944 S2 -91 | Zyclam Red

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 S2 -91 | Zyclam Red

#166 Post by [Bobo] »

patand wrote:Bra tänkt med ny bromsvätska till onsdag! :-)
Har inte bytt sedan jag köpte bilen, så det var dags...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 S2 -91 | Zyclam Red

#167 Post by [Bobo] »

Nyss hemkommen från min första dag på bana.
Fylld av nya upplevelser och kunskaper, men med blandade känslor. :?

Dagens aktiviteter startade med frukost och en kort genomgång. Därefter släpptes vi ut på banan.
Jag, som hade minst banerfarenhet i min grupp, fick köra första passet med instruktör patand i passagerarsätet.
Bilen kändes bra, men jag var lite rädd för att trampa ordentligt på bromsen och kom lite fel överallt.
Efter några varv började allt fungera bättre och bromspunkterna och kurvorna i stort kändes ganska bra.
Utgångarna efter hårnålarna däremot, där försvann massor av moment och vad jag än gjorde kunde jag inte påverka utgångshastigheten. Ingången i kurvorna kanske inte var så bra iallafall?!
Jag gjorde några justeringar i bromspunkterna och försökte gå in lite långsammare i de tightaste kurvorna och då kändes det lite bättre igen.

Jag fick rygg på en Lotus Elise, som jag höll jämna steg med under några pass. Det gick bättre och bättre. Men framförallt gick det fortare och fortare. Helt plötsligt hade jag däckskrik i nästan varenda kurva men det kändes inte som att det gick fortare. Rytmen kändes fel och jag blev lite stressad i körningen.

Patand satte sig bakom ratten och visade hur en slipsten kan dras om man vet vad man sysslar med...

Ut igen med nya tips och det korreta handlaget i färskt minne kom jag nästan hela varvet runt, då började bromsbeläggslampan lysa. :(
Provade några inbromsningar till, men kunde snart konstatera att det var färdigkört för idag...

Fick trösta mig med några varv i passagerarsätet på patands 931:a istället. Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Han kan köra bil den mannen! :#pray:

Sammanfattningsvis måste jag säga att jag har haft roligt, men inte så roligt som jag trodde.
Det var kul att prova, men jag är inte så säker på att jag kommer göra det igen.
Jag hade ju hoppats att det här skulle vara min grej och att jag skulle ha hittat något att göra på min fritid, men det var som sagt inte så roligt som jag trodde. :(

Får väl skaffa mig något gammalt vrak att slipa på istället. :?
Jaja, nu har jag provat iallafall, så nu återstår bara att beställa nya bromsbelägg och gå vidare i livet.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 S2 -91 | Zyclam Red

#168 Post by fälgen »

Lite förvånad att du inte blev helt såld på bankörning, verkar som du är lite förvånad också.

Är du nöjd med körning för idag eller ska du med på träffen ikväll? Vi ska köra en sväng innan. Eller är bromsarna så pass slut att det inte funkar med gatkörning?

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 S2 -91 | Zyclam Red

#169 Post by [Bobo] »

fälgen wrote:Lite förvånad att du inte blev helt såld på bankörning, verkar som du är lite förvånad också.

Är du nöjd med körning för idag eller ska du med på träffen ikväll? Vi ska köra en sväng innan. Eller är bromsarna så pass slut att det inte funkar med gatkörning?
Ja, jag är förvånad... Och lite lack...
Har ju sett fram emot det här i flera år och betalat dyra pengar, så det kändes lite märkligt att jag inte blev det minsta upprörd över att inte kunna köra mer än lite drygt halva tiden på grund av bromsarna. :?

Har nog bara transportsträckor kvar i både bromsarna och kroppen tror jag.
Dyker upp och surar på Max, men hoppar över körningen.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 944 S2 -91 | Zyclam Red

#170 Post by Nahpets »

Ska ju inte leka amatörpsykolog ... men nu när jag ändå börjat så måste jag fortsätta ;) .

Det du beskriver har jag upplevt några gånger med min bil efter en bandag; att grejerna inte håller och det blir bara skit.
A och O är att vissa saker på bilen måste vara checkade och genomgångna. Hardcorelearning, dyrt men effektivt.
Att inte kunna ge allt på bana SUGER ofanligt. Och speciellt när du pröjsat några lappar.

