944 -85a Skabbgalten.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 -85a Skabbgalten.

#76 Post by belsebubbe »

Kul att du tycker det Chrix! Jag kan bara hålla med dig och tycker faktiskt att de sitter riktigt bra i hjulhusen också. Ännu bättre blir det när jag har sänkt den 20mm till men då måste jag nog kapa fjädrarna fram också...eller skaffa fram några sänkfjädrar.

Jag gillar ju det lite brutalt "bonnrejsiga" med plåtisar men det drar iväg lite med plåtisar också. Jag tror att de här har kostat mig 7-800kr st om man räknar ihop inköp, breddning, blästring och lackering.

chrix
S2-Poster
Posts: 300
Joined: 2013-06-03 12:41:03
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982
Location: Alingsås
Contact:

Re: 944 -85a Skabbgalten.

#77 Post by chrix »

Jag köper dom gärna för 3200:- :D
Alingsåsare.
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Volvo S60 B5 2022
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 -85a Skabbgalten.

#78 Post by belsebubbe »

Är det nån mer än jag som har problem med att få tiden att räcka till?

Det är jobb, familj och hus som måste gå först förstås men lite tid försöker jag att knycka åt mig för att greja med det där andra som får mig att må bra också, det har till och med hänt att jag har tagit ut ett par semesterdagar i lönndom nån gång så att jag kan spendera hela dagarna i garaget :) Skulle jag berätta hemma att jag tagit semester så skulle mina dagar planeras av min fru istället och då blir det inte lika mycket gjort i garaget :)

Jag tror faktiskt att min Skabbgalt kommer ut ur garaget nu i vår efter att stått still i ca två år och den kommer faktiskt vara lite mindre skabbig och förhoppningsvis lite roligare också!! :)

Bakänden på bilen börjar se ganska bra ut nu men jag ska spackla igen hålen i kofångaren och lacka om den senare. Rumpan ser verkligen bättre ut utan eftermarknadsgallret i underkant enligt mig.
IMG_2473.jpg
Fronten är det en del jobb med fortfarande. Jag håller som bäst på att slipa på frontspoilern för att ge den en ny skvätt vit färg senare. Jag kommer även köra utan extraljus och dimljus i fortsättningen och hålen som dessa lämnar efter sig måste också åtgärdas på nåt sätt.

Tidigare har jag ju också rationaliserat bort mittkonsollen och tillverkat mig en mindre konsol enbart för värmereglagen. Den klädde jag lite halvtaffligt igår kväll och resultatet blev såhär :)
IMG_2470.jpg
Andra saker som är bortrationaliserade är:

A/C
Popup-lysen (ersatt med ny front från Plastis)
Servostyrning
Elektrisk taklucka (igenlimmad)
Elektrisk öppning av baklucka

Jag har verkligen försökt plocka bort alla detaljer som hör till dessa funktioner, man ska ju inte släpa runt på saker i onödan :)

I och med att kopplingen var slut och tanken läckte så plockades ju bakvagnen ned och då gav ju det ena det andra (som det brukar).

Bilen fick:

Nya motorkuddar
Extraktorrör
Nytt avgassystem 2,5"
Egentillverkad växelspak av alu
Nyservat växellänkage
Ny kopplingslamell (ombyggd Ford Bronco II)
Nya handbromsvajrar
Nya handbromsbackar
Ny växellådsolja+nya oljepluggar
Drivknutarna plockades isär, rengjordes och monterades ihop med nytt fett
Nya stålomspunna bromsslangar (runt om)
Nya bromsbelägg bak
Jag byggde ny soppatank som sitter monterad i ett upptaget hål i bagagerumsgolvet istället.
Nya gummiupphängningar till soppapumpen
Egentillverkade solida övre torsionsrörsfästen
Egentillverkade stabilare växellådsfästen
Ny packbox till växelföraren på lådan
Nya hjullager bak
Nya stummare bussningar till torsionsröret (Utzons röda)
Bakre bärarmar, torsionsröret och alla aluminiumdetaljer i bakvagnen blästrade och målade
Hål upptagna i trösklarna för att kunna dra torsionsfjädrarna in och ut obehindrat
Plåten under bakspoilern rostlagad och halvtaskigt omlackad
Ny ledbelysning till nummerplåten
Breddade plåtfälgar med nya däck
Hål upptagna i trösklarna för att kunna dra torsionfjädrarna in och ut obehindrat
Nya gasfjädrar till motorhuven
OCH mitt nya tanklock som ersätter luckan! :)

Det har plockat på och jag har ingen lust att börja räkna ihop vad det kostat......

Men i stort sett inget är gjort i framvagnen, det lämnar jag till nån annan vinter, då kommer jag även byta stötdämparna bak.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -85a Skabbgalten.

#79 Post by Sebastu »

Snygg rumpa på bilen! Vilket jobb du gjort!

Och ja, tid, det är det enda sanna demokratiskt givna, och trots det har jag inte fått något :)

Man ska aldrig räkna ihop vad en hobby kostar! Då skulle det ju inte vara en hobby!

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 -85a Skabbgalten.

#80 Post by belsebubbe »

Rumpan ser snygg ut på bild iaf men Biltemas bättringsfärg stämmer väl inte överens till 100%, samtidigt som mitt underarbete kanske inte är så proffsigt.
Å andra sidan så verkar inga vita delar som sitter bredvid varandra på bilen ha samma kulör.....

Huvudsaken är att det blir bättre än innan och i det här fallet så var det inte så svårt att uppnå.

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 -85a Skabbgalten.

#81 Post by belsebubbe »

Idag besiktades Skabbis!
image1.jpg
Jag fick visserligen ombesiktning på handbromsen som av någon anledning bara tog på ett hjul trots att i stort sett allt till handbromsen är nytt men det är väl bara nån justering antar jag, jag är nöjd iaf :)

Efter allt jag gjort på den är den en ganska bullrig upplevelse men det blir väl så med en massa stumma fästen och röda hårda bussningar (som jag borde smort men i brist på insikt monterade torra)........
Min fina egentillverkade växelspak av aluminium sjunger också ganska fint när jag varvar ur bilen, det fanns nog en anledning till att originalspaken är så tung och innehåller en massa gummi :)

Det syns inte så väl på bilden men bilen behöver sänkas några cm fram och sen ska jag se till att den får en fyrhjulsinställning inom kort. :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by belsebubbe on 2016-08-10 06:37:15, edited 1 time in total.

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Re: 944 -85a Skabbgalten.

#82 Post by Freddie_81 »

Grattis till bes. Då är det bara börja köra..
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 -85a Skabbgalten.

#83 Post by belsebubbe »

Tack, det ska jag göra! :)

Just nu är det tjall på tempmätaren och innan jag fått ordning på den vill jag inte köra för mkt men jag har beställt en ny givare från Utzon som jag hoppades skulle komma idag men den kommer väl imorgon istället antar jag..

Jag har också en obalans i nåt framhjul runt 100km/h som jag måste kolla på, jag hoppas verkligen inte det beror på nån av fälgarna som jag breddat.........

Vibrationerna i växelspaken måste jag försöka dämpa ut på nåt sätt också, den driver en hyfsat sansad människa till vansinne som det är nu. :)

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 -85a Skabbgalten.

#84 Post by belsebubbe »

Obalansen i framhjulet är fixad och växelspaken är nästan helt tyst nu! :)
Jag var ute och testade bilen på lite krokiga vägar förut idag och den känns rätt skoj att köra tycker jag :D

Den nya tempgivaren låg i brevlådan idag, den ska monteras ikväll så man får lite koll på tempen.
Givaren skickades i måndags och kom idag torsdag, det ger jag inte Posten nåt vidare betyg för.....

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -85a Skabbgalten.

#85 Post by Sebastu »

Vad härligt det låter! Glida lite längs krokiga vägar är det bästa!

Jag ska besikta min barnvagn i veckan, håll tummarna!

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 -85a Skabbgalten.

#86 Post by belsebubbe »

Krokiga vägar äger! :)

Jag fick ju min tempmätargivare idag.......trodde jag..

Den jag fick och som det ska vara enligt Utzons lista ser ut såhär.
G047919501A.jpg
Men den som sitter på min bil ser ut såhär.
92860620101.jpg
Givarna har olika många stift och olika gängor.

Jag fattar inget.......
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 467
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -85a Skabbgalten.

#87 Post by henca »

Givaren som du har med två flatstift och reservdelsnummer 92860620101 finns på utzon:
http://utzon.se/38/16/1446" onclick="window.open(this.href);return false;

Den som du köpte verkar ha reservdelsnummer 047919501A enligt http://utzon.se/38/16/740" onclick="window.open(this.href);return false;

Om jag tolkar en lista på ebay rätt användes 047919501A fram till 1984:
http://www.ebay.com/itm/PORSCHE-ENGINE- ... 0817558800" onclick="window.open(this.href);return false;

m v h Henrik

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 -85a Skabbgalten.

#88 Post by belsebubbe »

Bilen har fått tjänstgöra både för transport och ren nöjeskörning flera gånger dagligen den senaste tiden och det är ett rent nöje att smiska asfalt med den trots att värmen inte går att stänga av helt och det är en massa oljud här och där.... :twisted:

När det gäller just oljud så är det helt ok med vägljud, motorljud, transmissionsljud och dylikt men vibrationer från saker som inte sitter fast och liknande retar mig och det finns en del att göra på den punkten.. :)

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 -85a Skabbgalten.

#89 Post by belsebubbe »

I samband med godkänd ombesiktning häromdagen så passade jag på att väga bilen på Bilprovningen.

1110kg får man väl vara nöjd med antar jag? Enligt registreringsbeviset ska den ju väga 1340kg.
Mina illdåd mot bilen verkar ha gett resultat iaf, trots att det sitter stålfälgar på den nuförtiden :)

chrix
S2-Poster
Posts: 300
Joined: 2013-06-03 12:41:03
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982
Location: Alingsås
Contact:

Re: 944 -85a Skabbgalten.

#90 Post by chrix »

Grattis.
Vikten på regbeviset är väl med full tank och 75kg förare.
Inte säkert att dina Stålfälgar väger mer än "lättmetallfälgar"
Alingsåsare.
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Volvo S60 B5 2022
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users