Page 10 of 14

944 Turbo -86 | Gamle svarten

Posted: 2015-05-26 21:44:59
by fälgen
Hann med en timme till i garaget ikväll, så nu är toppen bortplockad.
ImageUploadedByTapatalk1432672590.797413.jpg
ImageUploadedByTapatalk1432673046.710292.jpg
Kolvarna är märkta 1 och T5A på ovansidan, går det att avgöra vad det är för kolvar ifrån det, eller finns det fler märkningar?
ImageUploadedByTapatalk1432672752.706657[attachment=1]ImageUploadedByTapatalk1432672752.706657.jpg
Såklart var det som Karl sa också, bara att plocka bort kamremmen, fattar inte varför jag inte lyckades igår =)

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

Posted: 2015-06-11 14:48:28
by jockes
Hej!

Här har du tråden jag nämnde på kafferepet:
Blown 944 Hybrid Stroker DIY Guide

Nu när du ändå skaffat en till och inte har någon brådska :wink:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

Posted: 2015-06-11 20:47:10
by fälgen
jockes wrote:Hej!

Här har du tråden jag nämnde på kafferepet:
Blown 944 Hybrid Stroker DIY Guide

Nu när du ändå skaffat en till och inte har någon brådska :wink:
Tack för länken, har inte sett den förut så nu har jag lite kvällsläsning. Ska sätta lite fart med turbon snart igen, att åka med i din bil och känna turbotrycket gav mersmak :D

944 Turbo -86 | Gamle svarten

Posted: 2015-12-01 22:25:42
by fälgen
Dags för ett trådlyft då det börjar hända lite med motorn.

Har demonterat det sista och ska inom kort handla lite nya delar.

Några minnesbilder på dreven till balansaxlarna mm.
Image
ImageImage
Image

På sista bilden är det vattenpumpen med någon beläggning på, det ser ut som rost men är lätt att torka bort och är inte magnetiskt (vet inte om rost är det?). Någon som vet vad det är och om det är normalt?

Pumpen är inte så gammal, men har varit med om en trasig topplockspackning.

Ikväll vägde jag mitt turbo cup oljetråg (944.101.201.6R) och jämförde med ett vanligt tråg (944.101.204.0R). Turbo cup tråget är i magnesium och vägde 3.6kg, jämför med det vanliga som vägde 5.8kg. Skillnaden är alltså 2.2kg. Vägde med badrumsvåg så det är kanske inte helt exakt.
Image

Turbo cup insuget väger ca 2.8kg, vet tyvärr inte vad ett vanligt insug väger ännu.

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

Posted: 2015-12-05 20:00:16
by mijo
Mitt vanliga turbo-insug väger 4,1 kg enligt badrumsvågen.

Tror dock inte vikten var anledningen i första hand till magnesium på TC, utan värmeavledning.

Du kan nog få bra betalt för insuget och tråget, Turbo Cup börjar stiga rejält i pris och många återställer rejsade bilar.

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

Posted: 2015-12-06 09:25:06
by bbellman
Var nyligen ett helt nytt magnesium insug till salu i tyskland för 1300euro!

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

Posted: 2015-12-06 09:45:04
by fälgen
Insuget är redan sålt till en som saknade det på sin turbo cup. Känns bra att det hamnar på rätt bil och jag kunde inte motivera att behålla det när jag har massa utgifter på motorn.

Oljetråget kommer jag lägga upp på vinden tills rätt köpare dyker upp. Tipsa gärna om ni vet någon som behöver ett :D

944 Turbo -86 | Gamle svarten

Posted: 2016-06-27 20:56:51
by fälgen
Här har det stått still länge, men igår hade jag plötsligt några timmar över och började inventera motordelarna som ligget överallt i garaget. Statusen är att ett nytt block inhandlades hos Sandén i slutet av förra året och mina kolvar och stakar flyttade vi över.

Har även köpt ny koppling, tryckplatta, uttrampningslager, oljepickup och alla (?) packningar som behövs. Toppen renoverades för något år sen så den borde vara ok som den är. Men sen har det inte hänt något med den här bilen förrän igår.

Nu har jag börjat tvätta lite delar och då känns det iallfall som att jag är igång. Ambitionen är inte att det ska bli blankt, men man du kunna ta överallt utan att bli skitig. En kväll till med tandborsten så får blocket duga.

Förhoppningen är att få motorn tät under sommaren, dvs topp, oljetråg och diverse annat på plats. Nästa sommar hoppas jag ha bilen på vägen igen.

Skitigt
Image

Efter någon timme med borste
Image
Image

944 Turbo -86 | Gamle svarten

Posted: 2016-12-28 10:17:55
by fälgen
För någon vecka sen insåg jag att det var ett år sen jag var hos Sandén och köpte delar. Hög tid att lägga lite tid på den här bilen igen med andra ord.

