951 -87 | Bewerly

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#31 Post by fälgen »

Grattis till besiktningen och framförallt till att du fått fart på bilen igen. :#cheers:

Var har vakuumsplittern för funktion egentligen? Är det bara att samla allt på en plats och eventuellt få lite kortare slangar?

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#32 Post by jockes »

Peedster wrote:Jättesnygg!! Fälgarna passar riktigt bra!
Tack! Ja de är faktiskt inte så dumma, lite råare hjulvinklar sen så blir det ännu bättre :D
fälgen wrote:Grattis till besiktningen och framförallt till att du fått fart på bilen igen. :#cheers:

Var har vakuumsplittern för funktion egentligen? Är det bara att samla allt på en plats och eventuellt få lite kortare slangar?
Man tackar! Kan fortfarande inte riktigt fatta att det är sant :mrgreen:
Jag gillar inte T-kopplingar och oordning så för mig var det, av praktiska skäl, givet att ersätta "härvan" med en vakuumsplitter.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#33 Post by DLS »

Kul att träffas, hann tyvärr bara se dig köra en gång sen försvann du?
Du får hojta till om du ska köra nån gång nästa år så kan jag också ställa upp :-)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#34 Post by jockes »

DLS wrote:Kul att träffas, hann tyvärr bara se dig köra en gång sen försvann du?
Du får hojta till om du ska köra nån gång nästa år så kan jag också ställa upp :-)
Jag är ju ett stort F-n av din tråd, så det var spännande att se din bil IRL :D
Jag körde bara en gång till efter att vi pratat och det var emot EVO8:an, sen passade jag på att åskåda lite. Det blir garanterat fler gånger nästa år, så då får vi ta ett race eller två :)
inCar2.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#35 Post by jockes »

Säg den lycka som varar.

Började för nån dag sedan få missljud ifrån en eller flera lyftare. Ljudet försvann efter en stund, men efter att ha kört lite mer inspirerat en dag blev ljudet tydligare och efter ett tag sjönk oljetrycket till 1 bar och varningslampan tändes. Jag stängde givetvis av bilen direkt och fick den bogserad till säkert förvar. Oljan har tappats ur och den såg inte så rolig ut trots sina ca 50 mil på nacken (inga spån i, men svart och jag upplevde den som lättrinnande). Kanske har det att göra med att den var 2 år gammal eller att motorn inte fått någon ordentlig genomsköljning efter att topplockspackningen gick?
Jag_går_och_golfar.JPG
Så det blir till att riva ner oljetråget efter att ett motorok har inhandlats. Satsar på att det är oljepickupen eller något annat som är igensatt, men det lär väl visa sig ...suck.

Har trots motstridigheterna hunnit med lite konbana, elktest, inbromsning i kurva och allt nyss nämnt ihopklistrat till en bana med tidtagning. Kan inte fatta att man fick betalt för att härja sönder fina bilar på detta viset.
:#cheers:
Förarutbildning.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#36 Post by jockes »

Fick en trevlig bild ifrån Björkviksträffen i min inkorg.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#37 Post by jockes »

Avsaknaden av oljetryck berodde på att oljepickupen helt gått av.

Fråga: Hur vet man om man bör byta motorfästen? Passagerarsidans mäter 77mm och förarsidans mäter 84mm, annars ser de ganska fräscha ut förutom nån liten torrspricka på passagerarsidans fäste. Bör man byta fästen eller räcker det kanske att skifta plats på dem?
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#38 Post by DLS »

Tråkigt med oljepickupen, är dock rätt vanligt på våra gamla bilar o särskilt om motorkuddarna är dåliga.
Passa på att köpa en ny oljepickup o inte en beg samt gör ett stöd till den när du är håller på.
Klara sig lagrena?

Här har du hur du kollar motorkuddarna
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/eng-11.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Om du har original kuddar med olja i så är det är vanligast att det börjar läcka på passagerar sidan då den kudden får mest värme på sig från grenröret o crossoverröret.

Har du piratkuddar utan olja så vet jag inte vad höjden ska vara på dom riktigt.

Min kudde såg bra ut på passagerarsidan trodde jag tills jag lyfte ur motorn o då kunde dela på kudden i 2 bitar.

Jag har bytt till styvare gummikuddar utan olja från volvo 240 diesel på min, kostar ingenting jämfört med original nästan :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#39 Post by jockes »

Det lagret som kollats såg fint ut.

Antar att det här inte är originalkuddarna?
Motorfasten.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#40 Post by jockes »

Så här hittade jag min lilla oljepickup .....stackare
Tråg.JPG
Passade på att byta vevstakslager också. Så här såg de gamla ut. Nu är jag ingen expert, men det såg ut som att de fått känna på lite "torrjuck".
Vevaxellager.JPG
Nya pickupen på plats.
Ny_pickup.JPG
Allt undertill är ihopsatt, olja är påfyllt, racingdojjorna är framställda och abstinensen är det RIKTIGT illa med, så nu är det bara insug, fuelrail och lite annat smått kvar innan provstart. Håll tummarna :#944burn:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#41 Post by jockes »

Nu har jag provkört bilen och den går så tyst och fint i motorn igen :#cheers:
Behöll motorkuddarna men skiftade plats på dem eftersom de verkade ganska okej.

Eftersom det behöver göras en framvagnsinställning, så tänkte jag passa på att uppgradera (åtminstone framvagnen) med nya bussningar, dämpare, fjädrar, krängare, fjäderbenstag, casterblock och camberplates under vintern. Inte jättesugen för just nu har man snöat in på motoruppgraderingar, men men tillfället är ju rätt och grejerna har jag ju liggandes.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#42 Post by martenheller »

Riktigt snygg bil!
Se till att uppgradera chassit, som du säger du har ju prylarna liggandes :).
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#43 Post by jockes »

Har lagt några kvällar på att foliera lite inredningsdetaljer. Pilligt som bara den, men tyckte resultatet blev trevligt. Vi får väl se om man tröttnar på det :D
DSC_0775_crop.jpg
DSC_0824_crop.jpg
DSC_0823_crop2.jpg
DSC_0826_crop.jpg
Sen kvällens fråga: När ska det här forumet klara av att komprimera bilder som man laddar upp?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#44 Post by DLS »

Snyggt!
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Freddan_82
S-Poster
Posts: 193
Joined: 2011-06-13 19:16:45
Bilmodell: 944 n/a targa
Årsmodell: 1985B
Location: Kristianstad
Contact:

Re: 951 -87 | Bewerly

#45 Post by Freddan_82 »

Snyggt! Vilken folie/leverantör valde du?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users