944 -84 | Family Affair

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: 944 -84 | Family Affair

#46 Post by Mats Jacobsson »

När jag körde hem bilen så upptäckte jag att man inte ser vattentemperaturen så bra, inte hastighetsmätaren häller för den delen, men den spelar mindre roll. Oljetrycksmätaren sitter framför växelspaken, syns bra men är inte i blickfånget, Tankmätaren är inte kopplad så jag har ingen aning om hur mycket bränsle som finns kvar. Så efter lite fundering och planering har jag kommit ram till följande uppgraderingar runt cockpit:
Tankmätaren får tillsvidare vara död men ska försöka att koppla in lampan för reserv (8 liter) så att man inte kör soppatorrt på banan, vore ju förargligt om det skulle hända.
Mätare flyttas till högtalargalret: vattentemperaturen, oljetemperaturen och oljetryck.
Kommer att komplettera med två kraftuttag då jag har lite utrustning som ibland är med i bilen (Logger).
Efter som jag blev av med domkraften vid inbrottet i garaget så var jag och köpte en ny på Biltema i dag.
Det blev samma som blev stulen(Racingdomkraft) han inte prova den förra så vi får se hur den är, finns ju lite sagt om den. Med hem kom också deras nya slangsats (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ats-33216/" onclick="window.open(this.href);return false;) ska försöka att få dit detta för lite kylning till bromsarna, har inget i dag så får se om det kommer att bli bra.
Mätarna kom också med hem så det finns när vi börjar titta på detta.
Funderar också på att försöka få dit en automatik på kylarfläktarna, i dag är det manuellt med knappar i kupén, lite osäkert tycker jag då det är lätt att glömma dom. Hoppas de nya beläggen kommer till helgen så man har något att syssla med :)
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: 944 -84 | Family Affair

#47 Post by Mats Jacobsson »

Hittade min pärm till Bilen :D
Följande inställningar har jag i hjulvinklar på den:

Fram
V-camber -2,97° H-Camber -2,91°
V-Caster 2,77° H-Caster 2,78°
V-Toe 0,0mm H-Toe 0,1mm
Totalt Toe fram 0,0mm
Bak
V-Camber -2,78° H-Camber 2,66°
V-Toe 0,1mm H-Toe -0,3mm
Totalt Toe bak -0,2mm
Trust Vinkel 0,02°

Vad säger ni?
Detta är jag helt rudis på men tar tacksamt i mot svar eller synpunkter på detta.
Bilen känns lite nervös tycker jag.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 -84 | Family Affair

#48 Post by patand »

Toe ut vänster bak kanske kan göra den lite nervös?

Sen reagerar jag lite på att det är mycket camber bak på den, kan bli knepigt med greppet ur böjjarna när du drar på. Beror ju förståss också på hur hård den är. Men jag har mindre camber bak på min kärra (ca -2 grader bak) och ingen kränghämmare bak, ändock spinner det ibland.

Hur hårt var chassiet på den där? (står kanske någonstans i tråden)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: 944 -84 | Family Affair

#49 Post by Mats Jacobsson »

patand wrote:Toe ut vänster bak kanske kan göra den lite nervös?

Sen reagerar jag lite på att det är mycket camber bak på den, kan bli knepigt med greppet ur böjjarna när du drar på. Beror ju förståss också på hur hård den är. Men jag har mindre camber bak på min kärra (ca -2 grader bak) och ingen kränghämmare bak, ändock spinner det ibland.

Hur hårt var chassiet på den där? (står kanske någonstans i tråden)
Det är standard idag, bara lättad, så lite hårdare en original är den.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 -84 | Family Affair

#50 Post by patand »

Mats Jacobsson wrote:Det är standard idag, bara lättad, så lite hårdare en original är den.
Desto mjukare chassie ju mer camber behöver man väl så det är nog inte fel att "maxa" det på bilen än så länge. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: 944 -84 | Family Affair

#51 Post by Mats Jacobsson »

Sitter och söker på detta i forumet, det har skrivets en hel del om detta ämna kan man säga :lol:
Men jag är nog inne på det att Camber får vara där det är till att börja med,
Men sen är det Toe bak och fram, där verkar det vara lite olika åsikter :roll:
Lite klipp:
• Sandén m.fl. rekommenderar ganska mycket toe-in bak, uppåt 4 mm (obs inte grader) för att få bilen stabil i snabba långa svängar (t.ex. under bron på Kullen).
• Toe är extra intressant, jag har brukat köra ca 2-3 mm ut fram och ca noll bak. Andra tycker man ska har ca noll fram och 3-4 mm in bak. Jag ska själv labba lite med toe i bakvagnen i år.

Så då är frågan :?:
Vilket väljer jag....
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: 944 -84 | Family Affair

#52 Post by Mats Jacobsson »

Har varit ute en sväng med hunden, då kan man tänka lite. Så jag har bestämt mig... tror jag...
Jag justerar Toe bak till ca 3-4 mm, om jag inte tänker fel så kommer Camber att sjunka lite :roll:
Måste få den stabilare i lite högre farter...
Börjar där :roll:
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 -84 | Family Affair

#53 Post by patand »

Jag tror du är på rätt väg med toe in bak. :-) Toe ut bak så hugger bilen som en kobra. ;-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -84 | Family Affair

#54 Post by [Bobo] »

Tycker att det verkar som att någon behöver gå runt och sparka lite på däcken på din bil... :D
Vi träffas vid Max i Tornby varje onsdag kl 19.30 om du vill sparka ihop med likasinnade...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: 944 -84 | Family Affair

#55 Post by Mats Jacobsson »

Nästa vecka är jag inte hemma, men ska skriva upp det, så får vi se vilken jag kommer i :)
944 eller 996
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
PeppeF
S-Poster
Posts: 183
Joined: 2010-09-20 15:39:07
Bilmodell: Porsche 944 -84 *SÅLD*
Årsmodell: 1984
Location: Motala
Contact:

Re: 944 -84 | Family Affair

#56 Post by PeppeF »

Om jag minns rätt så är mina hjulvinklar ganska lika dina.
Dock så har jag ännu mer camber. Både fram och bak.
Min toe är exakt som din.

Det är möjligt att min är lite nervös oxå, men inget som jag lider av. Har iofs inte nåt annat att jämföra med :)

Har för mig att Eddie V har lite mer toe-ut/in på sin bil?
Peter F.

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: 944 -84 | Family Affair

#57 Post by Mats Jacobsson »

PeppeF wrote:Om jag minns rätt så är mina hjulvinklar ganska lika dina.
Dock så har jag ännu mer camber. Både fram och bak.
Min toe är exakt som din.

Det är möjligt att min är lite nervös oxå, men inget som jag lider av. Har iofs inte nåt annat att jämföra med :)

Har för mig att Eddie V har lite mer toe-ut/in på sin bil?
Din är hårdare en min är Peter, men det är nog så att när det nya chassit sitter så är det åt detta håll man ska börja med. Sen är min lite för låg bak mot din, vilket också kan ha betydelse.

Nervöst när man åker på almen väg i 120 och det är lite spårigt eller vita linjen på Motorvägen.
Så på en slät bana kan det var bättre, hoppas jag :)
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 -84 | Family Affair

#58 Post by patand »

Tycker det känns onödigt att ha toe OUT bak så bilen blir nervös i hög fart om det inte är så att bilen svänger in dåligt i böjjarna.

Om man måste "bryta" in bilen i böjjarna så kan jag däremot förstå att man vill ha lite mer toe out bak.

T.ex körde jag en race Alfa på förra årets förarkurs, den var väääldigt bökig att få in i böjjarna, den kändes inte som en framhjulsdriven understyrd bil utan den var bara helt ovillig att svänga på något märkligt sätt (det var en gammal bakhjulsdriven modell), den hade klart tjänat på att vara lite mer "nervös". Jag och ägaren diskuterade pga detta lite kring hjulvinklar, vet dock tyvärr inte om han senare på säsongen provade att ändra något.

Däremot min 931a som svänger in fint i böjjarna ser jag ingen anledning att göra mer nervös, den har lite toe in bak och går superstadigt i hög fart rakt fram. Väldigt odramatiskt att köra den på allmän väg.

Sen är det ju alltid upp till varje förare att hitta rätta inställningen för sin körstil förståss. :)

EDIT: Hade skrivit fel... menade onödigt att ha toe-OUT bak!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: 944 -84 | Family Affair

#59 Post by Mats Jacobsson »

Hmm...
då är jag inte med riktigt, enligt Sandén m.fl. rekommenderar ganska mycket toe-in bak, uppåt 4 mm (obs inte grader) för att få bilen stabil i snabba långa svängar (t.ex. under bron på Kullen).
Då får jag en nervös bil raktfram men stabil i långkurvor :roll:

Får slänga på R-däcken och prova hur den blir då, sen får jag testa på Svista den 16...
Detta kommer bli roligt att få till bilen som man vill att den skall uppföra sig.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 -84 | Family Affair

#60 Post by patand »

Mats Jacobsson wrote:Hmm...
då är jag inte med riktigt, enligt Sandén m.fl. rekommenderar ganska mycket toe-in bak, uppåt 4 mm (obs inte grader) för att få bilen stabil i snabba långa svängar (t.ex. under bron på Kullen).
Då får jag en nervös bil raktfram men stabil i långkurvor :roll:

Får slänga på R-däcken och prova hur den blir då, sen får jag testa på Svista den 16...
Detta kommer bli roligt att få till bilen som man vill att den skall uppföra sig.
Med toe-IN bak får man mycker riktigt en stabil bil. Med toe-OUT bak får man en instabil bil...

Så du får alltså med 4 mm toe-IN en bil som är stabil både rakt fram och i långa svängar. :d=:

Idag hade du ju lite toe-OUT vänster bak och tyckte bilen var lite instabil. Dessutom stod ju toe olika höger och vänster bak, en toe in och en toe out... borde bli snabbt att svänga höger men långsamt att svänga vänster... gissar att det är åt höger bilen (bakvagnen åt vänster) oftast vill ge sig iväg när du kör på spårig väg. Tror att om du får in vänster bak till toe-IN istället så blir bilen trevligare att köra.

Peppe skrev att Eddie hade lite mer toe-ut/in på sin bil och du skrev "men det är nog så att när det nya chassit sitter så är det åt detta håll man ska börja med". Jag tolkade det (felaktigt?) som att du ville börja med mer toe-ut. Det var det jag reagerade på och ville tala om vad jag tycker om att börja med toe-ut...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users