944 Turbo -86 | Gamle svarten

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
fälgen
Addict
Posts: 1311
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 Turbo -86 | Gamle svarten

#136 Post by fälgen »

Hann med en timme till i garaget ikväll, så nu är toppen bortplockad.
ImageUploadedByTapatalk1432672590.797413.jpg
ImageUploadedByTapatalk1432673046.710292.jpg
Kolvarna är märkta 1 och T5A på ovansidan, går det att avgöra vad det är för kolvar ifrån det, eller finns det fler märkningar?
ImageUploadedByTapatalk1432672752.706657[attachment=1]ImageUploadedByTapatalk1432672752.706657.jpg
Såklart var det som Karl sa också, bara att plocka bort kamremmen, fattar inte varför jag inte lyckades igår =)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#137 Post by jockes »

Hej!

Här har du tråden jag nämnde på kafferepet:
Blown 944 Hybrid Stroker DIY Guide

Nu när du ändå skaffat en till och inte har någon brådska :wink:
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

fälgen
Addict
Posts: 1311
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#138 Post by fälgen »

jockes wrote:Hej!

Här har du tråden jag nämnde på kafferepet:
Blown 944 Hybrid Stroker DIY Guide

Nu när du ändå skaffat en till och inte har någon brådska :wink:
Tack för länken, har inte sett den förut så nu har jag lite kvällsläsning. Ska sätta lite fart med turbon snart igen, att åka med i din bil och känna turbotrycket gav mersmak :D

fälgen
Addict
Posts: 1311
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 Turbo -86 | Gamle svarten

#139 Post by fälgen »

Dags för ett trådlyft då det börjar hända lite med motorn.

Har demonterat det sista och ska inom kort handla lite nya delar.

Några minnesbilder på dreven till balansaxlarna mm.
Image
ImageImage
Image

På sista bilden är det vattenpumpen med någon beläggning på, det ser ut som rost men är lätt att torka bort och är inte magnetiskt (vet inte om rost är det?). Någon som vet vad det är och om det är normalt?

Pumpen är inte så gammal, men har varit med om en trasig topplockspackning.

Ikväll vägde jag mitt turbo cup oljetråg (944.101.201.6R) och jämförde med ett vanligt tråg (944.101.204.0R). Turbo cup tråget är i magnesium och vägde 3.6kg, jämför med det vanliga som vägde 5.8kg. Skillnaden är alltså 2.2kg. Vägde med badrumsvåg så det är kanske inte helt exakt.
Image

Turbo cup insuget väger ca 2.8kg, vet tyvärr inte vad ett vanligt insug väger ännu.

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 539
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#140 Post by mijo »

Mitt vanliga turbo-insug väger 4,1 kg enligt badrumsvågen.

Tror dock inte vikten var anledningen i första hand till magnesium på TC, utan värmeavledning.

Du kan nog få bra betalt för insuget och tråget, Turbo Cup börjar stiga rejält i pris och många återställer rejsade bilar.

bbellman
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2015-07-15 23:26:26
Telefon: 0707307757
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Västerås
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#141 Post by bbellman »

Var nyligen ett helt nytt magnesium insug till salu i tyskland för 1300euro!

fälgen
Addict
Posts: 1311
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#142 Post by fälgen »

Insuget är redan sålt till en som saknade det på sin turbo cup. Känns bra att det hamnar på rätt bil och jag kunde inte motivera att behålla det när jag har massa utgifter på motorn.

Oljetråget kommer jag lägga upp på vinden tills rätt köpare dyker upp. Tipsa gärna om ni vet någon som behöver ett :D

fälgen
Addict
Posts: 1311
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 Turbo -86 | Gamle svarten

#143 Post by fälgen »

Här har det stått still länge, men igår hade jag plötsligt några timmar över och började inventera motordelarna som ligget överallt i garaget. Statusen är att ett nytt block inhandlades hos Sandén i slutet av förra året och mina kolvar och stakar flyttade vi över.

Har även köpt ny koppling, tryckplatta, uttrampningslager, oljepickup och alla (?) packningar som behövs. Toppen renoverades för något år sen så den borde vara ok som den är. Men sen har det inte hänt något med den här bilen förrän igår.

Nu har jag börjat tvätta lite delar och då känns det iallfall som att jag är igång. Ambitionen är inte att det ska bli blankt, men man du kunna ta överallt utan att bli skitig. En kväll till med tandborsten så får blocket duga.

Förhoppningen är att få motorn tät under sommaren, dvs topp, oljetråg och diverse annat på plats. Nästa sommar hoppas jag ha bilen på vägen igen.

Skitigt
Image

Efter någon timme med borste
Image
Image

fälgen
Addict
Posts: 1311
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 Turbo -86 | Gamle svarten

#144 Post by fälgen »

För någon vecka sen insåg jag att det var ett år sen jag var hos Sandén och köpte delar. Hög tid att lägga lite tid på den här bilen igen med andra ord.