Jag gissar att dina förväntningar var stora ...
Jag ska villigt erkänna nu när preskriptionstiden är till fullo ... att jag helt seriöst (2008) ... skulle köra som en grekisk gud i modern tid.
Och varför inte ... jag menar: Youtube klipp, rejsa.nu, banskisser, snack i baren, mer hästar, rediga bilspel på Ballbreaker har ju gjort att allt sitter mentalt som ett smäck!
"Så här ska man köra!" tänker man om töntarna som sitter i något franskt skräp.
Och så blir man omkörd av baskerj-ln :evil: .

Sedan kan det vara så att du inte är banpersonen ... inget fel med det!
Så länge du hänger här, delar med dig och bidrar till ett roligt bilägande för dig själv och andra, så slår det faktiskt det mesta. Gör det du tycker är kul! :#cheers:

Jag skulle föreslå att du åtgärdar flaskhalsen (suger inte längre), hittar en Sviestadträff en eftermiddag (billigt). Hintar om att du ska dit här på forumet och så har ni en liten träff (gemenskap). Kan bli hur kul som helst lite 944or som rejsar med varandra (roligt lärande).

Jag ska villigt erkänna att jag varit på väg att sälja av min bil, men en bidragande orsak till att jag inte gjort det är just forumet, gemenskapen och möjligheten att kladda i trådar ;) .

Lycka till med ditt bilägande och vad du nu tar dig till med det ! :#944burn:

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 S2 -91 | Zyclam Red

#171 Post by [Bobo] »

Nahpets wrote:Ska ju inte leka amatörpsykolog ... men nu när jag ändå börjat så måste jag fortsätta ;) .
Ingen fara! Har inte råd med en riktig... :)
Nahpets wrote:Det du beskriver har jag upplevt några gånger med min bil efter en bandag; att grejerna inte håller och det blir bara skit.
A och O är att vissa saker på bilen måste vara checkade och genomgångna. Hardcorelearning, dyrt men effektivt.
Att inte kunna ge allt på bana SUGER ofanligt. Och speciellt när du pröjsat några lappar.
Tyckte inte att det var så roligt när grejerna fortfarande höll heller och jag var lyckligt ovetande om att bromsarna skulle ge sig...
Mycket roligare att åka med än att köra av någon anledning. Har aldrig känt så förut. :?
Nahpets wrote:Jag gissar att dina förväntningar var stora ...
Jag ska villigt erkänna nu när preskriptionstiden är till fullo ... att jag helt seriöst (2008) ... skulle köra som en grekisk gud i modern tid.
Och varför inte ... jag menar: Youtube klipp, rejsa.nu, banskisser, snack i baren, mer hästar, rediga bilspel på Ballbreaker har ju gjort att allt sitter mentalt som ett smäck!
"Så här ska man köra!" tänker man om töntarna som sitter i något franskt skräp.
Och så blir man omkörd av baskerj-ln :evil: .
Har ingen prestige i kroppen och hade inga som helst problem med att bli omkörd och frånåkt.
Nahpets wrote:Sedan kan det vara så att du inte är banpersonen ... inget fel med det!
...Gör det du tycker är kul! :#cheers:
Nej, det är ju tydligt.
Och vad är det då? Du har säkert bättre koll än jag.
För jag har ju tydligen ingen koll på vad jag gillar och inte. :?
Känns jättemärkligt det här.
Nahpets wrote:Jag skulle föreslå att du åtgärdar flaskhalsen (suger inte längre), hittar en Sviestadträff en eftermiddag (billigt). Hintar om att du ska dit här på forumet och så har ni en liten träff (gemenskap). Kan bli hur kul som helst lite 944or som rejsar med varandra (roligt lärande).
Låter inte så lockande faktiskt...
Nahpets wrote:Jag ska villigt erkänna att jag varit på väg att sälja av min bil, men en bidragande orsak till att jag inte gjort det är just forumet, gemenskapen och möjligheten att kladda i trådar ;) .

