951-86 | Räsern

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951-86 Räsern

#16 Post by Lilja »

Halloj kör en liten uppdatering här så jag kan bumpa upp tråden lite så jag slipper leta sen :D

Iallafall, har som sagt haft inbrott i garaget och blivit av med en mängd grejer till bilen, så det har blivit ett litet bakslag om man säger så.
Så jag har nu spenderat sommaren till att rensa hela garaget, det är i princip färdigt det enda som krävs nu är att flytta bilen hem. Men innan jag kan flytta hem den måste jag bli av med allt annat först. Dvs min vita gamla 944a, en dragbil och ett släp, samt en hel del delar som jag inte kommer att ha någon användning för.
Detta gör att för första gången på flera år kan jag fokusera 100% på denna bilen samtidigt som jag har allting hemma, det gör det fruktansvärt mycket lättare att motivera sig själv. Sen skadar det inte med varmgarage heller :mrgreen:
Kan skriva en mer utförlig rapport om vad som ska göras etc när bilen är hemma, men ska inte lacka om den som jag sa innan, den får förbli svart, iallafall för närvarande
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951-86 Räsern

#17 Post by Lilja »

ÄNTLIGEN!!!!
Efter många år i förvaring så är äntligen bilen hemma igen. Har dessutom gjort mig av med alla andra projekt så nu kommer allt fokus ligga på min 951.

Det var dock inte en helt enkel match att flytta hem den. När den stod i min förra verkstad så hade jag redan plockat av axlar både fram och bak. Vilket senare blev stulet när jag hade inbrott. Så hur flyttar man en bil utan axlar frågar ni? (kanske?).
Jo med lite McGyver tänk.

Först så pallade vi upp bilen så högt att vi kunde köra släpet under fronten på bilen, ungefär såhär

Image

Eftersom vi inte hade en domkraft som kunde lyfta bilen så högt så fick vi använda motorlyften och två lyftvagnar där bak och successivt höja pallbockarna steg för steg

Jag saknar lite bilder i början men därefter så satte vi en domkraft under motorbalkenoch lyfte av den från de främre pallbockarna. Sedan lyft vi lyftborden bak så vi lyfte av bilen från de bakre pallbockarna

Image

Typ så. Sedan vinchade vi in bilen på släpet och la EU pallar under bilen så den kunde ligga på dessa utan att trycka upp sumpen som går lägre ner än motorbalken.

Image

Fick naturligtvis inte ut domkraften sen så vi fick lyfta upp den en bit, palla upp den igen på släpet och lägga en pall och en klots under där framme.

Image

Image

UTE!!!!
Då det var i princip omöjligt att spänna fast den ordentligt där bak, fick sätta ett spännband igenom hålen till torsionsstavarna som vi gjorde då jag hade dom kvar. Detta hindrade dock inte bilen för att hoppa upp så vi fick köra hela vägen hem vääääldigt sakta.

Inte tagit någon bild hemma i garaget än men nu står hon hemma, och gott om plats är det.
Så nu när den står där så är första projektet att plocka ner tanken, sen fixa all rost i bakvagnen, tvätta och måla hela bakre undersidan med stenskottsfärg (hela ska målas under men tar en bit i taget).
Sedan ska bakvagnen sättas dit, bärarmar och dämpare, ska även modifiera bakvagnsbryggan lite då orginal tar i coiloversen en aning.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 951-86 Räsern

#18 Post by Janne J »

Det gäller att vara påhittig när man ska flytta en bil utan axlar, det blir ju en rätt bökig klump när den inte står på hjul.

Ha det gött

Janne

( nu biter bromsarna bra, stora testen på Knutstorp på söndag! )
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951-86 Räsern

#19 Post by Lilja »

Nu har jag rivit ner tanken och alla bränslerör och bromsledningar bak

Image

Här hänger pumpen och filtret

Image

Och här var det avplockat och tanken tömd

Image

Tanken nerplockad, var rätt lätt faktiskt

Image

Ser rätt tråkigt ut, var också hål i bränslerören, rostat sönder. Ska se om jag kan köpa bränslerör i metervara och göra nya. Fick även klippa av bromsrören så ska byta dessa också.

Image

Och här var detta rensat

Image

Lite sånt här jag vill bli av med. Så ska slipa till det och pensla på lite rostomvandling och sedan måla över allt med svart färg.
Så det är väl målet nu att tvätta av allt så bra det går med vatten och en borste och sedan slipa bort all ytrost och sådär sedan måla undersidan, den bakre biten iallafall.
Sedan blir det byta bränsleslangarna på tanken (mest för säkerhetsskull) och sedan upp med tanken igen. Sedan tillverka nya bromsrör och bränsledningar och montera detta igen tillsammans med bränslepump och nytt bränslefilter.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951-86 Räsern

#20 Post by Lilja »

Image

Börjat tvätta lite i hjulhuset, är i princip klar med denna sida nu men tog en bild då jag började.
Kör med diskmedel och vatten och en diskborste, släpper rätt lätt. Tanken är inte att få den skinande ren, vill mest få bort det lösa och sedan dra på lite svart färg över allting undertill, bara fräsha upp det lite nu när allt är nere så blir det lite trevligare att skruva med bilen sen när man behöver det! Plus att det känns bättre i själen :mrgreen:
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951-86 Räsern

#21 Post by Lilja »

Funderat lite på en grej. Frågan är om man skall skrapa av all underredsmassa helt istället och sedan bara måla? Kan tänka mig att det sparar en del vikt, dock kanske det lätt rostar och sådär om man får stenskott etc på undersidan?
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951-86 Räsern

#22 Post by Lilja »

Så beslöt mig för att testa skrapa bort lite underredsmassa. Visade sig faktiskt vara ganska lätt, visst det tar tid men det är lite sånt där terapiarbete. Har pallat bilen väldigt högt så man kan sitta på en stol och skrapa lite.

