924 -84

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924 -84

#166 Post by Janne J »

patand wrote:Oj vilket rent o snyggt motorrum! :#pray:
Håller med, bra jobbat Kalle.

Vi ses!
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: 924 -84

#167 Post by s99kalle »

Tackar!

Nu är den godkänd på besiktningen också.
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: 924 -84

#168 Post by s99kalle »

Det blir inte alltid som man tänkt sig. Hade inga konkreta planer för vinterns uppdateringar men en bromspedal som börjat sjunka sakta vid inbromsning indikerade att det var dags att se över huvudcylindern. Lite efterforskning tyder på att det inte finns renoveringssatser till 924:an utan det är nytt som gäller.

Sedan märkte jag för ett tag sedan en blöt fläck under bilen som ganska snabbt kunde härledas till en läckande kylare. En kylare som såg ut att vara i bra skick men efter provtryckning och kontroll dömdes ut helt... Här gäller det omvända, nya kylare finns inte att få tag på utan det är renovering som gäller.

Nu har jag en ny huvudcylinder och en nybyggd kylare på den gamla stommen som ligger och väntar på montering och därmed är det mesta av utrymmet för nya projekt förbrukat. Inga särskilt roliga uppdateringar men det är ju skönt om man kan bibehålla den fantastiska tillförlitligheten bilen haft hittills.
20160131_201901.jpg
20160131_190810.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: 924 -84

#169 Post by s99kalle »

Skulle behöva lite akut hjälp med en kylarrelaterad fråga; forum/viewtopic.php?f=3&t=31693
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Uppdatering

#170 Post by s99kalle »

Lite kort sammanfattning sedan sist:
Efter många turer fram och tillbaka fick jag en korrekt hopmonterad och målad kylare.

Med kylaren monterad och en ny huvudcylinder på plats har det blivit en slalom med PCS väst och sedan två dagar på Knutstorp, först i R1 och sedan klassik.
13130837_1008919575810966_2211509105029383733_o.jpg
13147797_1008918502477740_2228753003626066578_o.jpg
Stort tack till Magnus Ingelsten för bilderna!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: 924 -84

#171 Post by s99kalle »

Jaha, vet inte riktigt hur man skall skriva ner det här. Den här tråden kunde slutat här...

Efter en sommar med segling tänkte jag avsluta säsongen med en sista slalomtävling och PCS banmöte på Knutstorp. Slalomen gick riktigt bra och förbättrade mig för varje åk. Tog en andraplats både i tävlingen och totalt i konkurrens med PCSR-preppade 944:or som man kan diskutera om de skall gå i klassikgruppen.

I söndags körde jag ner till Knutstorp för årets sista bankörning. Vädret var perfekt, bilen gick bra och jag började hitta rytmen i slutet på första körpasset när det hände. I slutet på start och målrakan när jag skulle börja bromsa hände ingenting. Först trodde jag att bromsarna överhettat och tog dåligt men jag kunde snabbt konstatera att det var mycket värre än så. Pedalen gick i botten utan något som helst motstånd och det fanns inga bromsar alls. Enda alternativet var att styra rakt ut i sandfållan och efter det var jag bara passagerare. Räcket och däcksvallen närmade sig obehagligt fort och någonstans på vägen började bilen glida sidledes. Som tur var voltade den inte och till slut slog jag i med hela sidan i däcksvallen.

När den första chocken lagt sig kunde jag konstatera och jag verkade vara ok. Körningen flaggades av och bilen bärgades och det gick ju fort att slå fast att bilen inte klarat sig lika bra som jag. Hela vänster sida var intryckt och bilen var full av glassplitter och grus.
Efter att jag fått lugna ner mig lite till, börjat städa ut bilen, fått bytt ett däck och böjt tillbaks de värsta skadorna visade det sig trots att allt att karossen ser rak ut, hjulvinklarna verkar stämma och att den är körbar bortsett från att den saknar bromsar. Jag fick hjälp av världens bästa vänner som hyrde ett bilsläp i Göteborg, körde ner och hämtade mig och bilen och körde hem oss till Tjörn.
20160925_134536.jpg
20160925_134649.jpg
20160925_134656.jpg
Där och då hade jag nog kunnat sälja bilen för ingenting på plats men efter lite noggrannare undersökningar i lugn och ro är det inte så illa som det först verkade. Framskärm och framspoiler är nog inga problem att knacka till. Bakskärmen bör nog också gå att få till, värst är det med tröskeln som är helt intryckt i hela sin längd. Det jag behöver är en ny förardörr med ruta (gärna vit) och en vänster baklykta. Är det någon som har liggande får ni gärna höra av er!

Återstår gör också att utreda orsaken till haveriet. Jag vet nu vad som hände men inte hur. Den ena kolven i hjulcylindern på vänster bak hade hoppat ur cylindern med resultat att allt tryck i systemet försvann. Detta borde ju vara helt omöjligt, kolven bör ju vara så lång att det även med helt utslitna bromsbackar finns goda marginaler kvar. Alla delar i bromssystemet är bytta under de senaste åren och nästa steg nu blir att plocka isär bakbromsen och jämföra delarna med de gamla orginaldelarna som jag har liggande men det ligger ju nära till hands att misstänka att det är något som inte stämmer med de nya hjulcylindrarna. En annan fråga jag funderat på är varför jag inte hade bromsverkan på två hjul? Det är ju det som är tanken med ett två-kretssystem. I och för sig beter sig ju systemet likadant när man luftar, att pedalen gå i botten men hela poängen med ett två-kretssystem är ju att man skall ha bibehållen bromsverkan på två hjul vid ett läckage?

Den första uppgivenheten har i alla fall ersatts med viss optimism och planen nu är att försöka få ordning på bilen igen även om det kommer att få lov att ta tid. Med tanke på att jag höll runt 150 km/h när jag gick av kunde det ju slutat riktigt illa och just nu är jag mest nöjd med att jag själv mår bra.

Avslutningsvis ett stort tack till Hasse och Janne J för hjälp och stöd på Knutstorp!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924 -84

#172 Post by Janne J »

Vi var alla väldigt glada att du hade klarat dig utan fysiska skador, att du var lite tagen av allvaret när vi satt och åt lunch efteråt märktes.

Materiella ting går att ersätta och nu när du har haft tid att titta lite noggrannare verkar det ju som att bilen går att reparera med rimliga insatser.

Nummer ett är fortfarande att du klarade dig så bra.

Ha det gott

Janne
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 924 -84

#173 Post by Bathory »

Trist.
Skönt att du är ok & det är det viktigaste

Förhoppningsvis så har jag en reservdelsbil inom kort & då kan jag bistå med en tröskel till dig (förutsatt att den är ok) & Bobo har visat sig väldigt duktig på att fixa sådant så jag är övertygad att den rullar till nästa säsong. :)

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924 -84

#174 Post by gtBen »

Jag stod på taket till restaurangen när det hände, det kunde gått illa och kändes bra när du kom ur bilen själv på direkten. Det blev ett rejält skrammel när du åkte in i däcksvallen, men du hade nog vält om den inte stått där.
Nästa gång jag var uppe på taket hade en 996/997 precis kört rakt fram in i däcken, varför det hände vet jag inte.
När man tänker tillbaka på det så är avkörnings-zonen efter lång-rakan väldigt kort, hur hård smäll blir det om en modern GT3:a kör av i full fart utan några bromsar? Sedan så har de makadam-liknande storlek på stenen och den är inte av pimpstens-typ utan mycket tyngre.

Tack och lov gick det bra ...denna dag :roll:
Plåt bitar finns det gott om

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -84

#175 Post by Cédric »

Tungt, men tur att både du och bilen klarade er relativt bra. Skönt att bågen är på plats, det kan verkligen gå fort åt skogen när det väl händer..

Låter märkligt med bromsarna, låter nästan som nånting konstigt med bromscylindrarna. Eller hände kanske något med backarna så inget höll emot kolven? Känner bara en annan som åkt på bromsbortfall på en ford transit, tvåkrets fungerade inte då heller.

Kämpa på, så är du nog på banan igen !!

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -84

#176 Post by [Bobo] »

Som sagt skönt att höra att du klarade dig! Det är det viktigaste trots allt.
Hojta till om du behöver någon hjälp med plåt eller lack framöver! :wink:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: 924 -84

#177 Post by s99kalle »

Tack för allt stöd, jag har börjat landa lite nu. Fortfarande mest nöjd med att det gick så pass bra och att jag hade båge och riktig stol och bälte i bilen.

Jag kan intyga att avåkningszonen känns väldigt kort när man passerar den på väg mot däckstravarna...
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

Henrik Gårblad
NA-Poster
Posts: 31
Joined: 2012-11-02 17:23:43
Telefon: 0708228973
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1976
Location: Varberg
Contact:

Re: 924 -84

#178 Post by Henrik Gårblad »

Vilken tur att det gick bra . Jag har en vit dörr över om du är intresserad Med vänlig hälsning Henrik

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: 924 -84

#179 Post by s99kalle »

Hade ju kunnat passa bra, har ju redan din gamla växellåda i bilen.
Är det från samma bil?
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 924 -84

#180 Post by Eddie Varvstopp »

Fy tusan vad obehagligt :( . Men skönt att du klarade dig. Jag dammade av med min (inte lika dramatiskt) men lyckades kröka bärarmen bak, så kolla bilen en extra gång. Dessa bilar verkar vara stabila i infästningarna så om något är krökt så är det sannolikt inget allvarligt.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users