Page 1 of 1

924 -79 | Motorenovering samt budgettrim

Posted: 2012-04-18 01:47:19
by Bryne
Hej! Varit medlem på detta forum ett tag nu och inte riktigt haft orken att göra en projektlogg för ens nu!
Loggen kommer uppdateras så att alla bilder hamnar på första sidan med de senaste uppdateringarna längst ner.
Lite bakgrundsfakta :P
Det var hösten 2010 som jag blev sugen på att köpa en egen bil, någonting med mer pulver helt enkelt då min dåvarande bil (nu vinterbilen) var en Volvo 142 från -69. Kollade endel på Nissan 200sx då det var endel att köra med men jag antog att de billigare var antingen till gränsen att skära eller sönderskruvade.
Det var då farsan sa att jag skulle kolla upp Porsche 924 och jag fastande nästan direkt för dom. Gillade verkligen formen och tanken på att äga en Porsche var inte helt fel. Tillslut hittade jag en bil som var inte allt för långt ifrån mig och såg ut att vara i bra skick. Tog kontakt med säljaren. och några dagar senare var jag en ägare till en röd 924 -79.

Efter jag hade ägt bilen ungefär en månad hände nånting tråkigt. Busade till det lite och plötsligt small det, första tanken var att nu rasade växellådan, men efter konstaterande att det fortfarande drev framåt insåg jag att det var kopplingen som hade gått.
Puttrade sakta hem till gården och väl då jag var framme började jag undersöka det hela, försökte spänna kopplingen max ifall lamellen var sliten men så var icke fallet. Slutade med att jag lyfte ur motorn och upptäckte varför den inte vill frikoppla :P Innan motorn lyftes ur kollade vi även kompet som var lite väl lågt, beslutade då att en motorrenovering skulle sitta fint! Och efter lite påtryckning från fadern blev det även beslutat att klart motorn skulle trimmas, nu då den ändå var urplockad! :lol:

Tyvärr på grund av andra faktorer samt att jag har börjat studera på annan ort har renoveringen inte gått framåt så fort som jag hade velat men tanken är att den ska vara körklar till sommaren så man äntligen får njuta av "go-carten"!

Till motorbygget då, det blir lite "old-school" trim över det hela, blocket ska planas 1.5mm, toppen ska portas, lätta svänghjulet, extraktorrör om jag får tag på det, ställbart kamdrev samt vikta kolvar och stakar.
Alla motordelar samt packningar förutom vevlager är inköpta då det verkar vara extremt svårt att få tag på.

Lacken ska även få lite kärlek i form utav en rekond, om jag gör det själv eller lämnar iväg det får jag se. Fälgarna har jag blästrat och grundats så det enda som saknas är lite färg. Vet dock inte vilket färgschema, i dagsläget funderar jag antingen på svarta fälgar med röd kant eller röda fälgar med svart kant. Vad tror ni?


Att göra:
Plana blocket[x]
Porta toppen [/]
Krysshena blocket[]
Lätta svänghjulet[x]
Balansera[]
Vikta stakar,kolvar[]
Måla motorn[]

Bilen några dagar efter inköp!
Image
Image
Image

Motorn påväg ur
Image
Image

Efter jag monterat lös kopplingen förstod jag varför den inte riktigt ville funka som den skulle.
Image
Image

Tyvärr hade jag inga fler bilder på datorn, och nästa uppdatering kommer förhoppningsvis efter helgen :)
Sen kan denna text vara lite väl flummig då det är ganska sent just nu, hoppas ni har överseende med det :P
Edit: Har uppdaterat texten lite nu då jag är aningen klarare i huvudet :P
Kan även tillägga att svänghjulet har lättats 2kg. Originalvikten ska vara på ca 7kg och nuvarande vikten är på ca 5kg!

Update 4/5

Var ett tag sen jag skrev här men lite har hänt iafl.
Svänghjulet är lättat och toppen har börjat portas. Jag har även börjat rengöra samt måla upp diverse delar.

Tyvärr blev det en dålig bild på svänghjulet :/
Image

Före:
Image
Image

Efter:
Image

Annat tråkigt arbete :P
Image

Kanske inte var den roligaste uppdateringen men det går framåt iafl. Hade även glömt bort att mitt grenrör inte var i det bästa skicket, så antingen får man försöka repa det på något sätt eller om man kan köpa ett bättre begagnat. Alternativt går jag direkt på extraktor om jag får tag på det :D

Dock är det fortfarande en hel del kvar men förhoppningsvis hinner jag klart så jag får köra i sommar iafl :)

Re: 924 -79 | Motorenovering samt budgettrim

Posted: 2012-04-18 08:58:26
by patand
Kul att du gett dig på att trimma lite lagom. Är själv lite sugen då och då på att få ge mig på frugans 924 motor och få några hästar till i den. Tyvärr finns inte tiden för det dock.

Nyfiken på hur du gjorde för att plana blocket, dvs vad hade du tillgång till för maskiner och lyfte du bara av toppen eller blockade du ur kolvar vev osv?

Re: 924 -79 | Motorenovering samt budgettrim

Posted: 2012-04-18 12:19:28
by Bryne
patand wrote:Kul att du gett dig på att trimma lite lagom. Är själv lite sugen då och då på att få ge mig på frugans 924 motor och få några hästar till i den. Tyvärr finns inte tiden för det dock.

