924 -84
Posted: 2011-10-19 15:19:42
Har nu fått tag på en vit 924 -84 i hyfsat skick som det är tänkt att det skall bli en trevlig sommar- och banträffs/slalombil av. Den såg lite skabbig ut när jag tittade på den och den läcker in vatten både i bagageutrymmet och via utrymmet under batteriet in i kupén och därför tvekade jag lite innan jag bestämde mig.
Det blev i alla fall affär och i helgen hämtade jag hem och den gick fint de 11 milen från Borås till Tjörn. Efter tvätt, vaxning och städning börjar den se riktigt fin ut och efter tre dygn med upprivna mattor och en stöveltork igång börjar den torka upp invändigt också.
Kort sammanfattning av bilen skick; den har ägts av en äldre man i Lidköping mellan 1992 och 2010 och gått ganska lite under den tiden (besiktningspapper finns), de senaste två åren har den fått lite grundläggande service men mest stått still i garage. det står ca 8000 mil på mätaren och kanske har den inte gått mer men det är ju svårt att säga. Bilen verkar vara i väldigt oskruvat orginalskick (förutom en osnygg montering av nya högtalare i sidopanelerna bak (om någon har svarta paneler i bra skick liggande är jag intresserad...) och inredningen är väldigt hel och snygg bortsett från några små sprickor i instrumentpanelen.
Så, vad är det så som skall göras?
* Prio ett är att få bilen torr invändigt och att göra rent och snyggt både invändigt och utvändigt.
* Hålet under batteriet skall svetsas igen.
* Läckan(läckorna?) bak som verkar vara runt lamporna skall åtgärdas.
* Kofångarna har fått sig en tryckare både bak och fram och är lite intrycka vilket skall justeras.
* Motor- och växellådsolja samt kylvätska skall bytas.
* Bromsarna skall plockas ner och ses över, troligtvis blir det nya skivor och belägg fram och stålomspunna slangar runt om samt ny bromsvätska.
* Jag funderar på en ny, lite sportigare ratt, kanske en sådan här http://www.rallydesign.co.uk/product_in ... s_id=13918?
Jag är även sugen på lite sportigare men tidstypiska fälgar som Compomotive CXN eller de som sitter på Amoz eller något annnat liknande (någon som har tips eller ideér?).
På lite längre sikt och när jag provat på lite bankörning så får det väl bli lite ytterligare saker:
* Nya stötdämpare
* Hårdare fjädrar?
Jag är nybörjare när det gäller Porsche och har inte haft något annat än rena bruksbilar de senaste tio åren så alla tips och synpunkter är välkomna, framför allt vad gäller val av bromsar, stötdämpare och liknande!
Här är några av säljarens bilder på hur bilen såg ut innan jag hämtade den:
\\ Kalle
Det blev i alla fall affär och i helgen hämtade jag hem och den gick fint de 11 milen från Borås till Tjörn. Efter tvätt, vaxning och städning börjar den se riktigt fin ut och efter tre dygn med upprivna mattor och en stöveltork igång börjar den torka upp invändigt också.
Kort sammanfattning av bilen skick; den har ägts av en äldre man i Lidköping mellan 1992 och 2010 och gått ganska lite under den tiden (besiktningspapper finns), de senaste två åren har den fått lite grundläggande service men mest stått still i garage. det står ca 8000 mil på mätaren och kanske har den inte gått mer men det är ju svårt att säga. Bilen verkar vara i väldigt oskruvat orginalskick (förutom en osnygg montering av nya högtalare i sidopanelerna bak (om någon har svarta paneler i bra skick liggande är jag intresserad...) och inredningen är väldigt hel och snygg bortsett från några små sprickor i instrumentpanelen.
Så, vad är det så som skall göras?
* Prio ett är att få bilen torr invändigt och att göra rent och snyggt både invändigt och utvändigt.
* Hålet under batteriet skall svetsas igen.
* Läckan(läckorna?) bak som verkar vara runt lamporna skall åtgärdas.
* Kofångarna har fått sig en tryckare både bak och fram och är lite intrycka vilket skall justeras.
* Motor- och växellådsolja samt kylvätska skall bytas.
* Bromsarna skall plockas ner och ses över, troligtvis blir det nya skivor och belägg fram och stålomspunna slangar runt om samt ny bromsvätska.
* Jag funderar på en ny, lite sportigare ratt, kanske en sådan här http://www.rallydesign.co.uk/product_in ... s_id=13918?
Jag är även sugen på lite sportigare men tidstypiska fälgar som Compomotive CXN eller de som sitter på Amoz eller något annnat liknande (någon som har tips eller ideér?).
På lite längre sikt och när jag provat på lite bankörning så får det väl bli lite ytterligare saker:
* Nya stötdämpare
* Hårdare fjädrar?
Jag är nybörjare när det gäller Porsche och har inte haft något annat än rena bruksbilar de senaste tio åren så alla tips och synpunkter är välkomna, framför allt vad gäller val av bromsar, stötdämpare och liknande!
Här är några av säljarens bilder på hur bilen såg ut innan jag hämtade den:
\\ Kalle