924 -84

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: 924 -84

#16 Post by s99kalle »

Det var ju ett tag sedan sist men med småbarn i huset är tid en bristvara och därför har jag prioriterat biljobb framför att sitta vid datorn...

Till att börja med är växellådan svetsad och har fått nya icke-koniska pluggar monterade:
Image

Sedan är det ju en massa andra delar som man ändå kommer åt så bra när man har ute växellådan, fästena var ju dessutom helt slut och är nyinförskaffade:
Image

Avgasröret polerat:
Image

och växellådan rengjort och målad innan montering:
Image

Nu är allting på plats igen (bild kommer förhoppningsvis) och nästa punkt på listan är kamremsbyte.

\\ Kalle
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
Dirfors
S-Poster
Posts: 184
Joined: 2010-02-22 20:12:31
Telefon: 0767860514
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1984
Location: Göteborg
Contact:

924 -84

#17 Post by Dirfors »

Det är något speciellt med att montera tillbaka fräscha delar :)
Porsche 944 N/A -84
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22391" onclick="window.open(this.href);return false;

Trummis i All Used
http://www.myspace.com/allusedmain" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: 924 -84

#18 Post by s99kalle »

Det har blivit ett tag sedan jag uppdaterade den här tråden men tiden har inte riktigt räckt till och mekandet har prioriterats före datorjobb...

Kamremsbytet gick planenligt men sedan kom turen till bromsarna... Fram var det inga problem mer än att en bromsrenovering borde gjorts för länge sedan men bak visade det sig att det inte fanns några belägg kvar alls på ena sidan, ändå hade den gått igenom besiktningen. Efter inköp av nya backar och trummor från Utzon fick jag ihop allting tillsammans med stålomspunna slangar från Hel och med ATE Blue Racing bromsvätska hoppas jag att bromsarna skall vara redo för lite slalom och bankörning.
Image

Medan jag väntade på bromsdelarna gav jag mig på framskärmarna och de tragiska resterna av framspoilern och efter mycket slipning, knackning och spackling tycker jag att resultatet är helt ok.
Image

Med nya baklampor och dörrhögtalare från en 944 S2 köpta på Ebay från England var det dags för besiktning vilket gick strålande med blankt papper. Sista detaljen på plats innan säsongen var en Momo Prototiporatt och förra helgen var det premiär med besök i Borås på PCS mingel och marknad och till helgen blir det slalompremiär på Stora Holm...
Image
Image

Nu är planerna närmast att njuta av bilen och försöka hinna med några slalomkörningar och förhoppningsvis lite bana sedan med erfarenhet från det uppgradera chassit lite till vintern, nu sitter det orginalstötdämpare från -84 på den... Följer även med intresse diskussionerna (de vettiga) om lite sansat trim för att plocka ur några hästar till. Vi får se vad tiden och plånboken räcker till.

\\ Kalle
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: 924 -84

#19 Post by s99kalle »

Jag vill även passa på att tacka alla här på forumet som hjälpt till och svarat på frågor under vintern, ingen nämnd, ingen glömd!

\\ Kalle
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
laakso
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2009-05-12 14:25:32
Telefon: 0767677224
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1993
Location: Uppsala
Contact:

Re: 924 -84

#20 Post by laakso »

Snygg ratt. Var köpte du den?
968 -93

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: 924 -84

#21 Post by s99kalle »

Ratten köpte jag på tillbilen.se men det var ganska mycket strul från deras sida och många telefonsamtal innan den dök upp. Det är ju dock en Momoratt så jag antar att de flesta som säljer Momo kan ta hem den.

\\ Kalle
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -84

#22 Post by gegge »

Vad glad jag blir när jag ser en orginal 924 med så fin inredning. Bilden på ratten och varvräknaren i centrum är en ren fröjd :D
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -84

#23 Post by patand »

gegge wrote:Vad glad jag blir när jag ser en orginal 924 med så fin inredning. Bilden på ratten och varvräknaren i centrum är en ren fröjd :D
Instämmer till 100%! :d=:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4618
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -84

#24 Post by Cédric »

Riktigt stiligt, fortsätt såhär ! Prototipon sitter perfekt, och den snygga radion :)

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: 924 -84

#25 Post by s99kalle »

Så har jag och sannolikt även bilen gjort slalompremiär med PCS på Stora Holm i helgen vilket var fantastiskt roligt . Det är ju första gången jag haft chansen att pressa bilen lite mot sina gränser och jag är verkligen imponerad, den är ju fortfarande helt orginal men ändå riktigt körbar i sådana samanhang. Lite överraskande blev resultatet en 7:e plats bland 27 bilar utan klassindelning med bl.a. en klase GT3:or, GT2:or och turbobilar bakom mig.

