944 Turbo -86 | Gamle svarten

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 Turbo -86 | Gamle svarten

#1 Post by fälgen »

En tidig lördagsmorgon i början av maj satte jag mig på ett tåg norrut, fickorna var fulla med pengar och en avbokningsbar returbiljett. Däckspark, provkörning, pilla på allt, beslutsångest och slutligen porscheköp :D
Nu väntade en 45 mils hemresa och framåt kvällen nåddes samma plats jag lämnat runt 16 timmar tidigare, Linköping.

Bilen är en 944 Turbo som någon gång fått sig en Cupmotor, vilket innebär insug och tråg i magnesium. (Vore kul om någon känner igen bilen och kan berätta lite historia)

Mitt mål med bilen är främst att ha den som sommarbil, men den ska även vara fullt möjlig att rastas på bana lite då och då. Alltså ingen utställningsbil och ingen räserbil, men inte helt bortkommen i någon av sammanhangen. Man får se senare om prioriteringarna ändras efter hand.

Det som ska fixas denna sommar (som det känns nu) är:
- Vattenpump - fixat (Sandén)
- Remmar - fixat (Sandén)
- Service - fixat (Sandén)
- Värmeproblem - fixat (Toppackning, Sandén även där)
- Bromsar (tror en skiva är skev, vibrerar) - bytt, skivan var skev
- Nya bromsslangar och ny bromsolja - bytt
- Se över kopplingen samt dess cylindrar - bytt huvud- och slavcylinder
- Växellänkaget - fixat
- Hjulbalansering (vibration vid hastighet runt 110 och upp) - fixat, balansering var det som krävdes
- Polering - delvis fixat
- Massor av småpill - påbörjat

Framförallt är tanken att bilen ska gå mycket i sommar, vi hade tänkt ta oss en tur ner i Tyskland och runt i Sverige, men det beror på hur mycket som hinner fixas tills dess.

Tänkte jag ska försöka dokumentera det som görs med bilder och text, men inser nu att jag inte har en enda bild på bilen i helhet. Lånar därför en bild (tagen av [Bobo] ) ifrån denna tråd, http://944sverige.com/forum/viewtopic.p ... 2&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;

Image
Last edited by fälgen on 2012-05-24 19:52:41, edited 2 times in total.

User avatar
podium
S-Poster
Posts: 116
Joined: 2010-10-04 20:15:05
Bilmodell: 951-86, 924-79
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#2 Post by podium »

Ser riktigt trevlig ut. Hur mkt hk hade 944 turbo cup orginal?

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#3 Post by fälgen »

podium wrote:Ser riktigt trevlig ut. Hur mkt hk hade 944 turbo cup orginal?
Trevligt att någon mer än jag sitter uppe på natten och skriver :D

Vet faktiskt inte hur mycket effekt de hade original, har läst det någonstans men minns inte nu. Men det leder in oss på en annan fråga jag hade tänkt ställa.. Bilen är chippad och originalboxarna ligger i förrådet. Vet någon vad det är för chip och vem som gjort det?

Image
Image

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3875
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#4 Post by [Bobo] »

Min gissning är att det är J. Wahlberg ..... :-D

Har du provat att ringa?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#5 Post by fälgen »

Sökte på numret, men det passade inte ihop med namnet, så jag har inte ringt.

Jag undrar om det är turbo cup boxar (om det nu fanns speciella sådana), verkar ju troligt att de är tagna från samma bil som motorn är tagen ifrån.

boniis
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2008-02-17 15:19:18
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Tjörn
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#6 Post by boniis »

Grattis till bilen. Var själv lite intresserad av den, men det långa avståndet fick mig att avstå. Så jag hitta en annan.

Riktigt snygg är den iaf, gillar dom svarta skarpt.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#7 Post by fälgen »

Tackar! Jag hade också lite problem med avståndet..tog mig ett halvår innan jag åkte och kollade/köpte bilen. När jag väl gjorde det sen så var det inte så farligt, lång dag, men det var rätt kul ändå. Det hade dock varit lite drygt att åka tåg hem om jag inte köpt bilen, skulle fått vänta flera timmar på olika tåg :roll:

Helt klart bättre att köra hem själv :D

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#8 Post by fälgen »

När jag köpte bilen funkade inte låset på passagerardörren, det visade sig att armen helt enkelt var inkopplad...Enkelt och billigt att fixa med andra ord. Notera även någon tidigare ägares lösning till handtaget :shock:

Image
Image

Tyckte att gummit mellan dörr och handtag var lite dåligt och behövde lite andra smådelar, så gjorde en beställning från utzon. Hämtade paketet i fredags, tyvärr var inte allt med :(

Image

Blinkers och tanklock är det som monterats än, börjar med det lätta :D

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#9 Post by fälgen »

Min trippmätare levde sitt eget liv, gick som den skulle men nollade sig själv efter någon kilometer och gick inte att nolla manuellt. Efter lite surfande här på forumet antog jag att plasthjulen var trasiga, vilket verkar vara ett vanligt fel.

