Page 10 of 16

Re: 951 -87 | Bewerly | E85

Posted: 2016-01-30 20:28:57
by jockes
Kluddar ner lite kommentarer/beräkningar här:

Revline chip, FQS-läge spridarstorlek
#0= 34.5 lbs/hr = 362.3cc/min
#1= 55 lbs/hr = 577.5cc/min
#2= 65 lbs/hr = 682.5cc/min
#3= 72 lbs/hr = 756cc/min

Spridare till E85: 998 cc/min Delphi.
Flöde på E85 @ 3 bar: 998 / 1.42 = 702.8169 cc/min
Närmsta FQS-läge: #2 (65 lbs/hr ~ 682.5 cc/min)

Önskvärt flöde: 682.5 cc/min * 1.42 = 969.15 cc/min
Nytt bränsletryck: specat bränsletryck * (Önskvärt flöde / spridarflöde)^2 = 3 * (969.15 / 998)^2 = 2.8291 bar

Re: 951 -87 | Bewerly | E85

Posted: 2016-03-11 11:35:37
by jockes
Då jag kom till insikt om att min Ebay-knackräknare inte skulle komma att funka såvida jag inte bygger ut den, bestämde jag mig för att överge den. Inspirerad av några Arduino-trådar på rennlist, bestämde jag mig därför för att utveckla en egen.

Fördelen gentemot t.ex. Curtis är att jag kan filtrera ut knack som uppstår under fullgas. Om man sedan skulle vilja, så är det inte omöjligt att filtrera på varvtal, laddtryck, etc. Möjligheterna är som sagt oändliga med Arduino.


Re: 951 -87 | Bewerly | E85

Posted: 2016-03-29 11:43:42
by jockes
Snart så. Våren kan bara få vänta liiite till :#944burn:

Som synes så har det blivit lite färggladare i motorrummet. Jag som bara skulle byta spridare :roll: Nu slutade det dock med att spridarna som satt i får sitta kvar. Anledningen är att jag fann det berömda E85-kletet när insuget lyftes, så det får bli en tank bensin emellan för att rensa kanalerna.

För varje gång jag tittade på expansionskärlet så blev jag lite mer deprimerad och priset på ett nytt kändes inte riktigt motiverat. Eftersom man ändå inte kunde uttyda vätskenivån, så fick det bli en skvätt färg på det. Det blev även en skvätt på spolarvätske- och styrservobehållare, MAF-hus, insug, fuelrail, kamhus, spolarvätskemotor samt lite andra smågrejer.
DSC_2159_small.jpg
DSC_2357_small.jpg
DSC_2369_small.jpg
DSC_2370_small.jpg

Re: 951 -87 | Bewerly | E85

Posted: 2016-03-29 12:21:42
by DLS
Snyggt :)

Kör en smalare huvpinne jag ;)
Ja våren får gärna vänta en stund till, har lite för mycke kvar att göra :)

Re: 951 -87 | Bewerly | E85

Posted: 2016-03-29 15:23:05
by Björn Nilsson
Ser bra ut! Härligt att så många renoverar "upp" sina bilar. :#cheers:

Våren får gärna börja i september..... :roll: :D

/Björn

Re: 951 -87 | Bewerly | E85

Posted: 2016-03-30 14:11:11
by jockes
DLS wrote:Snyggt :)

Kör en smalare huvpinne jag ;)
Ja våren får gärna vänta en stund till, har lite för mycke kvar att göra :)
Björn Nilsson wrote:Ser bra ut! Härligt att så många renoverar "upp" sina bilar. :#cheers:

Våren får gärna börja i september..... :roll: :D

/Björn
Tack, det är faktiskt lite tröstande att det är fler som har för mycket att göra :)

Re: 951 -87 | Bewerly | E85

Posted: 2016-04-04 15:58:34
by jockes
Årets första provstart resulterade i en motor fylld med bensin och jag noterade att inget bränsletryck byggdes upp. Med stiften urtagna för luftning, plockades BTR:en ned för inspektion. Passade samtidigt på att lägga ett lager färg på hatten då den hade blivit en aning kantstött. Byggde även ett nytt fäste till den, då det gamla kändes felvänt/feltänkt.
DSC_2378.jpg
DSC_2378_.JPG
Allt såg bra ut så BTR återmonterades och jag lyckades locka ut sambon i garaget som fick köra startmotorn medan jag kollade att gnista fanns. Någon gnista syntes dock inte till på något stift och tach bounce hade vi inte heller, men 12V till tändspolen hade vi dock. Jaha. Då är det väl antagligen något med DME eller MAF, tänkte jag men jag kunde inte förstå vad?

Vi testar att bygla DME-relät. Det har man ju läst här på forumet att det ska lösa många problem. Sagt och gjort, en bygel pressades ihop och den högljudda 044-pumpen gick inte att ta miste på samtidigt som motorrummet fylldes av bensindimma. -Okej, vi har 5 bars bränsletryck och en spridare som läcker emot fuelrailen. Framsteg iaf :)
DSC_2387.jpg
Medan jag väntade på att bränsletrycket skulle sjunka växte de onda tankarna sig större. Tankarna om att min 28-pinnars konvertering hade grillat styrboxen. Jag började granska mina gamla bilder på chipinstallationen och jämförde dem med bilder på nätet... Eftersom jag tidigare postat en bild på just min chipinstallation, anser jag att VI får DELA på ansvaret rörande detta fruktansvärda klåp :wink:
:#stupid:
DME_swap_1.JPG
KLR_swap_1.jpg
Efter att jag vänt på chippen, hoppade hon igång innan jag hunnit vrida om nyckeln helt. Typ. Trots att säkringen för Kraftstoffpumpe var urtagen. :#cheers:

Eftersom det här inlägget ändå blir så himla långt, så spär jag på med ett par bonusbilder. Den första visar hur tjusig spolarvätskemotor + behållare blev efter lite ny färg (dock är "trädgårdslangarna" fortfarande kvar). Den andra illustrerar att jag äntligen kom åt att byta ventilen under insuget, som jag kört förbikopplad i ett par år nu p.g.a. dess onda öra.
DSC_2376.jpg
DSC_2303.jpg
Over and out.

Re: 951 -87 | Bewerly | E85

Posted: 2016-05-06 10:45:33
by jockes
Här kommer en liten summering över vad som hänt under den senaste månaden:

1. Bilen vägrade att starta. Efter många kvällars felsökning visade det sig bero på kortslutning i 2ans spridarkablage.

2. Bilen startad och provkörd men går alldeles för snålt. Har labbat med de olika FQS-lägena, men läge #0 ger ju mest soppa så där står den nu. I mitt tycke behöver man göra alldeles för stora kompensationer med piggybacken för att uppgifterna om FQS-läge kontra angiven spridarstorlek ska stämma, förutsatt att resten står rätt till då givetvis. (Om du läser det här Gurra, så får du gärna kommentera FQS-lägena på Revline-chippen)

3. Bilen ryker ...mycket. Har noterat att den rykt lite mer på E85 under kallstart förut, men det har alltid försvunnit så fort man tagit en repa. Nu ryker det hela tiden och betydligt mycket mer. (Röken är ljus/vit och jag kör på bensin nu)

Nästa steg är att kontrollera flödet på spridarna, alternativt byta ut dem. Ska försöka få till ett komp.test också. Det går bra nu... :roll:

Re: 951 -87 | Bewerly | E85

Posted: 2016-05-06 10:49:55
by DLS
Tråkigt o höra, den drar inte kylarvatten?

Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-installation

Posted: 2016-05-06 14:44:32
by jockes
Nej, inte vad jag kan se. Ingen milkshake och ingen avgaslukt i expansionskärlet heller.
Låt oss säga att det inte skulle vara toppackningen, vad skulle det då kunna vara?

Nu spekulerar jag bara och jag är inte så haj på sniglar, men jag antar att K26/K27 är vattenkyld. Om så är fallet, skulle vatten kunna ta sig in i motorn den vägen?

Re: 951 -87 | Bewerly | E85

Posted: 2016-05-11 10:37:40
by DLS
ja dom flesta k26/k27 är vattenkylda men är väldigt sällan som att det läcker in vatten den vägen o då skulle du som sagt se det i oljan.
Hur ser det ut med vattentempen?
Men försvinner det inge vatten i kylarsystemet så har du väl bara en massa kondens som måste ut innan den blir varm.

Re: 951 -87 | Bewerly | E85

Posted: 2016-05-31 21:15:42
by jockes
Vattentempen ser bra ut!

Nu går bilen på MAF, dock får jag justera så pass mycket i piggybacken att 5 volt nås innan all effekt är i backen. Detta är om jag ska lita på info som följde med chippen. ...och det vill jag ju, så att tändkurvan stämmer under PT :roll:

Nu ryker den inte heller längre, dock droppar det vatten någonstans ifrån bakkanten av motorn när den kommit upp i temp. Har inte lyckats lokalisera exakt ifrån var.

Re: 951 -87 | Bewerly | E85

Posted: 2016-06-01 20:50:37
by jockes
Som jag ser det har jag 3 alternativ:

1. Sätta i mitt gamla chip och få MAF-signalen att efterlikna AFM-signalen.
2. Anta att instruktionerna till Revline-chippet är korrekta och därmed lita på att tändning under PT är justerad för att funka med den nya MAF-kurvan. Samt då kompensera snålgången med större spridare.
3. Byta ut mitt piggyback emot Mafterburner. Det kanske finns någon hemlig ingrediens eller offsetjustering i den, eftersom den trots allt är gjord för ändamålet.

Hjälp?! Fler idéer någon? Vill ju ut o gasa nu :#drool: :?: :cry:

Re: 951 -87 | Bewerly | E85

Posted: 2016-06-07 12:02:06
by jockes
En liten update:

Har faktiskt fått bilen att gå ganska bra nu :D
Jag antar att Revline vet vad de gör och låter chippet ta hand om tändning under delgas. Jag ser bara till att försöka få till bränslet så bra som möjligt genom så lite justeringar som möjligt. Nu använder jag Revline-chippet i FQS-läge #0 tillsammans med 788cc spridare på 98-oktanig bensin. Detta innebär att jag kommer att ha kvar ECUMaster-piggybacken, så är det någon som behöver en Mafterburner så är ev. en sådan till salu.

Jag har en del kvar när det gäller mappningen, då den manipulerade MAF-signalen fortfarande slår i taket. Dock tror jag inte att man behöver fetta på så mycket vid högre belastning/varvtal som jag gör nu, då det ser ut som att AFM-kurvan sluttar mer på slutet än vad MAF gör. Är det förresten 4.6V som DME max kan hantera?
DET3_Maf_2.jpg
Pull_comparison_fqs0.png
Sen har det skett en omdesign av Piggybackens kopplingsschema. Istället för att försöka läsa knack med DET3, outsourcar jag numera det jobbet till Arduinon och använder den porten för att läsa TPS-vinkel. MAP-sensorn är numera flyttad till rätt port. Hur den överhuvudtaget fungerade tidigare är ett stort mysterium. Den experimentella launch controllen är bortkopplad, likaså styrningen till de extra spridarna i tryckröret.
DET3_951_kopplingsschema_v4_notImplemented.png

Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-konvertering

Posted: 2016-06-13 09:41:08
by jockes
Porschen nybesiktigad utan anmärkning. CO-halt uppmättes till 5.5, vilket de inte tyckte var så bra när gränsen låg på 3.5.
-Vänta lite, ska bara plocka fram laptopen. Voila, sådärja 1.7!
Får man miljörabatt nu? :D

Lite kul att höra besiktningskillen när han gick under bilen:
-Oj! Den är ganska påkostad den här va? Rejäla grejer!

Är man skadad när ens bil väcker stolta faderskänslor? :oops: :lol: