924 -83 | Vintersläden

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Henka
Addict
Posts: 1233
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

Re: 924 -83 | Gulf

#46 Post by Henka »

Nu går det nog
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -83 | Gulf

#47 Post by [Bobo] »

Riktigt snygg!
Så ska min se ut! :D
Untitled.jpg
Men lite smalare tyvärr...
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -83 | Gulf

#48 Post by Samuelf »

Sexigt!

User avatar
podium
S-Poster
Posts: 116
Joined: 2010-10-04 20:15:05
Bilmodell: 951-86, 924-79
Contact:

Re: 924 -83 | Gulf

#49 Post by podium »

mmmm

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -83 | Gulf

#50 Post by [Bobo] »

Idag blev det en liten sväng med 924:an.
Efter att jag fixat det där glappet i gaspedalen, så gick bilen ännu bättre än tidigare. :D
Försökte mig på att ta mig in bakom instrumentpanelen för att byta lite lampor, men det tog stopp vid rattnavet och jag har ingen hylsa som är stor nog för att få loss ratten. :(
Då gav jag mig på instrumenten i mittkonsolen istället, med ungefär samma resultat....
Jag fick inte ut den helt enkelt.. Jag vågade inte slita så mycket, men jag fick känslan av att det skulle gå sönder om jag fortsatte, så jag la ner det projektet också....
Dessutom ser inte min mittkonsol likadan ut som den i min Haynes, vilket irriterar mig en aning...

Men jag fick snart ett nytt projekt att bita i..
Fläkten la av...
Säkringen är hel, men fläkten är död. :?
Antar att jag får leta efter en ny fläkt?!

När jag skulle åka och parkera bilen, klickade batteriet och inget mer hände....
Den startade på tredje försöket och gick som ingenting hade hänt...
Blir nog ett nytt batteri också.. :evil:

En tung dag i en 924-ägares liv...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -83 | Gulf

#51 Post by fälgen »

Hojta till om du behöver låna några verktyg, har några djupa hylsor som kan vara bra till ratten.

Vilken fläkt menar du, kupé eller motor? Surt i vilket fall som helst...

Blev det bra med gasen då?

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -83 | Gulf

#52 Post by [Bobo] »

fälgen wrote:Hojta till om du behöver låna några verktyg, har några djupa hylsor som kan vara bra till ratten.

Vilken fläkt menar du, kupé eller motor? Surt i vilket fall som helst...

Blev det bra med gasen då?
Vore bra om jag kunde låna en hylsa!
Kupéfläkten är det som är död... :(

Gasen blev bra... Nu rycker det inte längre. :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -83 | Gulf

#53 Post by Samuelf »

Spanat nåt på fläktrelä och jordpunkter? Felsökt fläkten genom att ge den direktström så nära själva fläkten som möjligt för att undanröja kontaktglapp och kabelbrott osv?

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -83 | Gulf

#54 Post by [Bobo] »

Samuelf wrote:Spanat nåt på fläktrelä och jordpunkter? Felsökt fläkten genom att ge den direktström så nära själva fläkten som möjligt för att undanröja kontaktglapp och kabelbrott osv?
Jag har inte gjort något mer än att konstatera att samtliga säkringar är hela...
El är ett par mil utanför min comfort zone....

Tidigare ägare har haft problem med att säkringen går när fläkten står på fullt, men det verkar inte som att det är det som är problemet den här gången... :?
Å andra sidan har jag noll koll på vad jag sysslar med, så det kan säkert vara en säkring ändå...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -83 | Gulf

#55 Post by Samuelf »

[Bobo] wrote:
Samuelf wrote:Spanat nåt på fläktrelä och jordpunkter? Felsökt fläkten genom att ge den direktström så nära själva fläkten som möjligt för att undanröja kontaktglapp och kabelbrott osv?
Jag har inte gjort något mer än att konstatera att samtliga säkringar är hela...
El är ett par mil utanför min comfort zone....

Tidigare ägare har haft problem med att säkringen går när fläkten står på fullt, men det verkar inte som att det är det som är problemet den här gången... :?
Å andra sidan har jag noll koll på vad jag sysslar med, så det kan säkert vara en säkring ändå...

Bobo
Jag tror minsann att du får ta en sväng ut till vårt garage. Ju fler porschekockar, dessto godare porschemos... ;D

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -83 | Gulf

#56 Post by [Bobo] »

Samuelf wrote:
[Bobo] wrote: Jag har inte gjort något mer än att konstatera att samtliga säkringar är hela...
El är ett par mil utanför min comfort zone....

Tidigare ägare har haft problem med att säkringen går när fläkten står på fullt, men det verkar inte som att det är det som är problemet den här gången... :?
Å andra sidan har jag noll koll på vad jag sysslar med, så det kan säkert vara en säkring ändå...

Bobo
Jag tror minsann att du får ta en sväng ut till vårt garage. Ju fler porschekockar, dessto godare porschemos... ;D
Tack för erbjudandet!
Det nappar jag på! :D

Hör av dig när tid finnes...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -83 | Gulf

#57 Post by QV_ »

enligt haynes så har bilar fråm 79 och framåt ständig matning till kupefläkten.
Om säkringen är hel så kommer fläkten att snurra oavsett hur reglaget står.
På cabben så har jag kopplat in en extra brytare för att kunna slå av kupefläkten helt eftersom behovet av kupefläkt är inte alltid så stort när taket är borta.

Desutom verkar det vara mera regel än undantag att kupefläkten rasar på dessa bilmodeller. På cabben så var hela motordelen runt kolen helt nersmält.

Jag gjorde inget "fulmeck" och tog ur värmepaketet för att fixa kupefläktmotorn och det tog runt 4 timmar att byta ut paketet. (- paket renovering) dock så hade jag motorn ur så att släppa på slangarna till värmepaketet i motorutrymmet var inga bekymmer.


/Janne

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -83 | Gulf

#58 Post by [Bobo] »

QV_ wrote: Jag gjorde inget "fulmeck" och tog ur värmepaketet för att fixa kupefläktmotorn och det tog runt 4 timmar att byta ut paketet. (- paket renovering) dock så hade jag motorn ur så att släppa på slangarna till värmepaketet i motorutrymmet var inga bekymmer.

/Janne
Låter inte som ett projekt jag klarar av... :(
Har försökt byta lampor i instrumentpanelen i en vecka snart....

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 | Gulf

#59 Post by Cédric »

Min fläkt på 931an gick jäkligt trögt, orkade knappt runt. Visserligen gick inga säkringar men det kom inte så mycket luft. Jag löste det "fulvägen" eftersom jag helst inte vill lyfta bort instrumentbrädan. Inte så svårt projekt, men man är tvungen att "såga ur " den och limma den tillbaka. Finns nog bilder i min biltråd nånstans..

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -83 | Gulf

#60 Post by [Bobo] »

Cédric wrote:Min fläkt på 931an gick jäkligt trögt, orkade knappt runt. Visserligen gick inga säkringar men det kom inte så mycket luft. Jag löste det "fulvägen" eftersom jag helst inte vill lyfta bort instrumentbrädan. Inte så svårt projekt, men man är tvungen att "såga ur " den och limma den tillbaka. Finns nog bilder i min biltråd nånstans..
Återigen ett projekt som ligger långt utanför min comfort zone.... :(

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users