944 S2 1991 | Såld

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#136 Post by patand »

Lilja wrote:Kanske dags att investera i en ny generator då
Börja med att byta laddningsregultorn, då får du även nya kol på köpet. :) Kostar ett par hundra istället för ett par tusen för ny generator så det kan ju vara värt ett försök iaf.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#137 Post by makkanftw »

Mät spänning över batteriet med en riktig multimeter, motorn igång.
Du bör ligga på 14 volt.

Ligger du lägre kan det vara generator/batteri/jordning som strular.
Kolla vätskenivån i batteriet.
- Marcus

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#138 Post by Lilja »

Får göra det imorron, skulle göra det idag men hann inte på jobb.
Förresten så såg jag fel, den ligger runt 13 volt när man kör, ibland går den ner mot 12.5 volt men den ligger däromrking, alltså på mitten av skalan. Är det meningen att den ska ligga närmare 14 volt?
Vet att batteriet inte är helt hundra, det gav efter laddning 430 amp har jag för mig och det ska ge 560 eller 530 något. Kollade med vår batteritestare på jobb förra veckan.
Dock borde väl batteriet iallafall hålla sig där och inte ladda ur sig om det nu inte är så att bilen drar enormt med tjuvström. Kan tillägga att den gjorde såhär med det gamla batteriet också som jag fick till bilen, bytte de i sommras mot det som jag hade i Turbon, men det har stått i typ ett år nu så det kanske inte är helt hundra längre heller.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#139 Post by makkanftw »

Lita inte på mätaren i bilen öht.
Har haft ett batteri där en cell var kass vilket innebar både dålig mottagning av laddning och att det laddade ur tämligen snabbt så räkna inte ut något ur ekvationen för snabbt :)
- Marcus

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#140 Post by Lilja »

Nä det blir väl så småningom ett nytt batteri, men ska köra Ljungbyhed den sjätte sen stoppar jag bilen i garage ett tag tills jag får tid och pengar att få fatt i rätt färg samt glasfiber framskärmar och lacka dom vilket får bli vinterns projekt.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#141 Post by Lilja »

Kan väl iallafall skriva här vad som blir vinterns projekt.

* Slipa bort all ytrost från skärmkanterna bak och lacka i de ställena.
* Slipa bort ytrost i tröskeln på höger sida samt plocka bort plastskydden under tröskeln då det hela tiden samlas jord och skit som orsakar rost
* Byta framskärmar till glasfiber
* Byta fjäderbenslagringar till ställbara för att kunna köra med mer camber på bana
* KANSKE byta stolar till Sabelt stolar för att få ner vikten en aning samt sitta fast bättre. Kommer nog behålla orginalbältena dock, änsålänge.
* Plocka av bromsoken bak och slipa ner och lacka dom, ser väldigt tråkiga ut nu

Sen får vi se. Skulle egentligen behöva plocka ner bakvagnen igen och kapa bort armarna på torsionsröret då de inte behövs längre med coilovers. fästena tar nämligen i coiloversen bak hela tiden vilket gör att det smäller och skramlar hela tiden vid låga hastigheter.
Skulle även behöva plocka ner lådan och kolla över kopplingen då jag misstänker att det snart är dags, får se vad tid och pengar det blir över. Snart är jag kanske 928 ägare också så :mrgreen:
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#142 Post by Erol »

Lilja wrote:Sen får vi se. Skulle egentligen behöva plocka ner bakvagnen igen och kapa bort armarna på torsionsröret då de inte behövs längre med coilovers. fästena tar nämligen i coiloversen bak hela tiden vilket gör att det smäller och skramlar hela tiden vid låga hastigheter.
De flesta brukar sätta en distans på nedre bulten för att få ut coilovern från bärarmen.
Lilja wrote:Skulle även behöva plocka ner lådan och kolla över kopplingen då jag misstänker att det snart är dags, får se vad tid och pengar det blir över. Snart är jag kanske 928 ägare också så :mrgreen:
Köper du en 928 får du räkna med att det går åt tid, men framför allt pengar... de är kända för att vara kostsamma.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

#143 Post by Lilja »