Nyfiken på hur du gjorde för att plana blocket, dvs vad hade du tillgång till för maskiner och lyfte du bara av toppen eller blockade du ur kolvar vev osv?
Alltid kul med fler hästar ;)
Jo jag "tömde" blocket på allt då jag ska helrenovera motorn :)
Jag lämnade iväg det till en polare som går industri och hade tillgång till en fräs :)

Re: 924 -79 | Motorenovering samt budgettrim

Posted: 2012-04-18 12:40:07
by patand
Tack för info! :)

Re: 924 -79 | Motorenovering samt budgettrim

Posted: 2012-04-21 07:32:44
by Pär Hylander
Spännande med tryckplattehaveri, det har jag varken sett eller hört om innan!

Jag har tycärr inte kvar några direkta 24delar, med det finns många samlare här, så ut med köpesannons så kan du nog få en sån till en human peng.


F ö vägeer tryckplattan väl så mycket som svänghjulet, men man hör aldrig om ngn som lättar den?!

Re: 924 -79 | Motorenovering samt budgettrim

Posted: 2012-05-04 16:14:56
by Bryne
Pär Hylander wrote:Spännande med tryckplattehaveri, det har jag varken sett eller hört om innan!

Jag har tycärr inte kvar några direkta 24delar, med det finns många samlare här, så ut med köpesannons så kan du nog få en sån till en human peng.


F ö vägeer tryckplattan väl så mycket som svänghjulet, men man hör aldrig om ngn som lättar den?!
Tror tryckplattan ska vara så stabil som möjligt så jag rör inte den :)

Sen har jag redan köpt en komplett kopplingssats men tack ändå :)

Update förresten!

Re: 924 -79 | Motorenovering samt budgettrim

Posted: 2012-07-05 13:21:54
by Bryne
Kan meddela att arbetet inte har stannat av. Har dock inte hänt några stora saker utan rengör fortfarande delar och dyl. Ska försöka få iväg blocket så snart som möjligt så att det kan krysshenas för att sedan bli målat.
Dock lite osäker vilket färgschema jag ska välja. Har funderat på svart block/topp med röd ventilkåpa samt rött insug med vit text där det står Porsche eller med silvrigt block/topp. Vad är original färgschemat förövrigt?

Re: 924 -79 | Motorenovering samt budgettrim

Posted: 2012-07-06 09:13:46
by Cédric
Rött kan se lite tacky ut kan jag tycka. Svart block med lätt uppolerad ventilkåpa? Blästrat och klarlackat insug? Men gör som du själv vill ha det, det är ju ändå ditt motorrum som du kommer stirra ner i :)

Re: 924 -79 | Motorenovering samt budgettrim

Posted: 2013-04-10 19:57:44
by gegge
Lite avundsjuk på ditt svänghjul. Jag tog lika mycket på baksidan och 4mm på ytterkanten vilket jag trodde var drygt ett kilo tills jag vägde alltihop. Hade inte tillgång till fräs med delningsbord tyvärr.

Blev förvånad hur mycket tryckplattan vägde på 924. Men vikten är i allafall mer centrerad än på 931 som har en till järnring med startkrans utanpå själva plattan.

Om du pillar isär toppen själv räcker det relativt långt med att ta bort alla vassa kanter och försök få till en mjukare radie utan att ta bort för mycket material. Slipa upp insuget mot toppen och byt spjäll till Audi 100. Krön med en trimkam från PIPER eller ENEM. Korta ner grenröret ett par decimeter.

En ventilkåpa med svart (eller röd) krymplack? Annars är den nog den lättaste delen att polera upp.

Re: 924 -79 | Motorenovering samt budgettrim

Posted: 2013-04-11 11:12:52
by Bryne
gegge wrote:Lite avundsjuk på ditt svänghjul. Jag tog lika mycket på baksidan och 4mm på ytterkanten vilket jag trodde var drygt ett kilo tills jag vägde alltihop. Hade inte tillgång till fräs med delningsbord tyvärr.

Blev förvånad hur mycket tryckplattan vägde på 924. Men vikten är i allafall mer centrerad än på 931 som har en till järnring med startkrans utanpå själva plattan.

Om du pillar isär toppen själv räcker det relativt långt med att ta bort alla vassa kanter och försök få till en mjukare radie utan att ta bort för mycket material. Slipa upp insuget mot toppen och byt spjäll till Audi 100. Krön med en trimkam från PIPER eller ENEM. Korta ner grenröret ett par decimeter.

En ventilkåpa med svart (eller röd) krymplack? Annars är den nog den lättaste delen att polera upp.
Toppen är ingen jag kommer göra själv utan den har jag lämnat bort till en som har betydligt mer kunskap, samma person som svarvat mitt svänghjul :P
Är spjället bolt-on, från vilken årsmodell i så fall? Insuget får jag ta och titta på sen, är det mycket som borde slipas?

Sen kommer jag köra på originalkam just nu då ekonomin inte tillåter mig en vassare (fattig student..).
Vad är fördelen med att korta ner grenröret? Bättre för bottenvridet eller?
Sen blev det att jag polerade upp ventilkåpan :)

Kommer att fara hem om tre veckor eller nå och jobba på bilen, blev sjukt taggad efter jag läst din tråd! :D
Tack även för responsen, alltid kul då folk är intresserad utav det man gör!