951 -87 | Bewerly

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-konvertering

#166 Post by jockes »

Lite off topic kanske, men för några veckor sedan förverkligade jag en dröm som jag haft sedan övre tonåren. Då jag var på jobb hos Daimler i Sindelfingen, passade jag en kväll på att resa till tysklands "huvudstad", deras Mecka, världens mittpunkt, ja ni fattar säkert :)
- Jag pratar om Porschemuséet i Zuffenhausen, Stuttgart.

De kör olika teman några månader i sträck och den här gången handlade det om Walter Röhrl.
- Det var en magisk upplevelse som jag verkligen kan rekommendera om ni inte varit där :#pray:
Tyvärr var fabrikstouren fullbokad, men det får väl bli nästa gång...
Sindelfingen-Porsche.jpg
DSC_2325.jpg
DSC_2472.jpg
DSC_2440.jpg
DSC_2379.jpg
DSC_2376 (2).jpg
DSC_2370_2.jpg
DSC_2361_2.jpg
DSC_2353.jpg
DSC_2496.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly | Zuffenhausen

#167 Post by jockes »

On topic igen då...

Har äntligen inhandlat en bogserögla (som passar). Såg någon som lackat den röd och tyckte det var snyggt, så det kanske blir så senare.
DSC_2238.jpg
Som ett steg på vägen i att få motorrummet lite svalare, inhandlades en turbomössa. Så här i efterhand inser jag dock att jag inte kommer att få på den så länge turbon sitter i bilen :roll: Så den lades på hyllan väntandes på dagen då motor eller turbo åker ut.
DSC_2503.jpg
Jag har ju länge haft ett klonkande ljud i framvagnen som jag inte lyckas reda ut på egen hand. Igår var min kompis Mankan (som även jobbar som mekaniker på Porsche Center Lkpg) över på en kaffe och för att ta sig en titt på framvagnsmysteriet. Efter att ha kontrollerat diverse leder, lager, bultar och stag var det slut på idéer :| Fick tipset om att frikoppla krängaren, men jag väntar med det så han får ta sig en provtur och lyssna på klonket först.
DSC_2751.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3220
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly | Alltid är det nåt...

#168 Post by DLS »

Det är trångt satan o få på turbomössa o ännu värre o försöka skruva tillbaka turbon :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly | Alltid är det nåt...

#169 Post by jockes »

DLS wrote:Det är trångt satan o få på turbomössa o ännu värre o försöka skruva tillbaka turbon :)
Mjoo, känner att jag inte orkar göra det just nu :lol:
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#170 Post by jockes »

Gårkvällens agenda bestod utav att installera en oil catch can.
DSC_2881.jpg
DSC_2884.jpg
DSC_2896.jpg
Köpte en ny leksak som jag tänkte kunde vara bra att ha till delar som skruvas av bilen och sen på igen. Då kanske man slipper stå där och skrubba med diskborsten...
DSC_2758.jpg
DSC_2766.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3220
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#171 Post by DLS »

Snyggt :)
Bra med tvätt.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#172 Post by jockes »

"Jag ville att växelspaken skulle kännas som i min Opel"

Ovanstående säger väl allt om den slappa dasen till växelförare som jag nu hade tröttnat på. Samtidigt hade jag länge sneglat på Deutsch nine och Shark motorsports shifters, men tyckte de var lite väl pristunga.
...Så då var det bara att kavla upp ärmarna :)

Nedan följer en bildkavalkad på mitt lilla växelförarprojekt.
DSC_2087_2.jpg
DSC_2140.jpg
DSC_2679.jpg
DSC_2838.jpg
DSC_2873.jpg
DSC_2875.jpg
DSC_2935.jpg
DSC_2936_3.JPG
Placering och längd på bulten som svetsades fast, medför att höjden kan justeras mellan 50 till 90mm högre än originalspakens höjd, givet att jag använder nuvarande 4.6" extender. På bilderna sitter spaken på sin lägsta nivå.
:#944burn:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1162
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#173 Post by Peedster »

Skitläcker spak, bra jobbat!!

Hur fula var bultar/muttrar innan tvätten?

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 136
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#174 Post by AndersH »

Den nya tappen, är det bara en bult du gängat i alltså? Bussning på den?
Min spak är sjukt slapp i sidled, och jag misstänker att jag måste göra samma operation.

/Anders

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#175 Post by jockes »

Peedster wrote:Skitläcker spak, bra jobbat!!

Hur fula var bultar/muttrar innan tvätten?

Mvh Peter
Tack! :)
Angående bultarna så var de renare efter tvätt än före, dock inte så rena som jag vill. Dessa körde jag 3 x 30min i 80-gradigt diskvatten, dock minns jag inte när i detta bilden togs. Det kanske finns bättre medel än diskvatten att tvätta i? Får nog ta och läsa på lite i frågan...

AndersH wrote:Den nya tappen, är det bara en bult du gängat i alltså? Bussning på den?
Min spak är sjukt slapp i sidled, och jag misstänker att jag måste göra samma operation.

/Anders
Hålet i växelföraren har samma diameter som bulten (10mm). På bilden där jag testmåttar i bilen kan du se prylarna jag använt. Från vänster till höger:
* M10 låsmutter
* växelförare
* axiallager (3 delar)
* hävarm
* axiallager (3 delar)
allt ovanstående sitter på en M10-bult

Min spak var slapp i sidled och den gick även att rotera med/moturs sett uppifrån. Efter ombyggnationen blev den rejält mycket tightare i sidled och rotation har jag ingen alls längre. Nästa steg i processen blir att renovera länkagen bak på lådan, men det får bli vid ett senare tillfälle.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#176 Post by jockes »

Idag firar vi 6-årsjubileum, jag och Bevvan :toot:
Ser fram emot många härliga år på pallbockar tillsammans
...och om det inte är för mycket begärt, gärna lite banåka utan att något vitalt går sönder :P
20110518.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#177 Post by jockes »

Då var det dags för lite nya tag :oops:

Efter en liten setback med vattenröret, som var anpassat för originalturbon...
DSC_3142.jpg
...inhandlades ett "vinterprojekt" under fel årstid.
DSC_3349.jpg
DSC_3505 (1).jpg
Efter besök på Bråvalla raceway, Gatebil och en klubbträff var batterierna laddade och suget tillbaka, vilket ledde till att ett nytt krafttag med bilen togs. Jag svetsade ihop det gamla vattenröret. Sen var det dags att åtgärda min "low boost issue" (felkod 3-1)...
DSC_2961.jpg
DSC_2956.jpg
Samtidigt byttes tomgångsmotorn ut, då jag hade en fräschare liggandes. Ett fäste fixades så att den numera inte ligger löst och dinglar under insuget.
IMG_0667.jpeg
DSC_3435.jpg
DSC_3519.jpg
DSC_3662.jpg
Alles gut! :#cheers:
Low boost-problemet visade sig bero på en död cycling valve/taktventil eller vad ni nu vill kalla den. Kommer att köra med EBC, så då vill jag inte ha saker ivägen som man själv inte kan kontrollera.

Knock countern har numera blivit ett med bilen. Fick inte till någon bra utvärtes bild, men det kanske kommer senare...
DSC_3681.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#178 Post by jockes »

Här kommer en dålig bild på knackräknarens installation i din-panelen.
DSC_3695.jpg
Har äntligen opererat bort spridarna i tryckröret. Spridarna vars enda syfte som numera var att agera täckplugg. Det tog några rundor med 3D-skrivaren att få till den perfekta hatten. Vid montering användes packningssilikon för att garantera att det blir tätt.
DSC_3703.jpg
DSC_3704.jpg
DSC_3708.jpg
En annan trevlig överraskning är att hon numera blivit pensionär, vilket betyder hejdå till skatt och besiktning varje år :#cheers:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#179 Post by jockes »

Att man alltid ska bli så nervös när det är dags för besiktning :roll:

Som vanligt har inte tutproblemet varit av högre prio, så den provisoriska sladden som är stripad under panelen och direktkopplad till signalhornet kopplades in. Av lärdom ifrån tidigare erfarenheter med höga CO-värden så togs det inga risker den här gången, utan en besiktningsmapp gjordes iordning som backup. Dock så behövdes denna aldrig användas. Med bredbandaslambda hade vi bättre koll än förra gången :)
besMap.jpeg
DSC_3773.jpg
DSC_3804 (2).jpg
Så då är det bara att tuta o köra lagom till semestern börjar imorgon :#cheers:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#180 Post by jockes »

Ny brandsläckare på plats. Dock väldigt skeptisk till placeringen, men bulthålen passade perfekt utan åverkan. Ska jag få fast den där jag vill ha den, så måste det till någon form av speciallösning. -Nåja, vi får se hur mycket medåkarna stör sig :)
DSC_3850.jpg
Röda bakljus och 3D-printat turbo-emblem.
DSC_0475 (2).jpg
Inte lika snitsigt som original, men med en tillverkningskostnad på några kronor så...
#outlaw :#944burn:
DSC_3876.jpg
Annars har jag mest njutit av att köra bilen, vilket inte hör till vanligheterna :) :roll:
DSC_3898.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users