944 -85a Skabbgalten.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 N/A -85 Skabbgalten

#31 Post by belsebubbe »

Det ska inte bli nåt extremt tyskstuk men fälgarna kommer bli lite bredare än däcken iaf :)

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 N/A -85 Skabbgalten

#32 Post by belsebubbe »

Idag ställde jag upp Skabbgalten på en vagn som jag har tillverkat för ändamålet.
Då den här bilen behöver en hel del omvårdnad i vinter men inte är mitt enda projekt så ville jag kunna skruva med den obehindrat men ändå kunna rulla undan den när jag är sugen på att mecka med nåt annat. :)
I vinter ska koppling och motorfästen bytas bland annat men jag ska även försöka fixa till en eländig front.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 N/A -85a Skabbgalten (på mekvagnen)

#33 Post by belsebubbe »

Idag fick jag loss ett par tidiga morgontimmar för att skruva isär skabbis lite.
IMG_1593.JPG
När bilen blivit av med sina sneda front ser den faktiskt inte så illa ut ändå. Bilen hade väl fått sig en törn på främre vänstra hörnet nån gång men det verkar inte ha satt några spår innanför framskärmen i alla fall. Inte mer än att stötfångarfästen var lite sneda.
IMG_1594.JPG
Jag ser inte fram emot att plocka ned avgassystem, bakvagn, växellåda och transaxelrör men ska man byta koppling har man ju inte mycket att välja på tyvärr. Det passar ganska bra att göra det iofs för då har jag ju möjlighet att göra nåt ordentligt med den läckande tanken. Tanken verkar ha rostat sönder nånstans bakom upphängningsbandet.

När jag ändå har bakvagnen nere ska jag väl passa på att renovera den ordentligt också så jag inte får en ny anledning att montera ned den igen snart.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 N/A -85a Skabbgalten (på mekvagnen)

#34 Post by belsebubbe »

Jag fick ned bakvagnen med hjälp av ett hydrauliskt lyftbord jag lånade hem från jobbet.
Lyftbord.jpg
Bakvagnen ska ju renoveras innan jag skruvar fast den igen och tanken är ju att den ska styvas upp rejält med lite hårda bussningar också.
På jobbet har vi nåt plastmaterial som ska vara ganska likt Delrin som jag tänkte svarva lite bussningar av men kan nån svara på om det är ok att byta alla gummibussningar mot hårda varianter utan att det blir brytningar i delarna?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944 N/A -85a Skabbgalten (på mekvagnen)

#35 Post by Janne J »

Mina åsikter om bussningar:

Ska bilen bli en vinnare i någon racingserie passar nog någon form av stumma bussningar bäst. En sådan bil blir regelbundet servad och alla leder kollade, likväl som att man har koll på bultförband som lossnar av vibrationer och material som spricker.

Ska det bli en trackdaybil kan man vara lite återhållsam med de hårdaste bussningarna, i många fall funkar nya gummibussningar lika bra. Tillverkarna av plastbussningar har gjort ett bra jobb med att pränta in i folk att man inte kan köra bana utan deras färgglada plastbitar...det kan man :wink:

Är det en gatbil, sätt dit nya gummibussningar!
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 N/A -85a Skabbgalten (på mekvagnen)

#36 Post by belsebubbe »

Sunda åsikter skulle jag tro och eftersom den här bilen snarare kommer att rulla på gata än på bana så är det nog overkill med hårda bussningar men eftersom de kommer att bli gratis tänkte jag ge det en chans.
Eftersom jag ändå plockade av bakvagnen tänkte jag att jag skulle fixa lite med den och skulle det visa sig att mina bussningar blir mer än jag kan leva med så kan jag ju byta dem igen senare.

Jag är dock lite bekymrad över att det kommer att bryta i bärarmarna om de inte kan flexa nåt alls.

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944 N/A -85a Skabbgalten (på mekvagnen)

#37 Post by Janne J »

Tänk på att de flesta plastbussningar är gjorda för att sitta på en bil som går på bana. En banbil har oftast betydligt kortare fjädringsväg beroende på hårdare fjädrar, ca 10-15 cm total fjädringsväg är inte ovanligt. Därför kan plastbussningen vara designad att jobba inom ett mindre område. Om du hissar upp bilen kanske det bryter som attan men det är något man får ta för att det är andra egenskaper som är viktigare.

Jag har gjort simuleringar med bil på pallbockar och fjädrarna bortplockade för att kunna testa hur och var det bryter/kärvar ( inte porsche, det har varit andra tävlingsbilar ).
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 N/A -85a Skabbgalten (på mekvagnen)

#38 Post by belsebubbe »

Bakaxeln ligger på arbetsbänken och växellåda/transaxel är på väg ur bilen, jag har mycket arbete framför mig innan saker ska monteras ihop igen.

Nya handbromsbackar, handbromsvajrar och bromsslangar är beställda.

Tänkte visa en bild av vad jag gjorde i somras, även om det egentligen inte är färdigt att visas....

Jag blev less på den trasiga och fula mittkonsollen där det satt en massa grejer som inte längre användes efter att jag bland annat kastat ur A/C:n.
Consol delete.jpg
Den ska självklart spacklas, slipas och kläs innan jag anser mig färdig med den :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 N/A -85a Skabbgalten. Projektet växer...

#39 Post by belsebubbe »

Nu har jag monterat av bakvagn, transaxelrör och växellåda. Idag skulle jag skruva av kopplingskåpan men tyckte att den sista bulten var så eländig att komma åt att jag nog har beslutat att lyfta ur motorn istället. Det är ju ändå inte mycket som håller kvar den i bilen längre och då blir det ju ganska mycket smidigare att mecka både med kopplingen och byta motorfästen.

