944 -86 | Goldie - Såld

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: 944 -86 | Goldie

#16 Post by Anton N »

Nahpets wrote:
Anton N wrote:Liket lever! Fick delarna från utzon igår och idag monterade jag slangen till tomgångsmotorn. Nu går motorn som den ska igen. Nästa steg blir att ställa in tomgången och byta olja och filter. Känns riktigt skönt!
Alltid lika trevligt när det löser sig. Speciellt irriterande motorgång.
Keep rollin´ :#944burn:
Tackar, ja det var helt klart en lättnad.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: 944 -86 | Goldie

#17 Post by Anton N »

Sedan sist har jag skaffat nya hjul till bilen. De passade klockrent bak eftersom där redan satt spacers men inte fram där det saknas spacers. Lutar därför åt en beställning från manton.se. Har även hittat en sidolist som min bil saknade från ett vrak på returbilen i Helsningborg. Var dels i helt rätt färg och dels i bra skick (efter en rejäl tvätt). Bytte även pedalgummin igår, en klart trivial detalj som ändå gör lite för helhetsintrycket. Väldigt sugen på att testa bilen nu...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: 944 -86 | Goldie

#18 Post by Anton N »

Har legat lite på latsidan med Goldie på sistone, men idag tog jag återigen nya tag. Lyckades fixa en sedan tidigare icke-fungerande tuta med ett nytt relä och bytte även en inredningsbit i tyg som var trasig vid huvöppnarspaken. Har även lyckats hitta en torkararm till bakrutan sedan sist från returbilen i Helsingborg. Nu är det bara bromsar, spacers, CO och tomgång som ska fixas innan besiktning.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: 944 -86 | Goldie

#19 Post by Anton N »

Idag har jag äntligen ställt på bilen. Kom precis hem ifrån ett besök hos en bekant och hans verkstad där jag lånade hans mätututrustning för avgasvärden. Perfekta värden efter lite justerande och även ok tomgång efter ytterligare justerande. Nu återstår bara bromsar och spacers.
Last edited by Anton N on 2012-11-05 22:51:46, edited 1 time in total.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: 944 -86 | Goldie

#20 Post by Anton N »

Sådär ja, nu är bromsoken uppsmorjda och fungerar fint! Fick hjälp av en kompis med operationen och har precis varit ute på en kort provtur.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: 944 -86 | Goldie

#21 Post by Anton N »

Idag har jag monterat spacers, sidolist och ny växelspaksdamask. Köpte spacers från manton. Fick bra hjälp av Toni som hade full koll på 944:an och "spacersarna" passade som handen i handsken. Kände dock att jag hade nytta av att jag tränar när de skulle dras till 130 Nm, fick ta i rätt rejält...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -86 | Goldie

#22 Post by fälgen »

130Nm är ju inte så mycket? Det är ju vanligt moment för hjulbultar. Tänkte bara så att du inte har en momentnyckel som är felkalibrerad så du drar alldeles för hårt.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 -86 | Goldie

#23 Post by patand »

fälgen wrote:130Nm är ju inte så mycket? Det är ju vanligt moment för hjulbultar. Tänkte bara så att du inte har en momentnyckel som är felkalibrerad så du drar alldeles för hårt.
Precis min tanke. Har man en normalstor (längden på hävarmen avgör ju kraften som behövs) momentnyckel så ska man inte behöva ta i jättehårt för att dra 130Nm. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: 944 -86 | Goldie

#24 Post by Anton N »

Kan en momentnyckel vara felkalibrerad? Ni menar att jag ställt in den fel? Dubbelkollade så det bör vara lugnt, kanske bara jag som är klen. Hade visserligen en förlängare till hylsan, kanske var det som gjorde att det kändes tungt!?
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 -86 | Goldie

#25 Post by patand »

Anton N wrote:Kan en momentnyckel vara felkalibrerad?
Ja, men är den relativt ny så är sannolikheten förståss liten.
Anton N wrote:Hade visserligen en förlängare till hylsan, kanske var det som gjorde att det kändes tungt!?
Nej, hävstången blir inte kortare för att du flyttar ut momentnyckeln längre ut från hjulet. Ska man vara riktigt noga så kan det försvinna lite kraft i att förlängaren kan vrida sig en aning, men det är försumbart när man drar för hand (kan däremot göra det svårare att knacka loss hårt sittande muttrar med en mutterknackare eftersom förlängaren då dämpar slagen lite).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -86 | Goldie

