944 -85a Skabbgalten.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 944 N/A -85a Skabbgalten. Projektet växer...

#46 Post by balansaxel »

Hur gjorde du med växellådsfästen och torisionsrörsfästen?
Har du möjlighet att göra fler? Behöver både och .... :)
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 N/A -85a Skabbgalten. Projektet växer...

#47 Post by belsebubbe »

Jag fräste ut dem ur aluminium.
Växellådsfästena är jag lite osäker på hur de kommer funka. Rent måttmässigt är de väl bra men det är de röda elastomerbitarna som jag är osäker på om de kommer att göra jobbet som de ska men det tror jag... :)

Jag skulle verkligen vilja svara att jag gärna gör fler av båda men som det ser ut nu så får jag ca 4 timmar i veckan i garaget och då har jag tyvärr annat som måste få gå före.

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 N/A -85a Skabbgalten. Projektet växer...

#48 Post by belsebubbe »

Eftersom jag är för snål för att köpa en lamell som passar för 2500kr så köpte jag ju en lamell till Ford Bronco istället för några hundringar.

En sån har ju samma splines och samma ytterdiameter som Porschens men den behöver byggas om för att passa då svänghjulsbultarna slår ihop med lamellcentrumet, tipset hittade jag på Rennlist har jag för mig.
Lamell1.jpg
Jag har borrat ur nitarna, tagit isär lamellen och svarvat en distans på 12mm.
Lamell2.jpg
Distansen ska fräsas en del också för att fjädrarna ska gå fria men sen ska det gå att få ihop den igen tror jag ,men jag ska nog skruva ihop den istället för att nita den....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 944 N/A -85a Skabbgalten. Projektet växer...

#49 Post by balansaxel »

Om du lagt tiden på fräsa lite fästen istället kunde du köpt en originallamell och några hundra liter bensin för pengarna ;-)

Hoppas du får lite tid vid fräsen framöver :)
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 N/A -85a Skabbgalten. Projektet växer...

#50 Post by belsebubbe »

Ok, du tänker så..? :)

Jag ska faktiskt lämna den till en jobbarkompis som får spänna upp den i NC-fräsen, det blir nog lättare att få balans i den då...

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 N/A -85a Skabbgalten. Projektet växer...

#51 Post by belsebubbe »

Lamell3.jpg
Distansen är fräst och lamellen är ihopskruvad och färdig att montera! Den är ihopskruvad med 4st M8/12.9-skruvar och det borde bli kanon, det är ju kraftigare än de fyra sjumillimetersnitar som höll ihop den tidigare.
Skruvarna är nitade för att inte muttern ska kunna gänga av sig.

Imorgon ska den monteras och jag kanske tom hinner lyfta upp motorn i karossen igen......

Allt hängde ju på lamellen och nu när den är fixad så kan jag ju börja skruva ihop bilen igen, det ska bli kul! :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 -85a Skabbgalten. Hopmontering påbörjad!

#52 Post by belsebubbe »

Jodå, idag skruvade jag ihop kopplingen och skickade upp framvagn och motor i karossen igen, det känns fint!! :)

Jag köpte även ny växellådsolja.......på Biltema.... :)

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... -90-36997/" onclick="window.open(this.href);return false;

Den borde göra jobbet fint, klart bättre än den som var i lådan i alla fall, som säkert inte var bytt de senaste 25 åren.......om nånsin..

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 -85a Skabbgalten. Ihopmontering påbörjad!

#53 Post by belsebubbe »

IMG_173.jpg
Det har skruvats lite på bilen då och då den sista tiden. Mycket är gjort nu men det är en hel del kvar också.

Nästan alla delar i bakvagnen är blästrade och målade, nya hjullager, nya hårdare bussningar, nya stumma övre torsionsrörsfästen, nya växellådsfästen, renoverat växellänkage, nya handbromsvajrar, nya handbromsbackar, nya bromsrör och stålomspunna bromsslangar. Bromsskivorna är svarvade och bromsoken är isärtagna, blästrade och målade. Växellådan har fått ny packbox vid växelföraren och ny växellådsolja.
Bilen har även fått ny kopplingslamell och nya motorkuddar. med mera, med mera....