När jag ändå har motorn ur ska jag ta bort det sista av ACn och jag tror jag skrotar styrservon också, det är ju onödigt att motorn driver fler saker än hjul och laddning tycker jag :)

Min tanke var att bilen skulle vara körklar i vår igen men nu börjar jag tvivla :)
Last edited by belsebubbe on 2015-01-04 13:59:33, edited 1 time in total.

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 N/A -85a Skabbgalten. Projektet växer...

#40 Post by belsebubbe »

Jag har upptäckt lite fler grejer som behöver bytas.

De övre fästena för torsionsröret var inte mycket kvar av. Jag har sett att Ragnar Joensen har fina stumma såna att sälja till rimligt pris men jag tänkte att jag skulle fräsa till ett par egna nån gång när jag jobbar kväll :mrgreen:

De båda växellådsfästena håller knappt ihop heller och måste bytas. Jag får se om jag hittar på nåt eget eller köper nya original. Nån som har byggt nåt eget och har tips kanske..??

En annan skitgrej som jag skulle beställa var ett par såna där dubbelfjädrar som håller ihop handbromsbackarna... Hos Utzon och hos de flesta andra kostar de ca 250kr/st!! Men hos Design911 i England så hittade jag dem faktiskt för £3.32 !!

http://www.design911.co.uk/fu/prod21389 ... 968---986/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag passade på att beställa nya bakhjulslager från dem också.

Från början hade jag planerat att montera nya stötdämpare bak nu också när jag ändå fixar resten i bakvagnen men jag känner att jag kommer att överskrida budgeten ganska hyfsat ändå så jag byter nog alla fyra sen när jag renoverar framvagnen, nästa vinter eller nåt.

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 N/A -85a Skabbgalten. Projektet växer...

#41 Post by belsebubbe »

Ett lass med delar som ska rengöras och/eller blästras :)
Delar till bläster.jpg
Min bil verkar inte ha varit utrustad med krängningshämmare bak som standard. Bör jag satsa på att få dit en sån?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 N/A -85a Skabbgalten. Projektet växer...

#42 Post by belsebubbe »

Delar.jpg
Delarna börjar rasa in, snart har jag nog allt som behövs för att mecka ihop Galten igen. :)

På bilden ser man handbromsbackar, bakre hjullager, stålomspunna bromsslangar, nya motorfästen, kopplingslamell och hemmagjorda växellådsfästen och övre torsionsrörsfästen.

Kopplingslamellen är till en Ford Bronco II och kanske kräver lite arbete. Den har rätt ytterdiameter och rätt splines men vad jag har förstått så måste man nog flytta ut centrumet en aning från lamellen. I vilket fall som helst så är det lönt att lägga några timmar på den då den bara kostade ca 400kr.

Motorfästena är inte original. Jag har läst en massa skit om piratfästen, vi får se hur länge de håller.

Handbromsvajrar, växelkors och lite andra smådelar ska beställas så fort lönen rullat in på kontot :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by belsebubbe on 2015-01-27 12:23:27, edited 1 time in total.

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 N/A -85a Skabbgalten. Projektet växer...

#43 Post by belsebubbe »

Att plocka bort tanken på en Porsche 944 är inget litet jobb men imorse låg den i alla fall på bänken.
Jag hade tidigare blåst ur den länge och väl med hetvattentvätt för att kunna laga rostskadorna på den.
IMG_1634.JPG
Jag sågade bort den dåliga biten och putsade bort färgen runtomkring.
IMG_1636.JPG
Trots att tanken var ganska noggrannt urtvättad så var jag lite orolig, det luktade fortfarande lite bensin i den tyckte jag.
Jag tog på mig de tjockaste svetshandskar jag äger och tryckte på motorcykelhjälmen på huvudet och sen testade jag med att sticka ned en gasolbrännare i tanken, inget hände :)
Reparationen kommer inte vinna nåt skönhetspris men det var tätt när jag provtryckte den i alla fall :)
IMG_1638.JPG
Lite färg skadar inte heller..
IMG_1640.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 N/A -85a Skabbgalten. Projektet växer...

#44 Post by belsebubbe »

Jag har blästrat lite smådelar.
Bromsok blästrade.jpg
Jag tog isär de bakre bromsoken som såg ganska eländiga ut (men verkar funka som de ska) och blästrade dem lite i blästerskåpet på jobbet. Delarna ser ut som nya nu och oken kommer bli fina med lite ny färg :)

Spacers.jpg
Det satt ett par spacers bak som jag gissar är originalmonterade (???). I vilket fall som helst så var de ganska misshandlade och de hade tydligen fått ett och annat slag på ytterkanten som gjorde det omöjligt för hjulen att sitta rakt. Jag blästrade dem också och sen planade jag av dem lite i svarven. :)

Bärarmar och torsionsrör lämnades in hos en riktig blästrare idag också, jag får hämta dem på fredag så i helgen blir det att smeta Biltemas svarta hammarlack på dem. :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: 944 N/A -85a Skabbgalten. Projektet växer...

#45 Post by belsebubbe »

Häromdagen insåg jag att nu när jag har bilen på vagnen så är det ju förstås smidigare att släppa motorn nedåt jämfört med att lyfta ur den så idag åkte den ur bilen.
Motorn nedsläppt..jpg
Nu är det lite smidigare att skruva med koppling och motorfästen :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users