951 -87 | Bewerly

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
jockes
Carrera-Poster
Inlägg: 355
Blev medlem: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-konvertering

#151 Inlägg av jockes » 2016-07-18 09:37:10

Här händer inte jättemycket direkt, men jag var uppe en runda i Sthlm och inhandlade en bättre begagnad stol. Tänkte att den skulle få bli en del i att göra den kommande vintern lite mer uthärdlig.
Sparco_Rev.jpg
O lite då och då filar jag på knackräknaren. Senast fick den en spänningsregulator på in-sidan, för att inte fresta på Arduinons livslängd.
CurtisWho3.jpg
Dagens fråga:
Någon som känner till en verkstad i Nkpgsområdet som kan svetsa i rostfria avgassystem medan det sitter på bilen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Användarvisningsbild
DLS
Addict
Inlägg: 3208
Blev medlem: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Ort: Vingåker
Kontakt:

Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-konvertering

#152 Inlägg av DLS » 2016-07-19 12:05:43

Hör med AG:s angående avgassystemet.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Användarvisningsbild
jockes
Carrera-Poster
Inlägg: 355
Blev medlem: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-konvertering

#153 Inlägg av jockes » 2016-07-19 14:52:59

DLS skrev:Hör med AG:s angående avgassystemet.
Hörde med dem men de ville ha sina lyftar till de större projekten. Inga andra förslag?
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Användarvisningsbild
jockes
Carrera-Poster
Inlägg: 355
Blev medlem: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-konvertering

#154 Inlägg av jockes » 2016-08-15 12:14:50

Eftersom det ryktas om att forumet håller på att dö, så tänkte jag att en tråkig uppdatering är bättre än ingen alls :lol:

Har knappt varit hemma under semestern, men det lilla som hänt med bilen är följande:
Efter viss övertalan gick AG:s med på att ta sig an mitt avgassystem, så nu har jag äntligen en fungerande bredbandslambda. Av någon outgrundlig anledning så missade jag bussen till jobbet imorse, så då fick röda expressen rycka ut och då passades det på att mappa lite. Planerar att missa bussen även imorgon :twisted:
DSC_0428.jpg
Har haft lite sporadiska fel med höger bakljus och vänster backljus. Det visade sig att båda berodde på dålig kontakt i själva insatserna.
DSC_0423.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 jockes, redigerad totalt 2017 gånger.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Användarvisningsbild
jockes
Carrera-Poster
Inlägg: 355
Blev medlem: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-konvertering

#155 Inlägg av jockes » 2016-08-19 13:43:27

Till EcuMaster piggybacken medföljde det en AEM wideband definitionsfil, vilken inte visade sig vara helt korrekt för min AEM Uego. Med hjälp av databladet för denna kunde jag själv räkna fram ett polynom för kurvan och skapa en korrekt definitionsfil, så att rätt AFR-värden kunde loggas.

Gjorde ett Matlabskript som hittar den grad av polynom och dess koefficienter för ett givet antal mätpunkter, som genererar det minsta medelfelet. Så har ni en sensor plus datablad eller mätpunkter men saknar korrekt polynom och räkneork, är det bara att höra av sig.
CalcPolynomial.jpg
Har nu pendlat till och från jobbet på E4:an mellan Nkpg och Lkpg 3 dagar i sträck och bilen börjar nu gå riktigt bra upp till ~4000rpm. Sista turen gick på 4ans växel :D Har 1 bar ladd vid ~3300rpm och nu känns det som att det sitter en motor i bilen även under 3500rpm, vilket inte var fallet med AFM + gamla chippen.

Är helt ny på det här med mappning, men min strategi är att dra en fullgasrepa på en högre växel (för att få många mätpunkter), samtidigt som jag håller koll på att AFR håller sig mellan 11.5 och 12. När jag fått till detta genom hela registret, tänkte jag sedan finmappa WOT till att ligga på ~12.5 fram tills strax före max vrid, för att sedan halka ned till 11.5 och sedan gå upp till 11.8, för att till sist ligga lite snålare uppe i högre varvtalsregistren. Jag håller även koll på knack och försöker se till så att jag ligger på max 2 WOT-knack/repa. Är öppen för synpunkter kring mitt tänk, jag är som sagt rookie på det här.
DSC_0005.JPG
Angående knackräknaren så känner jag mig färdig med utvecklandet av den, så det är nu dags att hitta en permanent installationslösning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Användarvisningsbild
jockes
Carrera-Poster
Inlägg: 355
Blev medlem: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-konvertering