Har lagt några timmar på att skrapa bort gamla packningar och tvätta delar och förberett för att börja sätta ihop motorn.

Blocket tvättas
Image
Ser ut som det gjorde för 1.5 år sen, men det är ett annat block så lite har hänt.

Efter mycket jobb att få ur gamla rester av Loctite monterade jag toppbultarna med Loctite 270.
Image

Jag byter tråg till ett ifrån 89 som jag hade liggandes, det är lite bättre flänsar i det för att hålla oljan i närheten av pickupen. Det satt en oljenivågivare i den som tas bort och ersätts med ett lock och packning som finns som reservdel.
Image

Eftersom tråget är djupare behövs även en annan pickup, känns också bra att byta till en ny.
Image

Är osäker om min oljesticka är rätt längd för det här tråget, så här långt sticker den ned. Se separat tråd med frågor http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =3&t=32708" onclick="window.open(this.href);return false;
Image

Vattenpumpen till turbon har inte funkat sen innan jag köpte bilen, så den plockades isär och fick igång den genom att rengöra kollektorn och kolen. Får se om den håller i längden eller om kolen är för slitna.
Image

Upptäckte att oljeavskiljaren var sprucken, så försöker hitta en begagnad.
Image

Plockade ur kamaxeln igår för att kontrollera att det sitter rätt kam i bilen och för att rengöra och byta alla packningar.
Skruven till kamdrevet satt hårt! Blev förvånad när jag monterade tillbaka att den bara skulle dras med 65Nm.
Image

Det sitter en väldigt tunn packning på axeln, den gamla var nästan helt bortsliten, fick leta en stund innan jag hittade den.
Image

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3808
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#145 Post by [Bobo] »

Bra jobbat! :D
Skönt att se att någon får något gjort i det där området iallafall...

Bobo

fälgen
Addict
Posts: 1311
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 Turbo -86 | Gamle svarten

#146 Post by fälgen »

Tack Bobo, skulle inte säga att jag får så mycket gjort men en halvtimme här och där ger resultat till slut.

Har haft iväg toppen på planing och hämtade den häromdan.
Image
Han hade en vakuumsug för att kolla ventilerna, alla var täta förutom den sista. Det räckte som tur var att ta ut ventilen och rengöra och återmontera. Toppen har inte gått många hundra mil sedan den är renoverad av Sandén så jag gör inget mer åt den.

Ventiltryckarna ligger i olja och väntar.
Image

Är det lönt att försöka suga ur oljan och få i ny? Hur hårda ska de vara att trycka in? Testade bara lite lätt med tummen och då kunde jag inte trycka in dem.

Nu kan jag nog inte skjuta på monteringen längre, nästa vecka åker toppen på. Äntligen :D

User avatar
Sebastu
Carrera-Poster
Posts: 377
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#147 Post by Sebastu »

Vilket snyggt jobb! Och snyggt garage!
Är det ett egenbygge med det välvda taket? Hur högt får du upp bilen?

fälgen
Addict
Posts: 1311
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#148 Post by fälgen »

Sebastu wrote:Vilket snyggt jobb! Och snyggt garage!
Är det ett egenbygge med det välvda taket? Hur högt får du upp bilen?
När vi köpte huset var det ett dubbelgarage och en snickarverkstad som satt ihop, men jag rev snart väggen mellan och lastade av taket med en limträbalk för att få en 4m öppning mellan. Med tanke på hur länge den här bilen har blivit stående är jag väldigt nöjd över det. Tyvärr får jag (som är 185cm) inte full ståhöjd under bilen, övriga garaget är dessutom bara 240cm i höjd så det blir nog att köpa en låglyftande flyttbar saxlyft i framtiden.

Jag brukar säga att vi köpte ett garage och fick ett hus på köpet, och med tanke på hur många hus jag dömde bort pga litet garage eller tomt så är det viss sanning i det.

För att skriva något om bilen också så kan jag nämna att jag köpt ett kit med specialverktyg till 944 och en begagnad oljeavskiljare på tyska ebay :D

fälgen
Addict
Posts: 1311
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 Turbo -86 | Gamle svarten

#149 Post by fälgen »

Idag kom verktygen levererade hem till dörren, ser bra ut och även om jag bara behövde två känns det lite lyxigt med specialverktyg. Det ska ju vara kul att skruva.
Image

Har även fått hem resten av packningarna jag köpt till oljekyl, turbon osv. Vet inte om jag visat det tidigare, men här är de gamla skruvarna som fäster motorfästet mot blocket, där blocket hade spruckit.
Image

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#150 Post by Karl Birgander »

Oj... dom skruvarna får du nog rikta med lite hammare! :lol: :wink: :lol:
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users