Det här gav helt klart mersmak och det skulle vara intressant att se hur den går med lite styvare chassi och vassare däck... Tips på lämpliga val av komponenter och inställningar från er som redan testat er fram lite mottages tacksamt. Tanken är att ha en bil med en hel del vardagskomfort kvar så att det går att använda den till annat än slalom och bankörning men ändå styva upp den lite. Hur hög (eller låg) är lämpligt? Lite markfrigång skadar ju inte... Hur hårda fjädrar och torsionsstavar funkar för vanlig landsvägskörning och är det orginalbussningar som gäller ellr funkar det med något hårdare?

Det finns ju säkert en massa åsikter om detta men lite tips från er som redan provat vore intressant!

\\ Kalle
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4618
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -84

#26 Post by Cédric »

Skitkul att du har fått prova gasa på riktigt, det är verkligen sjutk skoj att pressa bilen ! Grattis för gott resultat!

Vore jag dig skulle jag kolla på ErikD s 924 här på forumet, han är iof usel på att uppdatera sin tråd men har ganska vettigt uppgraderad bil, den är svinskoj att köra i konbana!

Det prisvärda receptet lyder:

25.5mm torsionsstavar bak (finns att köpa överallt på forumen, från 968)
43N/mm - 250lb/inch fjädrar fram (om jag minns rätt) + "coil over" kit från rally-design.co.uk
GAZ justerbara dämpare runt om, köpta från rally-design.co.uk
Nya bussnignar (jag själv har hårdare bussnignar från superflex, kostar nästan gratis)
Ultralätta aluminiumfälgar(plåtfälgar) från citroen i 15", finns på skroten, väger luft :)
På bana är Rdäck överlägset vad gäller styrsel och hållbarhet, för konbana är det knepigt för då hamnar du R-klassen, där är ett gäng riktigt vassa "sportdäck" att föredra, men då måste du nästan till 15" för att kunna hitta bra grejer. MEn Erik kör nåt falken däck på sina 14" för konbana och dom är faktiskt rätt skapliga.
Justera in lite mer sportiga hjulvinklar, mer negativ camber helt enkelt. Hur mycket beroende på vilka däck du kommer ha.

Vill du jobba vidare så kan tex ett set krängare från en 968 vara trevligt (men då krävs lite ombyggnad fram). Med detta kit ovan kommer bilen kännas väldigt alert, även fast det inte är hårt i rejsbilssammanhang. Bilen blir fortfarande trevlig på landsväg, beroende på hur du justerat in dämparna såklart.

Mit största tips är dock att fortsätt ett tag till med orginalbil och försök lära dig att maxa bilens gränser, då kommer du uppskatta uppgraderingarna mycket mer (och så har du tid på dig att köpa på dig grejer). Ett set bra däck er en bra början.

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: 924 -84

#27 Post by s99kalle »

Lite bilder från i lördags:

Image
Fotograf: Petter Lilled

Image
Fotograf: Petter Lilled

Image
Fotograf: Petter Lilled

Image
Fotograf: Fredrik Nystedt

\\ Kalle
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: 924 -84

#28 Post by s99kalle »

Jag fick ett paket från england för ett par dagar sedan...

Image

(Torsionsstavarna hörde inte till det paketet men fick vara med på bild ändå...)
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4618
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -84

#29 Post by Cédric »

sweet!! Det där kommer bli riktigt trevligt. Är det något kolvstångsskydd på framdämparna?

Kan fö rekomendera flång nya topplagringar från porsche center, sist jag köpte ett gäng kostade dom 128:-!!! Men dom måste kompletteras med en liten svarvad hylsa av någon förklarlig anledning, saknas jämfört med orginalbitarna.

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: 924 -84

#30 Post by s99kalle »

Det sitter ingen gummidamask på framdämparna, bara de vita genomslagsskydden som syns på bilden. Om det är samma diameter på stången som orginal borde man ju i och för sig kunna flytta över damaskerna...

Jag blir inte riktigt klok på topplagringarna; Utzons bild stämmer ju med Haynes och är bara själva lagret:
Image

Söker jag på artikelnumret får jag hela delen inklusive gummit för betydligt mer pengar:
Image

Vad är det du har bytt och hur ser det ut egentligen, jag tycker inte att bilden i PET och i Haynes stämmer riktigt överens?
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users