Jag beslutade mig för att inte lita på originaltanken trots att den inte visade några läckor vid provtryckning efter svetsning. Jag ska tillverka en enkel aluminiumtank istället som fälls in i bagagegolvet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 -85a Skabbgalten. Kanske klar under sommaren....kanske..

#54 Post by belsebubbe »

Det händer inte mycket men nån liten bit faller på plats då och då.

Efter att jag monterade bort AC-pumpen så behövdes det ju en kortare rem och en spännanordning till generatorn. Det visade sig att Biltemas rem 62-317 (5PK890) verkar bli alldeles lagom.

Då, om jag hänger på remmen, och spänner ut den med handkraft med generatorn bara sittande i den långa skruven så var det ca 80mm mellan det andra hålet i generatorn och generatorfästet. Jag ska tillverka mig en plattjärnsstump i veckan som har ett 8mm hål i ena änden och ett avlångt hål som ger mig justering mellan 60 och 100mm, det borde bli fint. :)

Ingen bild tyvärr....

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 -85a Skabbgalten. Ihopmontering påbörjad!

#55 Post by belsebubbe »

Jag passade på att såga lite i bilen häromdagen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 944 -85a Skabbgalten. Ihopmontering påbörjad!

#56 Post by gtBen »

Skabbgalten måste vara det ödmjukaste namnet på nån av bilarna här ...fränt :mrgreen:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 -85a Skabbgalten. Ihopmontering påbörjad!

#57 Post by belsebubbe »

Ja men så är den ju också forumets skabbigaste bil! :)

Små bitar faller på plats då och då och om man bortser från att jag ska banka ihop en ny tank så är det egentligen inte mycket kvar förrän det är dags för uppstart.


Häromdagen köpte jag på mig ett extraktorrrör till bilen.
IMG_1892.JPG
Jag är helt medveten om att det inte kommer att ge nån effekt att tala om men det kändes rätt att köpa det, jag inbillar mig att extraktorröret kommer att få bilen att låta lite vassare och det räcker för mig :) Tråkigt bara att jag inte fick tag på det innan jag skruvade tillbaka motorn i bilen, det hade ju varit lite lättare att skruva dit det på motorn när motorn stod bredvid bilen...

Jag ska bygga ett nytt 2,5" avgassystem under bilen också, det gamla var (hör och häpna) ganska skabbigt :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 -85a Skabbgalten. Ihopmontering påbörjad!

#58 Post by belsebubbe »

Pga klantighet så åker man ju titt som tätt på lite självförvållat merjobb.

Den här gången handlar det om att generatorn hamnade lite högre än original efter att jag skippat AC-kompressorn och modifierat generatorfästet. I och med det så får inte luftburken plats längre och den hade jag ju verkligen tänkt att jag skulle fortsätta använda mig av...

Jag har ju ändå planer på att byta ut hela styrsystemet (kanske nästa vinter) och därför tänkte jag nu skippa luftburken och köra med nån Biltemalösning under tiden.

Jag köpte alltså bla på mig en sån här adapter..
IMG_1895.JPG
När man tittar på en dylik pryl så börjar man ju förstås fundera på hur många hästar en sån kan lyckas döda i en gammal sursugis, den kan ju inte vara nåt underverk när det gäller flöde direkt men det är väl iofs inte luftmassemätaren heller... :)

Hålet i luftmassemätaren är lite mindre än hålet i adaptern också tror jag och F-n vet om jag ens kan montera den provisoriskt utan att försöka få dit nån tratt/kon för att underlätta flödet lite, det skulle iaf kännas bättre :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 -85a Skabbgalten. Ihopmontering påbörjad!

#59 Post by belsebubbe »

Nu har jag bankat ihop ett nytt avgassystem!
Det är 2.5" hela vägen från extraktorröret och byggt av delar från Biltema (Hot Rod Heaven).
Eftersom jag hatar avgassystem som hänger lågt så blev det lite väl tajt mot torsionsröret men istället för att sänka det så jackade jag ur det lite och svetsade i en plåtbit.

En klamma på hela systemet är jag nöjd med! :)

Den nya tanken är för övrigt halvfärdig också, jag hoppas jag hinner få den klar under semestern....

IMG_2001.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -85a Skabbgalten. Ihopmontering påbörjad!

#60 Post by Sebastu »

Det ser ut som om det kommer bli riktigt riktigt bra :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]