951 -87 | Bewerly

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
jockes
Carrera-Poster
Inlägg: 355
Blev medlem: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-konvertering

#166 Inlägg av jockes » 2017-04-13 10:02:36

Lite off topic kanske, men för några veckor sedan förverkligade jag en dröm som jag haft sedan övre tonåren. Då jag var på jobb hos Daimler i Sindelfingen, passade jag en kväll på att resa till tysklands "huvudstad", deras Mecka, världens mittpunkt, ja ni fattar säkert :)
- Jag pratar om Porschemuséet i Zuffenhausen, Stuttgart.

De kör olika teman några månader i sträck och den här gången handlade det om Walter Röhrl.
- Det var en magisk upplevelse som jag verkligen kan rekommendera om ni inte varit där :#pray:
Tyvärr var fabrikstouren fullbokad, men det får väl bli nästa gång...
Sindelfingen-Porsche.jpg
DSC_2325.jpg
DSC_2472.jpg
DSC_2440.jpg
DSC_2379.jpg
DSC_2376 (2).jpg
DSC_2370_2.jpg
DSC_2361_2.jpg
DSC_2353.jpg
DSC_2496.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Användarvisningsbild
jockes
Carrera-Poster
Inlägg: 355
Blev medlem: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 951 -87 | Bewerly | Zuffenhausen

#167 Inlägg av jockes » 2017-04-18 14:07:52

On topic igen då...

Har äntligen inhandlat en bogserögla (som passar). Såg någon som lackat den röd och tyckte det var snyggt, så det kanske blir så senare.
DSC_2238.jpg
Som ett steg på vägen i att få motorrummet lite svalare, inhandlades en turbomössa. Så här i efterhand inser jag dock att jag inte kommer att få på den så länge turbon sitter i bilen :roll: Så den lades på hyllan väntandes på dagen då motor eller turbo åker ut.
DSC_2503.jpg
Jag har ju länge haft ett klonkande ljud i framvagnen som jag inte lyckas reda ut på egen hand. Igår var min kompis Mankan (som även jobbar som mekaniker på Porsche Center Lkpg) över på en kaffe och för att ta sig en titt på framvagnsmysteriet. Efter att ha kontrollerat diverse leder, lager, bultar och stag var det slut på idéer :| Fick tipset om att frikoppla krängaren, men jag väntar med det så han får ta sig en provtur och lyssna på klonket först.
DSC_2751.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Användarvisningsbild
DLS
Addict
Inlägg: 3215
Blev medlem: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Ort: Vingåker
Kontakt:

Re: 951 -87 | Bewerly | Alltid är det nåt...

#168 Inlägg av DLS » 2017-04-18 14:23:46

Det är trångt satan o få på turbomössa o ännu värre o försöka skruva tillbaka turbon :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Användarvisningsbild
jockes
Carrera-Poster
Inlägg: 355
Blev medlem: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 951 -87 | Bewerly | Alltid är det nåt...

#169 Inlägg av jockes » 2017-04-18 21:07:24

DLS skrev:Det är trångt satan o få på turbomössa o ännu värre o försöka skruva tillbaka turbon :)
Mjoo, känner att jag inte orkar göra det just nu :lol:
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Användarvisningsbild
jockes
Carrera-Poster
Inlägg: 355
Blev medlem: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 951 -87 | Bewerly

#170 Inlägg av jockes » 2017-05-04 13:00:31

Gårkvällens agenda bestod utav att installera en oil catch can.
DSC_2881.jpg
DSC_2884.jpg
DSC_2896.jpg
Köpte en ny leksak som jag tänkte kunde vara bra att ha till delar som skruvas av bilen och sen på igen. Då kanske man slipper stå där och skrubba med diskborsten...
DSC_2758.jpg
DSC_2766.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Användarvisningsbild
DLS
Addict
Inlägg: 3215
Blev medlem: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Ort: Vingåker
Kontakt:

Re: 951 -87 | Bewerly

#171 Inlägg av DLS » 2017-05-04 13:39:12

Snyggt :)
Bra med tvätt.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Användarvisningsbild
jockes
Carrera-Poster
Inlägg: 355
Blev medlem: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 951 -87 | Bewerly

#172 Inlägg av jockes » 2017-05-04 21:23:11

"Jag ville att växelspaken skulle kännas som i min Opel"

Ovanstående säger väl allt om den slappa dasen till växelförare som jag nu hade tröttnat på. Samtidigt hade jag länge sneglat på Deutsch nine och Shark motorsports shifters, men tyckte de var lite väl pristunga.
...Så då var det bara att kavla upp ärmarna :)

Nedan följer en bildkavalkad på mitt lilla växelförarprojekt.
DSC_2087_2.jpg
DSC_2140.jpg
DSC_2679.jpg
DSC_2838.jpg
DSC_2873.jpg
DSC_2875.jpg
DSC_2935.jpg
DSC_2936_3.JPG
Placering och längd på bulten som svetsades fast, medför att höjden kan justeras mellan 50 till 90mm högre än originalspakens höjd, givet att jag använder nuvarande 4.6" extender. På bilderna sitter spaken på sin lägsta nivå.
:#944burn:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Användarvisningsbild
Peedster
Addict
Inlägg: 1120
Blev medlem: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Ort: Stockholm/Täby
Kontakt:

Re: 951 -87 | Bewerly

#173 Inlägg av Peedster » 2017-05-05 06:34:09

Skitläcker spak, bra jobbat!!

Hur fula var bultar/muttrar innan tvätten?

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

Användarvisningsbild
AndersH
S-Poster
Inlägg: 115
Blev medlem: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 951 -87 | Bewerly

#174 Inlägg av AndersH » 2017-05-05 08:35:11

Den nya tappen, är det bara en bult du gängat i alltså? Bussning på den?
Min spak är sjukt slapp i sidled, och jag misstänker att jag måste göra samma operation.

/Anders

Användarvisningsbild
jockes
Carrera-Poster
Inlägg: 355
Blev medlem: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 951 -87 | Bewerly

#175 Inlägg av jockes » 2017-05-05 11:52:52

Peedster skrev:Skitläcker spak, bra jobbat!!

Hur fula var bultar/muttrar innan tvätten?

Mvh Peter
Tack! :)
Angående bultarna så var de renare efter tvätt än före, dock inte så rena som jag vill. Dessa körde jag 3 x 30min i 80-gradigt diskvatten, dock minns jag inte när i detta bilden togs. Det kanske finns bättre medel än diskvatten att tvätta i? Får nog ta och läsa på lite i frågan...

AndersH skrev:Den nya tappen, är det bara en bult du gängat i alltså? Bussning på den?
Min spak är sjukt slapp i sidled, och jag misstänker att jag måste göra samma operation.

/Anders
Hålet i växelföraren har samma diameter som bulten (10mm). På bilden där jag testmåttar i bilen kan du se prylarna jag använt. Från vänster till höger:
* M10 låsmutter
* växelförare
* axiallager (3 delar)
* hävarm
* axiallager (3 delar)
allt ovanstående sitter på en M10-bult

Min spak var slapp i sidled och den gick även att rotera med/moturs sett uppifrån. Efter ombyggnationen blev den rejält mycket tightare i sidled och rotation har jag ingen alls längre. Nästa steg i processen blir att renovera länkagen bak på lådan, men det får bli vid ett senare tillfälle.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Användarvisningsbild
jockes
Carrera-Poster
Inlägg: 355
Blev medlem: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 951 -87 | Bewerly

#176 Inlägg av jockes » 2017-05-18 12:31:59

Idag firar vi 6-årsjubileum, jag och Bevvan :toot:
Ser fram emot många härliga år på pallbockar tillsammans
...och om det inte är för mycket begärt, gärna lite banåka utan att något vitalt går sönder :P
20110518.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Användarvisningsbild
jockes
Carrera-Poster
Inlägg: 355
Blev medlem: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 951 -87 | Bewerly

#177 Inlägg av jockes » 2017-07-02 19:02:51

Då var det dags för lite nya tag :oops:

Efter en liten setback med vattenröret, som var anpassat för originalturbon...
DSC_3142.jpg
...inhandlades ett "vinterprojekt" under fel årstid.
DSC_3349.jpg
DSC_3505 (1).jpg
Efter besök på Bråvalla raceway, Gatebil och en klubbträff var batterierna laddade och suget tillbaka, vilket ledde till att ett nytt krafttag med bilen togs. Jag svetsade ihop det gamla vattenröret. Sen var det dags att åtgärda min "low boost issue" (felkod 3-1)...
DSC_2961.jpg
DSC_2956.jpg
Samtidigt byttes tomgångsmotorn ut, då jag hade en fräschare liggandes. Ett fäste fixades så att den numera inte ligger löst och dinglar under insuget.
IMG_0667.jpeg
DSC_3435.jpg
DSC_3519.jpg
DSC_3662.jpg
Alles gut! :#cheers:
Low boost-problemet visade sig bero på en död cycling valve/taktventil eller vad ni nu vill kalla den. Kommer att köra med EBC, så då vill jag inte ha saker ivägen som man själv inte kan kontrollera.

Knock countern har numera blivit ett med bilen. Fick inte till någon bra utvärtes bild, men det kanske kommer senare...
DSC_3681.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Användarvisningsbild
jockes
Carrera-Poster
Inlägg: 355
Blev medlem: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 951 -87 | Bewerly

#178 Inlägg av jockes » 2017-07-10 10:54:01

Här kommer en dålig bild på knackräknarens installation i din-panelen.
DSC_3695.jpg
Har äntligen opererat bort spridarna i tryckröret. Spridarna vars enda syfte som numera var att agera täckplugg. Det tog några rundor med 3D-skrivaren att få till den perfekta hatten. Vid montering användes packningssilikon för att garantera att det blir tätt.
DSC_3703.jpg
DSC_3704.jpg
DSC_3708.jpg
En annan trevlig överraskning är att hon numera blivit pensionär, vilket betyder hejdå till skatt och besiktning varje år :#cheers:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Användarvisningsbild
jockes
Carrera-Poster
Inlägg: 355
Blev medlem: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 951 -87 | Bewerly

#179 Inlägg av jockes » 2017-07-13 13:05:54

Att man alltid ska bli så nervös när det är dags för besiktning :roll:

Som vanligt har inte tutproblemet varit av högre prio, så den provisoriska sladden som är stripad under panelen och direktkopplad till signalhornet kopplades in. Av lärdom ifrån tidigare erfarenheter med höga CO-värden så togs det inga risker den här gången, utan en besiktningsmapp gjordes iordning som backup. Dock så behövdes denna aldrig användas. Med bredbandaslambda hade vi bättre koll än förra gången :)
besMap.jpeg
DSC_3773.jpg
DSC_3804 (2).jpg
Så då är det bara att tuta o köra lagom till semestern börjar imorgon :#cheers:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Användarvisningsbild
jockes
Carrera-Poster
Inlägg: 355
Blev medlem: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 951 -87 | Bewerly

#180 Inlägg av jockes » 2017-09-08 14:18:26

Ny brandsläckare på plats. Dock väldigt skeptisk till placeringen, men bulthålen passade perfekt utan åverkan. Ska jag få fast den där jag vill ha den, så måste det till någon form av speciallösning. -Nåja, vi får se hur mycket medåkarna stör sig :)
DSC_3850.jpg
Röda bakljus och 3D-printat turbo-emblem.
DSC_0475 (2).jpg
Inte lika snitsigt som original, men med en tillverkningskostnad på några kronor så...
#outlaw :#944burn:
DSC_3876.jpg
Annars har jag mest njutit av att köra bilen, vilket inte hör till vanligheterna :) :roll:
DSC_3898.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare