944 GTR 3.1l 16v Turbo - 55,6 Kullen, varvrekord R-däck

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - Bygger igen

#421 Post by tkgb »

Snyggt jobbat Gurra
Det borde bli ett lyft effektmässig mot orginalröret.

Jäkligt fin kollektor,lite lång kanske så resten blev något ihoptryckt,men det är inte lätt att bygga grenrör till 944 turbo.
Tror det kommer fungera utmärkt :#944burn:

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - Bygger igen

#422 Post by martenheller »

Hur går de med bilen, antar attvdu uppdaterat massvis i det tysta :)?
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - Bygger igen

#423 Post by gurra »

martenheller wrote:Hur går de med bilen, antar attvdu uppdaterat massvis i det tysta :)?
Japp det jobbas på ordentligt! Men jag brukar mest uppdatera min biltråd på Rejsa, ska bli bättre på att uppdatera här också :)
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - Bygger igen

#424 Post by gurra »

Snabb recap om en del av vad som hänt sista tiden

Bort med gammalt tankskum, tankmätare som inte fungerar med E85 och med snabbtanklock:
Image

Image

Image

Image

Ny tänkmätare, nytt tankskum och nya packningar
Image

Ny tanksetup
Image

Image

Ny teknikrigg. Ny kabelmatta till alltihop snart färdig. Link G4+ Xtreme, Racelogic traction control och 4-kanals EGT
Image
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - Bygger igen

#425 Post by gurra »

Ny förardörr. Den gamla ståldörren som var hyfsat rensad och hade plastrutor vägde 16,5 kg utan handtag eller backspegel. Den nya väger 6,4 ink rutor.
Image

Image
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - Bygger igen

#426 Post by patand »

gurra wrote:Ny förardörr. Den gamla ståldörren som var hyfsat rensad och hade plastrutor vägde 16,5 kg utan handtag eller backspegel. Den nya väger 6,4 ink rutor.]
Hoppsan! :) 10 kg sparat är inte illa! :#cheers:

Nya tanksetupen blir för att tanka utan snabbtankningsanläggning antar jag. Såg lite förvirrat ut med bara ett vanligt tanklock tills jag insåg att du ska väl köra mestadels timeattack och behöver knappast spara tid på tankningen. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - Bygger igen

#427 Post by gurra »

patand wrote:
gurra wrote:Ny förardörr. Den gamla ståldörren som var hyfsat rensad och hade plastrutor vägde 16,5 kg utan handtag eller backspegel. Den nya väger 6,4 ink rutor.]
Hoppsan! :) 10 kg sparat är inte illa! :#cheers:

Nya tanksetupen blir för att tanka utan snabbtankningsanläggning antar jag. Såg lite förvirrat ut med bara ett vanligt tanklock tills jag insåg att du ska väl köra mestadels timeattack och behöver knappast spara tid på tankningen. :)

Precis, men inte ens vid "normal" racing som tex Modsport och PCSR behövs snabbtankning så det är skönt att bli av med det. Snabbtankanläggning är jäkligt väldigt skrymmande och bökigt att pyssla med!

Spar in 7 kg på nya kopplingen också men sen tillkommer det lite extra vikt med ABS-systemet osv. Men kommer iaf hamna på rätt sida om 2 kg per hk :)
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - Bygger igen

#428 Post by patand »

gurra wrote:Precis, men inte ens vid "normal" racing som tex Modsport och PCSR behövs snabbtankning så det är skönt att bli av med det. Snabbtankanläggning är jäkligt väldigt skrymmande och bökigt att pyssla med!
Sant sant, det är ju vid långloppen man behöver snabbtankning (om reglementet tillåter det). :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

TTM
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2011-05-23 18:37:40
Bilmodell: 951 3.0 8V
Årsmodell: 1990
Location: Kochersberg
Contact:

Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - Bygger igen

#429 Post by TTM »

Duke - the guy who went so big he is now homeless.

Very nice work!

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - Bygger igen

#430 Post by gurra »

TTM wrote:Duke - the guy who went so big he is now homeless.

Very nice work!
I have a home, but no time to be there :lol:
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - Bygger igen

#431 Post by gurra »

Som sagt, uppdaterar primärt min Rejsatråd men här kommer en recap.

3" runt vs 3.5" ovalt. Mer effekt, bättre aerodynamik, mindre tjongande och dongande över kurbsen :)
Image

Ny downpipe och avgas färdigt! Eller nja, flänsarna slog sig lite mycket mellan dp och avgas så jag får kapa bort och sätta dit nya grejer..
3" ut från turbo direkt över till 3.5" som sedan övergår till 3.5 ovalt och sen till 3.5 runt igen

Image

Image

Folk runtomkring mig pratar vårfärger på tröjor, byxor, blommor, natur och solsken men det här är alla vårfärger jag ser :D
Image

Det är väl lika bra att backa bandet en bit! Här är en uppdatering om turbomontering. Trogna läsare minns hur svårt det var att få turbon på plats och hur nära den låg blocket.
Dvs såhär:
Image

Bestämde mig för att göra något åt det och efter diverse "jiggande", testande och klurande så hade Rolle tagit fram de här nya bitarna och nu sitter turbon längre bort från motorn, rakare vinkel med mer plats för downpipe och inlopp roterat nedåt för enklare rördragning = win/win.
Image
Image
Image

Nackdelen är att inloppsrör till turbo, downpipe, oljeretur, styrstag och 3 AN12 slangar till torrsumpen som ska få plats på mycket begränsad yta.
För att få till inloppet på turbon nedåt så fick jag göra en dubbelfläns för oljereturen med ett rör som en spacer för att få slanganslutningen längre ner.
Image

I förra veckan dök så äntligen min nya tvåskiviga koppling och tillhörande svänghjul upp.
Raskt in till Rolle som fick gänga svänghjulet för 36 M6or som ska fungera som vevtrigger. En flaska Loctite 2701 och en påse stoppskruv senare så var det inmätt och färdigt med triggergivaren.
Image

Komplett setup. 184 mm tvåskivig sintrad koppling som totalt sett (exkl startkrans) väger låga 7,3 kg. 7 kg lättare än den setup jag körde förra året!
Tryckplattan är av tryckande typ och inte dragande som det är original så det är lite pyssel att få ett hydraliskt urtrampningslager på plats.

Image
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - Bygger igen

#432 Post by patand »

Mycké jobb äré! :D Riktigt tjusiga lösningar!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - Bygger igen

#433 Post by gurra »

Min senaste batch-uppdatering.

Riktigt nöjd med nya kabelmattan
Image

Image

Har haft ett annat vinterprojekt som nu är färdigt. Operation "gatbromsar är för gatbilar och racebromsar för racebilar" :)
AP Racing 6-kolvsok, AP Racing 356x32 mm skivor, bells från Sellholm och adaptrar och bromskylningssköldar från Rolle.
Ser nästan mer fram emot att bromsa än att gasa i sommar :d=:

Provmonterat
Image

Image

Image

Image

Så här såg det ut när jag bytte till en större trycksektion i torrsumpspumpen. Det gäller att hålla koll på detaljerna då en normal AN-adapter som skruvas in i pumpen är för lång och skulle ta i pumpdreven när pumpen är igång. Hade varit en trist historia! Bara att korta och porta upp igen.
Image

Image

Image

Image

Belly of the Beast tar sig!
Image

Allt trycktestades och genomkördes (oljetryck, kylsystem, bränslesystem) och efter en del pyssel och omgörandeav triggers osv så startades motorn upp.
Helt okej respons från en lågkompad 3.1 liters turbofyra :#cheers:
http://www.youtube.com/watch?v=jIjxt0BeN8E" onclick="window.open(this.href);return false;
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - uppstartad

#434 Post by patand »

Snygga bromsar! :D

Å kabelmatten... undrar varför inte alla bilar har en lika väl uppmärkt och snygg kabelmatta! Borde ju vara lag på det! :#pray:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 GTR 3.1l 16v Turbo - uppstartad

#435 Post by gurra »

patand wrote:Snygga bromsar! :D

Å kabelmatten... undrar varför inte alla bilar har en lika väl uppmärkt och snygg kabelmatta! Borde ju vara lag på det! :#pray:
Det var mycket jobb med mattan :shock: Men gav en otäck känsla av välbefinnande att koppla in den :lol:
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users