Bilen inköpt i stora staden Stockholm över telefonen en majdag 2003. Motorn startade och gick på tre cyl.
Strax före det hade toppen renoverats, så vad jag tänkte var att en kolv gått sönder . Står ju ett och annat inlägg om sönderspikade 931 kolvar...
Skickade mina två vänner för att betala o hämta bilen innan killen som sålde den skulle hinna ändra sig (tyckte jag fått ett hyggligt pris efter vad han begärt när vi började språkas vid)
Bilen var seriöst ombyggd av en tidigare ägare med 944 skärmar fram och bak samt 16" BBS split fälgar(lite taskigt skick)
Väl hemma i garaget så lyftes toppen, och efter en djupare dykning genom motorn konstaterades att det var 4 st trasiga kolvar, en topplocksbult som var gängpaj samt en almänt använd motor.
Hittade turligt nog en komplett motor i Ystad som hade rullat till 1981 då bilen smälldes. Motorn hade legat i konserveringsolja resten av livet.
Ner med den 23 år gamla motorn med en enda åtgärd - ny vevaxeltätning mot transaxeln.
Satte på ett lättare 5,2kg svänghjul än orginalet, 7,6kg
Tyvärr läckte den lite i blockpackningen vid uppstart så jag fick upp med toppen och byta packning.
Bilen besiktades aldrig den sommaren och stod i princip orörd till april 2004. då följande "uppgraderingar "gjordes:
944 Turbo -90 bakvinge
Gula Koni fjäderben fram från en -89 Turbo
bilen rensad invändigt och numera är det endast 2st Cobra Monaco stolar med Sabelt 4 punktsbälte i bilen.
Flyttade batteriet bak i reservhjulsbaljan
Satte i en Lussi sportratt
Bilen besiktades utan anmärkning i juni 2004!!! Hurra!
Körde några slalomcuptävlingar samt banmötet på Mittsverigebanan under sommaren.
Vad som står på tur (nu i vinter- eller kommande) är:
951front
Skrapning av golv invändigt och lackering (golv) - jag vet bara inte vilken färg
Fasta rektangulära lysen
27 mm krängningshämmare fram
Ställbara Koni Coilover bak
Glasfiberhuv
Motorn ÄR helt orginal (utom svänghjul), men planen är att montera ett nyinköpt Prospark sprut med tändning samt en Intercooler.
Vad som hinns med under denna vår får vi se men bilen ska är/ska vara körbar till sommaren såklart.
Prio 1 just nu är fronten eftersom att den redan är avplockad...
Bilder kan komma när jag fattar hur man lägger in dem???
931Melander
924 Turbo -79
- 931Melander
- Addict
- Posts: 1168
- Joined: 2004-04-05 20:02:20
- Telefon: 0706992900
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Piteå
- Contact:
924 Turbo -79
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
- Chaan
- S-Poster
- Posts: 133
- Joined: 2004-12-10 20:07:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- 931Melander
- Addict
- Posts: 1168
- Joined: 2004-04-05 20:02:20
- Telefon: 0706992900
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Piteå
- Contact:
nya tag
Bilen har stått orörd hala vintern men startade direkt efter ett par varv på startmotorn.
Förra sommaren byggdes det ut garage för att ha en meckplats när den kallare årstiden infaller.
Mao. alla planer som fanns förra våren finns fortfarande kvar.
Lyktor har slutligen inhandlats och fronten är på gång att monteras.
Ska malla av för att se om det går att modifiera N/A skärmarna för att turbofronten ska passa så slipper jag byta skärmar.
Fick igår ett plastark att göra bak o sidorutor av.
Som det känns nu så ska jag få bilen körbar i sommar och montera IC och ProSpark till vintern.
Förra sommaren byggdes det ut garage för att ha en meckplats när den kallare årstiden infaller.
Mao. alla planer som fanns förra våren finns fortfarande kvar.
Lyktor har slutligen inhandlats och fronten är på gång att monteras.
Ska malla av för att se om det går att modifiera N/A skärmarna för att turbofronten ska passa så slipper jag byta skärmar.
Fick igår ett plastark att göra bak o sidorutor av.
Som det känns nu så ska jag få bilen körbar i sommar och montera IC och ProSpark till vintern.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
Who is online
Users browsing this forum: No registered users