951 -87 | Bewerly

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Min

#16 Post by Corleone »

I Norrköping finns flera topprenoverare, Lindells och Motor Öst. Finns även en mycket duktig privat kille som gjort flera Porschetoppar, racetoppar etc, blir lite billigare och bättre. PM:a om du är intresserad av det.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Min

#17 Post by jockes »

Tack för tipsen grabbar! :) Det blir nog till att fixa avluftning till 4:ans vattenkanal eller allihopa, nu när jag ändå har toppen av. Sen fick det bli original toppackning, då jag vill ha ihop bilen så man får njuta lite i sommar utan att behöva plana blocket.

Funderar även på att fixa ett nytt chip, som är optimerat för ett visst laddtryck. Det som sitter i bilen nu har jag ingen koll på vad det är för något, medan laddtrycket är ställbart från 1.0 - 1.3 bar. Vill ju inte behöva vara orolig över att grejerna inte ska hålla :|
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Min

#18 Post by jockes »

DLS wrote:Du kan tillverka ditt eget steam vent kit med delar från hiflex i norrköping, det gjorde jag :)
Du har inga bilder eller beskrivning på hur du gick till väga? Har ju läst din tråd några gånger, men den är ju så lång att gå igenom ifall jag missat det :D
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -87 | Min

#19 Post by DLS »

det är bara att kolla på lindsey racings beskrivning hur man monterar o sen knalla till hiflex o köpa samma saker :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Min

#20 Post by jockes »

Är det någon som har spännverktyget till remmarna för utlåning eller känsla/erfarenhet av att spänna kamremmen och kan tänkas hjälpa mig, så jag får ihop bilen innan jag blir gråhårig?
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#21 Post by jockes »

Ja, här händer det tyvärr inte så mycket. Bilen har nu stått i 2 år. Hela tiden verkar det vara något annat som kommer emellan det faktum att jag sitter och njuter bakom ratten, det är nog inte meningen att jag ska få åka Porsche. Under tiden den har stått har jag åkt på ett styrservoläckage. Läckan verkar komma ifrån returslangen alternativt ifrån en packning på servomotorn. Krängningshämmargummit har även det expanderat av servooljan, men jag bedömmer inte det som så farligt så det är ett senare problem. Idag tog jag bort returslangen och kapade ändarna före jag monterade tillbaka den. Får hoppas att det hjälper, annars får det bli till att beställa en ny slang och packningssats.

Anledningen till att bilen står still, går att läsa om i följande tråd.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#22 Post by jockes »

Idag har jag bytt ut delar av vakuumsystemet. Ny blå fin silikonslang fick ersätta det gamla virrvarret. -Känns bra! :D Har även beställt en 6-ports vakuumsplitter för att få ytterligare lite bättre ordning under huven.
DSC_0136_oldVacuumCrap.jpg
Sen upptäckte jag även en vakuumläcka då ena kaninörat på termovakuumventilen (heter det så på svenska??) hade brutits av. Ny ventil hittades och beställdes ifrån Ebay.
DSC_0135_ThermoVacuumValve.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#23 Post by jockes »

Igår anlände mer vakuumslang på posten, så idag passade jag på att byta ut resterande slangar. Om ni, som jag, stod som ett frågetecken angående 951:ans vakuumsystem (som på min bil dessutom inte såg i närheten ut som det ska göra original), så kan jag varmt rekommendera följande guide:
http://www.texasblake.com/porsche/tech/vacuum.html
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#24 Post by jockes »

Installerade lambdan igår kväll. Jag var helnöjd över hur lättillgängligt den satt och skruvade glatt bort den. Blev sen lite misstänksam över hur olik den nya sonden den gamla var. Följde kabeln och ...näää, va f*n jag har ju skruvat bort sonden som går till Halmeter lamdamätaren :roll: Så det var bara att höja upp pallbockarna några snäpp till och masa sig in under bilen ...men nu sitter det en ny lambdasond i bilen iaf.

Har inte hunnit testa bilen så mycket, men med 2.5 bar bränsletryck går den fortfarande väldigt fett på tomgång, MEN den cykliska tomgången har försvunnit.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by jockes on 2014-08-11 09:43:02, edited 1 time in total.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#25 Post by jockes »

Ställde in tomgångsmotorn enligt följande guide, men efter detta vill bilen inte hoppa igång. Den fettar ner sig direkt, precis som om att den inte tänder :| Det finns en viss antydan till att den tänder precis i början efter att man låtit stift etc. torka. Har man lyckats kortsluta något via diagnostikuttaget tro? Har dubbelkollat så att kortslutningen skedde mellan "B" och "C".
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#26 Post by DLS »

Smidigt med vakumsplittern o snyggt med alla slangar men ställer mig lite frågande till placeringen över grenröret.

Har du testat att plugga ur tomgångsmotorn o se om den startar då?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#27 Post by jockes »

Det var den bästa placeringen jag hittade för tillfället, så tänker testa att ha splittern där. Vi får se om det är en bra idé. Jag har ingen aning om hur varmt det blir på det avståndet ifrån grenröret, men slangarna är iaf specade till 260 grader C.

Angående att plugga ur tomgångsmotorn, så ska jag testa det. Tack!
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#28 Post by jockes »

Denna Porschesöndag började runt 8-tiden då jag mötte upp Linköpingsgänget som skulle upp och våldgästa TP80-träffen. Anledningen var att Erik (fälgen) så snällt lånade ut sina databoxar och var på genomfart. Man blev ju inte nådigt sugen när de sladdade iväg ifrån brandstationen där vi möttes -GAAHH! Men nästa år... :roll:
DSC_0187_crop.jpg
Bytte boxarna, som hade samma nummer och namn som mina.
DSC_0196_crop.jpg
Innan uppstart tittade jag till allting under huven och fick se att DME-tempgivarens kontakt hade hoppat ur. Hur kan jag ha missat detta?? Ena sidan av kontakten hade gått sönder, så den satt inte så bra efter att jag pluggat i den igen. Startade bilen ...och den gick fint. Bytte tillbaka till mina egna boxar och den gick fortfarande fint. Körde ut ur garaget, justerade bränsle och tog en kort provtur varpå dumpen spottade ur sig lite vatten, men OH MY GOD, vilken härlig känsla. Bilen funkar och allt verkat ha berott på en sketen tempgivare! ÄNTLIGEN, victory!! Nu blir det till att fintuna lite inför besiktning :D Vänster främre blinkerslampa har kastat in handduken, styrservon läcker fortfarande lite, men annars borde det inte vara något mer.
DSC_0214_crop.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by jockes on 2013-09-20 13:16:42, edited 1 time in total.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#29 Post by jockes »

Styrservoläckaget fixat. Det visade sig vara packningen till en utav slanganslutningarna till pumpen som gett upp. Ny packning på plats samt nyskarvad blinkerskabel resulterade i blankt papper på besiktningen. Fick även bilen godkänd för entusiastförsäkring hos Bilsport & MC.

Har haft något störande som vibrerat vid vissa varvtal ända sedan jag köpte bilen, så jag gick igenom alla avgasupphängningar och fann att ett fäste framme vid wastegaten hade gängat upp sig. Efter jag spänt det blev det mycket bättre :)
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#30 Post by Peedster »

Jättesnygg!! Fälgarna passar riktigt bra!
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users