#156 Inlägg av jockes » 2016-09-20 11:23:49

En liten onboard-video från nån dag sedan.



https://www.youtube.com/watch?v=QIGdFz91JjU

HUR bädda in Youtube på det här forumet?
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Användarvisningsbild
Erol
Moderator
Inlägg: 4316
Blev medlem: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-konvertering

#157 Inlägg av Erol » 2016-09-21 13:04:34

HUR bädda in Youtube på det här forumet?
Från Youtube med hjälp av taggen [Youtube]. Denna finns även som snabbknapp ovanför textfältet när du gör ett inlägg.

Ex. [Youtube]Filmlänk[/Youtube]


Mvh Jon
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Användarvisningsbild
jockes
Carrera-Poster
Inlägg: 355
Blev medlem: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-konvertering

#158 Inlägg av jockes » 2016-09-21 14:59:08

Erol skrev: Från Youtube med hjälp av taggen [Youtube]. Denna finns även som snabbknapp ovanför textfältet när du gör ett inlägg.

Ex. [Youtube]Filmlänk[/Youtube]


Mvh Jon
Som du kanske ser så har jag försökt utan framgång i mitt inlägg ovan. Visa gärna ett fungerande exempel :)
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Användarvisningsbild
DLS
Addict
Inlägg: 3208
Blev medlem: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Ort: Vingåker
Kontakt:

Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-konvertering

#159 Inlägg av DLS » 2016-09-21 15:00:53

Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Användarvisningsbild
DLS
Addict
Inlägg: 3208
Blev medlem: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Ort: Vingåker
Kontakt:

Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-konvertering

#160 Inlägg av DLS » 2016-09-21 15:08:49

Du får inte använda https bara http :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Användarvisningsbild
jockes
Carrera-Poster
Inlägg: 355
Blev medlem: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-konvertering

#161 Inlägg av jockes » 2016-09-22 06:36:59

DLS skrev:Du får inte använda https bara http :)
Tack DLS! Som vanligt en räddare i nöden :D
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

fälgen
Addict
Inlägg: 1310
Blev medlem: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-konvertering

#162 Inlägg av fälgen » 2017-01-05 18:50:39

Händer det något med bilen i vinter?

Användarvisningsbild
jockes
Carrera-Poster
Inlägg: 355
Blev medlem: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-konvertering

#163 Inlägg av jockes » 2017-01-31 14:55:40

fälgen skrev:Händer det något med bilen i vinter?
Inte ett jota. Kom precis hem ifrån en månad i Thailand, så av förklarliga skäl har jag inte haft möjlighet att göra nåt på sistone.

De mekaniska felen hopar sig och den biten är tyvärr inte min starka sida. Har haft lite tankar på om man skulle ta och lämna iväg bilen på en storservice.

Fel:
* Lågt laddtryck/högt vaakum
* Oljud ifrån urtrampningslager(?)
* Klonk i framvagnen
* Läcker vatten nånstans vid turbon.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Användarvisningsbild
jockes
Carrera-Poster
Inlägg: 355
Blev medlem: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-konvertering

#164 Inlägg av jockes » 2017-02-25 17:23:05

DSC_2012.jpg
DSC_2030.jpg
DSC_2011.jpg
DSC_1991.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Användarvisningsbild
jockes
Carrera-Poster
Inlägg: 355
Blev medlem: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-konvertering

#165 Inlägg av jockes » 2017-03-12 21:33:39

Jag var lite snål och inhandlade ett begagnat Y-rör som jag ropade hem ifrån Ebay USA för ungefär halva nypriset. Leveransen gick förvånansvärt snabbt och efter nästan en timme med svordomar och sönderskavda knogar fick jag det äntligen på plats. Jag fick känslan av att det inte är tänkt att röret ska bytas när turbon sitter i bilen :roll:
DSC_2162 (2).jpg
DSC_2229.jpg
DSC_2230.jpg
DSC_2234.jpg
Jag och stora grabben var och hälsade på hos Porsche Center Linköping under deras "Öppet hus" igår. Det var kul att se den här besten IRL och trevligt att vandra runt i verkstaden o.s.v. Lite besviken så klart att man inte fick provköra 918 :lol:
DSC_2191.jpg
...och efter det fick man en tjusig bild som förmodligen får en hedersplats i garaget.
DSC_2227.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare