951 -87 | Bewerly

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly | E85

#121 Post by jockes »

DLS wrote: Önskar att det hände nått med min bil :(
Har massor o göra med den o den måste besiktas innan den 30/6 men jag hinner nog inte det.
Håller på o renoverar 2 rum samtidigt i kåken o så väntar jag tillökning i juli så porschen är tyvärr långt ner på prio listan just nu.
Kanske att den kommer ut senare i sommar.
Har man fullt upp kan det behövas lite kvalitetstid i garaget emellanåt. Det gör ju liksom gott för själen. Grattis till kotten i förskott :)

Enough small talk, åter till bilen 8)
Häromveckan gav jag ju mig på en E85-konvertering utan anpassade chip för ändamålet. Det blev byte ifrån standardspridare till Siemens Deka 788cc. Sen har jag justerat bränsletrycket för att kompensera det sista. Finjustering kommer att göras i efterhand med piggybacken.

Igår kväll byttes bränslepumpen ut emot en kraftigare (den här). Dock kommer den vara på gränsen för den effekt jag önskar ta ut, men den borde räcka för stunden. Enligt Lindsey ska den räcka för 460whp på bensin, vilket med 15% drivlineförlust blir ~= 541hp på veven. Delar man detta med 1.42, får jag att pumpen teoretiskt sett borde hänga med till 381hp på E85. Eller tänker jag fel? Borde jag multiplicera 541 med 0.58 och istället få 314hp?

När jag köpte bilen stod det i säljannonsen att bränslepumpen var bytt till en större, men det fanns inga kvitton som styrkte detta. När jag söker på artikelnumret "0 580 464 021", verkar det som att den hör hemma hos Porsche 964 och flödar 120-200 l/h @3bar jämfört med "0 580 464 028" (som jag fått för mig är original) som flödar 100-175 l/h. Så påståendet verkar ju faktiskt stämma, men hur som helst så var pumpen jag monterade bort ingen bjässe direkt.
fuelpump4.jpg
Det enda egentliga problem jag stötte på under operationen var att banjobulten på utloppssidan satt som en ...ja jag vet inte vad, men det slutade med att jag fick plocka fram mutterknackaren.
fuelpump3.jpg
Den större pumpen fick inte plats i skyddshöljet, så ett nytt tillverkades.
fuelpump1.jpg
fuelpump5.jpg
Jag hann med att starta upp bilen igår kväll och än så länge var allt frid och fröjd. Ikväll blir det lite testkörning för att se att allt lirar. Måste säga att bilen (och garaget) luktar så mycket fräschare på E85 än vad den gjorde på bensin. Bara det är ett stort plus :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly | E85

#122 Post by fälgen »

Hur går det, har du fått den att gå bra på E85?

Jag tyckte din bil tryckte på riktigt bra när jag åkte med, vore skoj att hänga med en gång till när sen går på E85 :D

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly | E85

#123 Post by jockes »

Hej!

Har bytt tak på huset, så bilen har hamnat lite i skymundan på sistone. Annars går den faktiskt fint på E85, trots att jag endast grovmappat än så länge. Startar alltid lätt och inga konstigheter. Dock ryckte det till under en fullgasrepa och trots att lambda visade OK, så har jag inte vågat spätta på i rädsla av att pumpen inte orkar med. Var ute en sväng nu ikväll för att köra slut på det E85 som finns i tanken. Upp till 1 bar går den fint, men sen har jag som sagt inte vågat pressa mer.

..så nu tänkte jag gå tillbaka till 98 oktan, iaf tills en större bränslepump inhandlats.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly | E85

#124 Post by DLS »

Många på sävarturbo pratar väl om biltemas kopia på 044 pumpen, den skulle jag testa om jag inte redan hade en 044 :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly | E85

#125 Post by jockes »

Jo, har kollat lite på den. Det blir antingen en sådan eller en Bosch original skulle jag tro. Enligt de tester jag läst så verkar Biltemapumpen flöda ungefär som Boschpumpen, hållbarhet har jag däremot inte fått någon uppfattning om. Bra pris är det ju hur som helst!
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly | E85

#126 Post by jockes »

Jaha, då sitter Biltemas 044-pump (Art.nr. 52250) på bilen. Köpte även deras monteringskit helt förgäves eftersom det inte passade min setup, så det fick bli en tur till Hydroscand som fixade en konverterare (M18x1.5 till halvtums slanganslutning) till mig. Utöver detta var det bara kabelskor och muttrar till elanslutningarna som behövde bytas, då de var lite grövre på denna pump. Annars har den exakt samma yttermått som Lindsey-pumpen.

Läste någonstans på forumet att pumpen var högljudd, vilket jag först tyckte lät lite gnälligt och tänkte att sånt får man väl räkna med. :mrgreen: Dessutom är det ju lite rejsigt när man hör pumpen. -Jo men tjena, den ÄR verkligen högljudd. Har tidigare inte ens hört mina Boschpumpar, men denna fullkomligt tjuter det om och då är min bil redan ganska högljudd. Detta är dock bara något jag tänkte på under tomgång och i låg fart.