Lycka till med ditt bilägande och vad du nu tar dig till med det ! :#944burn:
Framtiden är oviss... :?
Känner ett analkande tappat intresse som smyger sig på...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 S2 -91 | Zyclam Red

#172 Post by patand »

[Bobo] wrote:Fick trösta mig med några varv i passagerarsätet på patands 931:a istället. Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Han kan köra bil den mannen! :#pray:
Alltid kul att bjuda på några varv! :D Speciellt när det uppskattas och du smörar så bra efteråt. :wink:
[Bobo] wrote:Sammanfattningsvis måste jag säga att jag har haft roligt, men inte så roligt som jag trodde.
Det var kul att prova, men jag är inte så säker på att jag kommer göra det igen.
Jag hade ju hoppats att det här skulle vara min grej och att jag skulle ha hittat något att göra på min fritid, men det var som sagt inte så roligt som jag trodde. :(
Hakar på Stefans psykologi funderingar nu.

Funderar på om det kan vara så att du känner dig lite otrygg. När du beskrev för mig hur du hade legat och åkt jämnt med Elisen och det gick fortare och fortare så lät det lite som att du körde fortare än du fann bekvämt och oroade dig för att köra av eller göra sönder något.

Kan ju vara så att du skulle tycka det var roligare efter tag när du känner dig tryggare. Men det kan också vara så att du helt enkelt inte är den "adrenalin junky" som man nog behöver vara lite när man gillar att piska bilar på bana.

Hursomhelst så är det inget fel på dig för det Bobo! :#cheers: Jag får komma ner någon helg så får du lite att göra i plåtväg istället... :mrgreen:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 S2 -91 | Zyclam Red

#173 Post by [Bobo] »

patand wrote:Hakar på Stefans psykologi funderingar nu.

Funderar på om det kan vara så att du känner dig lite otrygg. När du beskrev för mig hur du hade legat och åkt jämnt med Elisen och det gick fortare och fortare så lät det lite som att du körde fortare än du fann bekvämt och oroade dig för att köra av eller göra sönder något.

Kan ju vara så att du skulle tycka det var roligare efter tag när du känner dig tryggare. Men det kan också vara så att du helt enkelt inte är den "adrenalin junky" som man nog behöver vara lite när man gillar att piska bilar på bana.

Hursomhelst så är det inget fel på dig för det Bobo! :#cheers: Jag får komma ner någon helg så får du lite att göra i plåtväg istället... :mrgreen:
Kan inte påstå att jag fick något direkt adrenalinpåslag. Får sällan det i bil...
Har sysslat mycket med extremsport på den tiden när kroppen var hel, men det är inte det jag är ute efter när det kommer till bilar... Jag brukar snarare känna ett lugn och att bilkörningen har fungerat som en slags meditation för mig. Även när det går riktigt fort. Igår var jag mest stressad hela tiden.
Kanske hade varit annorlunda om jag hade varit ensam på banan...

Kan liksom inte beskriva känslan bättre än att jag inte tyckte att det var särskilt roligt.
Jag hade ju inte tråkigt, men jag blev heller inte det minsta upprörd över att bara kunna köra halva passet. Snarare tvärtom, att jag fick en anledning eller undanflykt för att slippa köra mer.
Kände faktiskt likadant när släden jävlades på isen i vintras. Nästan lite skönt att få åka hem i förtid utan att behöva erkänna att det inte var så kul som jag hade trott...
Du kanske kommer ihåg att jag inte blev särskilt upprörd då heller, utan konstaterade kallt att "då var det färdigkört för idag"...

Ska göra lite plats i garaget, sen kan vi titta på plåten.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 S2 -91 | Zyclam Red

#174 Post by [Bobo] »

Idag trodde jag att jag skulle byta belägg...
Det visade sig emelertid att jag hade fel. :?

Nätbutiken tog glatt emot mina pengar, men missade att meddela att beläggen inte fanns på lager.
I fredags fick jag ett DHL-sms som uppmanade mig att vara hemma idag mellan 09.00 och 11.00.
11.01 ringde jag till DHL och får då besked om att mitt paket visst är levererat, till min arbetsplats. :?

På plats på jobbet visar det sig att det förmodade paketet med bromsbelägg till min S2:a, egentligen var en halvpall bärs från Malmö Brygghus, som mycket riktigt skulle till min arbetsplats (nej, jag jobbar inte på Försäkringskassan)...

Ok, så jag har öl, men inga belägg. :cry: / :#cheers:
Först i det efterföljande telefonsamtalet till belägg-försäljaren får jag alltså informationen om att beläggen inte fanns på lager. Som kompensation för detta kommer jag uppgraderas från de beläggen jag beställt, till en uppsättning från Pagid istället. Men dom finns inte heller på lager. :?:
Varför finns inte dom på lager då? Jo, han hade varit på lunch när Posten hade varit där för att leverera dom...

