bana eller ställas ut i bilsalonger på färgglada mattor?

Så ta reda på exakt längd på just det specifika röret farbror besiktningsman pekat på och grymtat illa över. Köp närmaste längd (eftersom jag förstått att du inte har verktyg till det och inte vill köpa dem för just detta tillfälle) och montera efter att ha bett en stilla bön till valfri imaginär gud att det minimala antal gängor du kommer att lossa på inte skär ihop och orsakar mer lidande här på jorden...

Det är verkligen skumt att Mekonomen mfl. inte har längderna för 924 i sin databas.

SEN, när du fått bilen besiktad och anser att det är värt att lägga tid, pengar och svett på att byta alla rör kan du ju roa dig med det nån gång när du gör det för att du vill, inte för att du måste...

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#42 Post by QV_ »

det är nummer 4, Det röret som jag har skarvat.......

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#43 Post by QV_ »

Jag brukar plugga utgången och montera bort röret för att mäta upp längden innan tillverkning. Nu gör jag rören själv men man kan också få dom gjorda på ex Mekonomen.

Pluggen är ett 5 cm bromsrör som är lött igen i änden, bra att ha när bilen måste stå några timmer/dagar under ett byte.

/Janne

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#44 Post by patand »

[Bobo] wrote:Jag insåg snabbt att pumpen inte gick och utgick ifrån att det var DME-reläet som gett sig.
Problemet var nu att min trebenskabel ligger i S2:an och att jag dessutom inte har koll på hur den ska kopplas på 924:an. :?
Efter att fått skjuts av min polare hem och tillbaka, och en telefonkonsultation med Mats, fungerade det dock som det skulle. :D
Bilen startade på första vridet och rullade hela vägen hem utan problem...
Trist bara att behöva fixa ett nytt relä... Kanske går att löda?!
På 924 brukar man aldrig prata om DME relä, bränslepumpsrelä säger vi. :)

Dessutom behöver man bara en tvåbenskabel för att bygla, antar att det var det Mats hjälpte dig med.

Om du öppnar relät och ser något uppenbart så löd om det. Ser du inget uppenbart så är det inte fel att prova löda om alla anslutningar i relät, kan vara en lödning som gett sig utan att det syns enkelt.

Nytt relä finns givetvis hos Utzon: http://utzon.se/43/16/1499" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#45 Post by [Bobo] »

Samuelf wrote:I en optimal värld skulle jag hålla med Mattias. I en värld av kärvande gängor och Murphy runt hörnet tycker jag snarare att du tar reda på minsta motståndets väg. Det är ingen originalrenovering, gissar jag? Bilen ska varken köras på bana eller ställas ut i bilsalonger på färgglada mattor?

Så ta reda på exakt längd på just det specifika röret farbror besiktningsman pekat på och grymtat illa över. Köp närmaste längd (eftersom jag förstått att du inte har verktyg till det och inte vill köpa dem för just detta tillfälle) och montera efter att ha bett en stilla bön till valfri imaginär gud att det minimala antal gängor du kommer att lossa på inte skär ihop och orsakar mer lidande här på jorden...

Det är verkligen skumt att Mekonomen mfl. inte har längderna för 924 i sin databas.

SEN, när du fått bilen besiktad och anser att det är värt att lägga tid, pengar och svett på att byta alla rör kan du ju roa dig med det nån gång när du gör det för att du vill, inte för att du måste...
Som sagt, det ska inte ställas ut, bara gå igenom besiktningen...
Dessutom kommer jag inte hinna med att fixa alla rör och lacken före Träffpunkt 80, så det handlar om att prioritera.. :wink:
Jag har inte tid eller råd att riva ner allt just nu, men jag planerar att underredsbehandla bilen innan snön, så det kommer finnas flera möjligheter att byta resterande rör om jag skulle få lust med det...
QV_ wrote:det är nummer 4, Det röret som jag har skarvat.......

/Janne
I min värld är den tvärgående, men det verkar som att det är den som ska bytas...
QV_ wrote:Jag brukar plugga utgången och montera bort röret för att mäta upp längden innan tillverkning. Nu gör jag rören själv men man kan också få dom gjorda på ex Mekonomen.

Pluggen är ett 5 cm bromsrör som är lött igen i änden, bra att ha när bilen måste stå några timmer/dagar under ett byte.

/Janne
Tack för tipset! .D
patand wrote: Dessutom behöver man bara en tvåbenskabel för att bygla, antar att det var det Mats hjälpte dig med.
Nja, vi var nog hyfsat övertygade om att det behövdes tre kablar båda två... :?
Ska ta isär reläet vid tillfälle... Just nu har jag lånat ett fungerande...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Goran