#26 Post by Cédric »

KAn ju varit så att du drog med fel rotationsriktning? 130 brukar klicka rätt enkelt, prova med ett skruvstäd och känn dig fram så vet du nog om den fungerar :)

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: 944 -86 | Goldie

#27 Post by Anton N »

Nu har jag dubbelkollat momentet med en verkstads momentnyckel och det klickade vid samma läge som med momentnyckeln jag använde. Kan helt enkelt vara så att jag upplevde det som kämpigt för att jag arbetade i ett trångt garage, stod konstigt eller något i den stilen.

Besiktigade förresten bilen idag... Med beröm godkänt!!! :#944burn: :#cheers:
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: 944 -86 | Goldie

#28 Post by Anton N »

Inte så mycket nytt sedan sist. Har mest kört och njutit av bilen. Har däremot beställt och fått hem nya fälgcentrum från ebay (http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 1148100543" onclick="window.open(this.href);return false;). Ser bra ut men behöver lite lim eller silikon för att sitta fast. Sålde även mina R-däck idag till en Johan som tydligen hänger här en del och som ska börja köra bana med sin 84:a.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: 944 -86 | Goldie

#29 Post by Anton N »

Spännande dag idag... Är ledig måndagar och brukar därför passa på att göra lite ärenden då som jag inte hinner annars. Idag var det dock lättare sagt än gjort när Goldie helt plötsligt vägrade starta. Tänkte först vevaxelgivare eftersom dessa gick sönder på min förra 944:a och sedan DME-relä. Har ett reservrelä liggandes så jag började med att testa detta... icke. Tog ut reläet igen och såg att det var tillverkat i forna västtyskland. Kanske reläet är kasst tänkte jag och cyklade bort på racern till garaget och skarvade ihop tre sladdar för att bygla reläkontakterna. Kom tillbaka till bilen, vred om nyckeln och... ingenting. Skruvade då bort fördelaren för att kolla rotorn, vilken såklart satt där den skulle och såg bra ut.

Stod ett tag och bara stirrade ner i motorrummet och såg över alla kontakter och vakumslangar som jag kunde hitta, trots att jag visste att det inte skulle leda till någonting. Sedan kom jag plötsligt på att jag sett något slags startspärr under askkoppen när jag bytt växelspaksdamask. Fingrade lite på denna, vred om och... motorn gick igång som ingenting. Blev minst sagt lättad. Vid närmare eftertanke måste jag ha kommit åt denna knapp eller sladdarna till den när jag bytte damask. Funderar på om jag ska ta bort den helt. Ganska skönt att ha om man ställer bilen på någon halvskum plats dock.

När jag hade gjort mina ärenden passade jag även på att svänga inom min bekant med verkstad. Har tidigare upptäckt att förarsidans bakhjul har glappat lite och tänkte därför testa att spänna åt muttern som låser navet mot axeln (?). Muttern var mycket riktigt lös så med ett spärrskaft och en rejäl hävstång senare satt det på plats.

Sammanfattningsvis en dag som gick från sådär till bra! :#cheers:
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 -86 | Goldie

#30 Post by patand »

Skönt när man hittar orsaken till dylika mystiska fel! :)
Anton N wrote:Har tidigare upptäckt att förarsidans bakhjul har glappat lite och tänkte därför testa att spänna åt muttern som låser navet mot axeln (?). Muttern var mycket riktigt lös så med ett spärrskaft och en rejäl hävstång senare satt det på plats.
Rekommenderar att du genast beställer en ny mutter (de skall inte återanvändas när man har aluminiumbärarmar) och drar med rejält moment. Har för mig det är 500Nm de ska dras med och betvivlar att ni drog så hårt med ett spärrskaft (även med hävstång så brukar man inte våga dra så hårt med spärrskaft utan brukar använda sig av något kraftigare då). :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users