Har lagt några timmar på att skrapa bort gamla packningar och tvätta delar och förberett för att börja sätta ihop motorn.

Blocket tvättas
Image
Ser ut som det gjorde för 1.5 år sen, men det är ett annat block så lite har hänt.

Efter mycket jobb att få ur gamla rester av Loctite monterade jag toppbultarna med Loctite 270.
Image

Jag byter tråg till ett ifrån 89 som jag hade liggandes, det är lite bättre flänsar i det för att hålla oljan i närheten av pickupen. Det satt en oljenivågivare i den som tas bort och ersätts med ett lock och packning som finns som reservdel.
Image

Eftersom tråget är djupare behövs även en annan pickup, känns också bra att byta till en ny.
Image

Är osäker om min oljesticka är rätt längd för det här tråget, så här långt sticker den ned. Se separat tråd med frågor http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =3&t=32708" onclick="window.open(this.href);return false;
Image

Vattenpumpen till turbon har inte funkat sen innan jag köpte bilen, så den plockades isär och fick igång den genom att rengöra kollektorn och kolen. Får se om den håller i längden eller om kolen är för slitna.
Image

Upptäckte att oljeavskiljaren var sprucken, så försöker hitta en begagnad.
Image

Plockade ur kamaxeln igår för att kontrollera att det sitter rätt kam i bilen och för att rengöra och byta alla packningar.
Skruven till kamdrevet satt hårt! Blev förvånad när jag monterade tillbaka att den bara skulle dras med 65Nm.
Image

Det sitter en väldigt tunn packning på axeln, den gamla var nästan helt bortsliten, fick leta en stund innan jag hittade den.
Image

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

Posted: 2016-12-28 10:41:51
by [Bobo]
Bra jobbat! :D
Skönt att se att någon får något gjort i det där området iallafall...

Bobo

944 Turbo -86 | Gamle svarten

Posted: 2016-12-30 21:04:26
by fälgen
Tack Bobo, skulle inte säga att jag får så mycket gjort men en halvtimme här och där ger resultat till slut.

Har haft iväg toppen på planing och hämtade den häromdan.
Image
Han hade en vakuumsug för att kolla ventilerna, alla var täta förutom den sista. Det räckte som tur var att ta ut ventilen och rengöra och återmontera. Toppen har inte gått många hundra mil sedan den är renoverad av Sandén så jag gör inget mer åt den.

Ventiltryckarna ligger i olja och väntar.
Image

Är det lönt att försöka suga ur oljan och få i ny? Hur hårda ska de vara att trycka in? Testade bara lite lätt med tummen och då kunde jag inte trycka in dem.

Nu kan jag nog inte skjuta på monteringen längre, nästa vecka åker toppen på. Äntligen :D

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

Posted: 2016-12-31 10:39:50
by Sebastu
Vilket snyggt jobb! Och snyggt garage!
Är det ett egenbygge med det välvda taket? Hur högt får du upp bilen?

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

Posted: 2016-12-31 15:38:02
by fälgen
Sebastu wrote:Vilket snyggt jobb! Och snyggt garage!
Är det ett egenbygge med det välvda taket? Hur högt får du upp bilen?
När vi köpte huset var det ett dubbelgarage och en snickarverkstad som satt ihop, men jag rev snart väggen mellan och lastade av taket med en limträbalk för att få en 4m öppning mellan. Med tanke på hur länge den här bilen har blivit stående är jag väldigt nöjd över det. Tyvärr får jag (som är 185cm) inte full ståhöjd under bilen, övriga garaget är dessutom bara 240cm i höjd så det blir nog att köpa en låglyftande flyttbar saxlyft i framtiden.

Jag brukar säga att vi köpte ett garage och fick ett hus på köpet, och med tanke på hur många hus jag dömde bort pga litet garage eller tomt så är det viss sanning i det.

För att skriva något om bilen också så kan jag nämna att jag köpt ett kit med specialverktyg till 944 och en begagnad oljeavskiljare på tyska ebay :D

944 Turbo -86 | Gamle svarten

Posted: 2017-01-04 09:45:12
by fälgen
Idag kom verktygen levererade hem till dörren, ser bra ut och även om jag bara behövde två känns det lite lyxigt med specialverktyg. Det ska ju vara kul att skruva.
Image

Har även fått hem resten av packningarna jag köpt till oljekyl, turbon osv. Vet inte om jag visat det tidigare, men här är de gamla skruvarna som fäster motorfästet mot blocket, där blocket hade spruckit.
Image

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

Posted: 2017-01-04 13:57:48
by Karl Birgander
Oj... dom skruvarna får du nog rikta med lite hammare! :lol: :wink: :lol: