Jag har länge tänkt att en 924 skulle vara den ultimata vinterbilen. Jag har lika länge tänkt att det vore synd att "förstöra" en 924 genom att använda den i den saltblandade snöslask som vi har i Linköping.
Jag började sedan tänka att jag skulle tycka det var ok att använda en 924 som vinterbil sålänge den är tillräckligt skabbig vid inköp för att vara rimligt att kunna fixa i ordning till en fin 924.
Så letandet startade och de pågick till jag hittade denna tillsammans med en kompis som köpte en vit 924. (samma ägare hade två 924 till salu)
Denna silvriga var tillräckligt ful för vinterbruk. Dessutom hade den sådant trevligt såsom dogleg låda och vinterdäck.
Den var inte startad på ett gäng år samt att den läckte från trågpackningen.
Bilen köptes in och fraktades av en kompis till garaget för närmare inspektion.

I garaget lyckades vi få liv i motorn (knappt). Den gick ruskigt dåligt. Kammen stod rätt och den tände som den skulle.
Så jag mätte kompressionen i motorn och den variera mellan 6 och 10 kg/cm2.
Jaha....dags att riva toppen.

Toppackningen är ny så det är någon annan som ahr varit och forskat på samma sak som mig.
1an är blöt för att jag fyllde på bensin för att kolla läckage. Det var det. 2an har en spricka på en av ventilerna. Det är även någon skum beläggning på ventilerna (gått för fett kanske)
Ska det vara något djup på förbränningskamrarna? Funderar på hur mkt toppen är planad.
Så detta är situationen idag. Ska titta om jag kan hitta ett komplett bra begagnat topplock till vettig peng alternativt komplett motor.
Är det någon som har detta så hojta till så har ni möjligheten att göra en nybliven 924 ägare glad