944 S2 1991 | Såld

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#31 Post by Erol »

Verkar vara en svår nöt å knäcka, nu vet jag att du kollat det mesta och att du
har en del meckarvana, men jag drar en liten checklista så kan du väl säga vad
av följande punkter som du uteslutit/kontrollerat.
  • Spindelleder -Väldigt vanligt på våra bilar.
  • Styrleder - Inre och yttre.
  • Hjul - Provat med andra hjul?
  • Styrväxel - Glapp i denna borde ge samma problem som sliten styrled.
  • Bärarmsbussningar - Främre och bakre (casterblocken).
  • Anliggande bromsar - Har du ju kontrollerat.
  • Bromsskivor - Händer att de slår sig när de är varma, men funkar bra kalla.
Kommer vibrationerna framifrån eller bakifrån? Eller vibrerar hela bilen?
Vibrerar det konstant, eller kommer det och går?

Svårt som fasen när man inte kan känna prova bilen själv...


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#32 Post by Lilja »

Spindelleder och styrleder har jag kollat.
Skulle vilja prova med andra hjul och plocka bort spacerplattorna men jag har inga att prova med tyvärr.
Styrväxel, kanske men har inte kunnat känna något när jag rickat på hjulet åt olika håll så troligen inte.
Bärarmsbussningar bara kollat rent visuellt iofs, kan kanske kolla med spett och känna nogrannare också.
Anliggande bromsar är det inte
Bromsskivorna är nya, dessutom skakar det hela tiden, från det att jag börjar köra tills dess att jag är hemma. Det slutar eller ökar inte att skaka om jag bromsar hårt heller, alltså det slutar ju när hastigheten sjunker men det kommer igen när man accelerar upp.

Det är inte vibrationer, det skakar riktigt i ratten, ratten rör sig kanske 1 cm fram och tillbaka fast snabbt så det är riktigt irriterande att hålla i.
Det verkar dessutom inte vara överallt på alla vägar heller för ibland när man kör så försvinner det och kommer tillbaka, ibland är det där hela tiden, ibland inte alls. Den sista tiden nu dock har det skakat hela tiden när jag kört mellan 100-120 ca. Kör jag snabbare är det känns det som hela bilen vibrerar men det slutar i ratten, men det kan ju va att skakandet övergår till vibrationer när hastigheten ökar och att det fortplantar sig i hela bilen.

Det jag hänger upp mig på dock är att allting försvann helt, i en hel vecka efter att jag bytat hjullager, bromsskivor och klotsar. Sen kom det successivt tillbaka igen och nu är det precis som när jag köpte bilen igen.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#33 Post by Lilja »

Hade bilen på jobb idag igen, kollade över bromsarna bak också då klotsarna hade fastnat där också.
Kollade även fram efter glapp, det glappar när man rickar på hjulet uppe och nere men det är inte hjullagret. Är inte spindelleden heller verkar som det kommer från fjäderbenen eller fjäderbenslagringen. Glappar på båda sidor men känns mest på vänster sida.

Verkar också som att min kylare läcker, har märkt att den tagit vatten ända sen jag köpte bilen men har alltid antagit att det rinner ut lite ifrån dräneringen vid locket så inte brytt mig om det så mycket. Men sen har jag märkt att det varit blött på plasten under kylaren på höger sida, dock har det kännts som vanligt vatten och inte glykol så har trott det bara va kondens. Idag på jobbet dock såg jag en droppe blått precis vid det stället . Torkade bort det men det kom inga fler droppar sen, så läcker det läcker det väldigt lite. Dock syns inget läckage på vare sig kylaren eller slangen.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

Malte
S2-Poster
Posts: 219
Joined: 2009-01-23 19:38:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Ängelholm
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#34 Post by Malte »

Orginal fälgar?? har varit med om ngt liknande angående vibrationer, visade sig att fälgen inte centrerade som den skulle pga nav hålet var för stort på dom nya fälgarna och hjulbultarna/muttrarna räkte inte till för att centrera fälgen rätt....så fick skaffa "plast ringen" sen gick det fint igen bara en tanke dock hoppas det löser sig.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#35 Post by Erol »

Lilja wrote:Spindelleder och styrleder har jag kollat.
Skulle vilja prova med andra hjul och plocka bort spacerplattorna men jag har inga att prova med tyvärr.
Har du inga hjul till turbon som du kan prova med?


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#36 Post by Lilja »

Inte direkt, R-däck med oranga fälgar :mrgreen:

Märkte nu också att den har slitit framhjulen snett, speciellt på vänster sida så sliter den på utsidan väldigt mycket. Är på den sidan som det var mest glapp i fjäderbenet.
Har M030 fjäderben liggandes från turbon, hade tänkt slänga på dom och sen göra en hjulinställning så får vi se.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#37 Post by Lilja »

Mer problem :mrgreen:

Var ute i helgen och körde med MC rallyt på jobb och nu har ytterligare lite roliga saker uppenbarat sig med styrningen.
Det började med att jag upptäckte ett gnisslande skrik ljud från vänster framhjul varje gång jag svängde höger. Kom hem plockade av hjulen, kollade över allt, glapp, hjullager, bromsar, som jag redan gjort 800 gånger innan. Hittade överhuvudtaget inget fel alls. Snurrade lite lätt på samma hjul och hörde ett svagt gnisslande från bromsklotsarna. Tänkte att det är säkert bromsarna och ingenting att bry sig om. Tills jag kom till jobb morgonen därpå och hörde ett skrapande rasslande ljud från höger framhjul när jag svängde in på parkeringen på jobb, sen fortsatte det att höras varje gång jag svängde skarpt till vänster eller vid hård kurvtagning åt vänster vid MC rallyt.
Nu rasslar det och skramlar det precis som något ligger och skramlar mot hjulet bara jag svänger någorlunda åt vänster, och skriker och skjuter metalliskt när jag svänger åt höger, alltså det är RIKTIGT mycket inte bara småljud.
Men det syns absolut INGENTING visuellt.
Kom hem och satt och svängde ratten fram och tillbaka på uppfarten med motorn igång, varje gång man närmar sig ändlägena, alltså inte i ändläget men nära ändläget så går ratten trögare och det börjar skrika från servopumpen.
Kan det vara servopumpen som orsakar båda dessa ljud? Räcker det tro med en ny rem och spänna till den lite hårdare (för den var ganska lös tyckte jag) eller blir det en ny pump?

Annan fråga, behöver nya bussningar till kränghämmarna, tänkte köpa polyuretan dock men kan inte hitta var man kan köpa det någonstans ifrån, någon som vet?
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#38 Post by patand »

Kolla mängden servovätska. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#39 Post by Lilja »

Har gjort är helt full. Just nu låter det som att det sitter en käpp rakt in i hjulet. Väcker hela kvarteret när man kör till jobb och ska man svänga någonstans så tittar alla fotgängare på en. Alltså det är riktigt KADANGADANANGA.
Hissade upp den nu kolade som vanligt överallt finns absolut INGET fel någonstans. Ingenting ligger emot, låter ingenting från hjulet när man snurrat runt det. Bromsar är nya, inget glapp i några bussningar. Fjädern ligger rätt i sätet, låter nämligen nästan som fjädern hoppar. Allting ser 100% ut.

Nu ska jag svära för nu är ja trött på detta förbannade helvetes farkosten.
Vill någon köpa åbäket på studs så bjud för pris så ja slipper se skiten.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#40 Post by emm »

Ähh, du kommer hitta det...!
Ge inte upp!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#41 Post by Mats Jacobsson »

Klart ja kan köpa den, kan byta med min Pegutt som finns i säljes :)
Man får aldrig för många Porschar :)
Undra var jag skall gömma den så inte frun ser den :roll:
Får göra som hon gör med kläder,
Jaså den gamla trasan... den har jag hatt länge, och så tror dom man går på det :lol:
Payback time,
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#42 Post by Erol »

Lilja wrote:Annan fråga, behöver nya bussningar till kränghämmarna, tänkte köpa polyuretan dock men kan inte hitta var man kan köpa det någonstans ifrån, någon som vet?
Kasta ett öga i denna tråd: forum/viewtopic.php?f=3&t=24271&hilit=kr%C3%A4ngare" onclick="window.open(this.href);return false;

Själv köpte jag mina här: http://www.ebay.co.uk/itm/Porsche-944-9 ... 5647ea6b6a" onclick="window.open(this.href);return false;


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#43 Post by Lilja »

Alltså jag har inget tålamod kvar.
Jag vet överhuvudtaget inte vad jag ska göra längre, ja vet inte va ja ska kolla. Bilen är som den är nu iallafall okörbar.
Varje gång jag kommer hem från jobb plockar jag av hjulen på båda sidor och kollar över allting. Har gjort det så många gånger nu att snart är där inga gängor kvar i hjulbultarna.

Skulle jag köpa nån annan bil blir det min kompis 996a isåfall, hade tänkt göra det ändå nästa år nån gång även fast jag får rätt på S2an.

Vad jag inte kan förstå är, strunta i att ratten skakar så jag snart har karpaltunnelsyndrom, strunta i att det skriker när man svänger så det väcker ett helt kvarter. Men hur är det möjligt att ett sånt ljud, (kan försöka spela in det med telefonen sen så kan ni få höra) överhuvudtaget inte går att spåra.
Servopumpen kan omöjligt låta så, hjullagrena är helt nya, bromsskivorna är helt nya klotsarna likaså. Det finns ingenting som ligger emot vare sig hjulet eller bromsskivan det har jag kollat. Hjullet går ej heller i skärmen eller något annat.
Dock låter det om man vevar ner rutorna lite som fjädern hoppar i sitt läge. Men hur kan den hoppa när man håller den i samma läge, alltså kör runt i en cirkel, det fortsätter låta hela tiden man kör runt, man känner det nästan i ratten också att det liksom hugger.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#44 Post by emm »

Lilja wrote:Alltså jag har inget tålamod kvar.
Jag vet överhuvudtaget inte vad jag ska göra längre, ja vet inte va ja ska kolla. Bilen är som den är nu iallafall okörbar.
Varje gång jag kommer hem från jobb plockar jag av hjulen på båda sidor och kollar över allting. Har gjort det så många gånger nu att snart är där inga gängor kvar i hjulbultarna.

Skulle jag köpa nån annan bil blir det min kompis 996a isåfall, hade tänkt göra det ändå nästa år nån gång även fast jag får rätt på S2an.

Vad jag inte kan förstå är, strunta i att ratten skakar så jag snart har karpaltunnelsyndrom, strunta i att det skriker när man svänger så det väcker ett helt kvarter. Men hur är det möjligt att ett sånt ljud, (kan försöka spela in det med telefonen sen så kan ni få höra) överhuvudtaget inte går att spåra.
Servopumpen kan omöjligt låta så, hjullagrena är helt nya, bromsskivorna är helt nya klotsarna likaså. Det finns ingenting som ligger emot vare sig hjulet eller bromsskivan det har jag kollat. Hjullet går ej heller i skärmen eller något annat.
Dock låter det om man vevar ner rutorna lite som fjädern hoppar i sitt läge. Men hur kan den hoppa när man håller den i samma läge, alltså kör runt i en cirkel, det fortsätter låta hela tiden man kör runt, man känner det nästan i ratten också att det liksom hugger.
Kan det vara så att styrväxeln kastat in handuken, jag vet inte riktigt hur den beter sig när pumpen eller själva styrväxeln är kass... testa styrväxeln från din turbo, fördelen för dig är ju att du kan ta reservdelar från din andra bil utan att det kostar dig pengar i reservdelar, jag kan hjälpa dig byta den om du vill.

Glöm bara inte att byta styrstagen för du har långa på din S2 opch korta på din turbo... fråga mig hur jag vet... :roll:
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#45 Post by Wiklundh »

Ingen sten mellan bromsskivan och bromsskjölden?
Michael Wiklundh
PCS 11873

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users