944 Turbo -86 | Gamle svarten
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Jag vill ha ett blästerskåp...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 380
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
fälgen wrote: Du vet vart jag finns om du behöver blästra något!
Grejerna blir ju som nya!
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Tack för alla glada tillrop, kan bara hålla med, det är riktigt kul när grejerna blir fina!
Men tyvärr så blir det nog ingen körning i år som det ser ut. All hjulupphängning, bromsar m.m. ligger bredvid bilen och mina coilover är inte ens hemma. Som om inte det räckte så har jag skaffat mig lite extra jobb...
Låter några bilder sammanfatta ganska många kvällar hittills:
Men tyvärr så blir det nog ingen körning i år som det ser ut. All hjulupphängning, bromsar m.m. ligger bredvid bilen och mina coilover är inte ens hemma. Som om inte det räckte så har jag skaffat mig lite extra jobb...
Låter några bilder sammanfatta ganska många kvällar hittills:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Har inte skruvat på några dar, men har kommit så pass långt att anledningen till motorlyftet har blottats. Mitt block har gått sönder där det vänstra motorfästet går in i blocket. Det ska sitta fast på fyra ställen, tre av dessa är helt av. Inte konstigt att jag tycker jag har haft mycket rörelse på motorpaketet.
Ska försöka hitta någon som kan svetsa detta, tar gärna emot tips på svetsare i närheten av Linköping och även erfarenheter om detta går att svetsa eller ej.
Motorfästet, med tre delar av blocket kvar på Blocket där motorfästet suttit och delarna i bilden ovan saknas...
Ska försöka hitta någon som kan svetsa detta, tar gärna emot tips på svetsare i närheten av Linköping och även erfarenheter om detta går att svetsa eller ej.
Motorfästet, med tre delar av blocket kvar på Blocket där motorfästet suttit och delarna i bilden ovan saknas...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- tommy74
- NA-Poster
- Posts: 25
- Joined: 2014-08-24 20:44:55
- Telefon: 0733145946
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Trist med blocket jag har aldrig sett det gå sönder där nån gång.
Det ska gå bra att svetsa 944 blocken om man har rätt tillsatsmatrial.
Men det verkar ganska svårt att komma åt att svetsa på ett bra sätt där.
Jag hade nog försökt svetsa så gott det går, sen kollat om det inte går att borra och gänga lite djupare så man kan ha typ 10 mm längre skruvar som håller ihop bitarna.
Det ska gå bra att svetsa 944 blocken om man har rätt tillsatsmatrial.
Men det verkar ganska svårt att komma åt att svetsa på ett bra sätt där.
Jag hade nog försökt svetsa så gott det går, sen kollat om det inte går att borra och gänga lite djupare så man kan ha typ 10 mm längre skruvar som håller ihop bitarna.
- balansaxel
- Turbo-Poster
- Posts: 775
- Joined: 2004-03-30 05:59:49
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
- Location: Sundsvall
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Ring Peder (Raukman) på 072-2438357
Han har precis svetsat ett block med bra resultat, vart tvungen att köpa en speciell tråd för denna legering...
Han har precis svetsat ett block med bra resultat, vart tvungen att köpa en speciell tråd för denna legering...
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Har testat wastegaten lite ikväll, lite för oprecisa verktyg men ungefär såhär varierar öppningstrycket vid olika förspänningar
Utan shim: 0.25 bar
1.5mm shim: lite över 0.3bar
3.3mm shim: lite över 0.35bar
3.3mm var det som satt på wastegaten, om jag kan lita på mätningarna bör jag kunna shimsa lite till antar jag, vad brukar rekommenderas för öppningstryck?
Ska kolla med en bättre mätare innan det monteras i bilen.
Utan shim: 0.25 bar
1.5mm shim: lite över 0.3bar
3.3mm shim: lite över 0.35bar
3.3mm var det som satt på wastegaten, om jag kan lita på mätningarna bör jag kunna shimsa lite till antar jag, vad brukar rekommenderas för öppningstryck?
Ska kolla med en bättre mätare innan det monteras i bilen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Tack för tipset, har redan visat lite intresse på hans annons, men måste kolla med den som ska svetsa först. Har pratat med en svetsare, det verkar som att det måste fräsas ner och sen får man svetsa dit nya delar, det betyder att motorn behöver plockas isär. Vet inte vad det kan kosta än, men det lutar nog mot att jag behöver ett annat block.balansaxel wrote:Ring Peder (Raukman) på 072-2438357
Han har precis svetsat ett block med bra resultat, vart tvungen att köpa en speciell tråd för denna legering...
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Har inte hunnit skruva på några dagar, men ikväll kom jag igång lite igen.
Fastnade dock när jag skulle ta bort kamremmen, eller snarare hjulen som driver servot och generatorn, Haynes var inte till hjälp så jag frågar här för att se om jag får något tips. Ska man skruva loss den stora bulten innan man tar bort kamremmen? Nu har jag ju lossat kamremmen och är därför rädd att rotera vevaxeln eftersom kolvarna kan krocka med ventilerna. Vet inte hur man låser vevaxeln när man har motorn i stativ?
Tänkte ta det i omvänd ordning och lyfta av toppen först för att slippa riskera att ha sönder något, men kommer ju ändå behöva ha loss dreven/hjulen sen.
Fastnade dock när jag skulle ta bort kamremmen, eller snarare hjulen som driver servot och generatorn, Haynes var inte till hjälp så jag frågar här för att se om jag får något tips. Ska man skruva loss den stora bulten innan man tar bort kamremmen? Nu har jag ju lossat kamremmen och är därför rädd att rotera vevaxeln eftersom kolvarna kan krocka med ventilerna. Vet inte hur man låser vevaxeln när man har motorn i stativ?
Tänkte ta det i omvänd ordning och lyfta av toppen först för att slippa riskera att ha sönder något, men kommer ju ändå behöva ha loss dreven/hjulen sen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Det går fint att få ut remmen utan att lossa. Det är ju plast i själva kåpan bakom. Den går att trycka lite på.
Gjort det ett antal gånger.
När du ska dit med ny rem så se till att allt är rent så du inte oljar ner den nya remmen.
Gjort det ett antal gånger.
När du ska dit med ny rem så se till att allt är rent så du inte oljar ner den nya remmen.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Ok, tack för det!
Men jag ska ju ändå plocka isär motorn så hjulen måste bort, får kolla på det imorgon med förhoppningsvis lite mindre trötta ögon och/eller testa lyckan på Google.
Det är lite oljigt, tror det har läckt lite ifrån den övre balansaxeln, men det visar sig nog snart.
Men jag ska ju ändå plocka isär motorn så hjulen måste bort, får kolla på det imorgon med förhoppningsvis lite mindre trötta ögon och/eller testa lyckan på Google.
Det är lite oljigt, tror det har läckt lite ifrån den övre balansaxeln, men det visar sig nog snart.
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Ah!
Jag hade tagit ett 25x25x2 fyrkantsrör och gjort två hål i som jag satt skruv i till två av hålen på svänghjul, eller hjulet svänghjulet sitter bultat i, beroende på hur mycket du har loss.
Med på hur jag menar?
Jag hade tagit ett 25x25x2 fyrkantsrör och gjort två hål i som jag satt skruv i till två av hålen på svänghjul, eller hjulet svänghjulet sitter bultat i, beroende på hur mycket du har loss.
Med på hur jag menar?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Japp, är med på ett ungefär, har funderat på något liknande men då behöver jag ett par extra händer för att hålla emot och det är fortfarande risk att man roterar veven lite. Men det får nog bli den lösningen fast efter toppen är borta.
Svänghjulet är också bortplockat, annars fick motorn inte plats i stativet.
Svänghjulet är också bortplockat, annars fick motorn inte plats i stativet.
Last edited by fälgen on 2016-12-20 22:58:15, edited 1 time in total.
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 380
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Det var ingen liten operation du slungades in i.
Säg till om du vill bli av med en kaffe, så kan jag komma förbi på studiebesök av ditt blästerskåp och då samtidigt låna ut två extra händer.
Säg till om du vill bli av med en kaffe, så kan jag komma förbi på studiebesök av ditt blästerskåp och då samtidigt låna ut två extra händer.
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Äntligen! Synd bara att jag inte har någon bil att montera på.
Jocke- jag vill alltid bli av med kaffe =) Jag räknar med att vara i garaget imorgon efter jobbet och större delen av söndagen, passar någon av de tiderna? Edit: imorgon var jag visst bortlovad på annat..You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users