Image

Efter en timme eller så igår, tar mest tid vid alla skarvar och hörnor, plana ytor går jättesnabbt.

Image

Sen hittar man sånt med vilket jag nog aldrig hade sett innan. Blir skönt att bli av med all rost sen på med lite grundfärg och svart stenskottsfärg så blir nog undersidan väldigt fräsh.

Eftersom jag behöver nya bränslerör med funderade jag lite på Lindsey racings stålspunna slangar hela vägen, det finns ju lite olika alternativ där. Slangar eller aluminiumrör? Eller kopparrör?
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951-86 Räsern

#23 Post by Lilja »

Tänkte bara köra en liten update är rätt dålig på det som ni kanske märkt :)
Håller fortfarande på att skrapa underredsmassa, är ganska långdraget och demotiverande jobb må jag säga. Har dessutom varit en liten paus nu under vintern eftersom jag än så länge inte har värme i garaget (kommer dock ha det till nästa vinter). Men nu har jag satt igång igen.
Så som det ser ut nu så kommer jag nog inom det närmaste försöka få ur motorn. Dock utan att skruva av och skruva isär så mycket som möjligt då jag inte vill demontera saker för mycket. Skulle vilja ha karossen rensat utanpå så jag kan måla hela undersidan när all massa är borta, samtidigt som man kan enkelt måla motorrummet också om så behövs. Motorn ska ändå plockas ner och gås igenom innan den ska in i bilen igen.

En annan grej jag funderat lite på nu med tanke på att dessa bilar börjar stiga i värde är att försöka göra en lite mer smakfull renovering. Dvs skippa det oranga och bara köra helsvart på allting. Har även funderat på att eventuellt delvis montera tillbaka inredningen, fast med lättviktsmattor etc. Blir typ som en 944 variant av en GT3RS.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

951-86 Räsern

#24 Post by Freddie_81 »

Det kommer bli bra det där, mycket jobb. Jag gjorde ju i ordning en 944 N/a 85:a för något år sen. Den gjorde jag Svart/svart. Blev riktigt fin.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951-86 Räsern

#25 Post by Lilja »

EDIT:
Då jag inte kommer moraliskt sätt kunna behålla garageplatsen i vilket fall så tjänar det ingenting till att sälja den nu.
Det jag kommer göra istället är att avbryta renoveringen och påbörja byggnationen istället så att bilen blir körbar så snabbt som möjligt.
Jag kommer därför inte att fortsätta skrapa underredsmassa, kommer endast skrapa bort det vid ställen där rost finnes. Sen kommer rosten fixas och ny underredsmassa sprutas på på dom ställen som jag redan skrapat av det. Sen kommer jag bara dra på lite svart bättringsfärg över undersidan.
I övrigt så har jag för avsikt att montera de grejerna jag har. Motorn kommer plockas ur och tätas om samt demontering av balansaxlar, i övrigt ska inget annat göras i nuläge. Plastrutor etc går att göra sen.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951-86 Räsern

#26 Post by Lilja »

Uppdatering.
Som jag skrev i min andra tråd har jag haft dålig tid med bilarna pga ovanvåningsrenovering samt garagebygge. Ovanvåningen är färdig och garaget är i stort sett färdig, väntar bara på inredningen som är beställd och bör komma inom en månad.
Bilen är dessutom flyttad in i verkstaden och motorn är urplockad.
Som jag skrev tidigare iallafall så är tanken med bilen att bygga något liknande en 951 GT3RS liknande grej. Dvs jag siktar på runt 300 hästar, strippad inredning och bur, diverse glasfiber delar och plexi sidrutor och bakrutor. GTS framlampor och coilovers etc.
Detta kommer dock bli ett långttidsprojekt då jag har andra bilar (och en till är påväg) samt så vill jag göra denna bilen riktigt fin och riktigt ordentligt gjord då den har stått så länge redan.

Så fort verkstadsinredningen kommer dock så kommer projektet fortsättas. De närmaste stegen är att.

* Fixa diverse rost och ytrost i karossen samt lacka undersidan med någon enklare färg.
* Återmontera bensintanken
* Dra bränslerör och bromsrör
* Återmontera bakvagn och framvagn

Framöver gäller även motorbygge samt genomgång av transaxel med montering av diffspärr.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 951-86 Räsern

#27 Post by Lilja »

Har fått upp motorn på ett ställ nu och börjat riva den. Kommer dock inte sätta ihop den förrän jag börjar komma närmare för att montera den men kan vara bra att veta vad man handskas med.
Lyckades t.ex. dra av en bult till generatorfästet, sitter gjutet i blocket men som tur va så gick den av ganska långt upp så kanske går att värma loss den.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users