Har ett extra instrumenthus och tänkte helt enkelt att jag kan plocka reservdelar ifrån det.
Image

Kuggarna visade sig vara hela så det var inte där felet låg. Kollade runt knappen där man nollar trippmätaren och inser att det saknas något, hänger bara två sladdar fram som är ihoptejpade. Hinner svära lite för mig själv och tänka att det blir nog svårt att hitta rätt del, men då uppstår ett av de där tillfällena som så sällan uppstår. Jag har tur!

Det är nämligen så att panelen någon gång har bytts ut mot en sprickfri och jag har den gamla kvar, tro det eller ej men där sitter precis den del jag saknar! Det var väldigt nära att vi lät den gamla åka till tippen när jag köpte bilen, men jag tänkte att någon gång kanske man kan plocka någon del av den (även om jag innerst inne inte trodde att den någonsin skulle komma till nytta).

Image

Så, dit med delen och testa - funkar!

Hinner i princip starta bilen och då skakar en litet klisterlapp som satt på något av instrumenten ner mellan instrument och glaset. :evil: Jaja, gör om gör rätt

Image

I ren glädje av fungerande trippmätare avverkades ca 70 mil under helgen :D

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#10 Post by fälgen »

Har inte kunnat köra på några veckor på grund av problem med kylsystemet. Allt började efter den varit på service, typiskt när man tänkte lämna bort den så man skulle kunna åka med bilen i sommar istället för att ha den i garaget.

Den trycker ur sig vatten från slangen vid locket, här är tråden om eländet forum/viewtopic.php?f=3&t=24779" onclick="window.open(this.href);return false;

Antar att det är byte av toppackning som gäller, har någon koll på vad Porsche Center ska ha för ett sådant jobb? Att stå hemma i min garagelänga är tyvärr inget alternativ, alldeles för trångt.

Förövrigt så upptäckte jag en skruv i ena däcket , läckande huvudkopplingscylinder och så har även bruksbilen(9-5:a) fått för sig att den inte ska behålla kylarvätskan. Känns som lite uppförsbacke just nu...

User avatar
PeppeF
S-Poster
Posts: 183
Joined: 2010-09-20 15:39:07
Bilmodell: Porsche 944 -84 *SÅLD*
Årsmodell: 1984
Location: Motala
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#11 Post by PeppeF »

Känner igen det där med uppförsbacke. Dessutom verkar alltid problemen smitta av sig till de andra bilarna man har :)
Min temperatur varierar oxå efter mitt vattenpumpsbyte. Min trycker dock inte ur sig nåt vatten som din.
Verkar vara svårt att få ordning på luftningen på 944orna. Det är inte helt enkelt så att du har för mycket vatten i systemet?

Ang byte av blockpackning...Andrea på GA:s bil o motor är duktig. Nu driver han verkstaden på Porsche Center så han kanske bara skruvar där...? GA:s kanske inte ens finns kvar?

Om jag får ordning på min i helgen så kör jag på Sviestad på måndagkväll. Vi är några härifrån som brukar vara där då. Kika gärna ut och säg hej :)
Peter F.

User avatar
posse944
Turbo-Poster
Posts: 412
Joined: 2008-12-04 10:38:39
Telefon: 0763283552
Bilmodell: 944 2.5L
Årsmodell: 1988
Location: Norrköping/Göteborg
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#12 Post by posse944 »

GA:s är numera porsche center, han har båda verkstäderna igång. De ligger ju bara typ 500 meter därifrån :) Jag tycker han är lite dyr men har inte så mycket att jämföra med.
Porsche är en livstil...
Nuvarande bil:
Porsche 944 -88 2.5L Azuritblå
Tidigare bilar:
VW bubbla 1969 :-)

Biltråd --> [url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19543&highlight=[/url]

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#13 Post by fälgen »

Jaha, GA är samma person som har porscheverkstaden. Har en kompis som brukar lämna sin bmw där och som är mycket nöjd, så det är ju helt klart värt att fråga pris på båda ställena. :D

Har inte haft för mycket vatten i och när den börjar trycka ur sig vatten tömmer den hela expansionskärlet.

Hade varit kul att komma till Sviestad och kolla och snacka skit, tänker själv köra lite när jag får ordning på bilen. Men eftersom jag inte har någon körbar bil så måste jag cykla...och att cykla till en räserbana känns oerhört fel :) Får ta det en annan gång.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#14 Post by fälgen »

Värmeproblemet är nu fixat av Sandén och det var termostaten som krånglade, se tråden jag länkat till förut viewtopic.php?f=3&t=24779. I samband med göteborgsresan tog jag och tjejen en weekend och gick på universeum, gick ut och käkade och körde lite småvägar vid kusten. Inget ont som inte för något gott med sig :D

Toppackningen är antagligen trasig ändå eftersom det blir övertryck i expansionskärlet, men bilen går bra så den får gå fram till avställningen.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten

#15 Post by fälgen »

Bilen har fått gå rätt många mil senaste veckorna, precis som det ska va :D

Blandannat har porschen ställt upp på min brors bröllop
Image

På utflykt runt vikbolandet, här på färjan vid stegeborg
Image

Bilträff i Nykvarnsparken i Linköping 20110811
De flesta porscharna var samlade på samma plats
Image
Image
Precis såhär spännande kan det vara att jämföra låsmekanismer :roll:
Image

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]