Det senaste budet är att mina (ospecade) Pagidbelägg ska komma hem på onsdag.
Jag blev så förbannad att jag åkte och tvättade bilen istället. Nu känns det bättre. :D
20130415_153318.jpg
20130415_160311.jpg
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 S2 -91 | Zyclam Red

#175 Post by [Bobo] »

Bromsbeläggen dök upp, men problemen var långt ifrån över... :?
Beläggen var ca 5mm för breda för att passa i mina ok, och beläggförsäljaren hävdar att det är precis så det ska vara.
Jag kan ha fel, men om man beställer en reservdel/slitdel till en specifik bil så tycker jag att det ska passa.
Det var ju inga universalbelägg jag köpte för dyra pengar...

Efter en ganska syrlig sms-växling med säljaren fick jag rådet att slipa ner eller skicka tillbaka beläggen.
Alla belägg måste tydligen modifias för att passa. Citat: Jag vidhåller att det inte finns några belägg som passar bolt-on till just DIN bil.
Det var något om att oken har oxiderat och krympt på något sätt...

Som väl är har jag snälla kamrater med kunskap oh verktyg, så beläggen slipades ner av Samuel och jag monterade dom ikväll.
En förvånansvärt enkel operation när beläggen hade rätt bredd. :D
Slitagevarnarna gick tyvärr inte att rädda, så 4 nya är beställda, dock inte från beläggförsäljaren...

Provkörningen imponerade.
De svarta Pagid-beläggen nöp bra och det verkar inte som att skivorna tagit någon skada av de ordentligt nedslitna beläggen.

Nu kan säsongen börja! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 S2 -91 | Zyclam Red

#176 Post by patand »

Låter ju helt galet, självklart ska beläggen passa! Inte lär oken ha växt 5 mm i materialet även om de kan oxidera en del, 5 mm är mycket.

Men skönt att det löste sig till slut iaf! :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 S2 -91 | Zyclam Red

#177 Post by [Bobo] »

patand wrote:Låter ju helt galet, självklart ska beläggen passa! Inte lär oken ha växt 5 mm i materialet även om de kan oxidera en del, 5 mm är mycket.

Men skönt att det löste sig till slut iaf! :-)
Jag är också tveksam...
Men Pagid är väl Pagid oavsett varifrån man köper dom, så jag har en känsla av att jag fick fel belägg.
Det finns ju ett enkelt sätt att visa sitt missnöje genom att inte köpa något mer av dom.

Återstår att se om det går att lirka dit de nya slitagevarnarna utan att behöva göra om operationen igen nästa vecka. Men nu vet jag ju hur man gör iallafall! :D

Tack för telefonkonsultationen häromdagen föresten! :#cheers:
Du får ta och komma förbi med din buckliga bil snart...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 S2 -91 | Zyclam Red

#178 Post by patand »

[Bobo] wrote:Tack för telefonkonsultationen häromdagen föresten! :#cheers:
Du får ta och komma förbi med din buckliga bil snart...
Varsågod! Bara kul att kunna hjälpa till lite även på distans. :-)

Ja jag får koll hur det ser ut framöver, är det bara helgtid som gäller för dig? Tänker på att jag själv har semester snart och då borde jag ha tid att kika ner. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 S2 -91 | Zyclam Red

#179 Post by [Bobo] »

patand wrote:
[Bobo] wrote:Tack för telefonkonsultationen häromdagen föresten! :#cheers:
Du får ta och komma förbi med din buckliga bil snart...
Varsågod! Bara kul att kunna hjälpa till lite även på distans. :-)

Ja jag får koll hur det ser ut framöver, är det bara helgtid som gäller för dig? Tänker på att jag själv har semester snart och då borde jag ha tid att kika ner. :-)
Jag jobbar till 15.00 på dagarna. Tis-lör... Så antingen valfri söndag, måndag eller annan dag efter 15.00. :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 S2 -91 | Zyclam Red

#180 Post by patand »

[Bobo] wrote:Jag jobbar till 15.00 på dagarna. Tis-lör... Så antingen valfri söndag, måndag eller annan dag efter 15.00. :D
:d=:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users