924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Widegren
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2008-08-07 12:05:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#31 Post by Widegren »

Så, nu behöver jag lite råd och tips till mitt projekt... Är det värt mödan att fixa fram ett extraktorgrenrör? Mer än att det känns bra att säga att man har ett... =)
Du är bara avundsjuk... :D
Always in the fastlane

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#32 Post by Samuelf »

Widegren wrote:
Så, nu behöver jag lite råd och tips till mitt projekt... Är det värt mödan att fixa fram ett extraktorgrenrör? Mer än att det känns bra att säga att man har ett... =)
Du är bara avundsjuk... :D
Mnjä... Marcus och jag pratade om att skaffa extraktorgrenrör långt innan du handlade din bil med extraktorgrensil. ;)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#33 Post by [Bobo] »

Samuelf wrote: Ett korrekt designat extraktorgrenrör kan och ska ge mer effekt. Finns en massa vetenskap bakom det. Tror att 4-2-1 är vanligast på 924, eftersom man kan få ett lite bredare effektspektrum än 4-1... 4-1 kan ge en högre effekttopp om jag inte fattat fel.

Ett extraktorgrenrör -brukar- väl oftast ha lite bredare kanaler och vara avstämt så att avgasimpulserna ger optimalt mottryck osv. Jag har inte full koll på det men det låter ju bra. ;)

Ytterligare en faktor är det kombinerade värdet av psykfaktorn och det estetiska intrycket. Det SER grymmare ut med ett extraktorrör. ;)
Så det finns inga siffror som säger att ett extraktorgrenrör ger en viss effektökning?
Lite som med öppet luftfilter alltså?! :?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#34 Post by Samuelf »

[Bobo] wrote:
Samuelf wrote: Ett korrekt designat extraktorgrenrör kan och ska ge mer effekt. Finns en massa vetenskap bakom det. Tror att 4-2-1 är vanligast på 924, eftersom man kan få ett lite bredare effektspektrum än 4-1... 4-1 kan ge en högre effekttopp om jag inte fattat fel.

Ett extraktorgrenrör -brukar- väl oftast ha lite bredare kanaler och vara avstämt så att avgasimpulserna ger optimalt mottryck osv. Jag har inte full koll på det men det låter ju bra. ;)

Ytterligare en faktor är det kombinerade värdet av psykfaktorn och det estetiska intrycket. Det SER grymmare ut med ett extraktorrör. ;)
Så det finns inga siffror som säger att ett extraktorgrenrör ger en viss effektökning?
Lite som med öppet luftfilter alltså?! :?

Bobo
Jodå, extraktorgrenrör ska ge 5-10% mer effekt, så det är nog inte alls placebo i samma utsträckning som ljudet ett öppet filter ger...

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#35 Post by [Bobo] »

När jag letade efter nytt extraktorgrenrör (i samband emd att jag tittade på den 924:an som Widegren köpte)
så verkade det inte helt lätt att få tag på...
Har du hittat beg/nytt någonstans?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#36 Post by Samuelf »

[Bobo] wrote:När jag letade efter nytt extraktorgrenrör (i samband emd att jag tittade på den 924:an som Widegren köpte)
så verkade det inte helt lätt att få tag på...
Har du hittat beg/nytt någonstans?

Bobo
Brorsan har ett gammalt trasigt hängandes med en glödande flamlampa i ena änden som taklampa... Jag tänkte måtta på det och svetsa mig en kopia på jobbet... Nån nytta ska man väl ha av att vara licensierad TIG-svetsare med rörlicenser på både svart och vitt. Nån som har kontakter som kan tänka sig att skära ut flänsar? =)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#37 Post by [Bobo] »

Samuelf wrote:
[Bobo] wrote:När jag letade efter nytt extraktorgrenrör (i samband emd att jag tittade på den 924:an som Widegren köpte)
så verkade det inte helt lätt att få tag på...
Har du hittat beg/nytt någonstans?

Bobo
Brorsan har ett gammalt trasigt hängandes med en glödande flamlampa i ena änden som taklampa... Jag tänkte måtta på det och svetsa mig en kopia på jobbet... Nån nytta ska man väl ha av att vara licensierad TIG-svetsare med rörlicenser på både svart och vitt. Nån som har kontakter som kan tänka sig att skära ut flänsar? =)
Om jag fixar flänsarna, svetsar du ett extraktorgrenrör åt mig då?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#38 Post by Samuelf »

[Bobo] wrote:
Samuelf wrote: Brorsan har ett gammalt trasigt hängandes med en glödande flamlampa i ena änden som taklampa... Jag tänkte måtta på det och svetsa mig en kopia på jobbet... Nån nytta ska man väl ha av att vara licensierad TIG-svetsare med rörlicenser på både svart och vitt. Nån som har kontakter som kan tänka sig att skära ut flänsar? =)
Om jag fixar flänsarna, svetsar du ett extraktorgrenrör åt mig då?

Bobo
Jag ska kolla upp om jag kan köpa in rör via jobbet. Vi har rätt bra rabatter...

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#39 Post by [Bobo] »

Vad vill du ha för matreal i flänsarna? Rostfritt?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#40 Post by Samuelf »

[Bobo] wrote:Vad vill du ha för matreal i flänsarna? Rostfritt?

Bobo
Ptja, handlar väl mest om vilka böjar och rör jag kan få tag på...
Känner du nån som skär ut saker, alltså? Vatten eller laser?

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#41 Post by [Bobo] »

Samuelf wrote:
[Bobo] wrote:Vad vill du ha för matreal i flänsarna? Rostfritt?

Bobo
Ptja, handlar väl mest om vilka böjar och rör jag kan få tag på...
Känner du nån som skär ut saker, alltså? Vatten eller laser?
Känner en snubbe som känner en snubbe...
CNC funkar väl?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#42 Post by Samuelf »

[Bobo] wrote:
Samuelf wrote: Ptja, handlar väl mest om vilka böjar och rör jag kan få tag på...
Känner du nån som skär ut saker, alltså? Vatten eller laser?
Känner en snubbe som känner en snubbe...
CNC funkar väl?

Bobo
Absolut. Om jag kan få tag på rör och böjar i rostfritt så känns det väl som ett vettigt val. Blir en skön sång i systemet också. Lite dyrare, dock...

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#43 Post by Samuelf »

Då var bilen försedd med andra stolar än de som satt där innan. Yay!

Ser väl inte fullt lika clean ut men får hoppas att de andra stolarna hamnar i en bil med lite mer puts på. =)

Tog inga bilder men det kommer. Jag får väl erkänna att märket och logotypen på stolarna jag monterat är av minst sagt tveksam karaktär... Jag misstänker att hela bilen kommer att få smeknamn på grund av dem. ;)

Image

Jepp jepp... Min bil är vit och stolarna heter "Whitehooker." Lyckat.

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#44 Post by Samuelf »

Passade även på att skära lite i mattan och spana under golvmattorna. Har hittat mitt första mynt i bilen! En pfennig! ;D

Kommer nog att vilja montera ett baksäte igen, känns det som. Om inte annat för att få ett lastförskjutningsskydd av ryggstödet. Så jag får leta reda på nåt sunkigt till vrakpris att klä om. Kanske går att få det att matcha stolarna lite iaf. ;)

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 '78 - Samuelfs Noname än så länge

#45 Post by Samuelf »

En liten uppdatering såhär på fredagkvällen... Jag tänkte skaffa mig en arbetsorder. Besiktar eländet imorgon vid lunch. Håll ett par tummar, är ni snälla? =)

Jag får den inte att gå så vidare värst bra. Kan nån med magiska fingrar komma och smeka den lite? =)

Dels får jag inte nån vidare koll på vilket värde det faktiskt ska vara på tändningen. Enligt Haynes står det "-20" degrees... Antar att det är med vakuum bortkopplat? Och enligt klisterlappen i motorutrymmet så ska det vara "10 degrees" vilket stämmer rätt bra med hur Widegrens bil står med allt fortfarande inkopplat, förutsatt att det är -10 grader de menar och inte +10... Ugh.

Vi ställde iaf ner CO lite. Stod på runt 10-11 och ställde ner till strax under 3. Såg senare att det stod 2.0 på lappen i motorutrymmet. Nåja. 4.5 är väl den lagliga gränsen, right? =)

Sen så fixades lite småfel på elektroniken, såsom att tutan och blinkers slutat funka... Visade sig vara dålig löpskena vid ratten... Passade även på att byta till en lite sexigare ratt och ett sprillans nytt rattnav. Det blev en gammal Momo-ratt jag hade liggandes. Vet ej modellnamn. Ska ta kort på den vid tillfälle.

Sen blev det dags att pilla vidare på baksätet... Har fixat ett baksäte modell jättefult, så jag har försökt färga om det med textilfärg och vinylfärg. Får se om det blir nåt resultat. Det är ju ändå bara ett glorifierat lastförskjutningsskydd, right? ;)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users