Page 2 of 12

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

Posted: 2012-02-25 19:22:20
by Lilja
Ringarna ska jag lätt köpa därifrån fast damasken och det köper jag nog från 944online. Behöver beställa lite grejer till andra bilen ändå så dessutom behöver jag hela spaken med damasken då båda är ganska trista.

Tyvärr har jag inte kunnat kolla spindellederna idag, har inte varit på jobb, magsjuk. Får se i veckan istället när jag är bättre.

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

Posted: 2012-02-27 22:25:15
by Erol
Lilja wrote:Ringarna ska jag lätt köpa därifrån fast damasken och det köper jag nog från 944online. Behöver beställa lite grejer till andra bilen ändå så dessutom behöver jag hela spaken med damasken då båda är ganska trista.

Tyvärr har jag inte kunnat kolla spindellederna idag, har inte varit på jobb, magsjuk. Får se i veckan istället när jag är bättre.
Hur menar du? Damasken går över hela spaken, dvs. man klär om hela
spaken när man byter damask.


/ Erol

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

Posted: 2012-02-28 16:43:06
by Lilja
Aha, för de finns att köpa på 944online en komplett spak med damask tillsammans. Va inte så dyrt.

För övrigt har ja kollat över framvagnen idag. Finns inget glapp i varken spindelleder eller i styrleder vad jag kan få fram iallafall. Likaså kränghämmar stag ser fint ut.
Ska beställa hjullager båda sidor, skivor och klossar fram.

Tog lite bilder idag också med en urdålig mobilkamera, ska ladda upp dom senare!

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

Posted: 2012-02-29 00:46:42
by Erol
Lilja wrote:Aha, för de finns att köpa på 944online en komplett spak med damask tillsammans. Va inte så dyrt.
Allt är ju relativt, de tar ca 1.300:- om man räknar med moms, tull och frakt.
En lös damask kostar 300:- eller kanske ännu billigare på ebay.


Lilja wrote:Tog lite bilder idag också med en urdålig mobilkamera, ska ladda upp dom senare!
Nice, alltid kul med bilder i biltrådarna!


/ Erol

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

Posted: 2012-03-05 22:41:37
by Lilja
Har lite jox med telefonen, ska försöka få ut lite bilder snart.

I annat fall har jag fått ytterligare märkliga fenomen med styrningen.
Nog för att det stundvis vibrerar i ratten vid hastigheter runt 110 km/h men har också märkt att den drar åt vänster, men bara på motorvägen.
Det märkliga med det är att den inte verkar dra hela tiden, så jag körde ut på en ganska rak 90 väg. Försökte hålla ungefär 90 då gick den rakt fram, helt plötsligt så vred sig ratten något åt vänster så jag fick hålla emot för att bilen skulle gå rakt. Efter en stund slutade det och bilen gick rakt igen utan vibrationer. Släppte ratten helt och lät bilen gå av sig själv, helt plötsligt så svängde ratten av sig själv igen till vänster så jag fick fånga ratten.
Vad ända in i h*lvete sysslar den med. Någon säger att den spårar men det känns inte alls som att den spårar, det känns verkligen som den verkligen försöker svänga åt det hållet, för det verkar alltid vara åt samma håll oavsett vägen, åt vänster alltså.

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

Posted: 2012-04-08 09:54:38
by Lilja
Image

Image

Image

Image

Detta är varför jag aldrig tar bilder :x

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

Posted: 2012-04-10 21:48:46
by Lilja
Tänkte jag skulle höra med er här. Har börjat skramla och rassla i avgassystemet, vet inte riktigt var det kommer ifrån kan inte se att det ligger emot någonstans men eftersom jag ändå hade tänkt sätta på nått lite sportigare system så tänkte jag höra med er om de finns nått rekommenderat? Har kollat lite på Lindsey men dom har inte till S2an.
Hade tänkt byta allting efter grenröret.

Sen vad det gäller skakandet i ratten...
Bytte hjullager båda sidor, skivor och klotsar. Fick slipa en hel del på kanterna på klotsarna för att dom inte skulle fastna men fick tillslut rätt på det. Körde med bilen i en vecka och de kändes faktiskt som de hade löst sig, sen i torsdags kom det tillbaka igen, började skaka riktigt mycket påvägen hem från jobb. Sen körde jag med den i lördags och då gick den hur bra som helst. Sen skakade den ungefär halva vägen till jobb imorrse så försvann det, sen gick den hur fint som helst hela vägen hem...
Alltså jag blir snart galen, hur kan det bara komma och gå av sig själv hela tiden? Har snackat med hur många som helst och ingen fattar någonting.

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

Posted: 2012-04-11 06:32:20
by emm
Longshot!

Jag har ett hett tips, det finns en risk att någon fyllt och lagat en punktering och den lagningen har släppt inuti däcket... fråga mig hur jag vet...

Jag tryckte i en hel tub sådant en gång och visst blev det tätt, tror jag körde i tre månader tills jag fick värsta skakningar och vibrationer, men det var sjukt mycket, som om bilen hade en hjulmutter kvar som satt löst, och det kom i omgångar, kunde köra en vecka utan något, och sedan var det som om bilen levde ett eget liv. Gissa om mekanikerna kliade sig i huvudet...

Sedan skulle jag kränga av däcken... då fattade jag vad som hänt...

Skifta hjulen från din 951 och testa ett tag...

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

Posted: 2012-04-11 15:42:49
by Lilja
Jag har liksom gjort det. Däcken var helt slut när jag köpte den, eftersom jag har R-däck nu på 951an så tog ja däcken på den och satte på S2an men det gjorde ingen skillnad.

För övrigt skakar det i princip hela tiden nu. Ska ta in den på jobb imorron och kolla över hjullager och bromsklotsar igen nu, tror säkert en klots h*lvete har fastnat igen för 16nde gången.
Börjar bli bra trött på det här nu.

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

Posted: 2012-04-11 16:56:54
by emm
Lilja wrote:Jag har liksom gjort det. Däcken var helt slut när jag köpte den, eftersom jag har R-däck nu på 951an så tog ja däcken på den och satte på S2an men det gjorde ingen skillnad.

För övrigt skakar det i princip hela tiden nu. Ska ta in den på jobb imorron och kolla över hjullager och bromsklotsar igen nu, tror säkert en klots h*lvete har fastnat igen för 16nde gången.
Börjar bli bra trött på det här nu.
Ojdå...
jeje, hoppas det löser sig, och mja, jag sa det var ett longshot =)

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

Posted: 2012-04-11 17:29:05
by Erol
Lilja wrote:För övrigt skakar det i princip hela tiden nu. Ska ta in den på jobb imorron och kolla över hjullager och bromsklotsar igen nu, tror säkert en klots h*lvete har fastnat igen för 16nde gången.
Börjar bli bra trött på det här nu.
Lilja wrote:Fick slipa en hel del på kanterna på klotsarna för att dom inte skulle fastna men fick tillslut rätt på det
Skulle tro att det har ärgat mellan oken och plåten som klotsarna löper mot. Spelar ingen roll att du slipar av klotsarna, så det hela tiden byggs på med mer ärg bakom plåten.

Du bör plocka av oket, demontera plåten och göra rent där bakom, skruven som håller plåten är limmad och man bör värma oket, lämpligtvis i ugnen, innan man försöker sig på att dra loss skruven.


/ Erol

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

Posted: 2012-04-11 17:30:03
by Erol
Lilja wrote:För övrigt skakar det i princip hela tiden nu. Ska ta in den på jobb imorron och kolla över hjullager och bromsklotsar igen nu, tror säkert en klots h*lvete har fastnat igen för 16nde gången.
Börjar bli bra trött på det här nu.
Lilja wrote:Fick slipa en hel del på kanterna på klotsarna för att dom inte skulle fastna men fick tillslut rätt på det
Skulle tro att det har ärgat mellan oken och plåten som klotsarna löper mot. Spelar ingen roll att du slipar av klotsarna, så det hela tiden byggs på med mer ärg bakom plåten.

Detta resulterar i att bromsklotsen ligger an mot skivan, som går varm och slår sig, var vid vibrationer uppstår.

Du bör plocka av oket, demontera plåten och göra rent där bakom, skruven som håller plåten är limmad och man bör värma oket, lämpligtvis i ugnen, innan man försöker sig på att dra loss skruven.


/ Erol

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

Posted: 2012-04-11 18:54:54
by Lilja
Erol wrote:
Lilja wrote:För övrigt skakar det i princip hela tiden nu. Ska ta in den på jobb imorron och kolla över hjullager och bromsklotsar igen nu, tror säkert en klots h*lvete har fastnat igen för 16nde gången.
Börjar bli bra trött på det här nu.
Lilja wrote:Fick slipa en hel del på kanterna på klotsarna för att dom inte skulle fastna men fick tillslut rätt på det
Skulle tro att det har ärgat mellan oken och plåten som klotsarna löper mot. Spelar ingen roll att du slipar av klotsarna, så det hela tiden byggs på med mer ärg bakom plåten.

Du bör plocka av oket, demontera plåten och göra rent där bakom, skruven som håller plåten är limmad och man bör värma oket, lämpligtvis i ugnen, innan man försöker sig på att dra loss skruven.


/ Erol
Hade gjort det för länge sen om det inte va så skojigt att någon redan dragit av hälften av skruvarna, så plåten ligger löst.
Egentligen skulle jag vilja få tag på två begagnade ok som jag kunde renovera och sen byta över och renovera, så jag kan fixa till oken på båda bilarna.
Problemet är ju att detta är min bruksbil, så jag kan inte ha den stående medans jag fixar oken :(

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

Posted: 2012-04-12 13:14:31
by Erol
Lilja wrote:Problemet är ju att detta är min bruksbil, så jag kan inte ha den stående medans jag fixar oken :(
Du har likadana ok på din turbo :wink:

Bara montera dom från turbon å sen renovera de från S2:an!


/ Erol

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

Posted: 2012-04-18 16:43:18
by Lilja
Plockade av hjulen och kollade glapp i lager och om klotsarna sitter fast. De sitter inte fast och där är inget direkt glapp i hjullagrena, ändå skakar det nu i princip hela tiden.

Om någon kan lösa detta så är jag imponerad.