Problemet med att bilen hostar till om man laddar fullt kvarstår tyvärr, men nu kan man kanske åtminstone utesluta bränslepumpen ur den ekvationen.
DSC_1036.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly | E85

#127 Post by jockes »

Framfälgarna klara

Så här såg "busfälgarna" ut när jag skaffade dem. Bilden illustrerar långt ifrån de värsta skavankerna, dessutom fanns det inte en chans i h...e att jag tänkte åka med krom på räsern.... :roll:
Krom.jpg
...så det var bara att lacka om. Eftersom det fanns en del kantstötningar etc. så blev det både spackel och filler innan grundfärg + färg + klarlack lades. Resultatet av allt slit ser ut så här:
Nylackad Cup2 fram.jpg
Bakfälgarna har jag inte gett mig på ännu, för jag tänkte att de skulle få nytt gummi först.

Puts
Sen har äntligen en polering av pärlan prioriterats. Lite pinsamt att erkänna det, men det är den första sedan jag införskaffade henne :oops: Bilen var oförskämt fin när jag köpte den, men trots de få mil jag kört och konstant varmgaragering, så hade plastfronten gått och blivit lite matt och vattnet på huven pärlade sig inte längre. Så kunde vi ju inte ha det, så nu glänser den igen :) Jag fick lite fina Autosmart-produkter när jag fyllde av en kompis som polerar lite bilar vid sidan av, så de var de som fick komma till användning nu.
Polerad.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly | E85

#128 Post by jockes »

Det har inte blivit så mycket åka på sistone. Livet kommer emellan. Däremot fick jag för mig att lätta lite, så ryggstödet åkte ut och det blev även en "radio delete" inkl. fronthögtalare. Detta besparade bilen 8.6 + 2.54 kg, vilket känns lite knäppt då de svintunga originalstolarna fortfarande sitter kvar. Jag blev smått förvånad när jag fick se att det satt DLS Classic-koaxialer i dörrarna, då jag var bergsäker på att det extremt undermåliga ljudet måste komma ifrån nåt som tillverkats under yuppie-eran.

Syftet med att hinka ur radion var att få mätarna lite mer överskådliga. Lyssnar jag på musik i bilen så använder jag ju ändå lurar och för de ynka sparade 2.5 kilona får man väl hänvisa till "många bäckar små" :)

Så här ser nya panelen ut iaf. Den är gjord i plexi där baksidan lackats med toningsfärg för lampglas. Knackräknare i mitten och spänningsmätare till höger.
panel_off.jpg
panel_on.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly | E85

#129 Post by patand »

Snyggt! :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly | E85

#130 Post by fälgen »

Snyggt, bra jobbat att få det att passa in så bra i bilen!

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

951 -87 | Bewerly | E85

#131 Post by fälgen »

Image
Din bil syns i senaste numret av Porsche ägaren (porscheklubbens tidning) där det är ett reportage ifrån Nykvarnsparken. Några verkar intresserade av att kolla under huven. Tror även jag lyckas se mig själv med familjen, och Pelle och dig.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly | E85

#132 Post by jockes »

Jag såg det :D
Dock lyckas jag inte skymta oss, men du kanske har bättre falkögon än en annan.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly | E85

#133 Post by fälgen »

jockes wrote:Jag såg det :D
Dock lyckas jag inte skymta oss, men du kanske har bättre falkögon än en annan.
Putsa glasögonen och fram med luppen :D Jag står under trädet och frun står med barnvagnen en bit framför fast bakom lite folk. Pelle tar jag på kepsen och baserat på vart han är så tror jag du är på väg ut ur bilden till vänster, ungefär där två gt3or stod. Hur tydligt som helst :wink:

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly | E85

#134 Post by jockes »

Efter en liten detour med ett Gainclone-bygge och en högtalarrenovering, har bilen återigen börjat få lite uppmärksamhet. Det sista som hände i höstas var att det uppstod nåt slamrande ljud i samband med kopplingen :| Av vad jag läst mig till så lutar det åt att det är urtrampningslagret som gett upp och det var i samband med det som jag tröttnade en aning.

Urtrampningslagret har jag inte orkat ta tag i, däremot har jag påbörjat en konvertering till MAF.

För en tid sedan kom jag över ett kit ifrån Revline/Lindsey i ganska dåligt skick. MAF-mätaren har jag försökt att snygga till lite, men etiketten får jag ta och göra nånting åt senare. Kabelhärvan har jag renoverat då den innehöll fler skarvar än en flock pelikaner. Om sakerna funkar så var det, trots dessa skavanker, ett riktigt fynd jag gjorde :D #smålänning
DSC_0715_crop.jpg
DSC_2022_crop.jpg
Då det satt ett 24-pinnars DME i bilen, blev jag tvungen att göra en konvertering till 28 pinnar. Till hjälp hade jag Rogue tunings guide för detta http://roguetuning.com/DME_28_Pin_Conversion.pdf.
DSC_2006_crop.jpg
DSC_2016_crop.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by jockes on 2016-06-02 12:54:16, edited 1 time in total.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly | E85

#135 Post by jockes »

...Fortsätter med MAF-konverteringen.
DSC_2088_crop.jpg
Till skillnad mot AFM:en så behöver MAF-mätaren 12V istället för 5.
DSC_2083_crop.jpg
DSC_2082_crop.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users