Erol wrote:
Lilja wrote:Sen får vi se. Skulle egentligen behöva plocka ner bakvagnen igen och kapa bort armarna på torsionsröret då de inte behövs längre med coilovers. fästena tar nämligen i coiloversen bak hela tiden vilket gör att det smäller och skramlar hela tiden vid låga hastigheter.
De flesta brukar sätta en distans på nedre bulten för att få ut coilovern från bärarmen.
Lilja wrote:Skulle även behöva plocka ner lådan och kolla över kopplingen då jag misstänker att det snart är dags, får se vad tid och pengar det blir över. Snart är jag kanske 928 ägare också så :mrgreen:
Köper du en 928 får du räkna med att det går åt tid, men framför allt pengar... de är kända för att vara kostsamma.


/ Erol
Det skulle man iofs kunna göra, frågan är bara var man ska få tag på en lämplig distans?

Är fullt medveten om det med 928orna. Jag har inte gjort något definivt val än om jag ska köpa en 928 nu eller vänta tills i sommar, men det är bättre pris på dom nu.
Har velat ha en 928 ända sedan jag varit liten så att jag någonsin kommer äga en är inget tvivel. Problemet har egentligen varit platsen, bor i radhus så vi har bara ett garage till huset, och där står Turbon på pallbockar så. S2an kan jag ha i mina fastrars höghusgarage tillfälligt i vinter och ha den på jobb när jag ska göra något på den. En till bil hade fått stå ute, men ska man köra med den varje dag spelar det mindre roll.

Man skulle kunna köpa en gammal 944 också, typ 82-84, dom är ju ganska billiga nu, men man får väl inte sålt den sen. Dvs bara ha som vinterbil.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Banleksaken

#144 Post by Erol »

Distans är rätt enkelt, om man har tillgång till en svarv/känner någon som svarvar.
Det som är lite värre är att man bör uppgradera till en längre bult, vilket inte är helt
lätt eller gratis, M14 fingäng är det som gäller.

Tror att Richard kan ha nån uppsättning bult kvar efter ett gruppköp han höll i,
kontaktuppgifter och mer info finn i följande tråd.

forum/viewtopic.php?f=6&t=18565&hilit=bult" onclick="window.open(this.href);return false;


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Banleksaken

#145 Post by Lilja »

Har ju dock inte tillgång till svarv eller känner någon som har det. Det sitter ju dock redan en liten distans på GAZ coiloversen när man får dom, men den skulle kanske varit en liten bit längre.

Den där användaren är tydligen borttagen förresten
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Re: 944 S2 1991 | Banleksaken

#146 Post by Erol »

Lilja wrote:Den där användaren är tydligen borttagen förresten
Låter lustigt, han ska vara aktiv, både vad jag kan se som administratör och vad jag vet som nära vän. Prova att kontakta honom på 951master@gmail.com eller på 070-4388745. Jag vet att han är bortrest och inte kan ta telefonsamtal förens tidigast lördag kväll.

/Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Banleksaken

#147 Post by Lilja »

Ska prova det tack!
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Banleksaken

#148 Post by Lilja »

Hade bilen inne idag på jobb och kollade över lite, handbromsbackar etc efter att navmuttern lossnade och det där. Allting ser fint ut och sitter fast. Tills jag kom till framvagnen. Alla 4 muttrar till fjäderbenen var helt lösa och jag kunde vicka på hjulet säkert en dm fram och tillbaka.
Spännde dom igen men vet inte om cambern har ändrat sig. Men lär inte lämna in den dit fler gånger får bli Porsche Center nästa gång jag behöver göra hjulinställning.
Ratten står rakt och den skakar inte iallafall så skitsamma.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
944gul
S-Poster
Posts: 83
Joined: 2011-01-13 22:24:27
Bilmodell: 928
Årsmodell: 1984
Location: eslöv
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Banleksaken

#149 Post by 944gul »

Jag har en 928s från 84 automat om du skulle vara intresserad??:)

Med vänlig hälsning, Jesper :D
Jesper Christensen :D
Porsche 924 - 80 (såld)
Porsche 944 - 84 Gula faran (såld)
Porsche 928s - 84 (såld)

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Banleksaken

#150 Post by Lilja »

Som det ser ut nu blir det nog en 944 till, en 85A.
Men har du kvar den nästa år kan vi höras då!
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]